تمپانومتری چیست؟

تمپانومتری

فهرست محتوای مقاله

تست شنوایی سنجی تمپانومتری، آزمونی ساده است که توسط متخصصان شنوایی سنجی انجام می‌شود و به تشخیص مشکلات شنوایی کمک می‌کند. این تست به طور خاص  و کلی نحوه حرکت پرده گوش و عملکرد گوش میانی را بررسی کرده و‌ مورد آزمایش قرار می‌دهد. متخصصین شنوایی سنج نمودارهای تمپانوگرام را بررسی می‌کنند و مشکلات گوش میانی را تشخیص می‌دهند.

این آزمون در سنین مختلف قابل انجام است، زیرا افراد ممکن است در هر سنی دچار کم شنوایی شوند. می‌توان گفت، تست تمپانومتری جزء اساسی‌ترین تست‌هایی است که در حوزه شنوایی سنجی انجام می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم، آزمون تمپانومتری، انواع آن، شیوه انجام این تست و مطالب مهم دیگر در این حوزه را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

تست تمپانومتری گوش چیست؟

تمپانومتری به طور کلی آزمونی است که تشخیص می‌دهد گوش میانی شما چقدر خوب کار می‌کند. گوش میانی قسمتی از گوش است که میان گوش خارجی و گوش داخلی قرار دارد.

این بخش، از پرده گوش شروع می‌شود و تا دریچه‌های حلزون گوش ادامه می‌یابد. این قسمت از گوش از فضای پشتی به حلق متصل می‌شود و به همین دلیل، ممکن است خیلی در معرض عفونت قرار گیرد و عملکرد آن مختل شود. این تست جهت پی بردن به مشکلات گوش میانی و برطرف کردن آن انجام می‌شود که مراحلی ساده، آسان و بدون درد دارد.

معرفی اولیه تمپانومتری

کاربرد تست تمپانومتری

کاربرد تست تمپانومتری تشخیص مشکلات گوش میانی است که باعث کم ‌شنوایی یا اختلال در شنوایی شده است و یکی از آزمایش‌های معمول در این حوزه  است. از دیگر کاربردهای تست مراقبت‌های بهداشتی است و به متخصص کمک می‌کند، نیاز به سمعک یا درمان‌های دیگر را متوجه شود.

به طور کلی صوت، مسیری را از گوش آغاز می‌کند و درنهایت به مغز شما می رسد؛ اگر در طی این مسیر مشکلی پیش بیاید استفاده از این تست کاربرد پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: تست OAE چیست؟

تفسیر تست تمپانومتری چگونه است؟

اگر برایتان سوال است که تفسیر تست تمپانومتری چگونه انجام می‌شود؟ در این قسمت همراه ما باشید. نحوه عملکرد دستگاه تمپانومتری به این صورت است که بعد از بررسی گوش، دو نمودار به متخصص می‌دهد که این نمودارها، مقدار حجم کانال گوش و فشار گوش را نشان می‌دهند.

 تفسیر تست تمپانومتری توسط متخصص انجام می‌شود و در صورت وجود مشکل راهکارهایی برای درمان، به مراجعه‌کننده داده خواهد شد. این تست معمولا در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در هر سنی منشاء و علت بروز مشکلات شنوایی را تشخیص می‌دهد. تمپانومتری از گوش بیمار شامل سه نوع تایپ A، تمپانومتری تیپ b و تایپ C می‌شود. در ادامه مقاله به انواع تمپانومتری می‌پردازیم.

تمپانومتری فرکانس بالا و فرکانس پایین

تمپانومتری type A

تمپانومتری تیپ a نشان‌دهنده طبیعی بودن گوش میانی است. در تست بررسی سلامت گوش، زمانی که فشار در حفره گوش میانی با فشار کانال گوش برابر باشد، سیستم شنوایی به طور طبیعی عمل می‌کند. این وضعیت در نمودار تمپانوگرام به صورت یک خط شبیه به قله کوه نمایش داده می‌شود که در نوک قله قرار دارد و نشان می‌دهد که مشکلی در ورود صدا از گوش میانی به گوش داخلی وجود ندارد.

نکته مهمی که باید به یاد داشت این است که فشار عادی گوش میانی در حدود ۵۰ تا ۲۰۰ دکاپاسکال (daPa) است و این مقدار در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. تست تمپانومتری می‌تواند مقادیر فشار غیرعادی را که بالاتر یا پایین‌تر از این محدوده باشند، شناسایی کند.

بیشتر بخوانید: پارگی پرده گوش

تمپانومتری type B با حجم کانال بالا‌

تمپانومتری type B نشان‌دهنده پارگی در پرده گوش است و در این حالت حجم کنار گوش بالا است ولی پرده گوش در هیچ فشاری حرکت ندارد.

تمپانومتری type B با حجم کانال نرمال

در این حالت از تمپانومتری گوش حجم کانال کوش نرمال است و تایپ تمپانومتری B است که نشان‌دهنده وجود عفونت یا مایع در پشت پرده گوش است. این تایپ بهترین روش برای مشخص کردن اتیت‌مدیا در کودکان و نوزادان است.

تمپانومتری type B با حجم کانال کم

در این حالت همانطور که از نامش مشخص است حجم کانال گوش کم است ‌و اگر هیچ قله‌ای در موج تمپانوگرام نباشد یعنی کانال گوش فرد به وسیله سرومن یا یک جسم خارجی مسدود شده است.

بیشتر بخوانید: تست شنوایی ادیومتری

تمپانومتری type C

تمپانومتری تیپ c نشان‌دهنده آسیب و فشار منفی در گوش میانی است. اگر فشار گوش در نمودار تمپانوگرام بیشتر از ۲۰۰- باشد این حالت رخ داده است. معمولا علت ایجاد این فشار، وجود اختلال یا مشکل در عملکرد شیپور استاش است.

تمپانومتری type C to B

در تمپانومتری type C to B، فشار قله در نمودار تمپانوگرام  بیشتر از ۱۰۰- است و معمولا در این حالت عفونت گوش میانی شروع شده است.

تمپانومتری type As

در این نوع از تمپانومتری فشار قله‌ای در نمودار تمپانوگرام نرمال است اما ارتفاع قله‌ای کاهش پیدا کرده است که نشان‌دهنده وجود سختی و سفتی در پرده گوش است.

بیشتر بخوانید : اختلال شنوایی

تمپانومتری type Ad

در تمپانومتری type Ad، فشار در نقطه اوج نمودار نرمال است، اما ارتفاع قله نمودار بالاتر از حد استاندارد است. این وضعیت نشان‌دهنده نازک بودن پرده تمپان یا وجود اختلال در زنجیره استخوانی گوش می‌باشد که ممکن است به دلیل قطع احتمالی زنجیره استخوانی باشد.

بیش از ۹۰ درصد موارد نوع Ad به ترمیم پرده‌گوش پس از پارگی مرتبط است. پرده‌گوش دارای سه لایه است و معمولاً پس از ترمیم، تنها دو لایه از آن بازسازی می‌شود. پرده‌گوش که به تازگی ترمیم شده باشد، نئوتمپان نامیده می‌شود. در چنین شرایطی، به دلیل نازک بودن پرده‌گوش، حرکت آن بیشتر می‌شود و نمودار نوع Ad را ایجاد می‌کند.

ارزیابی رفلکس اکوستیک

شیوه انجام تست تمپانومتری چگونه است؟

‌‌در این بخش قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که تمپانومتری چگونه انجام می‌شود؟ ابزاری که در این تست توسط متخصص شنیداری سنجی استفاده می‌شود، تمپانومتر نام دارد. تمپانومتر در واقع یک کاوشگر است که جهت شناسایی شنیداری شما در گوش شما قرار می‌گیرد. قبل از شروع فرآیند شنوایی سنجی تمپانومتری، متخصص شنوایی با دستگاهی به نام اتوسکوپی گوش شما را معاینه می‌کند.

ابتدا با استفاده از اتوسکوپ گوش بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کانال گوش خارجی توسط جرم گوش یا جسم خارجی مسدود نشده باشد. در صورتی که کانال گوش مسدود باشد، لازم است قبل از انجام تست تمپانومتری، گوش بیمار ساکشن شود تا جرم اضافی از گوش خارج گردد. اگر این مرحله طی نشود، نتایج تمپانومتری معتبر محسوب نخواهند شد.

پس از انجام این مرحله و بررسی مسدود نبودن کانال گوش، می‌توان تست تمپانومتری را آغاز کرد. برای انجام این تست، پروب ضدعفونی‌شده را در ابتدای ورودی مجرای گوش بیمار قرار می‌گیرد. سپس صدایی با فرکانس بم برای بیمار پخش می‌شود و فشار مثبت و منفی به گوش ارسال می‌گردد. این تغییرات فشار سبب حرکت پرده گوش گردیده و از طریق مشاهده این حرکت، می‌توان وضعیت گوش میانی را بررسی کرد.

در طول انجام این تست شما به صورت عمودی روی صندلی می‌نشینید، البته اگر کودک شما قرار است که این تست را انجام دهد می‌تواند در آغوش شما بنشیند. نکته‌ای که حین انجام آزمون نباید از آن غافل شد ثابت ماندن در طی فرآیند آزمون است.

 از اعمالی که می‌تواند در طی فرآیند آزمون اختلال ایجاد کنند می‌توان به خندیدن، حرکت کردن، سرفه و عطسه کردن، بلعیدن، صحبت کردن و… اشاره کرد. این اعمال علاوه بر ایجاد اختلال در فرآیند تست تمپانومتری گوش، ممکن است باعث شوند تست نتایج غلط هم نشان دهد.

بیشتر بخوانید : تست ABR چیست؟

تست تمپانومتری چقدر طول می‌کشد؟

بهتر است بدانید که این تست به زمان زیادی نیاز ندارد ‌و برای هر گوش ۲ دقیقه زمان لازم است. اگر فرزند کوچک دارید و می‌خواهید این تست را انجام دهد، فقط لازم است که به مدت ۴ دقیقه حواسش را پرت کنید و او را کنترل کنید. سوال دیگری که ممکن است در این زمینه برایتان پیش بیاید هزینه تمپانومتری است. تعیین هزینه دقیق این آزمون ممکن نیست اما می‌توان گفت که هزینه آن ناچیز و در حد ۴۰ الی ۵۰ تومان است که برای همه افراد قابل پرداخت است.

مزایای استفاده از تست تمپانومتری چیست؟

انجام دادن این تست مزیت‌های فراوانی دارد که شامل، مراقبت بهداشتی، پیشگیری از حاد شدن مشکلات شنوایی، پیدا کردن درمان مناسب با عارضه‌های شنیداری، اطلاع یافتن از نحوه کارکرد و عملکرد گوش میانی و… است.

هر زمان که احساس کردید در فرآیند شنیداریتان مشکلی به وجود آمده است و مثل قبل صداها را به وضوح نمی‌شوید و یا احساس کردید که دچار مشکل شنیداری شده‌اید انجام این تست به شما پیشنهاد می‌شود.

سوالات متداول

  • جواب آزمایش تمپانتومتری نشانگر چیست؟

نتایج این آزمون نشان‌دهنده وضعیت سلامت گوش میانی شما است. این تست نشان می‌دهد که گوش میانی شما چقدر خوب کار می‌کند. بررسی نتایج این تست باعث می‌شود که متخصص شنیداری سنجی از سلامت وضعیت گوش میانی شما اطمینان حاصل کند و اگر مشکلی در این بخش از گوش وجود دارد آن را تشخیص بدهد و راه حل مناسب با مشکل پیش آمده را به شما اطلاع دهد.

  • آزمایش تمپانتومتری به چه میزان زمان نیاز دارد؟

مدت این آزمون خیلی کوتاه است و نیاز نیست که زمان زیادی برای آن صرف کنید. این آزمون به طور کلی ۴ دقیقه زمان می‌برد و برای هرگوش ۲ دقیقه زمان لازم است. کوتاه بودن زمان این آزمون باعث کاهش استرس افرادی می‌شود که تصمیم به انجام آن دارند اما به دلیل نداشتن وقت اقدام نمی‌کنند.

  • چه کارهایی در حین انجام آزمایش تمپانومتری نباید انجام شود؟

حرکت کردن ممکن است در نتیجه آزمون اختلال ایجاد کند، به همین خاطر باید در طی آزمون به طور ثابت روی صندلی قرار بگیرید. انجام اعمالی مثل خندیدن، حرکت کردن، سرفه و عطسه کردن، بلعیدن، صحبت کردن در حین آزمایش ممنوع است.

  • آیا فرد در حین انجام آزمایش تمپانومتری حس ناخوشایندی را تجربه می‌کند ؟

این آزمونی یکی از کوتاه‌ترین آزمون‌ها در حوزه شنیداری است و بسیار ساده، کوتاه مدت و بدون درد است. اگر نگران هستید که خود یا فرزندتان در این آزمون احساس ناخوشایندی تجربه کنید بهتر است بدانید که این آزمون برای اکثر افراد حس ناخوشایندی نخواهد داشت.

  • آیا آزمایش تمپانتومتری برای افراد می‌تواند دردناک باشد؟

این آزمون به طور کلی ۴ دقیقه طول می‌کشد و هیچ عمل دردناکی در طی آن انجام نخواهد شد. به همین دلیل انجام این آزمون برای کودکان هم راحت است. بهتر است انجام این تست را به علت دردناک و طولانی بودن آن به تعویق نیاندازید.

  • آیا در صورت رضایت بخش نبودن آزمون تمپانتومتری باید نگران سلامت شنوایی بود؟

با انجام دادن یک آزمون نمی‌شود به طور قطع در خصوص شنوایی افراد نظر داد و برای تشخیص درست و بهتر نیاز است که آزمایش‌های بیشتری انجام شود تا متخصص بتواند تشخیص درست داشته باشد و درمان مناسب با مشکل شما را پیدا کند.

  • نحوه انجام تمپانومتری در کودکان چگونه است؟

نحوه انجام این آزمون در کودکان با بزرگسالان تفاوت چندانی ندارد و شما می‌توانید تا پایان این تست کودک خود را در آغوش خود نگه ‌دارید. در حین انجام آزمون در وهله اول دستگاهی به نام گوشی وارد گوش کودک می‌شود و با استفاده از دستگاه دیگری به اسم پمپ فشار هوای داخل گوش تغییر داده می‌شود.

نکته مهم در این مرحله تغییر پرده گوش با تغییر فشار است. اگر در حین انجام این عمل پرده گوش به راحتی جابه‌جا شود به این معنی است که گوش کودک مشکلی ندارد، اما اگر پرده گوش به آسانی جابه‌جا نشود نشان‌دهنده وجود مشکل در گوش میانی است.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields