در چه سنی حس شنوایی ما بهترین عملکرد را دارد؟

در چه سنی حس شنوایی ما بهترین عملکرد را دارد؟

17 آوریل 2020

شنوایی ما در تمام طول زندگی در حال تغییر و تحول است. در چه سنی شنوایی ما بهترین عملکرد را دارد؟ و چگونه می توان از این حس در طول زندگی مراقبت کرد؟ در این مقاله تمام این نکات را برای شما توضیح داده ام، پس با دقت تا انتها آن را بخوانید تا پاسخ این سوالات را دریافت کنید.

شنوایی ما از روزی که به دنیا می آییم تا روز مرگ مان یا در حال قوی تر شدن است، یا در حال ضعیف تر شدن. اول از همه این را به شما بگویم که نباید از این جمله بترسید؛ چون اگر حواستان جمع باشد می توانید سرعت ضعیف تر شدن حس شنوایی را به قدری کم کنید که عملاً ناچیز و غیر قابل لمس شود. البته این به شرطی است که از عوامل آسیب رسان به سیستم شنوایی دوری کنیم. و الا با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند هرچقدر هم که بخواهید جلوی ایجاد کم شنوایی را بگیرید، باز هم به آن مبتلا خواهید شد.

کم شنوایی در کودکان

شنوایی ما در چه سنی بهترین عملکرد خود را دارد؟

در این مقاله ابتدا یک جدول زمانی از عملکرد سیستم شنوایی در طول زندگی به شما ارائه می دهم تا علاوه بر اینکه متوجه می شوید در چه سنی شنوایی ما بهترین عملکرد را دارد، از عملکرد این حس در سنین دیگر هم مطلع شوید. سپس راه های جلوگیری از کاهش شنوایی را با شما در میان می گذارم. پس قبل از شروع یکبار دیگر این نکته را با هم مرور کنیم و بعد برویم سراغ جدول زمانی عملکرد سیستم شنوایی:

شنوایی ما از روزی که به دنیا می آییم تا روز مرگ مان یا در حال قوی تر شدن است، یا در حال ضعیف تر شدن. اما اگر حواسمان جمع باشد می توانیم سرعت ضعیف تر شدن حس شنوایی را به قدری کم کنیم که عملاً ناچیز و غیر قابل لمس شود.

جدول زمانی حس شنوایی

حس شنوایی در نوزادی و کودکی

حس شنوایی ما وقتی شروع به تشکیل شدن می کند که ما هنوز در رحم مادر هستیم. به این ترتیب ما حتی قبل از اینکه به دنیا بیاییم، می توانیم صدای مادر خود و حتی صدای ضربان قلب او را تشخیص دهیم. وقتی نوزاد به دنیا می آید، گوش های او هنوز پر از مایع است و شنوایی او خیلی خوب نیست. با این وجود نوزاد می تواند صدای لالایی مادر و صداهای بلند دور و بر خود را بشنود. اما از آن جایی که سیستم شنوایی در شکل گیری زبان و رشد و آگاهی انسان بسیار حائز اهمیت است، حس شنوایی در هنگام به دنیا آمدن دارای حساسیتی قابل قبول است.

کم شنوایی در نوزادان

حس شنوایی در نوزادان هنوز به بلوغ کامل نرسیده است.

وقتی نوزاد رشد می کند، شنوایی او نیز به مراتب بهتر می شود و این بهبود به او کمک می کند تا بتواند حروف، وزن و آواهای زبان را یاد بگیرد. خیلی زود کودک یاد می گیرد که چگونه حرف بزند و با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند. هر چند اگر کودکی با کم شنوایی مادرزادی به دنیا آمده باشد، یا در هنگام زایمان، و یا در سنین پایین به کم شنوایی مبتلا شود، این رویه دچار مشکل می شود.

حس شنوایی در نوجوانی و جوانی

هرچه قدر به سنین نوجوانی و جوانی نزدیکتر می شویم، شنوایی ما بهتر می شود و با موسیقی و زبان مادری خود بیشتر اخت می گیریم. در اواخر این دوره، تغییرات شنوایی ما دیگر از رشد به زوال تبدیل می شود؛ هرچند که ما هرگز متوجه این قضیه نمی شویم. اگر در این مدت در معرض سر و صدای بسیار بلند مانند انفجار و یا ضربه به سر مثل آسیب های وارد شده در تصادف قرار نگرفته باشیم، ۱۸ سالگی سنی است که شنوایی ما به بهترین وضعیت خود می رسد.

بنابراین از این زمان تا اوایل دهه سوم زندگی ما (۲۰ تا ۳۰ سالگی) بهترین سال های شنوایی ما را تشکیل می دهند. فردی که دارای شنوایی سالم باشد، در این سنین می تواند کمترین ترین صداها را بشنود و برای دنبال کردن گفت و گو در یک اتاق شلوغ، مشکلی نخواهد داشت. یک فرد با شنوایی طبیعی در این سنین اگر مبتلا به اختلال شنوایی مرکزی یا اختلالاتی مانند اتیسم نباشد، معمولاً نباید مشکل خاصی در شنیدن صدای اطرافیان و درک گفته ی آن ها داشته باشد. وقتی سن ما به ۲۵ سالگی می رسد، شنوایی ما کم کم رو به زوال می گذارد، اما این رویه آنقدر کند است که تقریباً برای هیچ یک از ما ملموس نیست.

بهترین شنوایی

بهترین شنوایی مربوط به سنین ۱۸-۲۵ سالگی است.

معمولاً ۱۸ تا ۲۵ بهترین سال های شنوایی ما را تشکیل می دهند.

چه زمانی دچار مشکل شنوایی خواهیم شد؟

پاسخ این سوال کاملاً وابسته به نحوه زندگی هر فرد است. با این وجود در اکثر افراد با ورود به ۵۰ سالگی زمینه هایی از کاهش شنوایی دیده می شود. اما در افرادی که زندگی بسیار سالمی داشته اند و به نحو احسن از شنوایی خود مراقبت کرده اند ممکن است تا ۶۰ سالگی هم هیچ مشکلی در شنیدن احساس نکنند. در سمت مقابل کسانی که زندگی سالمی نداشته اند و مدام در معرض عوامل آسیب زا برای سیستم شنوایی بوده اند، ممکن است حتی از اوایل ۳۰ سالگی و حتی زودتر هم مشکل شنوایی را احساس کنند. این افراد می توانند افراد شاغل در ساخت و سازها، نظامی ها، افراد شاغل در فرودگاه ها و نزدیک هواپیماها، موزیسین ها و سایر مشاغل پر سر و صدا باشند.

عامل دیگری که در تعیین سن ابتلا به کم شنوایی بسیار تعیین کننده است، ژنتیک است. اگر کم شنوایی در خانواده شما وجود داشته (حتی در افراد درجه دو و درجه سه خانواده)، ممکن است شما بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به کم شنوایی مرتبط با سن همان پیرگوشی یا Presbycusis باشید، (پیرگوشی چیست؟) بنابراین باید خیلی بیشتر از سایرین حواستان به حس شنوایی‌تان باشد. چرا که کم شنوایی مرتبط با سن از نوع حسی-عصبی بوده و حتی کمترین کم شنوایی ناشی از آن نیز قابل درمان نیست. اگر کم شنوایی در خانواده شما وجود داشته، شما باید خیلی بیشتر از سایرین حواستان به شنوایی‌تان باشد. چرا که کم شنوایی مرتبط با سن از نوع حسی-عصبی بوده و حتی کمترین کم شنوایی ناشی از آن نیز قابل درمان نیست.

یکی از علت هایی که من در تمام مقالات قبل روی موضوع تست شنوایی تاکید داشتم و حالا نیز در این مقاله می خواهم روی آن تاکید کنم همین است که تنها راه پیشگیری از ابتلا به درجات آزاردهنده ی کم شنوایی انجام مرتب تست شنوایی با فواصل زمانی معین (برای افراد نرمال حداقل سالی یکبار) است. زیرا این تست کمترین مقدار ابتلا به کم شنوایی را تشخیص داده و به ما کمک می کند از ابتلا به درجات بیشتر پیشگیری کنیم؛ درحالی که خودمان تنها وقتی می توانیم متوجه کم شنوایی شویم که دیگر کار از کار گذشته است.

