آیا گوش هم سکته می کند؟

آیا گوش هم سکته می کند؟

10 ژانویه 2019

در نزد افرادی که برای معالجه به کلینیک های ارزیابی شنوایی یا بخش های گوش، حلق، بینی مراکز درمانی مراجعه می نمایند، غالباً افرادی دیده می شوند که وقتی از آن ها راجع به نحوه سنگین شدن گوششان سوال می شود بیان می دارند که مثلاً تا همین دیشب که به تختخواب می رفتم هیچ مشکلی از نظر شنوایی و گوش نداشتم، حتی تاکنون به یک گوش درد در تمام زندگیم دچار نشده ام ولی هنگامی که امروز صبح از خواب بیدار شدم دیدم که یک گوشم (یا هر دو گوشم) بسیار سنگین شده و صداها را نمی شنوم. ابتدا تصور کردم که این مسئله آنی و گذراست ولی تاکنون این مشکل از بین نرفته و من از وحشت به شما مراجعه نموده ام.

سمعک ملاصدرا در این مقاله شما را با این عارضه که به بیمار در آن به طور ناگهانی دچار افت شنوایی می شود و به سکته گوش معروف است آشنا می کند.

 

تعریف مختصر بیماری

شاید اگر سخنان این فرد توسط افراد دیگر جامعه (غیر از ادیولوژیست و پزشک متخصص) شنیده می شد این سخنان را جدی نگرفته و به حساب شوخی فرد می گذاشتند. اما باید دانست که مشکل این فرد و افراد نظیر وی مشکلی جدی و ناراحت کننده است و کاملاً حقیقت دارد. افت ناگهانی شنوایی ممکن است نزد کسی که قبلاً هیچ مشکل گوشی نداشته است، ناگهان عارض گردد. بعضی از بیماران نیز اظهار دارند که صدایی مانند یک انفجار در یکی از گوش هایشان شنیده اند و بعد احساس کرده اند که یکی از گوش هایشان نمی شنود. معمولاً در چنین مواردی بعد از گذشت روزها یا هفته ها، میزان این کاهش در شنوایی ممکن است کمتر گردد و یا حتی در بعضی موارد کاملاً بهبودی خود­به­ خودی حاصل گردد.


 سکته گوش که در بیش از ۹۰ درصد موارد تنها در یک گوش رخ می دهد، جزو اورژانس های پزشکی است. یعنی فرد بلافاصله پس از بروز علائم کم شنوایی به پزشک مراجعه کند تا امکان معالجه او وجود داشته باشد.


سکته گوش چیست

سکته گوش

علائم سکته گوش

سکته گوش غالباً با افت شنوایی شناخته می شود، یعنی شایع ترین و اصلی ترین شکایت افرادی که دچار این عارضه می شوند کم شنوایی ناگهانی است اما گاهی این بیماران دچار سرگیجه نیز می گردند که اغلب آن ها از سرگیجه شکایتی ندارند، زیرا کم شنوایی برایشان بسیار بارزتر و ملموس تر است. وزوز گوش نیز در این افراد دیده می شود که دیگر عامل مهم و شناخته شده این بیماری است و همزمان با کم شنوایی در گوش درگیر شروع می شود و تا زمانی که کم شنوایی با بیمار باشد، وزوز گوش نیز همراه او خواهد بود.

علائم سکته گوش

علائم سکته گوش

علت وقوع سکته گوش

تا چندی پیش دانشمندان دلایل قابل توجهی برای پذیرش این یبماری ناراحت کننده و عذاب آور نداشتند ولی در همین اواخر تحقیقاتی باعث شکل گیری این فرضیه شده است که ویروسی عامل پیدایش این بیماری است. هرچند امروزه کاملاً مشخص نیست که ویروس ها عامل کری ناگهانی هستند یا نه.

از دیگر عواملی که حدس زده می شود در ایجاد این بیماری بی تاثیر نباشند می توان قطع خون رسانی به سلول های حسی گوش، خودایمنی و آسیب رساندن خود بدن به این سلول ها، وارد شدن ضربه به گوش و یا سر، ضربه صوتی ناگهانی (قرار گرفتن در معرض صدایی بلند)، اثر منفی برخی داروها روی گوش، عفونت های گوش و… را نام برد.

 


برخی افراد بر این باورند که این از دست دادن قدرت شنوایی به صورت گذرا و به دلیل مسائل ساده مانند تجمع جرم در گوش ایجاد شده بنابراین بسیار با تاخیر به پزشک مراجعه می‌کنند و این مساله موجب افزایش شدت بیماری و ناشناخته ماندن دلیل بروز آن می شود

درمان سکته گوش

رایج ترین روش درمانی برای این بیماری تجویز کورتون است. داروهای کورتونی (یا کورتیکواستروئیدی مانند بتامتازون) باعث کاهش التهاب می‌شوند و به بدن کمک می‌کند تا بتواند با بیماری مبازره کند. کورتون‌ها معمولاً به شکل قرص هستند. البته در سال‌های اخیر، روش تزریق داروهای استروئیدی به داخل گوش مورد استفاده قرار می گیرد، این روش کارایی بیشتری نسبت به قرص های خوراکی نشان داده است. در این روش پزشک متخصص در با تزریق کورتون به پشت پرده گوش بیمار سعی دارد بیماری را کنترل کرده و بهبود ببخشد. روش های درمانی دیگر نظیر تجویز سمعک، کاشت حلزون، استفاده از تجهیزات شنوایی نظیر FM و… در موارد دائمی شده­ی افت شنوایی ناشی از این بیماری می توانند به کار گرفته شوند. در هر صورت مراجعه فوری به پزشک متخصص و انجام اقدامات درمانی لازم، ممکن است کمک موثری به بازگشت شنوایی بیمار نماید.

درمان سکته گوش

درمان سکته گوش

سمعک ملاصدرا مرکزی با دستگاه ها و امکانات بسیار پیشرفته برای ارزیابی شنوایی افرادی است که حس می کنند دچار کم شنوایی ناگهانی شده اند. ارزیابی های متوالی با فاصله های زمانی معین به شما کمک می کند روند بهبود بیماری خود را ببینید و از این آگاهی کامل باشید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]