شنوایی سنجی یاادیومتری چیست؟

شنوایی سنجی یاادیومتری چیست؟

19 سپتامبر 2022

چرا تست شنوایی سنجی انجام میدهیم؟ آزمایش شنوایی سنجی یا ادیومتری برای تعیین میزان شنیدن شما و یا ردیابی مشکل و ضایعه بصورت تست ادیومتری و یا تیمپانومتری .. انجام می شود ممکن است به صورت غربالگری و یا برای تشخیص کم شنوایی انجام شود.

دلایل از دست دادن شنوایی

علل شایع کم شنوایی عبارتند از:

  • نقائص هنگام تولد
  • عفونت مزمن گوش
  • شرایط ارثی، مانند اتواسکلروز، که زمانی رخ می‌دهد که رشد غیرطبیعی استخوان مانع از عملکرد صحیح ساختارهای داخل گوش می‌شود
  • آسیب به گوش
  • بیماری های گوش داخلی، مانند بیماری منییر یا یک بیماری خودایمنی که بر گوش داخلی تأثیر می گذارد
  • قرار گرفتن طولانی مدت در برابر صداهای بلند
  • پاره شدن پرده گوش

کم شنوایی حسی عصبی زمانی اتفاق می افتد که سلول های مویی در حلزون گوش به درستی کار نمی کنند. حلزون گوش بخشی از گوش است که ارتعاشات صوتی را به تکانه های عصبی برای ارسال به مغز تبدیل می کند. کم شنوایی حسی عصبی نیز می تواند به دلیل آسیب به عصبی که اطلاعات صوتی را به مغز منتقل می کند یا آسیب به بخشی از مغز که این اطلاعات را پردازش می کند رخ دهد. این نوع کم شنوایی معمولا دائمی است. می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.

همچنین بخوانید: سمعک شارژی

شنوایی سنجی چگونه انجام می شود؟

تست تون خالص که به آن شنوایی سنجی نیز می گویند.این تست با همکاری شما انجام میشود به این صورت در یک اتاقک قرار میگیرید و شنوایی شناس برای شما روند ازمایش را توضیح میدهد. روند انجام این آزمایش به صورت زیر است:

  • در یک اتاق ساکت و بسته هدفون می گذارید و یک سری صدا به هدفون شما ارسال می شود.
  • شنوایی شناس یا ارائه دهنده دیگر، زیر و بم و بلندی صداها را در نقاط مختلف در طول آزمایش تغییر می دهد. در برخی نقاط، صداها ممکن است به سختی قابل شنیدن باشند.
  • ارائه دهنده از شما می خواهد که هر زمان که صداها را شنیدید پاسخ دهید. پاسخ شما ممکن است بالا بردن دست یا فشار دادن یک دکمه باشد.
  • این تست کمک می کند تا آرام ترین صداهایی را که می توانید در زیر و بم های مختلف بشنوید پیدا کنید. و با این کار میزان و حدود شنوایی شما مشخص میشود.

چرا به تست شنوایی نیاز داریم؟

در صورت داشتن علائم کم شنوایی نیاز به آزمایش شنوایی خواهید داشت. این علائم شامل:

-مشکل در درک آنچه دیگران می گویند، به خصوص در یک محیط پر سر و صدا
-نیاز به درخواست از مردم برای تکرار
-نیاز به افزایش صدا در تلویزیون یا پخش کننده موسیقی
-صدای سوت مانند(وزوز) در گوش

آیا سنوایی سنجی خطرناک است؟

تست شنوایی یا شنوایی سنجی یک ازمون غیرتهاجمی است یعنی هیچ گونه آسیب و عوارضی ندارد, و کاملا بی خطر است

انواع شنوایی سنجی

تکنیک ها و روش های مختلف شنوایی سنجی برای شناسایی توانایی شنوایی یک فرد استفاده می شود. مانند:

  • شنوایی سنجی با تون خالص
  • شنوایی سنجی گفتار
  • شنوایی سنجی فوق آستانه ای

و…انواع مختلفی از تست های شنوایی وجود دارد. اکثر تست‌ها پاسخ شما را به صداها یا کلمات ارائه شده در زیر و بم، حجم‌ها و/یا با ضمیمه ی نویز های مختلف بررسی می‌کنند. اما بیشتر فقط تون خالص و گفتار مدنظر است.

شنوایی سنجی گفتار

تست های تشخیص گفتار و کلمات می توانند نشان دهند که چقدر خوب می توانید زبان گفتاری را بشنوید. در طول آزمون:

-تست با هدفون انجام میشود یعنی, هدفون روی گوش های شما قرار میگیرد
-شنوایی شناس از طریق هدفون با شما صحبت می کند و از شما می خواهد که یک سری کلمات ساده را که با بلندی های مختلف گفته می شود تکرار کنید
-ارائه دهنده کمترین صدایی را که می توانید بشنوید را ثبت می کند
*برخی از آزمایشات ممکن است در یک محیط پر سر و صدا انجام شود، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی در درک گفتار در مکان های نویزی یا پر سروصدا مشکل دارند.

SDS

این آزمون مخفف کلمه ی امتیاز تمییز دادن گفتار است که در آن یک لیست از لغات تک سیلابی مانند نان آب کار و … به شما ارائه میشود و شما باید لغات را تکرار کنید از طریق میکروفونی که در اختیار شما قرار گرفته است. نتایج این تست بصورت درصدی بیان میشود و معمولا مشکلات درکی ومغزی را مشخص میکند.

گروه های خاصی که باید توانایی های درک گفتار در آنها ارزیابی شود

  • بزرگسالانی با کم شنوایی عمیق
  • بیمارانی که صحبت نمی کنند.
  • بیماران چند زبانه
شنوایی سنجی

شنوایی سنجی

آزمون رفلکس اکوستیک

آزمایش دیگر ما تمپانومتری است، که میزان حرکت پرده گوش را بررسی می کند.

در طول آزمایش تمپانومتری:

-شنوایی شناس یا ارائه دهنده دستگاه کوچکی را در داخل کانال گوش قرار می دهد.
-این دستگاه هوا را به داخل گوش فشار می دهد و باعث می شود پرده گوش به جلو و عقب حرکت کند.
-دستگاه نمودارهایی به نام تمپانوگرام ثبت می کند.

این آزمایش کمک می کند تا بفهمیم که آیا عفونت گوش یا مشکلات دیگری مانند تجمع مایع یا موم یا سوراخ یا پارگی در پرده گوش وجود دارد یا خیر

آزمون شنوایی مسیر استخوانی (BC)

یکی از تست های مرسوم در شنوایی سنجی آزمون راه استخوانی است که با مقایسه ی آستانه های راه هوایی و راه استخوانی  اطلاعات مربوط به محل ضایعه را می توان بدست آورد .

بیماری های گوش خارجی و میانی، مانع عبور انرژی از هدفون به گوش داخلی می شوند. بیشتر انرژی منتقل شده به جمجمه از طریق مرتعش گر استخوانی، گوش  خارجی و میانی را میانبر زده و به گوش داخلی می رسد بنابراین این اختلاف باعث مشخص شدن مشکل میشود که انواعی دارد از جمله کم شنوایی انتقالی یا (CHL).

ارزیابی شیپور استاش

تفاوت (اختلاف) فشار در دو طرف پرده باعث کم شنوایی انتقالی فرکانس پایین موقتی می شود، آن هم به علت سخت شدگی پرده ی تمپان و زنجیره استخوانی عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی یا آلرژی می تواند سبب التهاب و ورم در شیپور استاش  و محبوس شدن باکتری ها و ایجاد عفونت های گوشی گردند. حین فعالیت هایی مثل پرواز کردن یا سقوط کردن یا شیرجه زدن که باعث تغییر شدید فشار می شوند، در اثر باروتروما اختلال عملکردی شیپور استاش ایجاد شود. باروتروما می تواند به پارگی پرده ی تمپان، مشکل شنوایی و در موارد نادر فیستول از طریق دریچه بیضی منجر شود

پس ارزیابی شیپور استاش در این موارد الزامی است که توسط این تست انجام میشود که فشار منفی و مثبت را به نوبت توسط دستگاه به گوش ارائه میدهند و نتایج را ثبت می کنند. نام دیگر این تست ETF است.

سمعک و توانبخشی

بعد از تعیین میزان کم شنوایی همانگونه که در بالا به تفصیل به آن پرداختیم چنانچه نیاز به سمعک داشته باشید شنوایی شناس برای شما سمعک تجویز میکند انتخاب سمعک مناسب و تنظیم درست آن باید با دقت کافی انجام شود تا کاربر سمعک بتواند کم شنوایی خود را تا حدی جبران کند در کلینیک سمعک ملاصدرا ما این کار را با دقت و مهارت کافی انجام میدهیم میتوانید با کارشناسان مربوطه ی ما تماس حاصل فرمایید.

پس ما انواع تست های شنوایی را بررسی کردیم که میتواند بصورت گفتاری و یا فقط تشخیص صدا باشد همچنین ذکر کردیم که بعضی از تست ها همانند تست ارزیابی شیپور استاش و یا تست تیمپانومتری و تست های تخصصی تر بدون نیاز به همکاری شما انجام میشود همه ی این تست ها برای تشخص ضایعه و مشکل شما درشنوایی و بهتر کردن اوضاع برای شما میباشد که ممکن است نیاز به وسایل کمکی همانند سمعک و یا .. داشته باشید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

26 مارس 2024
قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ageless Brain Supplement
1 ماه قبل

Hi Neat post There is a problem along with your website in internet explorer would test this IE still is the market chief and a good section of other folks will pass over your magnificent writing due to this problem

Gluco Relief reviews reddit
1 ماه قبل

I just like the helpful information you provide in your articles