تست شنوایی سنجی ادیومتری چیست؟

ارزیابی شنوایی

فهرست محتوای مقاله

معاینه شنوایی سنجی یا ادیومتری میزان عملکرد شنوایی شما را ارزیابی می‌کند. با افزایش سن، کم‌شنوایی به وجود می‌آید و ممکن است هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. طبق مطالعات، حداقل ۲۵ درصد از افراد بالای ۸۰ سال کم شنوایی را تجربه می‌کنند. تست ادیومتری، صدایی را که می‌شنویم چه از نظر شدت یا تون صدا و دیگر مشکلات شنوایی به دقت بررسی می‌کند و مشکلات مربوط به گوش داخلی را ارزیابی می‌کند. شدت صوت در تست ادیومتری برحسب دسی بل اندازه گیری می‌شود. گوش سالم انسان می‌تواند صداهای آرامی مانند زمزمه که حدود ۲۰ دسی بل هستند را بشنود اما در صورت وجود کم شنوایی، گوش انسان برای شنیدن همین صدا نیز دچار مشکل می‌شود. تون صدا نیز بر حسب هرتز سنجیده می‌شود. برای مثال صدای باس پایین حدود ۵۰ هرتز اما محدوده گفتار انسان ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هرتز است. تست ادیومتری، صداهایی با شدت و تون متفاوت را به گوش می‌فرستد و پس از آن پاسخ گوش به صداها را ثبت می کند. در اینجا تست ادیومتری، کاربردهای آن و هر آنچه درباره تفسیر این تست لازم است بدانیم را با هم بررسی خواهیم کرد.

(۱)

تست ادیومتری و کاربردهای آن

تست ادیومتری با اندازه‌گیری آستانه شنوایی یک فرد در فرکانس‌های مختلف، اختلالات شنوایی او را ارزیابی می‌کند. با انجام این آزمایش، پزشکان می‌توانند درمان موردنیاز برای هر فرد را تشخیص دهند. در ادامه دلایل اصلی کاربرد ادیومتری را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • تشخیص کم شنوایی: یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد تست ادیومتری، ارزیابی و تشخیص کم‌شنوایی است. این آزمایش به تعیین درجه و نوع کم شنوایی فرد شامل کم شنوایی انتقالی، حسی عصبی یا مختلط کمک می‌کند.
  • چکاپ کلی گوش و قدرت شنوایی فرد: کاربرد دیگر تست ادیومتری برای سنجش کلی شنوایی فرد است. اگر شما نیز در محیط‌هایی کار می‌کنید که آلودگی صوتی در آنجا وجود دارد و می‌خواهید چکاپ دوره‌ای انجام دهید، بهتر است هر چند وقت یکبار این تست را انجام دهید و از سلامت گوش خود اطمینان یابید.
  • تشخیص بیماری‌های گوش: آزمایش ادیومتری به متخصصان این امکان را می‌دهد که بتوانند بیماری‌های مختلف گوش مانند اوتیت میانی، بیماری منیر، کاهش شنوایی ناشی از سن و دیگر بیماری‌های گوش را تشخیص دهند.
  • نصب سمعک: زمانی که فردی کم شنوا نیاز به استفاده از سمعک دارد، انجام تست ادیومتری به متخصص کمک می‌کند که بهتر بتواند نیازهای شنوایی فرد را با تنظیمات خاص سمعک تطبیق دهد.
  • بررسی میزان پیشرفت درمان گوش: از دیگر کاربردهای تست ادیومتری، بررسی اثر درمان گوش است. پزشک با انجام این تست متوجه خواهد شد که درمان مورداستفاده برای بیمار تا چه حد تاثیرگذار بوده است و در صورت عدم پیشرفت درمان ممکن است نوع دیگری از درمان را به کار گیرد.

(۲) (۳)

قبل از اینکه بتوانید مشکل را رفع کنید، باید این مشکل به درستی توسط تست ارزیابی شنوایی کشف شود. تست ارزیابی شنوایی (ادیومتری) روشی است که به متخصصان شنوایی شناس (ادیولوژیست) اجازه می دهد که درک درستی از سطح شنوایی شما داشته باشند.

نحوه انجام تست ادیومتری یا شنوایی سنجی

هرچند مبنای کلی انجام انواع تست ادیومتری تقریبا شبیه به یکدیگر هستند اما جزییات آن بسته به نوع این تست کمی متفاوت است. این آزمایش هیچ گونه درد یا ناراحتی ایجاد نمی‌کند و در زمان کمی انجام خواهد شد. تست ادیومتری گوش در طی سال‌ها و با توجه به پیشرفت ابزارهای پزشکی شکل جدیدتری به خود گرفته است اما پروسه کلی آن تغییر نیافته است. انواع ادیومتری را می‌توان به شکل زیر دسته بندی کرد که در هر نوع، روش انجام تست را به طور کامل توضیح داده‌ایم:

  • ادیومتری تون خالص: اگر تابه‌حال غربالگری شنوایی انجام داده باشید، ممکن است نام این آزمایش برای شما آشنا باشد. برای انجام این تست در یک اتاق ساکت می‌نشینید و یک ست هدفون روی گوش شما قرار داده می‌شود. سپس یک سری صدا با بلندی و تون متفاوت در گوش شما پخش می‌شود. تا زمانی که صداها را به خوبی می شنوید باید دست خود را به نشانه تایید بالا بیاورید. همچنین ممکن است دستگاهی به نام نوسان ساز پشت گوش شما قرار گیرد که با ایجاد ارتعاش صدا را مستقیما به گوش داخلی شما بفرستد. هر بار که صدا را می‌شنوید باید پزشک خود را متوجه کنید.
  • ادیومتری گفتار: این آزمایش تا حدودی شبیه تست ادیومتری تون خالص است زیرا در اتاقی آرام و با استفاده از هدفون انجام می‌شود. اما تفاوت آن با تون خالص در نوع صدایی است که می‌شنوید. در این تست کلماتی به صورت گفتاری برای شما پخش می‌شوند و باید هر بار بتوانید کلمات را تکرار کنید یا به تصویر مرتبط با آن اشاره کنید.
  • ادیومتری امپدانس: در این تست پزشک شما یک پروب را در گوش شما قرار می‌دهد. پروب هوا را به سمت پرده گوش شما فشار می‌دهد که باعث تولید صدا در این ناحیه خواهد شد. پس از آن، پزشک نحوه حرکت پرده گوش شما را در پاسخ به محرک اندازه‌گیری می‌کند. نحوه ثبت پاسخ گوش شما به صداها با استفاده از انواع ادیوگرام انجام می‌شود.

برای انجام این تست، یک جفت هدفون روی گوش های شما قرار خواهد گرفت. این تست توانایی شما را در شنیدن فرکانس های مختلف می سنجد. اصوات مختلف پخش می شوند و در نهایت نتیجه تست تعیین می کند که شما تا چه اندازه آن ها را شنیده اید. تست گفتاری نیز مشابه همین تست است، تنها با این تفاوت که این بار اصوات گفتاری برای شما پخش می شوند و سپس از شما درخواست می شود تا آن ها را تکرار کنید.

معمولاً این تست با کلماتی دارای حروف صدادار انجام می شود. ناتوانی در شنیدن اصوات صدادار نشانه ای از کاهش شنوایی در فرد است. اگر شما دچار کاهش شنوایی شده باشید، در شنیدن اصوات آرام دچار مشکل خواهید شد. هرچند برخی از افراد تنها در درک گفتار مشکل دارند و به هیچ عنوان دچار کم شنوایی نیستند. این تست به شنوایی شناس کمک می کند تا تفاوت این دو را متوجه شود.

نتیجه تست ارزیابی شنواییتفسیر نتایج نمودار ادیوگرام و نوار گوش

از آنجایی که درک و تفسیر نتایج برای تشخیص اختلالات شنوایی بسیار مهم هستند، لازم است نمودار ادیوگرام و نوار گوش را که بشناسیم زیرا ابزاری ضروری برای تفسیر تست ادیومتری هستند. توجه کنید که خواندن ادیوگرام و نوار گوش کمی دشوار است و لازم است حتما در این زمینه تخصص لازم را داشته باشید. با هم بپردازیم به این موضوع که چگونه نوار گوش و ادیوگرام تفسیر می‌شوند.

  • تفسیر ادیوگرام : ادیوگرام شنوایی نموداری است که قدرت شنوایی فرد را نشان می‌دهد. نتایج آزمایش شنوایی (ادیومتری تون خالص) بر روی یک نمودار ادیوگرام رسم می‌شود که دارای یک محور x و یک محور y است. ادیوگرام‌ها یک نمایش گرافیکی از حساسیت شنوایی فرد در فرکانس (بر حسب هرتز) و شدت ( بر حسب دسی بل) هستند. فرکانس روی حور x یا افقی و شدت روی محور y نمایش داده می‌شود. به طورکلی، شنوایی عادی از شدت ۲۵ دسی بل از فرکانس ۲۵۰ تا ۸۰۰۰ هرتز تعریف می‌شود. در واقع نتایج ادیوگرام بر اساس نوع و درجه کم شنوایی می‌توانند بسیار متفاوت باشند. نوع کم شنوایی به انتقالی، حسی عصبی یا مختلط تقسیم می‌شود. بنابراین، نتایج ادیوگرام یک فرد کم شنوا بسته به اینکه انتقالی یا مختلط باشد، متفاوت است. اما درجه کاهش شنوایی بر اساس شدت می‌تواند به تست ادیوگرام نرمال (۰ تا ۲۰ دسی بل)، کم شنوایی خفیف (۲۱ الی ۴۰ دسی‌بل)، کم شنوایی متوسط (۴۱ الی ۵۵ دسی‌بل)، کم شنوایی متوسط تا شدید (۵۶ الی ۷۰ دسی‌بل) و کم شنوایی شدید (۷۱ تا۹۰ دسی‌بل) دسته بندی شود.

  • تفسیر نوار گوش: اکنون بپردازیم به اینکه روش خواندن نوار گوش چگونه است؟ در تست ادیومتری نوارگوش شرایط و انطباق سیستم گوش میانی را ارزیابی می‌کند. نوار گوش به دست آمده رابطه بین فشار هوا در کانال گوش و انطباق گوش میانی را به صورت گرافیکی نشان می‌دهد. ابزار تخصصی در روش انجام نوار گوش تمپانومتر است که برای دسترسی به گوش میانی به کار می‌رود. این ابزار سنجش نوار گوش در بررسی و تشخیص مشکلاتی مانند عفونت گوش و دیگر اختلالات اهمیت بسیاری دارد. درک و تفسیر نوار گوش نیاز به تخصص زیادی دارد و متخصصان گوش، حلق و بینی می‌توانند به بهترین شکل آن را تفسیر کنند. آن‌ها ممکن است برای تفسیر دقیق نوار گوش، از سایر آزمایشات گوش نیز استفاده کنند. مبنای تفسیر نوار گوش این است که بدانید فشار هوا معمولا روی محور x نشان داده می شود که از ۴۰۰- تا ۲۰۰+ دکا پاسکال متغیر است. متغیر انطباق (پذیرش) نیز روی محور y نشان داده می‌شود. انطباق همان میزان تحرک پرده گوش در پاسخ به تغییرات فشار هوا است. انطباق را بر حسب میلی‌لیتر بر دسی‌لیتر اندازه گیری می‌کنند. توجه کنید که هزینه تست ادیوگرام و هزینه نوار گوش، ممکن است در مراکز شنوایی مختلف کمی متفاوت باشد، بهتر است قبل از انجام تست از محدوده قیمت تست‌ها مطمئن شوید. همچنین گاهی تست‌های شنوایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

 (۵)(۶)

انجام تست ادیومتری در کلینیک ملاصدرا

شما نیز اگر احساس می‌کنید که شنوایی‌تان کمی ضعیف شده است، می‌خواهید یک چکاپ کلی گوش انجام دهید، کلینیک ملاصدرا آماده انجام انواع خدمات تست شنوایی است. حتی اگر برای نصب سمعک و سایر مشکلات مربوط به شنوایی خود نیاز به مشاوره دارید، در ملاصدرا از خدمات بی نظیر مشاوره بهره‌مند خواهید شد. بروز مشکلات شنوایی باعث ایجاد نگرانی زیادی می‌شود و اگر در بهترین زمان اقدام به درمان آن‌ها نکنید، ممکن است تشدید شوند و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، اگر فکر می‌کنید زمان مناسب درمان فرا رسیده است، تاخیر نکنید. تست ادیومتری و نوار گوش از مهم ترین آزمایش های شنوایی هستند و مطمئن باشید که در کلینیک ملاصدرا با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ادیومتری و نوار گوش را انجام می‌دهید.  تحلیل ادیوگرام  و تفسیر ادیومتری نیاز به تخصص دارد را تجربه کنید. برای انجام تست ادیومتری و تفسیر برگه ادیوگرام، علاوه بر تخصص، لازم است که از تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده شود که از دقت تست اطمینان داشته باشید. کلینیک ملاصدرا با بهره‌گیری از جدیدترین تجهیزات روز دنیا و ارائه بهترین خدمات، شما را تا رسیدن به درمان مناسب خود همراهی می‌کند.

سلامت شنوایی شما حائز اهمیت بسیار زیادی است به خصوص اگر مکرراً در معرض اصوات بلند قرار می گیرید. انجام تست ارزیابی شنوایی می تواند به شما کمک کند کاهش شنوایی تان را پیش از آن که کیفیت زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد، شناسایی کنید. همچنین این تست می تواند به شما کمک کند تا در زمینه استفاده یا عدم استفاده از سمعک، انتخاب درست را انجام دهید.

سوالات متداول

  • ادیوگرام چیست؟

ادیوگرام یک طرح گرافیکی است که سطح شنوایی شما را نشان می دهد. این تست شکلی کاملاً گویا به فرد ارائه می دهد، بنابراین درک مفهوم آن آسان تر از نتایج تست های دیگر است.این طرح که دارای شدت و فرکانس صدای ارسالی (با واحد هرتز) به گوش شماست، دو جدول دارد که سطح شنوایی شما را در هر دو گوش نشان می دهد. این دو جدول در افراد مختلف بنا به سطح شنوایی آنها متفاوت است.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields