تست پاسخ حالت پایدار شنوایی ASSR؛تفسیر نتایج و نحوه انجام آن

نحوه انجام تست assr

فهرست محتوای مقاله

تست پاسخ حالت پایدار شنوایی ASSR یک تکنیک تخصصی به منظور ارزیابی وضعیت شنوایی فرد است. این آزمایش بررسی می‌کند که چگونه سیستم شنوایی صداهایی با فرکانس و شدت متفاوت را تشخیص می‌دهد و پردازش می‌کند. تست شنوایی ASSR، برخلاف تست‌های سنتی که بر پاسخ بیمار تکیه می‌کنند، کاملا عینی است و برای افرادی مفید است که قادر به ارائه بازخورد تست نیستند، مانند نوزادان، کودکان خردسال یا افرادی با شرایط خاص چون معلولیت. در طول تست، محرک‌های شنوایی که معمولا به صورت صداهای سریع و تکراری هستند، از طریق هدفون به گوش بیمار منتقل می‌شوند، سپس پاسخ‌ها توسط الکترودهایی که روی پوست قرار می‌گیرند، اندازه گیری می‌شوند.

هدف تست ASSR چیست؟

هدف از انجام تست ASSR شامل موارد زیر است:

  • درک دقیق وضعیت کلی شنوایی فرد با استفاده از دقت بالای تست ASSR: یکی از اهداف تست ASSR، ارزیابی نوروپاتی و اختلالات پردازش شنوایی مرکزی است که به پزشک اجازه می‌دهد درک کامل و کلی از شرایط شنوایی بیمار پیدا کند. به طورکلی، این تست برای ثبت داده‌های شنوایی قابل اعتماد و عینی بسیار مفید است.
  • ارائه یک برنامه درمانی شنوایی مناسب برای فرد با تکیه بر داده‌های تست ASSR: هدف دیگر تست ASSR، به دست آوردن یک ادیوگرام دقیق است که حساسیت شنوایی بیمار را در فرکانس‌های مختلف ترسیم می‌کند. این اطلاعات برای تشخیص درجه و نوع کم شنوایی بسیار مهم هستند و راهنمای یک برنامه‌ریزی درمانی صحیح مانند استفاده از سمعک یا کاشت حلزون خواهند بود. فرکانس بالای این تست به متخصص کمک می‌کند که ضعف‌های شنوایی که با انواع دیگر تست‌های شنوایی مشخص نشده است را شناسایی کند. علاوه براین، این تست را می‌توان زمانی که بیمار در خواب یا بیهوشی به سر می‌برد نیز انجام داد.

(۱) (۲)

بیشتر بخوانید : آزمون پوسچروگرافی چیست؟

تست ASSR برای چه افرادی توصیه می‌‌شود؟

هرچند متخصص شنوایی ممکن است بر حسب نیاز تست ASSR را برای هر فردی انجام دهد اما به طورکلی این تست برای سنجش شنوایی افرادی با شرایط زیر بسیار مفید خواهد بود:

تفسیر نتایج پاسخ شنوایی ساقه مغز

  • افرادی که نمی‌توانند بازخوردی به تست ASSR داشته باشند: این تست در درجه اول برای افرادی مناسب است که قادر به پاسخ دادن به تست نیستند. برای مثال، کودکان خردسال، به ویژه نوزادان نمی‌توانند پاسخ های درستی به محرک‌های یک تست شنوایی بدهند. ASSR با وجود ثبت پاسخ دقیق از طریق الکترودها، کاملا غیرتهاجمی است و آسیبی به شنوایی کودک نمی‌رساند.
  • افرادی که از نظر رشدی یا شناختی دچار ناتوانی یا معلولیت هستند: تست ASSR برای افراد معلول مناسب است زیرا این افراد معمولا قادر به مشارکت در ارزیابی‌های شنوایی نیستند. بنابراین تست ASSR می‌تواند به راحتی اطلاعات فرکانس‌های خاص شنوایی را به پزشک بدهد و راهنمای او در نصب سمعک و سایر دستگاه‌های توانبخشی شنوایی باشد. علاوه براین، ASSR را می‌توان برای تست پاسخ شنوایی ساقه مغز به ویژه زمانی که به داده‌های بسیار دقیق نیاز داریم، استفاده کرد.

(۳)

بیشتر بخوانید : معرفی تست های تشخیصی تعادل و سرگیجه

نحوه کار تست ASSR چگونه است؟

 روند انجام تست ASSR مانند انواع دیگر تست‌های شنوایی بر اساس فرستادن محرک‌های صوتی به گوش و سپس ثبت پاسخ شنوایی فرد است. به طورکلی، نحوه انجام تست ASSR به صورت زیر است:

  • آماده شدن بیمار برای انجام ASSR: لازم است پیش از انجام تست، قسمت‌هایی از پوست سر که الکترود دستگاه روی آن قرار می‌گیرد، به خوبی تمیز شوند تا در ثبت پاسخ تست اختلالی ایجاد نکنند.
  • قرار دادن الکترود ASSR روی پوست سر بیمار: الکترودها با استفاده از یک ژل رسانا به پوست سر بیمار متصل می‌شوند. این الکترودها از سوی دیگر به یک تقویت کننده متصل هستند که پاسخ عصبی تولید شده توسط محرک‌های شنوایی را ثبت می‌کند.
  • ایجاد محرک شنیداری تست: در جریان تست ASSR یک سری محرک شنوایی که دارای طیف فرکانسی مشخصی هستند، از طریق هدفون به گوش بیمار هدایت می‌شوند.
  • جمع آوری داده‌های تست ASSR: پس از ایجاد و هدایت محرک‌های شنوایی، الکترودها پاسخ الکتریکی مغز را شناسایی می‌کنند. در ادامه این پاسخ‌ها تقویت و فیلتر می‌شوند که نویز را به حداقل برسانند و سیگنال شنوایی را جدا کنند.
  • تجزیه و تحلیل داده‌های ASSR: مجموعه داده‌هایی که از تست ASSR در اختیار متخصص قرار می‌گیرند به صورت ادیوگرام هستند که از آن‌ها برای تشخیص نوع و درجه کم شنوایی استفاده می‌شود. پس از آن، سایر اقدامات درمانی لازم برای بیمار در نظر گرفته می‌شوند.

(۴) (۵)

بیشتر بخوانید : تست الکتروکوکلئوگرافی EcochG

مزایا و معایب آزمون ASSR چیست؟

تست ASSR دارای فواید زیادی است که آن را به یکی از تست‌های محبوب متخصصان شنوایی بدل کرده است. دقت بالا، سرعت و امکان انجام تست در شرایط خاص از جمله فواید این تست هستند. به طورکلی، مزایای ASSR عبارتند از:

تست assr

  • دقت بالای تست و عدم نیاز به دریافت پاسخ بیمار در زمان تست: ASSR اطلاعاتی عینی و بسیار دقیق از آستانه شنوایی فرد در طیف گسترده‌ای از فرکانس‌ها را ارائه می‌دهد، حتی زمانی که فرد قادر به ثبت بازخورد برای تست نیست. این اطلاعات برای درمان بیمار، استفاده از سمعک و کاشت حلزون بسیار ضروری است.
  • امکان ارزیابی هر دو گوش به طور همزمان: امکان تست شنوایی هر دو گوش در ASSR باعث کاهش زمان مورد نیاز برای انجام آن خواهد شد.
  • ارزیابی دقیق شنوایی و برنامه‌ریزی برای شخصی سازی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی: نتایج ASSR راهنمایی بسیار دقیق برای متخصص شنوایی است که با استفاده از آن بتواند برنامه درمانی مناسبی را برای فرد تجویز کند یا اینکه برنامه‌ریزی مناسبی برای استفاده از سمعک و سایر دستگاه‌های کمک شنوایی ارائه کند.

هرچند در مجموع، فواید ASSR بسیار بیشتر از معایب آن است، مانند هر روش تست شنوایی دیگر، این آزمایش نیز دارای برخی نکات منفی است. برخی از معایب ASSR عبارتند از:

  • هزینه بالا: از آنجایی که تجهیزات موردنیاز برای انجام ASSR معمولا گران قیمت هستند، به همان نسبت هزینه تست شنوایی سنجی ASSRنیز کمی زیاد است.
  • نیاز به تخصص زیاد: انجام درست تست ASSR به آموزش و تخصص بالایی نیاز دارد بنابراین ممکن است در همه کلینیک‌های شنوایی در دسترس نباشد. علاوه براین، تحلیل نتایج ASSR هم بسیار حساس است.

(۶)

بیشتر بخوانید : تست پتانسیل‌های عضلانی برانگیخته دهلیزی VEMP

تفسیر نتایج تست آزمون ASSR

تجزیه و تحلیل نتایج یک تست شنوایی ASSR شامل چندین مرحله است که در آن‌ها از راه‌اندازی فنی و تکنیک‌های پردازش پیشرفته‌ای برای تعیین دقیق آستانه شنوایی بیمار استفاده می‌کنند. تفسیر نتایج ASSR بر مبنای الگوریتم‌های خاص آماری انجام می‌شود و در طیف وسیعی از فرکانس‌ها رخ می‌دهد. این الگوریتم تشخیص آماری تعیین می‌کند که آیا سیگنال شناسایی شده به طور قابل توجهی با نویز پس زمینه متفاوت است یا خیر و به این ترتیب با تشخیص پاسخ اصلی، میزان اطمینان از پاسخ تست را افزایش می‌دهد. مرحله بعدی شامل تبدیل پاسخ شنوایی عصبی به ادیوگرام است. پزشک می‌تواند در طول تست، بر روند ایجاد محرک‌ها نظارت کند تا از پاسخ واضح در محدوده فرکانس‌های مختلف اطمینان حاصل کند. به طورکلی، تجزیه و تحلیل ASSR بسیار حساس است و به دانش پزشکی و ریاضی زیادی وابسته است.

(۷)

سوالات متداول

  • تست شنوایی ASSR چیست؟

تست شنوایی ASSR به طور ویژه برای سنجش حساسیت شنوایی فرد در فرکانس‌های مختلف طراحی شده است و به طور غیرمستقیم از پاسخ مغز به محرک‌های تست استفاده می‌کند تا آستانه شنوایی بیمار را تعیین کند.

  • تست شنوایی ASSR چه زمانی انجام می‌شود؟
    آزمایش شنوایی ASSR معمولا زمانی انجام می‌شود که متخصص شنوایی به یک ارزیابی جامع و دقیق از شنوایی بیمار نیاز دارد.
  • تست شنوایی ASSR برای چه کسانی است؟
    این تست معمولا برای افرادی انجام می‌شود که به هر دلیلی نمی‌توانند در زمان انجام آن پاسخی به محرک‌های صوتی بدهند. این افراد شامل نوزادان و افرادی با ناتوانی ذهنی یا جسمی هستند که به یک ارزیابی شنوایی دقیق و غیرتهاجمی نیاز دارند.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

6 پاسخ

  1. My wife and i were really happy when Louis could conclude his inquiry using the ideas he grabbed through the weblog. It’s not at all simplistic just to always be releasing ideas which often the rest might have been making money from. We fully grasp we now have the blog owner to thank because of that. These illustrations you made, the easy blog menu, the friendships you will assist to foster – it is many fantastic, and it is leading our son and our family believe that the issue is entertaining, and that’s extremely vital. Thank you for all the pieces!

  2. Usually I do not learn article on blogs, but I would like to say that this write-up very pressured me to check out and do so! Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite nice article.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields