همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

3 آوریل 2024

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد. گاهی از اوقات عدم رعایت برخی نکات بهداشتی و اصولی، می‌تواند منجر به ایجاد عفونت در گوش و سایر نقاط بدن شود. در چنین شرایطی، درد بسیار زیادی گریبان‌گیر افراد می‌شود.

خوب است بدانید که عفونت به شکل‌های مختلفی وارد گوش انسان می‌شود و می‌تواند آسیب‌های جدی به بخش‌های مختلف آن همچون پرده گوش وارد کند. البته نیازی نیست نگران باشید چرا که شما می‌توانید با انجام چند اقدام ساده، از شر این بیماری خطرناک خلاص شوید.

در این مقاله، قصد داریم به شرح علت، علائم و راهکار‌های پیشگیری و خلاصی از شر چرک کردن گوش و عفونت آن بپردازیم. اگر به دنبال اطلاعات جامع و کامل درباره عفونت در گوش هستید و می‌خواهید از این عارضه پیشگیری کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عفونت گوش چیست؟

یکی از سؤالاتی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می‌سازد، این است که عفونت گوش چیست؟ به بیانی ساده، زمانی که میکروب، چرک، باکتری و… در بخشی از گوش تجمع می‌کنند، عفونت پدید می‌آید. عفونت قسمت شنوایی به شکل‌های مختلفی درمان می‌شود.

 البته توجه داشته باشید که اگر به موقع برای درمان این مشکل اقدام نکنید، ممکن است حس شنوایی خود را به طور کامل و برای همیشه از دست بدهید. البته این مشکل بیشتر برای کودکان پدید می‌آید. طبق نظر پزشکان و متخصصان، اگر دارو‌های مخصوص عفونت به موقع مصرف نشوند، باکتری و میکروب‌های موجود در گوش افزایش یافته و فرآیند درمان را مشکل‌تر می‌سازند.

عفونت گوش کودکان

انواع عفونت گوش

و اما انواع عفونت‌های گوش؛ به طور کلی عفونت در گوش انسان به دو صورت میانی و خارجی پدید می‌آید. عفونت خارجی گوش، به معنای تجمع چرک و میکروب در کانال خارجی گوش است. از مهم‌ترین علت‌های ایجاد این بیماری، می‌توان به ورود آب یا رطوبت به داخل گوش اشاره نمود.

 رطوبت موجود در کانال خارجی گوش می‌تواند فضایی مناسب را برای رشد باکتری و میکروب‌ها فراهم سازد. به همین دلیل، باید برای جلوگیری از این مشکل، از ورود رطوبت و آب به طور مداوم به داخل گوش خود جلوگیری نمایید و نکات بهداشتی را مد نظر قرار دهید. توجه داشته باشید که عدم توجه به این بیماری، می‌تواند ریسک تشدید عفونت در بخش خارجی گوش را افزایش دهد.

عفونت میانی گوش که با نام اوتیتیس مدیا نیز شناخته می‌شود، زمانی پدید می‌آید که میکروب و باکتری‌ها وارد بخش میانی گوش شده‌اند. البته جالب است بدانید که اکثر مواقع این بیماری به صورت خودکار توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود. علاوه بر آن، متخصصان و پزشکان برای جلوگیری از درد گوش در چنین مواقعی از دارو‌هایی همچون آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: عفونت گوش میانی

انواع عفونت گوش و نشانه‌های آن به شرح زیر است:

  • اوتیت حاد و خطرناک با تجمع چرک: عفونت در قسمت داخلی گوش ایجاد می‌شود و لوله استاش را مسدود می‌سازد. در چنین شرایطی میزان شنوایی فرد بیمار تا ۳۵ درصد کاهش می‌یابد.
  • بیماری التهاب مزمن گوش: زمانی که رطوبت وارد گوش شود، باکتری و میکروب‌ها به سرعت رشد کرده و تکثیر می‌شوند و قدرت شنوایی افراد به ویژه کودکان کم می‌شود.
  • بیماری اوتیت حاد مکرر: عفونت گوش اگر بیش از سه ماه باقی بماند، اختلالاتی در عملکرد شیپور لوله استاش پدید می‌آیند.
  • اوتیت مزمن چرکی: این نوع عفونت با داروهای معمولی از بین نمی‌رود و وجود آن در مدت زمان طولانی موجب سوراخ شدن گوش می‌شود.

بیشتر بخوانید: جرم گیری گوش

 علائم عفونت گوش

 همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، عدم توجه به چرک کردن گوش و عفونت آن، می‌تواند مشکلات و دردهای بیشتری را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، برای پیشگیری از آسیب دیدن گوش و درد زیاد، بهتر است اطلاعاتی راجع به علائم این بیماری داشته باشید. البته فراموش نکنید که علائم عفونت کردن گوش در افراد بزرگسال و کودکان و نوزادان متفاوت بوده و باید پس از احساس آن ها، سریعا به پزشک متخصص مراجعه شود. برخی از علائم عفونت کردن گوش افراد به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: عفونت گوش خارجی

علائم عفونت گوش در بزرگسالان

 یکی از مهم‌ترین علائم و نشانه‌های عفونت کردن گوش در بزرگسالان، کاهش سطح شنوایی است. چرک و میکروب‌هایی که در قسمت میانی و خارجی گوش تجمع می‌کنند، اجازه ورود صدا به پرده گوش را نمی‌دهند.

ورم کردن لاله گوش و قرمز شدن آن نیز می‌تواند از دیگر علائم عفونت به شمار آید. زمانی که باکتری و میکروب‌ها در بخش درونی گوش نفوذ می‌کنند، بافت های پوستی و استخوانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و در نتیجه دچار التهاب می‌شوند. علاوه بر آن، افرادی که دچار این مشکل شده‌‌اند، به طور مداوم و مکرر صدای تیز و وز وز را احساس می‌کنند. ناگفته نماند که عفونت در گوش، موجب ایجاد حالت‌های غیر طبیعی در بدن نظیر حالت تحوع و استفراغ مکرر می‌گردد.

خروج مایع و چرک از گوش، می‌تواند یک نشانه مثبت از بهبود یافتن این مشکل در افراد باشد. برخی دیگر از علائم عفونت کردن گوش در بزرگسالان شامل درد زیاد، سردرد، احساس گرفتگی گوش، درد گردن و فک، کسالت و بی‌حالی، سردرد، تب و… می‌شوند.

علائم عفونت گوش در کودکان

علائم عفونت گوش در کودکان

 گاهی از اوقات کودکان به طور غیر عادی گریه و بی‌قراری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین علت‌های گریه و بی‌قراری زیاد در کودکان، چرک کردن گوش است. البته خوب است بدانید که عفونت کردن در گوش کودکان به خصوص نوزادان یک امر کاملاً طبیعی است.

 اما بهتر است در چنین شرایطی، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه نموده تا پزشک متخصص گوش کودک را به طور دقیق معاینه و بررسی نماید. ناگفته نماند که کودکان از سیستم دفاعی ضعیفی برخوردار هستند؛ از این رو عدم توجه به این مشکل می‌تواند منجر به تشدید بیماری و آسیب دیدن جدی بخش شنوایی آن‌ها گردد.

 یکی از مهم‌ترین علائم عفونت کردن گوش کودکان، درد زیاد گوش حین لمس کردن آن است. در چنین شرایطی، زمانی که گوش کودک لمس می‌شود یا تکان می‌خورد، او درد زیادی احساس نموده و ممکن است گریه کند. علاوه بر آن، کودکانی که مبتلا به عفونت گوش شده‌اند، نمی‌توانند به آسانی استراحت کنند و بخوابند.

 ناگفته نماند که وجود عفونت در گوش کودکان منجر به بالا رفتن تب آن‌ها می‌شود. از دیگر علائم عفونت کردن گوش در کودکان می‌توان به پرخاشگری، کسالت، سردرد، گریه کردن زیاد، بی‌اشتهایی، خروج مایع و چرک از گوش و سختی در شنوایی اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: بیماری منیر گوش چیست؟

 علت عفونت گوش

 بسیاری از کاربران با این سؤال مواجه می‌شوند که علت عفونت گوش چیست؟ همانطور که ذکر شد، یکی از مهم‌ترین علت‌های ایجاد عفونت گوش، ورود رطوبت و آب به داخل کانال‌های گوش است. زمانی که آب و رطوبت وارد کانال‌های گوش می‌شوند، محیط مناسب و مطلوبی برای رشد باکتری‌ها پدید می‌آید. در چنین شریطی اگر داخل گوش به طور کامل خشک نشود، ممکن است سریعاً دچار عفونت شود. به همین دلیل، باید پس از ورود رطوبت یا آب به داخل گوش سریعاً برای خشک کردن آن به روش‌های کاملاً بهداشتی و استریل اقدام نمایید.

 یکی دیگر از علت‌های عفونت کردن گوش در افراد بزرگسال، استفاده از دخانیات به ویژه سیگار است. ورود دود و غبار آلوده به درون گوش، می‌تواند منجر به تسریع رشد باکتری و میکروب‌ها گردد. علاوه بر آن، تغییر شدید فشار هوا نیز منجر به عفونت کردن گوش افراد می‌گردد. طبق نظر متخصصان و پزشکان، گاهی از اوقات مخاط اضافی اطراف مغز توسط گوش دفع می‌شوند. در چنین شرایطی، بایستی از داروهای مخصوص نظیر قطره و پماد استفاده نمایید تا عفونت و چرک‌های موجود در گوش به طور کامل خارج شوند.

 و اما علت عفونت کردن گوش در کودکان؛ یکی از مهم‌ترین علت‌های عفونت کردن گوش در کودکان، سرماخوردگی است. علاوه بر آن، کودکان ۳ الی ۷ ماهه به دلیل دارا بودن سیستم ایمنی و دفاعی ضعیف به طور مکرر دچار عفونت کردن گوش می‌شوند. ناگفته نماند که تغذیه شدن نوزادان به شیوه‌ای غیر اصولی (خوابیده) منجر به ایجاد عفونت در گوش آن‌ها می‌گردد. از طرفی دیگر، ریزگرد و غبارهای موجود در هوا، می‌توانند احتمال عفونت کردن گوش کودکان را افزایش دهند.

نشانه های عفونت گوش

 خطرات عفونت گوش

 شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد اما خوب است بدانید که گوش از حساس‌ترین بخش‌های بدن محسوب می‌شود و وظیفه تبدیل صدا به فرکانس و پیام‌های عصبی را بر عهده دارد. یکی از رایج‌ترین بیماری‌های مربوط به گوش، عفونت کردن است. توجه داشته باشید که عفونت کردن گوش علت‌های مختلفی دارد. اما بهتر است بدانید که عدم توجه و رسیدگی به این عضو حساس بدن، می‌تواند مشکلات و بیماری‌های خطرناک دیگری را به همراه داشته باشد.

 یکی از مهم‌ترین خطرات عفونت گوش، کاهش سطح شنوایی است. عدم توجه به این بیماری و مشکل، منجر به افزایش چندین برابری تعداد باکتری و میکروب‌ها و تجمع آن‌ها در مجاورت پرده گوش شده و این امر موجب کاهش کیفیت شنوایی در افراد می‌گردد. علاوه بر آن، تجمع چرک در مجاورت پرده گوش در مدت زمان طولانی، ریسک ناشنوا شدن را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که وجود عفونت در گوش در مدت زمان زیاد، می‌تواند موجب آسیب دیدن سیستم عصبی و مغز گردد. فراموش نکنید که عفونت در گوش، می‌تواند به بافت‌های پوستی و استخوانی آسیب برساند و التهاب‌هایی را در اطراف گوش به وجود آورد. در چنین شرایطی باید سریعاً به مراکز درمانی مراجعه نمایید و اقدامات لازم را برای درمان این بیماری به عمل‌آورید.

 در کودکان، اگر مشکل چرک کردن گوش نادیده گرفته شود، ممکن است حس شنوایی آن‌ها به ندرت تضعیف گردد. تضعیف حس شنوایی در کودکان می‌تواند عوارض‌ بسیار زیادی همچون کاهش درک و مهارت گفتاری، مهارت‌های اجتماعی، ریسک مبتلا شدن به بیماری اوتیت و… را به همراه داشته باشد.

 تشخیص عفونت گوش

تشخیص عفونت گوش

 خوشبختانه شما می‌توانید با بررسی چند نکته ساده، عفونت گوش را به خوبی تشخیص دهید. یکی از مؤثرترین راه‌های تشخیص عفونت کردن گوش، بررسی قسمت داخلی آن است. در چنین شرایطی، چرک و عفونت در قسمت‌های داخلی گوش تجمع می‌کنند. از طرفی دیگر، افرادی که مبتلا به این بیماری شده‌اند، مدام احساس سنگینی سر، کاهش میزان شنوایی، سردرد و… را دارند.

 علاوه بر آن، افرادی که دارای بیماری عفونت سنگین گوش هستند، تعادل خود را به طور کامل از دست می‌دهند و نمی‌توانند مدت زمان زیادی در حالت ‌ایستاده بمانند. البته گاهی از اوقات اصابت ضربه به بخش بیرونی گوش، موجب درد موقت آن می‌شود.

 از دیگر راه‌های مؤثر تشخیص عفونت کردن گوش، پرخاشگر و عصبی شدن افراد است. درد ناشی از عفونت کردن گوش، می‌تواند تأثیرات منفی بر روی سیستم عصبی بدن داشته باشد. در چنین شرایطی، افراد مبتلا به این بیماری به شدت عصبی و پرخاشگر می‌شوند. از طرفی دیگر، افرادی که با این بیماری مواجه هستند، نمی‌توانند خواب آرامی را تجربه کنند و به اصطلاح بی‌خواب می‌شوند.

 البته اگر احساس درد در نواحی اطراف گوش را دارید، باید سریعاً به مراکز درمانی و پزشک متخصص مراجعه فرمایید تا بتوانید از تشدید بیماری عفونت کردن گوش خود جلوگیری نمایید. جالب است بدانید که پزشکان با تجربه و کاربلد با استفاده از دستگاه و وسایل مخصوص قادر به بررسی دقیق مجرای داخلی گوش به بهترین شکل ممکن هستند.

بیشتر بخوانید: وزوز گوش

 درمان عفونت گوش

 خوشبختانه به لطف پیشرفت علم و فناوری، درمان هر نوع بیماری امکان‌پذیر است؛ شما می‌توانید با استفاده از داروهای مخصوص با کیفیت، عفونت گوش خود را به طور کامل از بین ببرید و از شر این مشکل برای همیشه خلاص شوید. البته بهتر است بدانید که استفاده سرخود از هرگونه دارو، پماد یا قطره می‌تواند ریسک آسیب دیدن اعضای گوش را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، باید برای درمان بیماری عفونت کردن گوش، نکات ضروری و خاصی را مد نظر داشته باشید. بهترین راه برای درمان این بیماری، مراجعه به مراکز پزشکی معتبر است.

 اما شما می‌توانید به طور موقت برای رهایی از شر درد زیاد گوش خود برای مدت زمان کوتاهی، از داروهای خاصی استفاده نمایید. یکی از بهترین راه‌ها برای درمان بیماری عفونت کردن گوش، استفاده از آنتی بیوتیک است. استفاده از این دارو، سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن چرک و عفونت‌های موجود داخل گوش می‌شود. البته مصرف زیاد آنتی بیوتیک می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن، شما می‌توانید در زمان عفونت کردن گوش خود، از قرص آموکسی سیلین (چرک خشک کن) به صورت روزانه نیز استفاده نمایید.

درمان عفونت گوش

 البته استفاده از داروهای گیاهی و روش‌های طب سنتی برای درمان عفونت کردن گوش، خالی از لطف نیستند؛ داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمایی، فاقد هرگونه عوارض جانبی هستند. یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌ها برای درمان خانگی چرک کردن گوش، استفاده از روغن‌های گیاهی خاص نظیر روغن نارگیل است. شما می‌توانید با استفاده از یک پنبه یا گوش پاک کن، روغن نارگیل را وارد قسمت داخلی گوش کنید و عفونت و میکروب‌ها را در کمترین زمان از بین ببرید. علاوه بر آن، شما می‌توانید برای تسکین درد عفونت‌های گوش، یک پنبه یا گوش پاک کن را به روغن سیاه دانه آغشته کنید و با استفاده از آن، دیواره‌های گوش خود را چرب کنید. این امر موجب از بین رفتن درد گوش می‌شود.

علاوه بر آن، شما می‌توانید با قطره هیدروژن پراکسید گوش خود را شستشو دهید و باکتری و میکروب‌های موجود در آن را از بین ببرید. ناگفته نماند که گرم کردن حوله و قرار دادن آن بر روی گوش به مدت دو الی سه ساعت، می‌تواند به درد آن التیام بخشد. البته اگر چرک‌ها در مدت زمان طولانی درون گوش باقی بمانند بایستی گوش توسط متخصصان و پزشکان با استفاده از دستگاه‌های مناسب شستشو داده شود. پیشنهاد می‌شود قبل از مصرف هرگونه دارو جهت التیام درد گوش و از بین بردن عفونت آن، ابتدا مشخصات و عوارض جانبی دارو را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید و با پزشکان با تجربه در این زمینه مشورت فرمایید.

بیشتر بخوانید : جابه جایی مایع میانی گوش

 چه زمانی برای درمان عفونت گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

 همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، شما می‌توانید با استفاده از داروهای مخصوص، مشکل عفونت کردن گوش خود را تا حدود زیادی برطرف کنید و از شر درد این بیماری خطرناک خلاص شوید. اما اگر مشکل درد و عفونت کردن گوش شما برطرف نشد، بایستی سریعاً به پزشک متخصص مراجعه فرمایید. طبق نظر کاشناسان و متخصصان، استفاده سرخود از داروهای قوی بدون نسخه، می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

 شما می‌توانید با مراجعه به مراکز پزشکی معتبر، داروهای مناسب عفونت گوش خود را دریافت نمایید و با استفاده به موقع آن‌ها، از شر این بیماری خلاص شوید. البته توجه داشته باشید که گاهی از اوقات، میزان عفونت داخل گوش و درد آن بسیار کم بوده و شما می‌توانید با استفاده از داروهای گیاهی این مشکل را برطرف سازید. اما اگر حین چرک کردن گوش خود احساس درد در نواحی گردن، فک و دندان را احساس نمودید باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

 کلام آخر

 همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، عفونت کردن گوش علت‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی از جمله تمیز کردن روزانه داخل گوش با استفاده از وسایل بهداشتی، جلوگیری از ورود آب و رطوبت به داخل گوش و… از عفونت کردن آن جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که نباید ساده از کنار مشکل چرک کردن گوش گذر کنید. عدم توجه به این بیماری، موجب می‌شود تا مشکل ناشنوایی تا آخر عمر گریبان‌گیر شما شود.

 استفاده از داروهای شیمایی مخصوص و گیاهی با کیفیت و مرغوب، می‌تواند مشکل عفونت کردن گوش را در کمترین زمان ممکن از بین ببرد. البته استفاده غیراصولی از داروهای شیمایی می‌تواند منجر به تشدید درد گوش در افراد گردد. اگر هر کدام از علائم ذکر شده را احساس نمودید، باید سریعاً جهت درمان اقدامات لازم را به عمل ‌آورید و به مراکز درمانی معتبر مراجعه فرمایید تا بتوانید از شر این بیماری خطرناک خلاص شوید و از سلامت خود لذت ببرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق پل‌های ارتباطی زیر با کارشناسان و متخصصان ما در ارتباط باشید.

 سؤالات متداول

  •  آیا عفونت گوش باعث دندان درد می‌شود؟

 در اطراف گوش، عصب‌های بسیار زیادی قرار دارند که برخی از آن‌ها به طور مستقیم به دندان‌ها متصل هستند. به همین دلیل، گاهی از اوقات، عفونت و درد گوش، موجب ایجاد درد در قسمت فک و دندان نیز می‌گردد. البته بهتر است برای پیشگیری از بیماری‌های خطرناک دیگر، به پزشک متخصص جهت معاینه کلی مراجعه فرمایید.

  •  علت ایجاد عفونت گوش چیست؟

عمده علت عفونت گوش در ورود آب و رطوبت خلاصه می‌شود. آب و رطوبت می‌توانند سرعت تکثیر میکروب و باکتری‌های موجود در گوش را افزایش دهند. علاوه بر آن، برخی از ویروس‌ها و غبار معلق در هوا نیز می‌توانند منجربه عفونت کردن گوش شوند.

 از دیگر علت‌های عفونت کردن گوش می‌توان به استفاده از دخانیات، سرماخوردگی و عدم رعایت نکات بهداشتی اشاره نمود. عدم استفاده از وسایل بهداشتی نظیر گوش پاک کن در زمان مشخص نیز می‌تواند منجر به عفونت کردن گوش شود. شما می‌توانید با پاکسازی روزانه یا یک روز درمیان گوش خود، از شر این بیماری به بهترین شکل خلاص شوید.

  •  آیا عفونت گوش خطرناک است؟

 عدم درمان به موقع بیماری عفونت کردن گوش، می‌تواند منجربه از کار افتادن حس شنوایی در افراد گردد. علاوه بر آن، عدم توجه به عفونت‌های موجود داخل گوش، سبب آسیب دیدن بافت‌های استخوانی و پوستی اطراف گوش می‌شود. از طرفی دیگر، عفونت کردن گوش، تأثیرهای منفی و مضری بر روی سیستم عصبی افراد دارد. فراموش نکنید که عفونت طولانی مدت گوش، می‌تواند سردردهای بسیار شدید و غیر قابل تحملی را نیز به همراه داشته باشد.

  •  برای کاهش درد عفونت گوش چه کار کنیم؟

 برای کاهش درد عفونت گوش به صورت موقت، می‌توانید یک حوله یا پارچه ضخیم گرم را به مدت دو الی سه ساعت بر روی گوش خود قرار دهید. علاوه بر آن، برای کاهش درد گوش خود، می‌توانید از مسکن‌های گیاهی یا شیمیایی نیز استفاده نمایید. اما بهترین راه برای کاهش درد عفونت داخل گوش، مراجعه به مراکز پزشکی معتبر جهت انجام اقدامات لازم برای درمان است. استفاده از دود عنبرنسا نیز می‌تواند درد گوش را تا مدت کوتاهی تسکین دهد. برای پاکسازی و کاهش درد گوش خود، می‌توانید یک حبه سیر را درون یک گاز استریل قرار دهید و آن را به مدت یک ساعت درون گوش قرار دهید. لازم به ذکر است که سیر قادر به از بین بردن میکروب و باکتری‌های مضر داخل گوش می‌باشد.

  •  آیا عفونت گوش باعث سرگیجه می‌شود؟

 تجمع چرک و عفونت در مدت زمان طولانی در کانال‌های داخلی گوش، موجب کاهش تعادل و سرگیجه در افراد به ویژه کودکان می‌شود. علاوه بر آن اگر چرک و میکروب‌ها در مدت زمان طولانی در قسمت درونی گوش بمانند، افراد علاوه بر سرگیجه، دچار حالت تحوع و استفراغ شدید می‌شوند.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

سمعک کودکان؛ تجویز بهترین سمعک برای کودکان

سمعک کودکان؛ تجویز بهترین سمعک برای کودکان

تهیه سمعک برای کودکان کم شنوا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که خانواده آن‌ها را درگیر می‌کند. ...

27 آوریل 2024
مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : شستشوی گوش با ساکشن […]