عوارض استفاده نکردن از سمعک

عوارض استفاده نکردن از سمعک

4 اکتبر 2022

عوارض استفاده نکردن از سمعک

عوارض استفاده نکردن از سمعک بسیار زیاد است و مواردی همچون کاهش شنوایی، مشکلات تعادلی، مشکلات حافظه، مشکلات گفتاری برای کودکان و … وجود دارد که به تفصیل به هر کدام میپردازیم.

چرا افراد کم شنوا دربرابر سمعک مقاومت میکنند؟

دلایل متعددی برای استفاده نکردن از سمعک وجود دارد از جمله توانایی سمعک، تنظیم و راحتی و نگهداری سمعک، نگرش خود کاربر، امکانات دستگاه، دلایل مالی، عوامل روانی-اجتماعی/ موقعیتی، نگرش متخصصان مراقبت های بهداشتی، مشکلات گوش و غیره وجود دارد.

مهمترین مسائل مربوط به توانایی سمعک، یعنی عدم ارائه پوشش و جبران کافی از سمعک و راحتی مربوط به استفاده از سمعک است. شناسایی عوامل موثر بر استفاده از سمعک برای ابداع راهبردهای توانبخشی مناسب برای اطمینان از استفاده بیشتر از سمعک ضروری است.

تاثیرات عاطفی و عوارض استفاده نکردن سمعک

آیا می دانستید که تنها چیزی که ما را از همه موجودات زنده روی زمین جدا می کند، توانایی انسان برای برقراری ارتباط از طریق زبان است؟ وقتی یکی از ابزار این ارتباط دچار مشکل شود قطعا عوارض بسزایی روی زندگی فرد دارد. در بیشتر موارد، افراد توانایی شنیدن با وضوح را با از دست دادن کامل شنوایی از دست می دهند. وقتی فردی نمی تواند بفهمد که دیگران چه می گویند، شرکت در گفتگو ها و لذت بردن از آن را از دست می دهد. با این وجود باز هم شاهد هستیم که در جامعه افراد زیادی از سمعک استفاده نمی کنند طی پژوهش های انجام شده کم شنوایی خطر قابل توجهی برای علائم افسردگی در افراد مسن، ایجاد می کند. تشخیص زود هنگام کم شنوایی و تهیه سمعک نه تنها ممکن است سلامت شنوایی را تقویت کند، بلکه می‌تواند سلامت روانی-اجتماعی افراد مسن را، افزایش دهد.

عوارض استفاده نکردن از سمعک

عوارض استفاده نکردن از سمعک

افزایش انزوا از عوارض استفاده نکردن از سمعک!

مردم اغلب با مشکل مربوط به کم شنوایی دست و پنجه نرم می کنند. طی مطالعات انجام شده کاهش شنوایی درمان نشده را در افراد بین ۱۳ تا ۷۰ سال می تواند منجر به انزوای اجتماعی، زوال شناختی، احساس بی کفایتی شود، و ممکن است به سطوح بالاتر افسردگی منجر شود مادامی که از تدابیر مناسب استفاده نشود میتوان عنوان کرد که انزوای اجتماعی از عوارض استفاده نکردن سمعک است.

اضطراب و افسردگی از عوارض فاحش استفاده نکردن از سمعک

بزرگسالان مبتلا به کم شنوایی درمان نشده کمتر در فعالیت های اجتماعی سازمان یافته شرکت می کنند که می تواند منجر به احساس افسردگی شود. تقریباً ۳۳ درصد از بزرگسالان ۷۰ سال و بالاتر دچار کم شنوایی هستند که بر ارتباطات روزانه تأثیر می گذارد. کمتر از ۲۵ درصد از بزرگسالان با کم شنوایی قابل توجه از سمعک استفاده می کنند.

به طور متوسط، افراد از زمانی که احساس می کنند تحت تاثیر قرار گرفته اند، هفت سال طول می کشد تا به دنبال درمان برای کاهش شنوایی باشند. کم شنوایی می تواند تعامل با همسالان را دشوارتر کند و منجر به کاهش مشارکت اجتماعی، افسردگی یا خلق و خوی بد شود. کم شنوایی درمان نشده، استفاده منظم از سمعک با شیوع کمتر افسردگی مرتبط است. برخی از مطالعات کاهش علائم افسردگی را طی سه ماه پس از استفاده از سمعک نشان داده اند. کم شنوایی به شدت با ایجاد افسردگی در افراد مسن مرتبط است.

پس افسردگی از عوارض استفاده نکردن از سمعک میباشد.

کاهش حافظه

طی تحقیقات اخیر مشخص شده است که ارتباطات جدید بین نورون ها با استفاده ی مداوم و ارتباط برقرار کردن و در معرض اطلاعات بودن ، ظرفیت مغز را افزایش می دهد. بنابراین، استفاده مداوم از ظرفیت‌های مغز از طریق سمعک و محرک‌های فکری و همچنین ورزش بدنی و رژیم غذایی مناسب، بدون توجه به محیط، چه در بیرون و خانه ی خود فرد چه در خانه سالمندان، می‌تواند ذخیره شناختی را افزایش داده و به تاخیر در شروع کاهش حافظه کمک کند یا آلزایمر را به تعویق اندازد

عوارض استفاده نکردن از سمعک

عوارض استفاده نکردن از سمعک

 

کاهش عملکرد شناختی از عوارض استفاده نکردن از سمعک

استفاده از سمعک ساختار مغز شما را به گونه ای تحت تاثیر قرار میدهد که به مشکلات شناختی کمک میکند. مطالعات تصویربرداری مغز نشان داده است که افراد مسن مبتلا به کم شنوایی ماده خاکستری کمتری در بخشی از مغز که صداهای گوش را دریافت و پردازش می کند، دارند. بخاطر اینکه برخی از ساختارهای سلولی مغز اگر تحریک کافی دریافت نکنند، ممکن است کوچک شوند. و همین مورد میتواند منجر شود تا عملکرد های شناختی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد .

تاثیر کم شنوایی بر عملکرد مغز

کم شنوایی مغز شما را مجبور می کند تا با سرعت بیشتری کار کند و از تمام منابع خود برای شناسایی و پردازش محرک های صوتی به ضرر سایر عملکردهایش استفاده کند. این عدم تعادل بر عملکردهای شناختی مغز از جمله تفکر و حافظه تأثیر منفی می گذارد. همچنین ممکن است با انجام کارهای ساده خسته و ناامید شوید.

مزایای استفاده از سمعک

درمورد مزایای استفاده از سمعک به تفصیل بحث کردیم اما جهت اطلاعات بیشتر در مورد استفاده ی مناسب و مزایای سمعک میتوانید به مقاله ی موجود در سایت با همین عنوان سمعک چیست و چه کارایی دارد؟ مراجعه کنید.

عوارض استفاده نکردن از سمعک

عوارض استفاده نکردن از سمعک

پیشگیری از اختلال تعادل با استفاده از سمعک

مشکلات راه رفتن و افزایش خطر سقوط از عوارض استفاده نکردن از سمعک!: تحقیقات اخیر جانز هاپکینز نشان می دهد که کم شنوایی با یکی دیگر از مشکلات سلامت عمومی مرتبط است: مشکلات راه رفتن و افزایش خطر زمین خوردن. این مطالعه نشان داد افرادی که از اشکال خفیف کم شنوایی رنج می برند در مقایسه با همسالان خود با شنوایی عادی تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خطر افتادن هستند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیش از ۲۵ درصد از سالمندان هر ساله زمین می خورند که اغلب منجر به بستری شدن در بیمارستان، صدمات جدی و حتی مرگ بر اثر جراحات می شود. در واقع، در طی کمتر از ده سال، میزان مرگ و میر سالمندان در نتیجه سقوط، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

از چه کسانی کمک بگیریم؟

بیمارانی که با کم شنوایی سر و کار دارند باید در اسرع وقت به دنبال شنوایی شناس باشند. سمعک هایی که بیماران مبتلا به کم شنوایی عمیق از آن استفاده می کنند با سمعک های استاندارد برای کسانی که کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​دارند متفاوت است.

اگر با کم شنوایی مواجه هستید یا می خواهید سلامت شنوایی خود را بررسی کنید، مرکز شنوایی ملاصدرا می تواند به شما کمک کند! برای رزرو نوبت با شنوایی شناس ما می توانید با شماره های موجود درسایت تماس بگیرید.

همانطور که بالاتر ذکر کردیم عوارض بسیار زیادی برای استفاده نکردن از سمعک موجود است و گاها این عوارض با آسیب های مغزی و شناختی و روانی جدی باعث مشکلاتی می شوند که ممکن است تا آخر عمر گریبانگیر زندگی افراد شود پس بهتر است در اسرع وقت بدنبال راه حل باشید

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
2 روز قبل

Outstanding feature