سمعک پشت گوشی؛انواع و ویژگی های آن

سمعک پشت گوشی؛انواع و ویژگی های آن

21 نوامبر 2020

سمعک پشت گوشی یا BTE یکی از پرکاربردترین مدل های سمعک در سراسر دنیاست. برای آگاهی از قیمت، سفارش و خرید این نوع سمعک مقاله را تا انتها دنبال کنید. از جمله چالش هایی که افراد هنگام انتخاب و خرید سمعک با آن مواجه هستند، تصمیم گیری درباره نوع سمعک انتخابی است. بسیاری از آنها سمعک ها را نمی شناسند، با ویژگی های آن ها آشنایی ندارند و در واقع نمی دانند استفاده از چه نوع سمعکی با چه ویژگی هایی برایشان مناسب است.

البته لازم به ذکر است هنگام خرید سمعک فقط توجه به شکل ظاهری آن قطعا کفایت نمی کند. در واقع بیمار پس از مراجعه به کلینیک شنوایی باید مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد تا نوع و میزان کم شنوایی اش مشخص شود. بعد از آن بطور واضح درباره ی نوع برند سمعک، انتظاراتی که از سمعک دارد، تکنولوژی های مورد علاقه ش و نیز سقف هزینه ای که می تواند جهت خرید سمعک پرداخت کند، با شنوایی شناس خود صحبت کند تا سمعک دقیقا طبق خواست او خریداری شود.

در این مقاله به بررسی و شناخت یکی از انواع سمعک به نام سمعک پشت گوشی میپردازیم.

قیمت سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی چیست؟

همانگونه که از نام آن مشخص است، سمعک پشت گوش یا BTE که کاملا هم غیرتهاجمی است، در خارج از گوش قرار می‌گیرد. اما ساختار این سمعک چگونه است؟ این نوع سمعک‌ها دارای یک کیس کوچک هستند که پشت گوش قرار می‌گیرد و مانند نگهدارنده‌ای برای قطعات الکترونیکی سمعک عمل می‌کند. یک قسمت کوچک دیگر سمعک داخل گوش قرار گرفته و از طریق یک لوله نازک به کیس بیرونی متصل می‌شود. سمعک پشت گوشی از متداول‌ترین سمعک‌های موجود در بازار هستند و معمولا در بیشتر موارد کم شنوایی به غیر از کم شنوایی حاد مفید خواهند بود. در ادامه به مزیت‌ها، ویژگی‌ها و معایب سمعک پشت گوش می‌پردازیم.

ویژگی‌های سمعک پشت گوشی

به‌طورکلی، سمعک پشت گوشی دارای اتصالات مختلف و ویژگی‌های است که در زیر آورده‌ایم:

  • باتری (قابل شارژ یا غیرقابل شارژ)
  • میکروفون که صدا را دریافت کرده و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.
  • تقویت کننده که انرژی الکتریکی را دریافت کرده و آن را به سیگنال دیجیتالی تبدیل می‌کند که از طریق سمعک ارسال می‌شود.
  • گیرنده سمعک که صدای قابل شنیده شدن را به گوش ارسال می‌کند.

نحوه تنظیم سمعک پشت گوشی

نحوه تنظیم سمعک پشت گوشی

تمامی گروه های سمعک بجز سمعک های هوشمند، در ابتدای خرید توسط کاربر باید توسط شنوایی شناس تنظیم شوند. تنظیم اولیه سمعک حتما باید توسط شنوایی شناس انجام گیرد اما بعد از مدتی خود بیمار ممکن است تا حدودی با این کار آشنایی پیدا کرده و بتواند یکسری از برنامه های سمعک را دستکاری و تنظیم کند.

تنظیم سمعک پشت گوشی از ۳ روش قابل اجراست که این ۳ روش شامل تنظیم سمعک با دکمه های روی آن، تنظیم از طریق ریموت کنترل های همراه با هر سمعک و تنظیم از طریق اپلیکیشن های مخصوص هر سمعک که بر روی موبایل قابل نصب هستند، می شود.

تنظیم سمعک شامل مواردی از جمله تنظیم سمعک در مکان های شلوغ، تنظیم برای استفاده از تلفن، کم و زیاد کردن صدا، افزایش وضوح موسیقی و غیره می باشد.

سمعک پشت گوشی

انواع سمعک پشت گوشی از لحاظ شکل ظاهری

سمعک پشت گوشی ریک RIC

نام کامل این سمعک Receiver In Canal بوده که همانطور که از اسمش پیداست، رسیور آن داخل مجرای گوش قرار می گیرد. این نوع از سمعک پشت گوشی از ۲ بخش کلی تشکیل شده است. بخش اول بدنه ی سمعک است که در پشت گوش قرار گرفته و بخش دوم رسیور سمعک است که در داخل کانال گوش قرار گرفته و به وسیله ی یک لوله باریک به بدنه سمعک متصل می شود. علت اصلی محبوبیت سمعک پشت گوشی ریک RIC در میان کاربران، وضوح و شفافیت بالای صدای آن به دلیل دور بودن رسیور و میکروفون از یکدیگر می باشد.

سمعک پشت گوشی استاندارد BTE

نام کامل این سمعک Behind The Ear بوده که همانطور که از اسمش پیداست، کاملا در پشت گوش قرار میگیرد. این سمعک ها محبوبیت سمعک در میان کاربران سراسر دنیا بوده و دلیل آن هم پوشش گستردۀ انواع کم شنوایی و نیز استفاده راحت و آسان آن می باشد. همچنین سمعک پشت گوشی BTE در بسیاری از موارد بهترین انتخاب برای رده سنی کودکان می باشد.

سمعک پشت گوشی کوچک Mini BTE

این نوع از سمعک پشت گوشی تقریبا مشابه سمعک پشت گوشی استاندارد بوده اما اندازه ی آن کوچک تر است و ممکن است برای آن دسته از کاربران که به زیبایی ظاهری سمعک خود اهمیت می دهند انتخاب مناسب تری باشد.

سمعک پشت گوشی پاور Power BTE

این مدل از سمعک پشت گوشی ویژگی هایی مشابه با سمعک پشت گوشی استاندارد داشته اما رسیور آن قوی تر است.

انواع سمعک پشت گوشی

مزایای سمعک پشت گوشی

مزیت استفاده از سمعک‌های پشت گوشی را می توان شامل موارد زیر دانست:

  • اتصال بلوتوثی: سمعک پشت گوشی را می‌توان به راحتی و بدون هیچ زحمتی به دستگاه‌های هوشمند متصل کرد و از امکان دسترسی آسان آن بهره برد.
  • سازگاری با انواع کم شنوایی: سمعک BTE برای طیف وسیعی از سطوح کم شنوایی در افراد به کار می‌رود.
  • قابل تنطیم برای اندازه‌های مختلف گوش: سمعک‌های پشت گوشی در ابعاد متفاوت و با طراحی مختلف ساخته شده‌اند بنابراین می‌توانند با انواع سایز گوش افراد تطبیق یابند.
  • ویژگی‌های پیشرفته: اندازه بزرگ‌تر سمعک‌های پشت گوشی، این امکان را فراهم کرده است که بتوان آن را به روزترین قابلیت‌ها مجهز نمود.
  • کنترل کاربرپسند: تنظیمات سمعک پشت گوشی مانند تنطیم صدا و برنامه‌های مختلف آن را می‌توان به راحتی تغییر داد.
  • مجهز به باتری قدرتمند با عمر طولانی و قابلیت حفظ شارژ: باتری سمعک پشت گوشی معمولا می‌تواند این نوع سمعک را برای استفاده طولانی مدت افراد شارژ نگه دارد.
  • مقاوم به رطوبت: سمعک پشت گوشی معمولا مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد.

انواع سمعک پشت گوشی

معایب سمعک پشت گوشی

علیرغم مزایای بیشمار، از معایب سمعک پشت گوشی نیز نباید غافل شویم. اینگونه سمعک‌ها ممکن است محدودیت‌های زیر را برای افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، ایجاد کنند:

  • نویز خارجی: از آنجایی که سمعک پشت گوشی در خارج از گوش قرار می‌گیرد، ممکن است صدای بیرونی و پس زمینه زیادی را دریافت کند که گاهی کمی آزاردهنده است، به ویژه اگرفرد در فضای باز یا مکان‌های شلوغ قرار داشته باشد.
  • اندازه بزرگ سمعک: سمعک پشت گوشی به دلیل اندازه نسبتا بزرگی که دارد، برای برخی از افراد دست و پاگیر است و ممکن است که این افراد بخواهند سمعک‌های سبک و کوچکتری را انتخاب کنند.
  • احساس ناراحتی از قابل مشاهده بودن سمعک: از آنجایی که این سمعک‌ها پشت گوش قرار می‌گیرند، در مقایسه با انواع دیگر سمعک قابل مشاهده هستند و نمی‌توانند به راحتی در پشت گوش پنهان شوند.
  • سمعک پشت گوشی برای افرادی با کم شنوایی حاد مناسب نیست: برخی افراد با کم شنوایی حاد، معتقدند که قابلیت تقویت صدای انواع دیگر سمعک بهتر از سمعک پشت گوشی است.

برند های معتبر سمعک پشت گوشی

تمامی برندهای سمعک معمولا سمعک های خود را در سه مدل پشت گوشی، داخل گوشی و ریک تولید میکنند. در میان این برند ها ۶ برند شامل سمعک سیگنیا Signia، سمعک اتیکون Oticon، سمعک فوناک Phonak، سمعک ریساند Resound و سمعک استارکی Starkey از جمله مشهورترین و پرطرفدارترین سمعک های حال حاضر دنیا هستند.

حدود قیمت سمعک پشت گوشی

شکل ظاهری یک سمعک فقط یکی از عواملی است که در قیمت گذاری آن تاثیر خواهد داشت. در واقع قیمت سمعک پشت گوشی به عواملی همچون برند سمعک، تکنولوژی بکار رفته در آن، گارانتی و ضمانت نامه و .. بستگی دارد و نمیتوان سمعک ها را بر اساس شکل ظاهری آنها قیمت گذاری کرد. در واقع میتوان گفت شکل ظاهری یک سمعک تاثیر کمی در قیمت آن خواهد داشت. مثلا اگر یک سمعک پشت گوشی و یک سمعک داخل گوشی با برند و ویژگی های یکسان داشته باشیم، تفاوت زیادی در قیمت سمعک ها وجود ندارد.

قیمت سمعک پشت گوشی

خرید انواع سمعک پشت گوشی از کلینیک ملاصدرا

مشاوران و کارشناسان مجرب کلینیک ملاصدرا همه روزه آماده ارائه مشاوره رایگان جهت دریافت و خرید انواع سمعک پشت گوشی می باشند. ارائه باتری مورد نیاز سمعک تا یکسال بصورت رایگان، مهلت تست سمعک، ارائه کارت گارانتی و خدمات پس از فروش از جمله مزایای خرید سمعک پشت گوشی از کلینیک ملاصدرا می باشد.

برای خرید انواع سمعک با ما در ارتباط باشید: تماس با ما

سوالات متداول

خرید سمعک پشت گوشی بهتر است یا سمعک داخل گوشی؟

هر کدام از مدل های سمعک یکسری مزایا و معایب خاص خود را دارند که هنگام خرید سمعک باید به آنها توجه کرد. در واقع چیزی تحت عنوان بهترین سمعک یا قوی ترین سمعک وجود ندارد بلکه هر فرد ابتدا باید به ویژگی های سیستم شنوایی خود توجه کرده و بعد با توجه به نیاز سیستم، سمعک مناسب خود را انتخاب کند و سمعکی که با بررسی و مشاوره مناسب انتخاب شود قطعا بهترین خواهد بود.

خرید سمعک پشت گوشی برای چه کسانی توصیه می شود؟

بطور کلی، به دلیل اینکه سمعک های پشت گوشی طیف وسیعی از انواع کم شنوایی را پوشش می دهند، می توانند برای تعداد زیادی از افراد مورد استفاده قرار گیرند اما اگر بطور خاص بخواهیم بگوییم که سمعک پشت گوشی به چه کسانی توصیه می شود باید گفت اکثریت کاربران سمعک های پشت گوشی کودکان هستند.

علت ایجاد فیدبک در سمعک پشت گوشی ریک چیست؟

در سمعک پشت گوشی ریک بدلیل قرارگیری رسیور سمعک در درون مجرای گوش و نزدیک بودن آن به پردۀ گوش، امکان ایجاد فیدبک وجود دارد که البته میزان این فیدبک را می توان با تنظیم صحیح سمعک تا حدی کاهش داد.

باتری مورد استفاده در سمعک های پشت گوشی چیست؟

باتری مورد استفاده در سمعک های پشت گوشی با توجه به سایز سمعک ممکن است متفاوت باشد اما بطور کلی باتری سایز ۱۰, ۱۳ و ۳۱۲ میتواند در سمعک های پشت گوشی مورد استفاده قرار گیرد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها