عوارض سمعک؛آیا استفاده از سمعک موجب آسیب به گوش می شود؟

عوارض استفاده از سمعک

فهرست محتوای مقاله

آیا استفاده از سمعک خطری برای فرد ایجاد می‌کند؟ عوارض استفاده از سمعک چه هستند؟ استفاده از سمعک کیفیت زندگی افراد کم شنوا را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد زیرا باعث افزایش توانایی شنوایی و برقراری ارتباط با دیگران می‌شود. با این وجود، مانند هر وسیله پزشکی دیگر، کاربرد سمعک نیز ممکن است چالش‌ها و عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد که لازم است کاربران سمعک از آن‌ها آگاهی داشته باشند. بیایید برخی از عوارض سمعک را با هم بررسی کنیم.

  • بروز ناراحتی‌هایی مانند قرمزی و خارش پوست: یکی از شایع‌ترین عوارض سمعک، درد و سوزش در مجرای گوش است به ویژه اگر سمعک به درستی نصب نشود. استفاده نادرست از سمعک می‌تواند به مشکلاتی مانند قرمزی، خارش یا حتی عفونت گوش نیز منجر شود.
  • ایجاد سردرد: در اوایل استفاده از سمعک که هنوز فرد به بلندی صدای آن عادت نکرده، ممکن است صداها ناگهان بسیار بلند به نظر برسند و در برخی از کاربران سمعک عوارضی مانند سردرد ایجاد کند. این مشکل به مرور زمان به خودی خود برطرف خواهد شد در غیراینصورت لازم به پزشک مراجعه کنید که سمعک را به درستی برای شما تنظیم کند.
  • ناخوشایندی ناشی از انعکاس صدای بلند و کیفیت صدا: یکی دیگر از مشکلات استفاده از سمعک انعکاس صداها است. اگر سمعک به درستی در گوش قرار نگرفته باشد، جرم در گوش ایجاد شده باشد، یا اینکه فرد در مجاورت اشیاء یا سطوح خاصی قرار داشته باشد، ممکن است صدا در سمعک منعکس و باعث آزار فرد شود. در صورتی که سمعک درست نصب نشود، علاوه بر مشکل انعکاس صدا، کیفیت آن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته در بسیاری از سمعک‌های مدرن این مشکل برطرف شده است.
  • ایجاد رطوبت و جرم در گوش:یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض جانبی سمعک، ایجاد رطوبت و جرم گوش است که می‌تواند مشکلات قابل توجهی برای فرد ایجاد کند. رطوبت ناشی از عرق یا عوامل محیطی می تواند به اجزای الکترونیکی و ساختار فیزیکی سمعک آسیب برساند. به این منظور لازم است فرد به طور منظم سمعک خود را تمیز کند که چنین مشکلی برای او ایجاد نشود.
  • چالش‌های روانی و اجتماعی: اوایل دوره استفاده از سمعک ممکن است برای برخی از افراد کمی سخت باشد. علاوه براین، تا زمانی که مغز به صداهای تقویت شده عادت کند کمی طول می‌کشد تا فرد بتواند خود را با سمعک نصب شده تطبیق دهد.

(۱)

بیشتر بخوانید : عوارض استفاده نکردن از سمعک

جلوگیری از ابتلا به عوارض جانبی سمعک

اما چه کنیم که از عوارض سمعک دور بمانیم و به بهترین شکل از سمعک استفاده کنیم؟ برای اینکه سمعک خود را در شرایط عالی نگه دارید و از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید، لازم است استانداردهای مراقبت و تمیز کردن آن را رعایت کنید.

سردرد ناشی از استفاده از سمعک

  • اتصالات و تنظیمات درست سمعک: برای اینکه سمعک به درستی پاسخگوی نیاز شنوایی شما باشد، لازم است از تنظیمات صحیح آن اطمینان کافی داشته باشید. متخصص شنوایی شما باید در ابتدا به طور دقیق سمعک را برای شما راه‌اندازی کند، سپس جلسات منظمی را نیز به منظور معاینه گوش شما برنامه‌ریزی کند. به این ترتیب، از بروز مشکلاتی مانند درد، تحریک کانال گوش و انعکاس آزاردهنده صدا پیشگیری خواهید کرد.
  • رعایت بهداشت سمعک: تمیز کردن منظم سمعک برای جلوگیری از تجمع جرم گوش و آسیب‌های ناشی از رطوبت ضروری است. کاربران باید دستورالعمل‌های تمیز کردن آن را آموزش ببینند و با رعایت بهداشت از خطر عفونت گوش جلوگیری کنند.
  • پیشگیری از تجمع رطوبت زیاد در سمعک: رطوبت یکی از عوامل اصلی خرابی سمعک است و به همین دلیل باید سمعک خود را در برابر عرق کردن محافظت کنید و از رسیدن آب به آن جلوگیری کنید. به این منظور، استفاده از دستگاه‌های رطوبت گیر سمعک یا کیت‌های خشک کن به صورت روزانه توصیه می‌شود. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از دوش گرفتن، شنا کردن یا انجام فعالیت‌هایی که موجب تعریق می‌شوند، حتما سمعک خود را بردارید.
  • مراقبت از باتری سمعک: مدیریت درست باتری سمعک بسیار مهم است و لازم است توجه کافی به این موضوع داشته باشید. به این منظور می‌توانید در مواقعی که به سمعک خود نیاز چندانی ندارید، آن را خاموش کنید و آن را در مکانی خشک و خنک نگه دارید.
  • مدیریت انعکاس صدا: برای جلوگیری از یکی از مهم‌ترین عوارض استفاده از سمعک که همان بازگشت صدا است، لازم است اقداماتی را انجام دهید. در ابتدا اطمینان حاصل کنید که سمعک به درستی در گوش قرار گرفته است. علاوه براین؛ مراقب تجمع جرم در گوش خود باشید زیرا خود باعث بازگشت صوت می‌شود. معاینات منظم گوش توسط متخصص می‌تواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند.
  • آموزش و پشتیبانی سمعک: برای به حداقل رساندن معایب استفاده از سمعک، کاربران باید طرز استفاده و نگهداری از آن را به دقت بیاموزند که بتوانند در زمان کمی چه از نظر فیزیکی و چه روانی با استفاده از سمعک سازگار شوند.

(۲) (۳)

بیشتر بخوانید : مراحل تجویز سمعک

معرفی بهترین سمعک ها با کمترین عوارض

برخی از مشکلات استفاده از سمعک ناشی از شناخت ناکافی از برند و نوع سمعکی است که فرد انتخاب می‌کند. برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از سمعک باید از بهترین برند های سمعک موجود در بازار شناخت کافی داشته باشید. امروزه به دلیل فناوری پیشرفته به کاربرده شده در سمعک‌های جدید، سهولت استفاده و قابلیت‌هایی مانند شخصی سازی سمعک بهبود یافته است. در اینجا برخی از بهترین سمعک‌های بازار را با هم بررسی خواهیم کرد:

خارش گوش ناشی از استفاده از سمعک

  • سمعک اتیکن Oticon More: این سمعک یکی از برندهایی است که بیشترین میزان رضایت از سمعک را به خود اختصاص داده است. جالب است که این برند با استفاده از یک شبکه عصبی دقیق، صدا را به گونه ای پردازش می کند که در تقلید عملکرد طبیعی مغز بسیار موفق عمل کرده است. علاوه براین، گزینه‌های اتصال مختلف و باتری قابل شارژی دارد که راحتی کاربر را افزایش می‌دهد.
  • سمعک فوناک Phonak Audeo Paradise: این سمعک به دلیل کیفیت صدای استثنایی و ویژگی‌های نوآورانه بسیار موردتوجه قرار گرفته است. قابلیت تنظیم آسان، دستیار صوتی و اتصال بلوتوثی آن به کاربر امکان دسترسی راحت می‌دهد. علاوه براین، در مدل‌های شارژی آن، دردسر تعویض و دیگر مشکلات باتری وجود ندارد.
  • سمعک ریساند ReSound ONE: این مدل سمعک به دلیل رویکرد منحصر به فرد پردازش صدا به همراه یک میکروفون اضافی که در داخل گوش قرار می‌گیرد، از انواع دیگر سمعک متمایز است و تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای داشته است. همچنین یک برنامه قوی برای تنظیمات کاربر ارائه می‌دهد که مدیریت آن را بسیار آسان می‌کند.

(۴)(۵)

سوالات متداول

  • آیا استفاده از سمعک موجب آسیب به گوش می‌شود؟

 تنها در صورتی که سمعک به درستی نصب شود یا اینکه در استفاده از آن به نکاتی مانند رعایت موارد بهداشتی، نگهداری و معاینه منظم توسط پزشک توجه نشود، ممکن است عوارضی در فرد ایجاد کند. این عوارض عبارتند از درد، قرمزی، التهاب و خارش گوش ناشی از استفاده از سمعک که با مراجعه به پزشک می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

  • آیا سمعک‌ باعث سردرد می‌شود؟

بله، اگر تنظیمات سمعک‌ مناسب فرد نباشد ممکن است او را دچار سردرد کند.

  • آیا سمعک‌ باعث خارش گوش می‌شود؟

بله، یکی از عوارض ناشی از سمعک که گاهی با تجمع جرم گوش نیز بدتر می‌شود، خارش پوستی است.

  • آیا سمعک‌ می‌تواند باعث عفونت گوش شود؟

بله، در صورتی که فرد نسبت به تجمع رطوبت و جرم ناشی از استفاده از سمعک و بروز برخی از عوارض سمعک گوش بی‌توجه باشد، ممکن است دچار عفونت گوش شود.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields