تست VNG چیست ؟ نحوه انجام، کاربرد و عوارض آن

تست VNG چیست ؟ نحوه انجام، کاربرد و عوارض آن

انجام ارزیابی های مربوط به مشکلات عدم تعادل در افراد، یکی دیگر از انواع ارزیابی های انجام شده در کلینیک های ارزیابی شنوایی و تعادل است. سرگیجه و عدم تعادل ممکن است علت های مختلفی داشته باشد که در این ارزیابی ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این مقاله میخواهیم بدانیم تست VNG چیست ؟

تست VNG یا همان ویدئو نیستاگموگرافی یکی از انواع تست های تعادلی بوده که در تشخیص و ارزیابی مشکلات سرگیجه و عدم تعادل بکار برده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی چگونگی انجام تست VNG، کاربرد و عوارض آن خواهیم پرداخت.

تست VNG چیست ؟

بطور کلی تست VNG در ارزیابی بخش های مربوط به تعادل سیستم شنوایی انسان انجام می شود. این تست شامل آزمون های هالپایک، آزمون کالریک، آزمون اپتوکینتیک، آزمون وضعیتی با چشمان باز و بسته، آزمون نگاه خیره و آزمون نیستاگموس چشمی می باشد که همه این آزمونها در جهت بررسی سرگیجه و علت آن انجام می گیرند.

تست VNG تستی بدون درد و غیر تهاجمی بوده و معمولاً بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به طول می انجامد.

کاربرد تست VNG چیست ؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، کاربرد تست VNG در تشخیص سرگیجه و نیستاگموس های چشمی است. همچنین در افراد مبتلا به وزوز گوش، احساس فشار گوش و پُری گوش نیز تست VNG انجام می گیرد.سرگیجه هایی که با تست VNG ارزیابی می شوند معمولا از نوع BPPV یا سرگیجه حمله ای خوش خیم ‌وضعیتی بوده که در آن، فرد در یک حالت خاص از حرکت خود دچار سرگیجه می شود.

نحوه انجام تست VNG چیست؟

در طب آزمون VNG بیمار در یک محیط تاریک قرار گرفته، ادیولوژیست عینک مخصوص را روی چشم او قرار داده و از او می خواهد که نقاط نورانی متحرک یا ثابت روی صفحه رو دنبال کند. عینک روی چشم بیمار به دستگاه متصل بوده و انواع حرکات چشمی بیمار بر روی دستگاه ثبت می شوند. بطور کلی تست VNG در ۳ بخش انجام می گیرد که در ذیل به آن می پردازیم:

در مرحله اول، ادیولوژیست فقط از بیمار میخواهد که نقاط ثابت یا متحرک که روی صفحه با رنگ متفاوتی مشخص شده اند را دنبال کند و به کمک دستگاه این حرکات را ثبت میکند.

در مرحله دوم، ادیولوژیست سر و گردن بیمار را در حالت های مختلف قرار داده و باز هم بطور همزمان حرکات چشمی وی را روی دستگاه ثبت میکند.

در مرحله آخر که تست کالریک نام دارد، ادیولوژیست به کمک دستگاه مخصوصی باد سرد و گرم را به گوش بیمار وارد کرده و مجددا به کمک دستگاه، حرکات چشمی وی را ثبت می کند.

عوارض تست VNG چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، تست VNG بدون درد و غیر تهاجمی بوده و عوارض خاصی ندارد فقط گاهاً ممکن است در حین انجام آزمون سرگیجه کمی شدیدتر شده و فرد دچار حالت تهوع شود که البته بیمار اصلا نباید نگران باشد چرا که همه چیز تحت کنترل ادیولوژیست بوده و سرگیجه حین تست به مرور کمتر خواهد شد.

نکات قبل از انجام تست VNG

معمولاً به بیمار توضیح داده میشود که ۲۴ ساعت قبل از انجام آزمون از مصرف هرگونه داروی آرام بخش، ضد افسردگی، ضد صرع و هر گونه دارویی که روی سیستم مرکزی اثرگذار باشد، خودداری کند. همچنین به بیماران توصیه میشود که در روز انجام آزمون از مصرف قهوه، نوشابه و بطور کلی مواد دارای کافئین خودداری کنند.

اگر بیمار از توان جسمی خوبی برخودار است توصیه میشود که در روز آزمون ناشتا باشد اما اگر این امکان فراهم نیست، باید فقط صبحانه سبک میل شود. معمولاً به بیمار توصیه می شود که یک نفر همراه با خود داشته باشد و بلافاصله بعد از آزمون به هیچ عنوان به تنهایی رانندگی نکند.

از دیگر توصیه های قبل از آزمون VNG این است که بیمار از لباس راحت استفاده کرده و نیز از آرایش کردن خودداری کند. اگر بیمار از لنزهای چشمی طبی یا زیبایی استفاده میکند معمولا به او توصیه می شود که در روز انجام آزمون، از استفاده آنها خودداری کند.

نکات بعد از تست VNG

از جمله مهم ترین مراقبت های بعد از تست VNG این است که تا حد امکان از حرکت دادن سر و گردن خودداری کنیم. در واقع تا ۴۸ ساعت بعد از انجام تست، از نگاه کردن به آسمان، برداشتن چیزی از بلندی (مانند برداشتن ظرف از کابینت)، خم شدن، بستن بند کفش و حرکات این چنینی خودداری شود.

بهترین راه برای جلوگیری از حرکات سر و گردن استفاده از گردنبند های طبی به مدت ۴۸ ساعت است.

توصیه میشود که بیمار تا ۴۸ ساعت با زاویه ۳۳ درجه و بصورت طاق باز بخوابد (دو بالش در زیر سر خود قرار داده و بصورت طاق باز دراز بکشد.)

سوالات متداول

  • آیا تست VNG عوارضی دارد؟

خیر، تست VNG یک روش ایمن برای ارزیابی عدم تعادل است و دارای عوارض خاصی نیست، هرچند ممکن است در برخی از افراد، کمی سرگیجه و تهوع ایجاد کند که جای نگرانی ندارد. علاوه براین، مصرف الکل و داروهای مخدر قبل از تست VNG ممکن است نتایج تست را تحت تاثیر قرار دهد.

  • تست VNG چه کاربردی دارد؟

تست VNG یک روش تشخیصی برای ارزیابی اختلالات تعادلی بدن و سیستم شنوایی است. همچنین با استفاده از VNG می‌توان بیماری‌هایی مانند سرگیجه، اختلالات تعادل و مشکلات گوش داخلی را ارزیابی کرد.

  •  آیا نتایج تست VNG دقیق است؟

بله، تست VNG معمولا دقت و قابلیت پیش بینی بالایی دارد. اما به هرحال، دقت تست VNG نیز مانند انواع دیگر تست‌ها ممکن است تا حدی تحت تاثیر تجربه و مهارت تکنسین‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده در آزمایشگاه قرار داشته باشد.

  • نتیجه تست VNG چه چیزهایی ار مشخص می‌کند؟

تست VNG می‌تواند مشکلاتی مانند سرگیجه و احساس لرزش یا گیجی را تشخیص دهد. به ویژه زمانی که فرد در وضعیت‌های خاصی از حرکت خود دچار سرگیجه می‌شود، انجام این تست مفید خواهد بود.

  • انجام تست VNG چقدر طول می کشد؟

معمولاً تست VNG در مدت زمانی حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت به طول می انجامد. البته مدت زمان انجام تست به نحوه همکاری بیمار نیز بستگی دارد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]