عمل استاپدکتومی گوش چیست؟

فهرست محتوای مقاله

عمل جراحی استاپدکتومی چیست و چرا انجام می‌شود؟ استاپدکتومی عملی است برای برداشتن بخشی از استخوان رکابی گوش و جایگزین کردن آن با پروتز به منظور انتقال صدا در گوش. رایج‌ترین دلیلی که باعث می‌شود افراد به عمل استاپدکتومی گوش نیاز داشته باشند، بیماری اتواسکلروز است. زمانی که رشد استخوان گوش از حالت طبیعی خارج شده و استخوان رکابی گوش ثابت و بی‌تحرک می‌شود، شنوایی فرد کاهش می‌یابد. زیرا در این حالت، استخوان رکابی گوش نمی‌تواند ارتعاشی داشته باشد و صدا را از طریق پرده گوش منتقل نمی‌کند.

به منظور درمان، جراح از لیزر برای ایجاد یک سوراخ کوچک برای اتصال پروتز استفاده می‌کند و آن را به استخوان اینکوس که استخوان شنوایی دیگری است متصل می‌کند. پزشکان این جراحی را تنها زمانی توصیه می‌کنند که کم شنوایی فرد شدید باشد. برای اینکه بدانیم فرد چه زمانی به عمل استاپدکتومی گوش نیاز دارد بهتر است همه چیز را درباره این جراحی بدانیم. در اینجا نحوه عمل اتواسکلروز، عمل استاپدکتومی گوش و عوارض جراحی استاپدکتومی را با هم بررسی خواهیم کرد.

مراحل عمل جراحی استاپدکتومی

جراحی گوش استاپدکتومی چه مراحلی دارد؟ اگر فیلم عمل چسبندگی استخوان گوش را دیده باشید، می‌دانید که این عمل بسیار ظریف است و لازم است پزشک درست طبق مراحل و بسیار دقیق کار کند. در ادامه، مراحلی را که در فیلم جراحی اتواسکلروز وجود دارد با هم بررسی خواهیم کرد که شناخت کاملی از نحوه عمل استاپدکتومی بیابیم.

  عمل استاپدکتومی گوش

  • بیهوشی: عمل چسبندگی گوش میانی معمولا با بیهوشی موضعی آغاز می‌شود، هر چند در برخی موارد ممکن است پزشک به دلیل شرایط خاص بیمار خود از بیهوشی عمومی نیز استفاده کند.
  • تنظیم وضعیت قرارگرفتن بیمار: هنگام جراحی سر بیمار باید به صورتی قرار گیرد که جراح به راحتی به عمل بر روی گوش بیمار و اطراف آن تسلط داشته باشد.
  • دسترسی به گوش میانی و ایجاد برش: جراح یک برش کوچک در کانال گوش ایجاد می‌کند تا به پرده گوش دسترسی پیدا کند. این برش معمولا درست در داخل کانال گوش ایجاد می‌شود.
  • بلند کردن پرده گوش: غشای پرده به دقت بلند شده و به سمت جلو تا می‌شود تا ساختارهای گوش میانی از جمله استخوانچه‌ها (مالئوس، اینکوس و رکابی) در معرض دید جراح قرار گیرند.
  • شناسایی مکان استخوان رکابی: در این مرحله، جراح استخوان رکابی بی‌حرکت و ثابت را که مسئول کم شنوایی در اتواسکلروز است شناسایی می‌کند. سپس، با استفاده از ابزارهای جراحی مخصوص، بخشی از استخوان رکابی گوش را جدا می‌کند.
  • قرار دادن پروتز: در مرحله بعد، یک پروتز که معمولا از جنس تیتانیوم یا فولاد ضدزنگ ساخته شده است را به گوش متصل می‌کند. این وسیله مسیر جدیدی به موازات استخوان رکابی در گوش ایجاد می‌کند که می‌تواند صداها را به راحتی به گوش داخلی منتقل کند.
  • ایمن سازی پروتز: پس از اتصال پروتز، جراح باید اطمینان حاصل کند که پروتز در موقعیت درستی قرار گرفته است و تحرک آن برای عملکرد انتقال صدا کافی است.
  • جابجایی پرده گوش: پس از اتمام اتصال پروتز، غشای تمپان به دقت روی گوش میانی قرار می‌گیرد و برشی که در کانال گوش ایجاد شده بود با استفاده از بخیه‌های قابل جذب بسته می‌شود.
  • بستن مجرای گوش: در انتها، جراح برای جلوگیری از ایجاد هر گونه عفونتی، مجرای گوش را با کمی گاز استریل یا پنبه می‌بندد.

پس از جراحی استاپدکتومی، بیمار به مدت چند ساعت در اتاق ریکاوری تحت نظر است و به بیمار توصیه می‌شود که از انجام فعالیت‌هایی که ممکن است پروتز گوش را از جای خود خارج کند، مانند بلند کردن اجسام سنگین یا زور زدن خودداری کنند. جراح با توجه به وضعیت بیمار، جلسات معاینه بعدی را برنامه‌ریزی خواهد کرد.

(۱)(۲)(۳)

مزایای عمل جراحی استاپدکتومی

چرا باید عمل استاپدکتومی گوش انجام دهیم؟ جراحی بیماری اتواسکلروز باعث می‌شود که نه تنها کم شنوایی فرد درمان شود بلکه بسیاری از مزایای دیگر نیز برای او فراهم شود. جراحی گوش استاپدکتومی چند مزیت مهم دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

نحوه عمل جراحی استاپدکتومی

  • درمان کم شنوایی: مزیت اصلی جراحی اتواسکلروز بهبود قابل توجه در شنوایی فرد است. اکثر بیماران بازیابی توانایی شنوایی را تجربه می‌کنند تا حدی که می‌توانند صداها را بسیار واضح تر و بهتر درک کنند.
  • درصد بالای موفقیت عمل: جراحی چسبندگی گوش میزان موفقیت بالا و ریسک کمی دارد.
  • بهبود کیفیت زندگی: شنوایی بهتر منجر به بهبود مهارت اجتماعی شده و روابط اجتماعی فرد را افزایش می‌دهد. همچنین فرد اعتماد به نفس و استقلال بیشتری را در مقایسه با گذشته تجربه می‌کند.
  • کاهش وزوز گوش: بسیاری از بیماران مبتلا به اتواسکلروز از وزوز گوش رنج می‌برند. عمل چسبندگی استخوان گوش می‌تواند به از بین بردن وزوز گوش کمک کند.
  • دوام نتایج عمل: پس از درمان جدید اتواسکلروز یا عمل چسبندگی پرده گوش می‌توانید از پایداری نتایج موفقیت آمیز آن در طولانی مدت لذت ببرید. نتایج استاپدکتومی می‌تواند سال‌های سال دوام داشته باشد و شما را از تکرار درمان بی نیاز کند.
  • درمان هر دو گوش: برای بیمارانی که به اتواسکلروز دوطرفه مبتلا هستند، می‌توان عمل استاپدکتومی را در دو جلسه برای هر دو گوش به طور جداگانه انجام داد که منجر به ایجاد توازن و افزایش جامع کیفیت شنوایی فرد خواهد شد.

(۴) (۵)

عوارض عمل جراحی استاپدکتومی

عوارض جراحی استاپدکتومی چیست؟ هرچند انجام این عمل معمولا با درصد موفقیت زیادی همراه است اما گاهی به دلایلی مانند تجربه اندک جراح و عدم رعایت برخی از موارد حرفه‌ای یا بهداشتی ممکن است خطراتی را نیز برای فرد به همراه داشته باشد.  برخی از عوارض جراحی اتواسکلروز شامل موارد زیر هستند:

عوارض عمل جراحی استاپدکتومی

  • از دست دادن شنوایی: یکی از جدی‌ترین عوارض عمل اتواسکلروز این است که در صورت آسیب دیدن حلزون گوش در حین جراحی، شنوایی فرد بدتر از گذشته خواهد شد که معمولا برگشت ناپذیر است.
  • نوسان شنوایی: برخی از بیماران ممکن است پس از جراحی دچار نوساناتی در سطح شنوایی شوند که می‌تواند از نطر شدت و مدت زمانی کاملا متفاوت باشد.
  • سرگیجه: سرگیجه بعد از استاپدکتومی، به ویژه در چند روز اول پس از عمل بسیار شایع است. این علائم معمولا با گذشت زمان به خودی خود برطرف خواهند شد. اما در برخی موارد نادر نیز باقی می‌مانند و کیفیت زندگی فرد را کاهش می‌دهند.
  • عدم تعادل: در مواردی محدود، ممکن است بیمار بعد از عمل اتواسکلروز مشکلات تعادلی را تجربه کند که مدیریت آن بسیار چالش برانگیز خواهد بود.
  • اختلالات چشایی: اگر عصب Chorda Tympani که از گوش میانی عبور می‌کند، در طول عمل استاپدکتومی آسیب ببیند، منجر به تغییر در حس چشاسس می‌شود.
  • فلج عصب صورت: عصب صورت به ساختارهای درگیر در عمل استاپدکتومی بسیار نزدیک است و هر گونه خطای پزشکی ممکن است منجر به فلج موقت یا دائمی صورت شود، هرچند که این عارضه تاکنون بسیار نادر بوده است.
  • نشت مایع گوش داخلی: در حین عمل، جراح سوارخ کوچکی در پایین استخوان رکابی گوش ایجاد می‌کند که گاهی می‌تواند منجر به عوارضی مانند نشت مایع گوش داخلی شود.
  • عفونت گوش: هرچند عفونت بعد از استاپدکتومی بسیار کم اتفاق می‌افتد اما در صورت بروز عفونت باید سریعا درمان شود که عوارض بدتری ایجاد نکند.
  • سوراخ شدن غشای تمپان ( پرده گوش): اگر انجام عمل استاپدکتومی با تخصص و دقت لازم همراه نباشد، ممکن است باعث پارگی پرده گوش بیمار شود.

(۶)

مراقبت‌های بعد از جراحی استاپدکتومی

مراقبت‌های بعد از عمل استاپدکتومی در میزان موفقیت آن بسیار موثر است. به این منظور، به نکاتی در ادامه اشاره خواهیم کرد که لازم است پس از استاپدکتومی به آن‌ها توجه کافی داشته باشید:

  • استراحت کافی: بیماران باید حداقل یک هفته پس از جراحی از انجام هر گونه فعالیت سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن خودداری کنند که باعث افزایش فشار در گوش و جابجایی پروتز گوش نشود.
  • اجتناب از حرکت‌های ناگهانی: پس از جراحی استاپدکتومی، از انجا حرکات سریع بپرهیزید تا خطر سرگیجه کاهش یابد.
  • مراقبت از بهداشت گوش: خشک نگاه داشتن گوش و جلوگیری از ورود آب به مجرای گوش را در چند هفنه اول بعد از عمل فراموش نکنید. به بیماران توصیه می‌شود که هنگام دوش گرفتن از یک دستمال یا پنبه استریل استفاده کنند که آب وارد گوش نشود.
  • داروها: مصرف منظم آنتی بیوتیک‌ها و انواع دیگر داروهایی که پزشک تجویز کرده است باعث جلوگیری از درد و عفونت در دوره نقاهت شما خواهد شد. در صورت بروز علائم عفونت فورا پزشک خود را مطلع کنید. علاوه براین، جلسات معاینه‌ای را که پزشک برای شما برنامه‌ریزی کرده است را نیز فراموش نکنید.

(۷) (۸)

هزینه عمل جراحی استاپدکتومی

هزینه عمل چسبندگی استخوان گوش بسیار کم است در صورتی که از مزایای غافل نشوید. اگر در نظر داشته باشید که بهبود شنوایی و تعادل، شما را از چه خطراتی در آینده مصون می‌کند، به هزینه جراحی اتواسکلروز فکر نمی‌کنید. علاوه براین، اگر شرایط استفاده از بیمه‌های درمانی را داشته باشید، هزینه عمل اتواسکلروز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields