دلایل استفاده از سمعک

دلایل استفاده از سمعک

23 نوامبر 2022

شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که در میان خانواده یا اطرافیان خود فرد مبتلا به کم شنوایی را میشناسید که حاضر به استفاده از سمعک نیست. در کلینیک های شنوایی نیز همینطور است. سالانه افراد زیادی به کلینیک های سنجش شنوایی مراجعه کرده و متوجه کم شنوایی خود می شوند اما به محض آنکه به آنها توصیه می شود که باید از سمعک استفاده کنند، نسبت به این موضوع گارد گرفته و آن را نمی‌ پذیرند. بنابراین ما در این مقاله به بررسی دلایل استفاده از سمعک در افراد و مزایای آن می پردازیم.

نکته ای که در این باره مهم است این است که فرد مبتلا به کم شنوایی باید بطور صحیح تحت مشاوره قرار گیرد. مزایای استفاده از سمعک بطور کامل برای او شرح داده شود و هم چنین مشکلاتی که در صورت عدم استفاده از سمعک با آنها روبرو خواهد شد نیز باید به وی گوشزد شوند. احتمالا در اینصورت پذیرش سمعک برای فرد راحت تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین سمعک

Hearing impaired children playing clay mold on the table in the park.

دلایل استفاده از سمعک

استفاده از سمعک در افراد مبتلا به کم شنوایی دارای مزایایی است که در ذیل به آنها می پردازیم. هر یک از این دلایل تنهایی به قدری مهم است که می تواند زندگی فرد مبتلا به کم شنوایی را به طور کلی تغییر دهد.

سمعک در وهله ی اول حکم پیشگیری را دارد!

اولین نکته ای که در استفاده از سمعک مدنظر است این است که استفاده از سمعک مانع نابودی باقی مانده ی شنوایی خواهد شد. مثلا اگر فردی به کم شنوایی ۷۰ دسی بل مبتلا باشد، در صورت عدم استفاده از سمعک با مرور زمان این کم شنوایی بیشتر نیز خواهد شد اما استفاده از سمعک موجب می شود که آنچه از حس شنوایی (درک گفتار) برای فرد باقی مانده، تقویت و نگهداری شود.

نکته بعدی، بهبود شنوایی در نویز به کمک سمعک است. بسیاری از افراد مبتلا به کم شنوایی در محیط های خلوت و آرام هیچ مشکلی نداشته و به محض ورود به محیط های شلوغ دچار کم شنوایی می شوند. استفاده از سمعک به این افراد کمک می کند که در حضور نویز، شنوایی بهتری داشته باشند.

یکی از مهم ترین عوارض کم شنوایی، ابتلای افراد کم شنوا به بیماری ها و مشکلات روحی-روانی است. کم شنوایی در افراد می تواند به کاهش اعتماد به نفس، افزایش انزوا و گوشه گیری در افراد منجر شود اما این مشکلات با استفاده از سمعک تا حد زیادی از بین می روند.

نکته دیگر آن است که تحقیقات نشان داده، استفاده از سمعک می تواند تا ۶۰ درصد به افراد مبتلا به وزوز کمک کرده و وزوز گوش آنها را کاهش دهد. از این رو یکی از مهمترین توصیه ها برای افراد مبتلا به وزوز، استفاده از سمعک است.

بیشتر بخوانید: درمان سرگیجه و وزوز گوش

 

 

سمعک اعتماد به نفس را به زندگی شما بر می گرداند. پس دلیل خوبی است برای استفاده کردن از سمعک !

بهبود کیفیت زندگی فردی نیز از دیگر مزایای استفاده از سمعک است. فردی که کم شنوایی خود را به کمک سمعک بهبود داده است، از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است، به راحتی میتواند با دیگران ارتباط موثر داشته باشد و نیز در اجتماع به راحتی زندگی کند.

نکته دیگری که در استفاده از سمعک اهمیت دارد این است که با ایجاد کم شنوایی، برخی صداها برای افراد از بین می روند و قابل شنیدن نیستند (مثل صداهای ظریف و کمی که در طول روز با آن ها مواجه می شوند. صدای آواز پرنده ها، صدای کولر، هود آشپزخانه و…) اما سمعک به این دسته از افراد امکان بازیابی صداهای حذف شده را خواهد داد.

نکته آخر در استفاده از سمعک نیز این است که دلیل برخی افراد برای عدم استفاده از سمعک، شکل ظاهری آن و در واقع خجالت کشیدن فرد در اجتماع از سمعک خود است که این موضوع نیز امروزه به مدد سمعک های داخل گوشی کوچک و سمعک های نامرئی تا حد زیادی رفع شده است.

 

عوارض عدم استفاده از سمعک

مهم ترین عارضه ی عدم استفاده از سمعک، افزایش میزان کم شنوایی یا به عبارت بهتر کاهش درک گفتار در فرد کاندید استفاده از سمعک است. این موضوع علی الخصوص در کودکان اهمیت ویژه ای دارد. در واقع در موضوع سمعک کودکان حتی یک روز هم نباید تعلل ورزید و از روزی که کم شنوایی کودک تشخیص داده شد، باید تجویز سمعک به صورت پشت گوشی و دو گوشی انجام شود.

موضوع دیگر که به تبع عدم استفاده از سمعک برای کاربر ایجاد خواهد شد، درک پایین از کلمات و جملات است. در واقع برخی افراد شاید گمان کنند که چون صداها را تا حد زیادی می شنوند، نیازی به سمعک ندارند اما باید به این نکته توجه کرد که سمعک تنها باعث افزایش شدت صدا نمیشود بلکه افزایش درک گفتار را نیز به همراه خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]