لنز گوش یا سمعک لیزری چیست ؟+ مزایا و معایب آن

لنز گوش

فهرست محتوای مقاله

مشکلات شنیداری از جمله مشکلاتی هستند که افراد زیادی به خصوص در سنین بالا دچار آن‌ها می‌شوند. هرکدام از این مشکلات راه حل‌های مخصوص خود را دارند. برای مثال، از سمعک برای حل مشکلات کم شنوایی استفاده می‌شود. لنزهای گوش نیز در واقع نوعی سمعک هستند که به آن‌ها سمعک لیزری هم می‌گویند.

این لنز برای افرادی که دچار مشکل کم شنوایی هستند، از کم شنوایی خفیف تا کم شنوایی شدید، طراحی شده است. این فناوری باعث می‌شود که فرد تجربه شنیداری قوی و بهتری داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به اطلاعات مربوط به لنز گوش و سوالات متداول در این حوزه بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

لنز گوش (سمعک لیزری) چیست؟

لنز گوش از میکروفون و بلندگو برای تقویت و دریافت صدا استفاده می‌کند که برخلاف کارکرد سمعک‌های معمولی است. تکنولوژی و سازوکار این سمعک به طور کلی متفاوت و بهینه‌تر از سمعک‌های معمولی است. کارکرد آن به این صورت است که صوت را به گوش فرد منتقل می‌کند.

در واقع سمعک لیزری از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل آن قسمتی است که در خارج از گوش و پشت لاله قرار می گیرد و وظیفه جمع آوری صدا، تبدیل آن به پالس های الکتریکی و انتقال آن به داخل گوش را برعهده دارد. بخش دوم سمعک لیزری یا همان لنز گوش شامل قسمتی است که مجهز به سیستم مادون قرمز می باشد.

در واقع در این بخش، انرژی پالس های الکتریکی به امواج نوری تبدیل شده و به نوعی به پرده ی گوش (که بخش سوم سمعک روی آن قرار می گیرد) ساطع می شود. بخش سوم و مهم ترین بخش لنز، بخشی است که روی پرده گوش قرار می گیرد، این بخش امواج نوری را به امواج مکانیکی تبدیل کرده و منجر به ارتعاش پرده ی گوش خواهد شد.

اجزای سمعک لیزری یا لنز گوش

لنز گوش چگونه کار می‌کند؟

عملکرد سمعک‌های لیزری به این صورت است که صداهای محیط و اطراف وارد بدنه سمعک می‌شوند و پس از آن به کدهای دیجیتالی تبدیل می‌شوند. در طی این مرحله، تغییراتی بر روی صداها اعمال می‌شود و پس از آن به لامپ سمعک منتقل می‌شوند. در مرحله بعدی لامپ سمعک اصوات تقویت شده را دریافت و به پرتوهای نور تبدیل می‌کند. علت نام گذاری این سمعک  هم به همین علت است.

در مرحله آخر، پرتوهای نوری تقویت شده حرکت خود را به سمت غشای سلیکونی ادامه می‌دهند. این غشای سیلیکونی از قبل روی پرده گوش قرار داده می‌شود. همانطور که گفتیم کارکرد این نوع لنز با دیگر سمعک‌ها متفاوت است و همین کارکرد متفاوت است که بر مزایای این نوع سمعک می‌افزاید. کارکرد سمعک‌های معمولی به این صورت است که صدا را  از طریق رسیور به پرده گوش می‌رسانند اما کارکرد سمعک لیزری با استفاده از سیگنال و امواج نوری انجام می‌شود.

اجزای لنز گوش به این صورت است که بخشی از آن به صورت لنز روی پرده گوش قرار می‌گیرد که به آن لنز تماسی هم گفته می‌شود. این بخش باید به صورت اختصاصی برای هر شخص تولید شود و علت آن متفاوت بودن پرده گوش هر شخص است که مثل اثر انگشت از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

این نوع سمعک بلندگو ندارد ‌و به همین علت مشکلاتی که سمعک‌های معمولی دارند در این سمعک‌ها رخ نمی‌دهد. از مزیت‌های مهم سمعک لیزری منتقل کردن فرکانس‌های بیشتر از ۵ کیلوهرتز است. این قابلیت به فرد کمک می‌کند صدا را به صورت شفاف‌تر و واضح‌تر از سمعک‌های عادی دریافت و درک کند.

اجزای لنز گوش

سمعک لیزری برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی کم شنوایی یکی از مشکلاتی است که به کرات برای سیستم شنیداری افراد پیش می‌آید، این مشکل به دلیل آسیب یا اختلال در گوش بوجود می‌آید ‌و باعث کاهش شنیداری افراد می‌شود. از دیگر دلایلی که ممکن است باعث به وجود آمدن کم شنوایی شود می‌توان به نقص‌ها و کمبودهای مادرزادی، مصرف داروهای خاص، پیرگوشی، آسیب‌های شدید در ناحیه گوش، بیماری های خاص و قرار گرفتن گوش در معرض صداهای بلند اشاره کرد.

برای تشخیص کم شنوایی باید به توانایی یا عدم توانایی خود در شنیدن اصوات توجه کنید. اگر احساس می‌کنید به نسبت گذشته صداها را  کمتر می‌شنوید و این مشکل بخاطر بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی، عفونت، وجود آب در گوش و… نیست، ممکن است دچار کم شنوایی شده باشید.

 از علائم اصلی برای تشخیص کم شنوایی می‌توان به درست نشنیدن اصوات و گفتار دیگران، زیاد کردن بیش از حد صدای تلویزیون، گوشی و رادیو در حالی که  صدای آن‌ها برای دیگران بلند است، مشکل و اختلال در شنیدن حروف صامت، متوجه نشدن گفتار دیگران زمانی که صدای پس زمینه بلند است، اجتناب از گفت‌وگو و مکالمه با دیگران، اختلال و مشکل در تعادل، مشکل در برقراری ارتباط اجتماعی و … اشاره کرد. برای تشخیص کم شنوایی بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

لنز شنوایی و سمعک‌های لیزری به طور معمول برای افرادی که در طیف کم شنوایی خفیف تا شدید هستند تجویز می‌شود. یکی از شرایطی که افراد برای استفاده از این سمعک باید داشته باشند نرمال بودن پرده گوش است.

از طرف دیگر همانطور که پیش‍‌تر گفتیم، بخش سوم این سمعک‌ها روی پرده گوش قرار می‌گیرد، به همین علت مجرای گوش افراد باید برای کار گذاشتن این لنز‌ها مناسب و‌ بزرگ باشد. افرادی که دارای کم شنوایی از نوع انتقالی هستند نمی‌توانند از لنز شنوایی استفاده کنند‌.

مزایای استفاده از لنز گوش چیست؟

با توجه به اینکه انواع سمعک‌های مختلف در بازار موجودند اما هنوز برخی از این سمعک‌ها مشکلات متعددی  دارند، لنز گوش جهت بهبود کیفیت و‌ تجربه کاربر در استفاده از آن تولید شده است. این لنز باعث افزایش قابل توجه محدوده فرکانسی که برای افراد قابل شنیدن است می‌شود. در این قسمت قصد داریم به مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت سمعک‌های لیزری بپردازیم. از مزایایی که این سمعک‌ها دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سمعک لیزری

  1. محققان ثابت کرده‌اند که در این نوع سمعک کیفیت صدا و نسبت گفتار به سرو صدا بالاتر است.
  2. تهویه کردن گوش از دیگر ویژگی‌های مثبت این لنزها است.
  3. عدم مشاهده مشکلات انسداد گوش مزیت دیگر سمعک لیزری است.
  4. گسترده‌تر و وسیع‌تر بودن محدوده فرکانسی نسبت به سمعک‌های معمولی
  5. بالا بودن وضوح صدا در این سمعک‌ها نکته‌ای که نمی‌شود آن را فراموش کرد.
  6. یکی از مشکلاتی که سمعک‌های معمولی دارند واقعی و طبیعی نبودن صدا، درست مثل آنچه در واقعیت وجود دارد است. سمعک‌های لیزری صدایی به مراتب واقعی‌تر و طبیعی‌تر دارند.
  7. عدم نیاز به جراحی و عمل یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سمعک‌ها است و پزشک متخصص به راحتی می‌تواند این لنز را روی پرده گوش شما نصب کند.
  8. از مزیت‌های قابل توجه این سمعک‌ها تکنولوژی پیشرفته آن‌ها است. این لنزها را می‌توان بصورت بی سیم به یک اپلیکیشن که روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود وصل کرد. مزیت استفاده از این اپلیکشین توانایی تنظیم زیر و بم بودن صدای بلند، گوش دادن به موسیقی و تماس تلفنی است.
  9. سمعک‌های لیزری محدوده شنوایی انسان را از ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز افزایش می‌دهند.

معایب استفاده از لنز گوش

سمعک‌های لیزری در کنار مزایای بی‌شماری که دارند، دارای معایبی هم هستند. نکته‌ مهم این است که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است. توجه به این موضوع بخشی از نگرانی افراد را برطرف می‌کند. اگر به روند و تاریخچه سمعک‌ها دقت کنیم، تا به امروز پیشرفت فراوانی داشته‌اند و در آینده هم چنین خواهد بود.

لنز گوش

به همین دلیل وجود برخی معایب در سمعک‌ها موضوع نگران کننده‌ای نیست زیرا در همین زمان که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، محققین در حال بروزرسانی و آپدیت سمعک‌ها هستند! با این حال، از معایبی که این سمعک‌ها دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. اولین عیبی که در این لنزها ممکن است به چشم بخورد این است که برای افرادی که دارای کم شنوایی انتقالی هستند قابل استفاده نیست.
    2. از دیگر معایب این لنزها ایفا نکردن نقش هیچ یک از اعضای گوش است. کارکرد سمعک لیزری به این صورت است که به جای ایفای نقش جایگزین برای اجزای گوش، نقش تقویت کننده را ایفا می‌کند و همین امر سبب می‌شود که افرادی که دارای آسیب در سیستم شنوایی و اجزای گوش هستند نتوانند از آن استفاده کنند.
    3. به طور کلی سمعک‌ لیزری برای کم شنوایی خفیف تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی قابل استفاده است که اجزای سیستم شنوایی سالم باشند و از بین نرفته باشند. این امر استفاده از این لنزها را محدودتر می‌کند.
    4. کسانی که پرده گوششان غیر طبیعی است نمی‌توانند از این نوع سمعک استفاده کنند.
    5. در برخی موارد احتمال جدا شدن سمعک از پرده گوش وجود دارد.
    6. این سمعک‌ها به دلیل پیشرفته بودن، جزو جدیدترین و به‌روزترین سمعک‌ها هستند و همین امر باعث شده است که این نوع سمعک در بازار کمیاب باشد.

سوالات متداول

  • لنز گوش برای هر نوع کم شنوایی مناسب است؟

درست است که لنزهای گوش جایگزین اجزای سیستم گوش نمی‌شوند و بیشتر نقش تقویت‌کننده و کمک‌کننده را ایفا می‌کنند اما اگر سیستم شنوایی فرد از سلامت کافی برخوردار باشد، آسیب ندیده باشد و از بین نرفته باشد، می‌توان از این سمعک برای انواع کم شنوایی از خفیف تا شدید استفاده کرد. این لنز‌ها به طور کلی عملکرد پیشرفته‌ای دارند و با توجه به عدم وجود معایب لنزهای معمولی در این سمعک‌ها، استفاده از آن‌ها برای افرادی که دارای کم شنوایی هستند راحت‌تر است.

  • محدودیت استفاده از لنز گوش چیست؟

استفاده از این سمعک‌ها فقط برای افرادی مناسب است که دارای کم شنوایی خفیف تا شدید هستند.

  • نحوه عملکرد سمعک لیزری چیست ؟

در بهترین سمعک از نوع معمولی صدا توسط بلندگو یا رسیور به مجرا و پرده گوش ارائه می شود اما در این نوع لنز سیگنال توسط سری نوری به امواج نوری تبدیل شده، امواج نوری توسط لنز تماسی روی پرده گوش به ارتعاش تبدیل می شوند و سبب لرزش پرده صماخ و تولید صدا خواهند شد. پردازش، تقویت و برنامه ریزی در هر دو سمعک معمولی و لنز گوش شبیه به یکدیگر بوده و در مقالات قبلی بطور مفصل درباره آن توضیح داده شده است.

  • محدودیت استفاده از لنز گوش چیست؟

لنز گوش سعی می کند از ارگان های شنوایی موجود در گوش استفاده کند و خودش نقش جبرانی برای هیچ یک از آنها ندارد. بلکه تنها یک تقویت کننده و کمک کننده است. بنابراین این تکنولوژی برای افرادی کاربرد دارد که آسیب وارد شده به سیستم شنوایی چندان جدی نباشد، یعنی هیچ یک از ارگان های شنوایی به طور کامل از بین نرفته باشند. از این رو این دستگاه تنها برای افت های شنوایی ملایم تا متوسط کاربرد دارد.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

17 پاسخ

  1. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to mention that I’ve truly loved surfing around your blog posts. In any case I’ll be subscribing in your feed and I’m hoping you write once more very soon!

  2. obviously like your website but you have to check the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to inform the truth however I will certainly come again again.

  3. Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other websites? I have a blog based on the same subjects you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my readers would appreciate your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an email.

  4. With the whole thing that appears to be building throughout this particular area, a significant percentage of viewpoints are actually somewhat stimulating. Nevertheless, I appologize, but I can not give credence to your whole theory, all be it refreshing none the less. It seems to everybody that your comments are not completely rationalized and in simple fact you are your self not really fully certain of your argument. In any event I did enjoy looking at it.

  5. Can I just say what a relief to find someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I cant believe youre not more popular because you definitely have the gift.

  6. What i don’t understood is in reality how you are not really a lot more well-favored than you may be right now. You are very intelligent. You recognize thus considerably in terms of this topic, produced me in my view consider it from a lot of varied angles. Its like men and women don’t seem to be involved unless it is something to do with Woman gaga! Your personal stuffs excellent. At all times maintain it up!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields