سمعک شارژی  | سمعک قابل شارژ چیست و چه مزایایی دارد؟

سمعک شارژی | سمعک قابل شارژ چیست و چه مزایایی دارد؟

26 دسامبر 2019

موقعیتی را برای خود تصور کنید که در آن برای اولین بار به کشوری که زبان آن را نمی دانید سفر کرده اید. حین سفر برای صحبت و نیز رفع نیاز های خود از برنامه های مترجم که روی گوشی تان نصب شده استفاده میکنید. گاهأ با چالش های بزرگتری مواجه می شوید و مجبور می شوید با تلفن همراه تان به دوستی که قبلا به این کشور سفر کرده تلفن بزنید و از او کمک بخواهید. حال تصور کنید که در میان باتری گوشی شما به پایان برسد و شارژر موبایل تان نیز در دسترس نباشد. برای شارژ سمعک شارژی باید چه کرد؟

احساس تان چیست؟

زبان مردم را نمی دانید و گوشی موبایلی که از آن در موقعیت های پر چالش استفاده می کردید نیز خاموش شده است. احساس تنهایی و استیصال اولین حس هایی هستند که به سراغ شما می آیند و قطعأ به مشکل برخواهید خورد. حال، همین موقعیت را برای کاربران سمعک که از سمعک های دارای باتری یکبار مصرف استفاده می کنند، متصور شوید.

در لحظه متوجه می شوند که باتری سمعک شان تمام شده، گویی برای لحظاتی ارتباط شان با تمام دنیا قطع شده و هیچ صدایی نمی شنوند. یا برای درمان وزوز گوش و درمان سرگیجه پزشک متخصص توصیه میکند از سمعک استفاده نمایند. تعویض باتری سمعک کار سختی نیست اما باید به یاد داشت که خرید باتری، توجه به میزان مصرف آن و چگونگی تعویض باتری قبلی با باتری نو از جمله مشکلاتی است که کاربران این سمعک ها با آن مواجه می شوند.

سمعک شارژی در برابر سمعک غیرقابل شارژ

سمعک قابل شارژ و سمعک غیرقابل شارژ دارای باتری یکبار مصرف

 

انواع سمعک های امروزی

سمعک های امروزی در کل به دو دسته تفسیم می شوند: سمعک دارای باتری غیر قابل شارژ (Zinc-Air) و سمعک شارژی. در جوامع امروزی هنوز قسمت عمده ای از سمعک های موجود در بازار را سمعک های غیر قابل شارژ تشکیل می دهند؛ هرچند امروزه کمپانی های مختلف تولید سمعک به تولید سمعک های قابل شارژ رو آورده اند و روز به روز به تعداد کاربران این سمعک ها اضافه می شود.

امروزه تخمین زده می شود که ۹۰٪ مردم “اضطراب اتمام باتری” را تجربه می کنند – ترس از دست دادن ارتباط به دلیل تمام شدن باتری-یقیناً اگر سمعکی تمام ویژگی های موردنظر ما را داشته باشد، و انتخاب بین قابل شارژ بودن یا نبودن سمعک باشد، انتخاب بهترین سمعک شارژی انتخاب بهتری برای ما خواهد بود. اما اگر قابلیت شارژی بودن باعث شود معیارهای دیگر در انتخابمان تحت تاثیر قرار بگیرد، قضیه کمی متفاوت خواهد بود. پس باید کمی بیشتر درباره ی آن مزایا و معایب سمعک قابل شارژ بدانیم تا بتوانیم انتخاب راحت تری داشته باشیم.


قیمت انواع سمعک گوش را در سایت کلینیک ملاصدرا بررسی کنید


سمعک شارژی (قابل شارژ) چیست؟

سمعک شارژی سمعکی است که باتری آن برخلاف مدل های غیرقابل شارژ در درون خود سمعک قرار گرفته، امکان تعویض باتری توسط خود کاربر وجود ندارد و تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که به جای تعویض باتری، سمعک خود را هرشب قبل از خواب درون شارژر قرار دهد و صبح آن را بردارد. درست مثل یک گوشی موبایل!

 

سمعک شارژی درست مانند موبایل دارای یک باتری قابل شارژ است که درون سمعک تعبیه شده است و نیازی به تعویض ندارد.

سمعک شارژی (سمعک قابل شارژ) به همراه شارژر

چرا سمعکهای شارژی برتر از سمعک های دیگر هستند ؟

خرید باتری و تعویض آن یکی از مشکلاتی است که کاربران سمعک با آن روبرو هستند. باتری سمعک ها بین ۳ تا ۵ روز عمر می‌کنند و بعد از آن باید باتری جدید جایگزین شود که این کار ممکن است برای کودکان، سالمندان و افراد با توانایی حرکتی محدود کار سختی باشد. از طرفی، تمام شدن باتری سمعک به معنای از کار افتادن موقتی آن است و فرد باید تا خرید باتری جدید سمعک خود را کنار بگذارد اما در سمعک های شارژی داستان به گونۀ دیگری است. این سمعک ها نیازی به باتری نداشته و با یکبار شارژ می‌توانند تا چندین ساعت به کاربر خدمات دهند. کاربر میتواند در هنگام خواب سمعک را به شارژر متصل کرده و تمام زمان بیداری از آن استفاده کند

آیا می توانم باتری سمعک را تعویض کنم؟

ابتدا باید دقت کنید که بهتر است این سوال را اینگونه مطرح کرد؛ آیا اصلاً نیازی به تعویض باتری در سمعک های شارژی وجود دارد یا نه؟ حالا می توان در جواب این سوال گفت، سمعک های شارژی درست مانند گوشی های موبایل دارای یک باتری بسیار قوی هستند که اگر از آن ها درست استفاده شود، کاربر می تواند بدون مشکل تا سالیان سال از آن ها بهره مند شود. اما اگر هم به دلیل استفاده نامناسب پس از مدتی باتری سمعک کیفیت خود را از دست داد، کاربر می تواند سمعک را به ادیولوژیست خود تحویل دهد تا اگر سمعک در دوره ی گارانتی قرار دارد، یک سمعک نو از ادیولوژیست تحویل بگیرد و اگر هم گارانتی سمعک تمام شده باشد، با هزینه ای بسیار کم یک سمعک نو از او تحویل بگیرد.

 

تکنولوژی به کار رفته در تولید سمعک

قسمت های داخلی یک سمعک فرا هوشمند

مزایای سمعک های شارژی

نکته ای که در مورد سمعک های شارژی قابل توجه است، این است که به دلیل جدید بودن این سمعک ها و پیشرفته بودن تکنولوژی آن ها هنوز تمامی مدل های مختلف هر کمپانی قابلیت شارژی ندارند، یعنی دست کاربران برای انتخاب مدل های شارژی کمی بسته تر است و این می تواند در مواردی برای آن ها محدودیت انتخاب ایجاد کند. حالا از کجا باید بدانیم که آیا سمعک شارژی برای ما مناسب هست یا نه؟ باید از مزایا و معایب این سمعک ها اطلاعات کافی بدست بیاوریم تا بتوانیم با خیال راحت تر انتخابی درست داشته باشیم.

استفاده از سمعک های شارژی امروزه بدلیل کاربری راحت تر، طرفدارن زیادی پیدا کرده است. استفاده از این نوع سمعک ها مزایای مختلفی دارد از جمله آنکه هزینه های ناشی از خرید باتری عملأ برای کاربر سمعک حذف می شود. علاوه بر مسئله ی هزینه باتری سمعک، خرید و تعویض آن نیز نیازمند صرف وقت و نیز مهارت است که ممکن است برای افراد سالمند این امکان وجود نداشته باشد. نکته دیگری که در سمعک های غیرقابل شارژ مد نظر است این است که این مدل سمعک ها ممکن است بدلیل در معرض قرارگیری مکرر تعویض باتری، دچار خرابی شده و مشکلاتی را برای کاربر سمعک ایجاد کنند که این مسئله در سمعک های قابل شارژ مطرح نیست.

قابلیت استفاده برای مدتی طولانی با یکبار شارژ

نسل جدید سمعک های شارژی، از باتری لیتیم-یونی استفاده می کنند که می تواند با هر بار شارژ کامل بیش از ۲۰ ساعت کار کند و با استفاده ی مناسب می تواند برای حدود ۵ سال مورد استفاده قرار گیرد. نظر یکی از کاربران سمعک شارژی که سمعک خود را کلینیک ملاصدرا تهیه کرده بود و هم از سمعک های شارژی قدیمی تر استفاده کرده بود و هم از سمعک های نسل جدید، این بود که سمعک های جدید بسیار بهتر و پیشرفته تر نسل های قدیمی هستند؛ زیرا باتری سمعک های شارژی نسل قبل از جنس هیبرید نیکل بود که عمری در حدود یک سال داشت و یک نسل قبل تر نیز سمعک های شارژی دارای باتری روی-نقره (Silver metal zinc batteries) بودند که کمتر از ۶ ماه عمر می کردند.تمامی این موارد در حالی است که سمعک های غیر قابل شارژ، هر چند روز یکبار نیاز به تعویض باتری دارند.

 

نسل جدید سمعک های شارژی، از باتری لیتیم-یونی استفاده می کنند که می تواند با هر بار شارژ کامل بیش از ۲۰ ساعت کار کند و با استفاده ی مناسب می تواند برای حدود ۵ سال مورد استفاده قرار گیرد.

 

سمعک های شارژی با هر بار شارژ به مدت 4 ساعت بیش از 20 ساعت می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

سمعک فراهوشمند کمپانی زیمنس

 

امنیت بیشتر برای کودکان

باتری سمعک های غیر قابل شارژ خطر بزرگی برای کودکان محسوب می شود. (این خطر متوجه کسانی که در منزل حیوان خانگی دارند نیز، هست.) زیرا احتمال بلعیدن این باتری ها توسط کودکان زیاد است. سمعک های شارژی این دیگر خطر را ندارند، مگر اینکه بچه ای کل سمعک را با تمام مخلفات بخورد!!! (که نمونه اش را هم داشته ایم!)

استفاده ی آسان تر

کسانی که علاوه بر افت شنوایی، مبتلا به مشکلات دیگری اعم از مشکلات حرکتی، بینایی یا لرزش دست و… نیز هستند، یا حتی به هر دلیلی علاقه مند به خرید باتری به طور مداوم و تعویض آن نیستند، بهره ی بیشتری از سمعک ها خواهند برد. زیرا باتری های غیرقابل شارژ معمولاً بسیار ریز هستند و تعویض آن ها نیاز به قدری مهارت دارد.

 

شارژر سمعک های قابل شارژ

دستگاه شارژر سمعک های شارژی

 

سمعک ها در حال محبوب شدن در میان مردم هستند

متخصصان و دانشمندان محقق در این زمینه معتقدند که علاقه ی مردم به استفاده از سمعک های شارژی در حال افزایش است و این باعث می شود کیفیت این سمعک ها هر روز به روز بیشتر شود. و مدل های آن ها نیز متنوع تر و گسترده تر شود. متخصصان کلینیک ارزیابی شنوایی تجویز سمعک ملاصدرا نیز معتقدند امروزه افرادی که سمعک های قابل شارژ تهیه می کنند از سمعک های خود بسیار راضی هستند. زیرا این سمعک ها و تکنولوژی به کار رفته در مدارات داخلی آن ها نیازهای کاربران را به خوبی شناسایی کرده و رفع می کند.

 

رضایت کاربران سمعک از سمعک های شارژی خود

رضایت کاربران سمعک از سمعک های شارژی خود

 

انواع سمعک شارژی

۱٫ سمعک های شارژی لیتیوم یون

باتری این نوع سمعک ها در خود سمعک پلمپ شده و امکان تعویض آن وجود ندارد. سمعک شارژی لیتیوم یون از قانون استاندارد یک بار شارژ در طول روز تبعیت می‌کند و اتصال آن به شارژر نیز بسیار راحت است. نکته ی مهم در استفاده از این سمعک ها این است که لیتیوم ماده ای اشتعال زا و سمی است پس نگهداری از محفظه سمعک بسیار مهم است.

۲٫ سمعک شارژی بدون نیاز به باتری

سمعک‌های شارژی بدون نیاز به باتری، اغلب یک محفظه برای شارژ دارند که کافیست کاربر سمعک را دقیقاً به همان شکلی که روی گوش قرار می‌دهد روی محفظه نیز قرار دهد. این بخش مانند منبع الکتریکی به پریز برق متصل می‌شود و فرایند شارژ آغاز می‌گردد. استفاده از شارژ این نوع از سمعک برای افراد سالمندبسیار ساده و راحت است.

۳٫ سمعک های شارژی نقره روی

ترکیب دو فلز نقره و روی نوع جدیدی از باتری‌های قابل شارژ را بوجود آورده است. شرکت ZPower ایده جدیدی را به بازار آورد که در آن سمعک‌های عادی می‌توانند از باتری شارژی استفاده کنند، این سیستم‌ها به عنوان یک محصول مونتاژشده به فروش نمی‌رسند.

۴٫ سمعک های شارژی با باتری قابل شارژ

بخش باتری و تغذیه سمعک در این نوع سمعک‌ها پلمپ نیست، یعنی یا سمعک عادی با باتری جدید و قابل شارژ هستند یا سمعک شارژی که بخش باتری آن باید به شکل جداگانه شارژ شود. اگر کاربر به هر دلیلی باتری سمعک قابل شارژ را به شارژ متصل نکند، کافیست از یک باتری دیگر استفاده کند.

کدام نوع سمعک از نوع شارژی عملکرد بهتری دارد؟

تقریبا در تمامی برند های سمعک در دنیا سمعک های شارژی موجود هستند و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند اما در این میان، سمعک زیمنس (سیگنیا) از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به دیگر سمعک های شارژی برخوردار هستند.

 

آیا سمعک های شارژی معایبی دارند؟

از جمله معایب سمعک های شارژی میتوان به گران قیمت بودن این سمعک ها نسبت به دیگر مدل های سمعک اشاره کرد. مورد دیگر آن است که تنوع مدل ها در سمعک های شارژی بسیار کمتر از سایر سمعک هاست بطوری که سمعک های شارژی فقط در مدل های پشت گوشی و ریک موجود هستند و ممکن است کاربر را برای انتخاب سمعک مناسب با میزان و نوع کم شنوایی اش محدود کنند.

مورد آخر درباره ی معایب سمعک های شارژی، وابسته بودن آنها به شارژر و نیروی برق است. در واقع ممکن است بیمار در لحظه ای شارژ سمعکش تمام شود و به برق دسترسی نداشته باشد و همین موجب ایجاد اختلال در روند استفاده کاربر از سمعک خواهد شد.

 

آیا استفاده از سمعک برای همه افراد دارای کم شنوایی مناسب است؟

متأسفانه موضوعی که از معایب استفاده از این سمعک ها تلقی می شود، تنوع بسیار کم آنهاست. در تمامی برند های سمعک فقط چندین نوع محدود از سمعک های شارژی تولید شده و همین موضوع ممکن است باعث شود تا این سمعک ها برای طیف گسترده ای از کم شنوایی مناسب نبوده و فقط طیف محدودی از کم شنوایی را پوشش دهند و برای همه افراد مناسب نباشند. لذا توصیه می شود که پس از مراجعه به ادیولوژیست و مشخص شدن نوع و میزان کم شنوایی، برای گرفتن سمعک های شارژی از ادیولوژیست خود مشورت بخواهید.

 

چه برندهایی اقدام به تولید سمعک کرده اند؟

امروزه تقریبا در تمامی برند های سمعک انواعی از سمعک های شارژی دیده میشود که انتخاب آن با توجه به شکل و میزان کم شنوایی کاربر، وضعیت اقتصادی او و توقعات او از سمعک متفاوت است اما می‌توان گفت بعد از درنظر گرفتن سطح تکنولوژی سمعک، سمعکی که پس از شارژ شدن، برای مدت زمان بیشتری کار کند، سمعک بهتری است.

امروزه برندهای زیمنس(سیگنیا)، یونیترون، ویدکس، اتیکون، ریساند، استارکی و فوناک تولید کنندۀ انواعی از سمعک های شارژی در دنیا هستند.

 

آیا سمعک زود خراب می شود؟

نگهداری از سمعک به عوامل مختلفی از جمله میزان استفاده کاربر، نحوه تمیز کردن و سرویس سمعک، مراقبت از سمعک در برابر رطوبت و گرد و خاک و دیگر عوامل بستگی دارد. سمعکی که به لحاظ نکات بالا مراقبت شود حداقل ۳ تا ۵ سال برای کاربر کار میکند و دچار خرابی نمی شود.

حدود قیمت سمعک شارژی در انواع مختلف

خرید سمعک شارژی ممکن است برای کاربران محدودیت هایی داشته باشد از جمله آن که این نوع سمعک ها تنوع زیادی نداشته و برای استفاده از آنها ممکن است مجبور شویم از تکنولوژی های دیگر سمعک چشم پوشی کنیم اما در شرایطی که سمعک مورد نیاز ما هم در مدل شارژی و هم غیرقابل شارژ موجود باشد، انتخاب سمعک شارژی قطعا بهتر است. امروزه کمپانی های سمعک توجه بیشتری را به سمت تولید سمعک های شارژی معطوف کرده و به نتایج خوبی نیز دست پیدا کرده اند. سمعک های Viron و Zerena از کمپانی برنافن، سمعک Linx از کمپانی ریساند، سمعک opn از کمپانی اتیکن، سمعک marvel از کمپانی فوناک و سمعک Styletto به عنوان سمعک شارژی زیمنس جزو انواع سمعک های شارژی تولید شده توسط کمپانی های مختلف سمعک در دنیا هستند. اما بطور کلی حدود قیمت سمعک شارژی را می توان از ۵ میلیون تا ۱۵ میلیون تومان ارزش گذاری کرد.


سمعک زیمنس آلمان در کلینیک ملاصدرا


مزایای خرید سمعک از کلینیک ملاصدرا

خرید سمعک در رده و مدل های متفاوت نیازمند انجام تست های شنوایی از کلینیک های معتبر و نیز انجام مشاوره است. کارشناسان مجرب کلینیک ملاصدرا همه روزه آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه دریافت و خرید سمعک و دیگر مدل های سمعک هستند. همچنین، ارائه کارت گارانتی، مهلت تست سمعک و نیز ارائه خدمات پس از فروش از دیگر مزایای خرید انواع سمعک از کلینیک ملاصدرا است.


برای سفارش و خرید انواع سمعک با شماره‌های زیر در ارتباط باشید:

۰۲۱-۸۸۰۵۳۷۸۳
۰۲۱-۸۸۰۵۳۷۸۴


سوالات متداول درباره خرید سمعک شارژی

طول عمر باتری سمعک شارژی چقدر است؟

اگر چه استفاده از سمعک با باتری قابل شارژ ممکن است راحت تر از دیگر مدل های سمعک باشد، اما باید به این نکته توجه داشت که برای افزایش طول عمر این باتری ها نیز باید کارهایی را انجام داد از جمله اینکه از قرار دادن سمعک ها در محیط های گرم و نزدیک وسایل داغ خودداری کنیم. تا حد ممکن، برای شارژ سمعک ها از شارژر  های استاندارد و شرکتی استفاده کنیم و همچنین از آسیب و ضربات فیزیکی به شارژر باتری سمعک و همچنین سمعک جلوگیری به عمل آوریم. بطور کلی می توان گفت که در انواع سمعک های قابل شارژ، با ۵ ساعت شارژ مداوم باتری بطور متوسط میتوان به مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت از آن استفاده کرد.

باتری یون لیتیوم بهتر است یا روی نقره؟

باتری های یون لیتیوم به دلیل دوام باتری بهتر، امروزه بیشتر مورد قبول کاربران سمعک های شارژی هستند. همچنین به دلیل آنکه اکثر سمعک های شارژی از نوع باتری یون لیتیوم هستند، تنوع این سمعک ها بیشتر بوده و دست کاربر برای انتخاب سمعک با ویژگی های متناسب با سیستم شنوایی خود، بازتر است. البته باتری های روی نقره نیز مزایای خاص خود را دارند ازجمله آنکه در هنگام استفاده از این نوع باتری ها میتوان بطور همزمان از باتری های یکبار مصرف نیز استفاده کرد اما بطور کلی باتری های یون لیتیوم رواج بیشتری دارند.

آیا علاقه مند به مطالعه ی بیشتر در این زمینه هستید؟

معیارهای مهم بسیار زیادی در انتخاب یک سمعک مناسب و خرید سمعک وجود دارند که دانستن هر یک از آن ها می تواند به خرید سمعک مناسب کمک کند. برای مطالعه ی مقالاتی که در این زمینه در سایت ملاصدرا قرار دارد، کافیست روی لینک هر یک از این مقالات که تعدادی از آن ها در پایین قرار داده شده است، کلیک کنید. یا برای مشاوره ی حضوری در سایت (قسمت پایین صفحه – نوار مشکی رنگ) نام نویسی انجام دهید و برای مشاوره حضوری به کلینیک مراجعه کنید.

 

قیمت سمعک شارژی به چه صورت است؟

سمعک های شارژی با توجه برند سازنده ی آنها، تکنولوژی مورد استفاده و گارانتی و خدمات پس از فروش دارای قیمت های متفاوتی هستند و نمیتوان یک قیمت ثابت را برای آنان تعیین کرد.

 

آیا باتری سمعک شارژی نیاز به تعویض دارد؟

بله. باتری های مورد استفاده در این نوع سمعک نیز نیازمند تعویض هستند اما از آنجایی که این تعویض چند سال یکبار اتفاق می افتد، از نظر اقتصادی به نسبت سمعک های غیر شارژی بهتر هستند.

 

سمعک های شارژی را چند ساعت یکبار باید به شارژر متصل کرد؟

در بهترین نوع سمعک های شارژی، سمعک پس از ۴ ساعت شارژ مکرر، حدود ۳۰ ساعت میتواند کار کند.

عمر باتری این سمعک ها اگر بطور کامل مورد مراقبت قرار گیرند میتواند تا ۵ سال هم باشد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

26 مارس 2024
قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ageless Brain Supplement
1 ماه قبل

Hi Neat post There is a problem along with your website in internet explorer would test this IE still is the market chief and a good section of other folks will pass over your magnificent writing due to this problem

Gluco Relief reviews reddit
1 ماه قبل

I just like the helpful information you provide in your articles