پیرگوشی چسیت؟

پیرگوشی تاثیر بسیار زیادی از ژنتیک افراد می گیرد.

خب! حالا که تمام این موارد را گفتم، وقت آن است که برویم سراغ راه های جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی مرتبط با سن (پیرگوشی).

چگونه از خود در برابر ابتلا به کم شنوایی مرتبط با سن محافظت کنیم؟

بهترین مراقبت، پیشگیری است. زیرا تلاش برای درمان کم شنوایی خود می تواند آسیب هایی به سیستم شنوایی وارد کند. صدای بلند عامل اصلی ابتلا به کم شنوایی حسی-عصبی است. زیرا می تواند سلول های مویی بسیار ریز موجود در گوش داخلی ما که نقش دریافت صدا را بر عهده دارند را از بین ببرد. و خبر بد این است که با از بین روفتن این سلول ها، سلول های مویی دیگری جایگزین آن ها نمی شوند. همین اتفاق باعث می شود آسیب های ناشی از کم شنوایی حسی-عصبی اغلب غیر قابل جبران باشند.

سلول های مویی گوش داخلی

نمای میکروسکوپی از سلول های مویی گوش داخلی

اما خوشبختانه راه هایی برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنم.

  • از محافظ های صوتی استفاده کنید: استفاده از محافظ صوتی در هنگام مواجهه با صدای بلند، موضوعی بسیار مهم است. اگر می خواهید برای مدتی در معرض سر و صدای بلند قرار بگیرید، مثل کنسرت، شلیک با اسلحه یا محیط های مشابه، بهتر است حتما یک جفت محافظ صوتی همراه خود داشته باشید و به محض اینکه احساس کردید صدای بلند برایتان آزاردهنده است، از آن ها استفاده کنید.
  • اگر در زندگی روزمره با صداهای بلند مثل صدای مترو، صداهای بلند در محل کار و موارد مشابه آن سر و کار دارید، استفاده از محافظ گوش به صورت روزانه برای جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
  • اگر عادت دارید که با صدای بلند موسیقی گوش کنید یا تلویزیون ببینید، سعی کنید این عادت را تغییر دهید و به صداهای کمتر عادت کنید.
  • به گوش های خود استراحت دهید: اگر مدتی در معرض سر و صدای زیاد قرار گرفتید؛ مثل محیط کار. سعی کنید وقتی به منزل می رسید کمی به گوش های خود استراحت دهید و حتی اگر شده برای مدتی کوتاه، صدای بیشتری به آن ها تحمیل نکنید.

مهم تر از تمامی این نکات این است که تا دیر نشده حواستان به شنواییتان باشد و یادتان نرود که:

مهم ترین راه پیشگیری از ابتلا به درجات آزاردهنده ی کم شنوایی انجام مرتب تست شنوایی با فواصل زمانی معین (برای افراد نرمال حداقل سالی یکبار) است. زیرا این تست کمترین مقدار ابتلا به کم شنوایی را تشخیص داده و به ما کمک می کند از ابتلا به درجات بیشتر پیشگیری کنیم؛ درحالی که خودمان تنها وقتی می توانیم متوجه کم شنوایی شویم که دیگر کار از کار گذشته است.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ ما مجموعه کاملی از این قبیل مقالات در اختیار داریم که همه آن ها می توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از سیستم شنوایی، کم شنوایی و حتی سمعک داشته باشید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

سردرد خود را شناسایی کنید بدانید از کدام نوع است و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. سردرد ...

17 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LiadaTott
1 ماه قبل

BUT it took 30 60 minutes to really work and that was the one that made her like a cheech and chong character all dazed out and not able to function buy fincar 5mg cheap