تست ECochG چیست و چه کاربردی دارد؟

تست ECochG چیست و چه کاربردی دارد؟

تست ECochG یا الکتروکولئوگرافی یک آزمایش تشخیصی است که برای ارزیابی عملکرد گوش داخلی، اعصاب شنوایی و به ویژه حلزون گوش به کار می‌رود. این تست می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره فعالیت الکتریکی حلزون گوش در پاسخ به محرک‌های صوتی ارائه دهد. الکتروکولئوگرافی معمولا در تشخیص بیماری منیر گوش، نوروپاتی شنوایی و SSCD ( انفصال کانال نیم دایره فوقانی) به کار برده می‌شود. الکتروکولئوگرافی با اندازه گیری پاسخ الکتریکی حلزون و عصب شنوایی به پزشک کمک می‌کند که درک جامعی از سلامت شنوایی و تعادل بیمار به دست بیاورد. با پیشرفت فناوری در سال‌های اخیر، کاربرد تست ECochG  نیز به ویژه در بررسی فیزیولوژی حلزون گوش، نظارت بر عملکرد آن و برای انجام جراحی‌های کاشت حلزون بسیار مورد توجه قرار گرفته است. (۱)

بیشتر بخوانید: تست vemp چیست؟

هدف از انجام تست ECOCHG

هرچند هدف اصلی تست ECochG یا الکتروکولئوگرافی ارزیابی عملکرد گوش داخلی در پاسخ به محرک‌های صوتی است، چندین هدف مهم شنوایی سنجی دیگر را نیز دنبال می‌کند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم:

  • تشخیص اختلالات شنوایی: یکی از اهداف اصلی الکتروکولئوگرافی کمک به تشخیص اختلالات شنوایی از جمله کم شنوایی، وزوز گوش و اختلالات تعادلی است. پاسخ غیرطبیعی تست الکتروکولئوگرافی می‌تواند به تشخیص کم شنوایی (حسی-عصبی، رسانایی یا مختلط ) و شناسایی علت زمینه‌ای آن‌ها کمک کند.
  • ارزیابی عملکرد گوش داخلی: تست ECochG به پزشکان اجازه می‌دهد که عملکرد گوش داخلی را در پاسخ به تحریک صدا ارزیابی کنند. اطلاعاتی که تست الکتروکولئوگرافی درباره عملکرد مکانیکی حلزون و اعصاب شنوایی به پزشک می‌دهد، در تشخیص اختلالاتی مانند بیماری منیر و نوروپاتی شنوایی بسیار مفید است.
  • نظارت بر پیشرفت بیماری: الکتروکولئوگرافی می‌تواند برای نظارت بر پیشرفت اختلالات شنوایی در طول زمان استفاده شود. با تکرار تست در فواصل منظم، پزشک می‌تواند تغییرات در عملکرد عصب حلزون و شنوایی را مانیتور کند.
  • ارزیابی اثربخشی درمان: یکی از اهداف مهم الکتروکولئوگرافی ارزیابی و نظارت بر اثربخشی درمان اختلالات شنوایی است. چنین نظارتی باعث می‌شود که پزشک بتواند تصمیمات آگاهانه‌ای در زمینه درمان اختلالات شنوایی بگیرد. به عنوان مثال، الکتروکولئوگرافی می‌تواند در بیماران مبتلا به بیماری منیر در ارزیابی درمان و کاهش علائمی مانند سرگیجه مفید واقع شود. با انجام تست ECochG و مقایسه نتایج قبل و بعد از درمان می‌توان تعیین کرد که آیا درمان موردنظر به بهبود عملکرد گوش داخلی منجر شده است یا خیر.
  • کاربرد در تحقیقات درمانی: تست ECochG برای اهداف تحقیقاتی بسیار ارزشمند است و داده‌های واقعی را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا بتوانند مکانیسم‌های زمینه‌ای اختلالات شنوایی و دهلیزی را مطالعه کنند.

