تست OAE چیست ؟ کاربرد، نحوه انجام و عوارض تست OAE

تست OAE چیست ؟ کاربرد، نحوه انجام و عوارض تست OAE

در افراد بزرگسال و نرمال، ارزیابی سیستم شنوایی در مرحله اول به کمک تست های رفتاری از جمله ادیومتری انجام می پذیرد. اما این نکته را باید مد نظر قرار داد که در نوزادان، کودکان و افراد دارای مشکلات ذهنی، توانایی همکاری و پاسخ از طرف بیمار بسیار کم است و برای ارزیابی شنوایی این افراد باید از تست هایی استفاده کرد که در آن نیازی به همکاری و پاسخ از طرف بیمار نباشد. یکی از این تست ها، تست OAE یا همان Otoacoustic Emissions است. برای اینکه بدانید تست OAE چیست و کجا کاربرد دارد، توصیه می کنم این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت سمعک

تست OAE چیست ؟

در کشور ما چندین سال است که برنامه غربالگری شنوایی نوزادانی که در بیمارستان متولد می شوند، بطور منظم انجام می شود. این تست ها معمولاً ۲۴ ساعت پس از تولد نوزاد انجام شده و نتیجه آن نیز در لحظه مشخص می شود. یکی از این تست ها، تست OAE یا انتشارات اتوآکوستیک است که به عنوان تست غربالگری شنوایی در نوزادان تازه متولد شده انجام می گیرد.

بطور کلی میتوان گفت که تست OAE به بررسی سلامت سلول های مویی در حلزون گوش پرداخته و نرمال یا غیر نرمال بودن آنها را مشخص می کند.

آنچه که پاسخ های تست OAE را پدیدار می کند، حرکت سلول های مویی خارجی است که در معرض محرک های صوتی قرار گرفته اند.

کاربرد تست OAE چیست ؟

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم،  مهم ترین کاربرد تست OAE، در غربالگری شنوایی نوزادان در روزهای اولیه تولد می باشد. این غربالگری شنوایی معمولا به وسیله دو تست OAE و ABR انجام می گیرد که نوزاد می تواند در این تست ها رد شده یا اصطلاحأ Fail گردد و یا نتایج تست خوب بوده و نوزاد Pass شود. البته یادآوری این نکته بسیار ضروری است که رد شدن نوزاد از غربالگری اولیه به معنای وجود مشکلات کم شنوایی در وی نیست و باید روند تشخیص وجود کم شنوایی و یا عدم وجود آن همچنان پیگیری شود.

کاربرد دیگر تست OAE در ارزیابی شنوایی آن دسته از بزرگسالانی است که از مشکلات ذهنی و یا جسمی شدید رنج می برند. این افراد نمی توانند تست های رفتاری را به درستی انجام داده و با ادیولوژیست همکاری کنند. به همین دلیل کاندید استفاده از تست OAE هستند.

 

علت بروز کم شنوایی در نوزادان و کودکان چیست؟

آیا راهی برای پیشگیری و درمان به موقع وجود دارد؟ حالا در سمعک ملاصدرا بخوانید

 

سومین کاربرد تست OAE در شناسایی افرادی است که به دلایل گوناگون و با انگیزه های مختلف، در تست های رفتاری اقدام به تمارض می کنند. انجام تست OAE در این افراد می تواند بطور تقریبی حساسیت شنوایی را نشان دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین سمعک

نحوه انجام تست OAE چیست ؟

اولین نکته در انجام تست OAE این است که از بیمار خواسته می شود در حالت آرام و کاملاً بی حرکت بایستد. اگر فردی که از او تست می گیریم نوزاد است، بهتر است در حالت خواب از او تست بگیریم.

نحوه انجام تست OAE به این شکل است که یک پروب کوچک در گوش بیمار قرار داده می شود که از طریق این پروب، صداها به گوش وارد می شوند. اگر شنوایی فرد نرمال باشد، پس از دریافت صدا از طریق پروب، حلزون شنوایی گوش داخلی نیز صدایی اکو مانند را تولید کرده و در واقع به صدا پاسخ می دهد اما اگر میزان کم شنوایی فرد از ۲۵-۳۰ دسی بل بیشتر باشد، حلزون شنوایی دیگر قادر به پاسخگویی نیست و بیمار اصطلاحاً Fail می شود.

چگونه از بروز کم شنوایی و عوارض آن در فرزندمان جلوگیری کنیم؟

حالا در سمعک ملاصدرا بخوانید.

انواع تست OAE

تست OAE بطور کلی ۴ مدل متفاوت دارد که این ۴ مدل شامل DPoae، Toae، Soae و SFoae می باشند. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با هر نوع تست OAE خواهیم داد.

اولین مدل DPoae است که کاربرد آن در شناسایی آسیب های وارده شده به حلزون شنوایی می باشد. این نوع از پاسخ OAE به ۲ محرک همزمان اما با فرکانس های مختلف ارائه می شود.

نوع دیگر تست OAE، تست Toae است که کاربرد آن در ارزیابی شنوایی نوزادان بوده و پاسخی است که به محرک با دیوریشن کوتاه (کلیک یا تن برست) داده می شود.

نوع سوم تست OAE، تست Soae است که نیازی به محرک خارجی نداشته و بصورت خودبخودی تولید می شود. این نوع از OAE معمولا در افراد با شنوایی نرمال دیده می شود.

آخرین مدل از تست OAE که به آن می پردازیم، SFoae است که به لحاظ بالینی کاربردی نداشته و در پاسخ به تن های ممتد ارائه می شود.

آیا رد شدن نوزاد در تست OAE به معنای وجود کم شنوایی در او است؟؟

خیر. اگر نوزاد در غربالگری اولیه تست OAE رد شد، به این معنا نیست که دچار کم شنوایی است بلکه رد شدن در این تست به این معناست که نوزاد به لحاظ شنوایی همچنان باید تحت بررسی قرار گیرد و آزمون های دیگر روی او انجام شود.

در واقع رد شدن در تست OAE میتواند به دلایلی همچون قرارگیری نادرست پروب در گوش، وجود مایع در گوش نوزاد، انسداد مجرای گوش، وجود جرم در گوش و یا عدم همکاری بیمار و وجود سر و صدای زیاد در محیط آزمون باشد.

بیشتر بخوانید: درمان سرگیجه

آیا نوزادی که در تست OAE مشکلی نداشته باشد، بازهم نیاز به بررسی در ماه های بعد دارد؟

اگر نوزاد در هنگام تولد وزن نرمال داشته، در بخش ویژه بستری نبوده، مشکلاتی مثل زردی نداشته و یا داروی خاصی مصرف نکرده است و در تست OAE نیز Pass شده، دیگر نیاز به پیگیری شنوایی ندارد. اما اگر هر یک از عواملی که در بالا به آن اشاره کردیم وجود داشته باشد، بهتر است حتی در صورت Pass شدن در تست OAE، پیگیری های شنوایی شناسی را جدی بگیریم.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]