(۳)(۲)

آزمون شنوایی سنجی الکتروکولئوگرافی

نحوه انجام تست ECochG

تست الکتروکولئوگرافی معمولا توسط شنوایی سنج یا متخصص گوش، حلق و بینی انجام می‌شود و دارای چند مرحله اصلی است که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

  • آماده سازی: در ابتدا در جلسه مشاوره، پزشک اقدامات لازم قبل از انجام تست ECochG را برای شما توضیح می دهد. پیش از انجام آزمایش الکتروکولئوگرافی، لازم است مجرای گوش بیمار بررسی ‌شود تا از وجود هر گونه انسداد یا ناهنجاری اطمینان حاصل شود. سپس الکترودها روی پوست سر یا مجرای گوش بیمار قرار داده می‌شوند. این الکترودها برای ثبت فعالیت الکتریکی حلزون گوش و عصب شنوایی در پاسخ به محرک صوتی به کار برده می‌شوند.
  • ارسال محرک: در طول آزمایش، بیمار در معرض محرک‌های صوتی مانند آهنگ یا صداهای گفتاری قرار داده می‌شود. این محرک‌ها از طریق هدفون به مجرای گوش هدایت می‌شوند. شدت و فرکانس محرک‌ها به روند خاص آزمایش بستگی دارد که ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد.
  • ثبت سیگنال: هنگامی که محرک‌های صوتی به گوش بیمار فرستاده می‌شوند، الکترودها پاسخ‌های الکتریکی ایجاد شده در حلزون گوش و عصب شنوایی را ضبط می‌کنند. این پاسخ‌ها بر اساس دو مولفه مشخص فیلتر می‌شوند.
  • تجزیه و تحلیل نتایج تست: هنگامی که پاسخ الکتریک ثبت شد، به منظور ارزیابی عملکرد گوش داخلی تجزیه و تحلیل می‌شود. دامنه و تاخیر مولفه‌های AP و SP با مقادیر نرمال مقایسه می‌شوند تا مشخص شود که آیا علائم غیرطبیعی و ناهنجاری وجود دارد یا خیر. درادامه خواهیم گفت که متخصصان چگونه نتایج تست الکتروکولئوگرافی را تفسیر می‌کنند.

(۳) (۴)

بیشتر بخوانید: تست VNG چیست و چه کاربردی دارد؟

تفسیر تست ECochG

تست الکتروکولئوگرافی

تفسیر نتایج الکتروکولئوگرافی باید توسط متخصصان شنوایی به دقت و با در نظر گرفتن معیارهای استاندارد صورت گیرد. در تفسیر نتایج ECochG، عواملی از جمله اندازه AP (پتانسیل عملکرد عصب شنوایی) و SP(جمع پتانسیل حلزون گوش) مورد بررسی قرار می‌گیرند. اندازه و الگوی این عوامل ممکن است با تغییرات در عملکرد گوش داخلی مرتبط باشند. همچنین، تفسیر تست الکتروکولئوگرافی باید با معیارهای دیگری از جمله سابقه پزشکی بیمار، علائم و نتایج دیگر تست‌های تشخیصی هماهنگ باشد و به تشخیص درست و انتخاب یک درمان موثر برای بیمار منجر شود.

بیشتر بخوانید: تست OAE چه کاربردی دارد؟

روش‌های رایج جهت انجام تست ECOCHG یا الکتروکولئوگرافی

به طورکلی، ۲ روش برای تست ECouchG وجود دارد: ترانس تمپانیک (TT) و خارج تمپانیک(ET). روش TT معمولا مطمئن‌تر از از ET است اما کمی تهاجمی است زیرا به یک الکترود سوزنی نیاز دارد تا از غشای تمپان عبور می‌کند و مستقیما روی حلزون گوش قرار می‌گیرد. با توجه به ماهیت تهاجمی TT، معمولا بیشتر از روش ET به جای آن استفاده می‌شود که کاملا بی خطر است و عوارضی برای بیمار نخواهد داشت. البته قرار دادن هدفون روی گوش بیمار در روش ET به منظور ارسال صدا ممکن است برای بیمار خوشایند نباشد به ویژه برای بیمارانی که دچار اختلالات گوش هستند اما قابل تحمل‌تر از روش TT است. (۸)

هزینه تست ECochG

تست تعادلی

هزینه تست ECochG  بسته به عوامل مختلفی از جمله مکانی که برای انجام تست انتخاب می‌کنید و میزان تخصص پزشک شما کاملا متفاوت است. به طورکلی، نوع ابتلای فرد به بیماری شنوایی و نیاز به انجام تست‌های بیشتر نیز ممکن است بر هزینه آزمایش شنوایی تاثیر بگذارد. بااین‌حال، در بسیاری از موارد هزینه تست ECochG برای افرادی که تحت پوشش بیمه قرار دارند بسیار کمتر است. صرفنظر از قیمت ECochG و دیگر هزینه‌های آزمایش های شنوایی، از مزیت آن‌ها برای سلامتی خود غافل نشوید و انجام آن را به تاخیر نیندازید.

سوالات متداول

  • آیا تست ECochG عوارض دارد؟

تست ECochG یک تست تشخیصی کاملا ایمن، راحت و بدون عوارض است. اما گاهی انجام این تست ممکن است شما را کمی دچار استرس کند که با افزایش آگاهی از شرایط تست می‌توانید از اضطراب خود بکاهید.

  • تست ECochG چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان انجام تست ECochG معمولا بسیار کوتاه است و در حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. البته دقت کنید که این زمان ممکن است بسته به نوع تست، روش خاص آن و مشکلات بیمار متغیر باشد.

  • تست ECochG در چه مواردی استفاده می‌شود؟

تست ECochG برای تشخیص اختلالات شنوایی مانند بیماری منیر و انواع دیگر مشکلات مرتبط با اعصاب گوش به کار برده می‌شود.

  • تست ECochG چه اطلاعاتی را فراهم می‌کند؟

آزمایش الکتروکولئوگرافی اطلاعاتی را درباره چگونگی عملکرد گوش داخلی و اعصاب شنوایی فراهم می‌کند.

  • رایج ترین برنامه های بالینی تست شنوایی ECochG کدامند؟

برنامه‌های بالینی متداول برای تست شنوایی ECochG شامل تشخیص بیماری منیر، اختلالات حسی و اعصاب شنوایی است.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

علت گوش درد چیست؟ +علائم و روش درمان

علت گوش درد چیست؟ +علائم و روش درمان

درد گوش یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است به هر دلیلی ایجاد شود. ریشه عوامل مرتبط با ناراحتی ...

11 می 2024
تست VEMP: ارزیابی عملکرد اعصاب سیستم دهلیزی و کاربردهای آن

تست VEMP: ارزیابی عملکرد اعصاب سیستم دهلیزی و کاربردهای آن

تست VEMP به منظور ارزیابی عملکرد اعصاب سیستم دهلیزی استفاده می‌شود و می‌تواند تعادل و جهت گیری ...

5 می 2024
سمعک کودکان؛ تجویز بهترین سمعک برای کودکان

سمعک کودکان؛ تجویز بهترین سمعک برای کودکان

تهیه سمعک برای کودکان کم شنوا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که خانواده آن‌ها را درگیر می‌کند. ...

27 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] تست ها، تست OAE یا انتشارات اتوآکوستیک است که به عنوان تست غربالگری شنوایی در نوزادان تازه متولد شده انجام می […]

trackback

[…] که شنوایی را هم درگیر می کنند، دچار کم شنوایی می شوند، غربالگری شنوایی سراسری اهمیت خود را نشان می […]

trackback

[…] دلایل ذکر شده فوق غربالگری وبررسی شنوایی نوزادان در حین تولد و در سراسر دوران کودکی امری ضروری و مهم می […]