سمعک کودکان؛ تجویز بهترین سمعک برای کودکان

سمعک کودک

فهرست محتوای مقاله

تهیه سمعک برای کودکان کم شنوا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که خانواده آن‌ها را درگیر می‌کند. زیرا سمعک برای کودکان و نوزادانی که با مشکلات شنوایی مواجه هستند، نیازی حیاتی است و بدون وجود آن، نمی‌توانند با محیط خود تعامل موثری داشته باشند. همچنین، ارتقاء ارتباطات اجتماعی و فرآیند یادگیری کودک با قدرت شنوایی او رابطه مستقیمی دارد. بنابراین بسیار مهم است که بدانیم چه سمعکی برای نوزاد یا کودک مناسب‌تر است و بهترین سمعک برای کودکان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

آیا سمعک کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

هرچند سمعک کودکان و بزرگسالان هر دو به یک روش صدا را تقویت می‌کنند و اساس کار آن‌ها یکی است، تفاوت‌هایی نیز در آن‌ها وجود دارد. معمولا سمعک مخصوص کودکان در مقایسه با بزرگسالان کوچک‌تر است. علاوه براین، سمعک نوزاد یا کودک دارای تنظیمات مخصوص، فناوری خاصی برای کاهش نویز و نیز سیستم محافظت از گوش حساس کودک است. از نظر مقاومتی نیز لازم است سمعک کودک مقاومت بیشتری در برابر ضربه و آسیب داشته باشد.  به‌طورکلی، در حالیکه انواع سمعک برای کودکان موجود است، معمولا سمعک پشت گوشی دارای انعطاف پذیری بیشتری است و بدنه مقاوم‌تری در مقایسه با دیگر انواع سمعک دارد.

سمعک برای کودکان و نوزادان

کودکان در چه سنی می‌توانند از سمعک استفاده کنند؟

اکنون بپردازیم به این موضوع که سن استفاده از سمعک چند سال است و آیا سمعک برای نوزادان هم قابل استفاده است یا خیر؟ هرچند سن استفاده از سمعک برای کودکان معمولا بسته به نیازهای شنوایی آن‌ها متفاوت است، کودکانی که دچار مشکلات شنوایی حاد هستند می‌توانند در هر سنی از سمعک استفاده کنند. برخی از کودکان از دوران نوزادانی و حتی قبل از اینکه بتوانند صحبت کنند، نیاز به سمعک دارند. تشخیص سن استفاده از سمعک در خردسالان به نظر پزشک بستگی دارد که با انجام تست‌های شنوایی دقیق می‌تواند مشخص کند که آیا کودک شما به سمعک نیاز دارد یا خیر. در نهایت اگر ضرورت استفاده از سمعک برای نوزاد وجود داشته باشد، نوع سمعک نیز باید توسط متخصص شنوایی تعیین شود.

تجویز سمعک برای کودکان و نوزادان چه مراحلی دارد؟

به این دلیل که انتخاب سمعک مخصوص کودکان بسیار پیچیده است، لازم است متخصص شنوایی اقداماتی را به منظور تشخیص نوع ناشنوایی کودک و شناخت نیازهای شنوایی او مدنظر قرار دهد. به طورکلی، تجویز سمعک مخصوص کودک دارای مراحل زیر است:

  • بررسی وضعیت شنوایی کودک: هنگامی که متخصص شنوایی کودک شما را معاینه می‌کند، باید هر گونه سابقه ناشنوایی او را با پزشک در میان بگذارید. پس از آن با انجام آزمایش‌های عمومی و نیز تست‌های شنوایی مخصوص کودکان مشخص خواهد شد که شرایط کم شنوایی فرزند شما چگونه است.
  • انتخاب سمعک مناسب کودک و آموزش استفاده از آن: پس از اینکه سمعک برای کودک و با توجه به نیاز شنوایی او انتخاب شد، اکنون زمان نصب و تنظیم سمعک است. در این مرحله، طرز استفاده از سمعک نوزاد یا کودک باید به دقت به والدین آموزش داده شود.
  • چکاپ‌های منظم به منظور بررسی سلامت شنوایی کودک: پس از گذشت مدت زمانی که متخصص شنوایی تعیین می‌کند، لازم است به او مراجعه کنید و تجربه استفاده کودک از سمعک را توضیح دهید. حتی گاهی ممکن است تنظیمات سمعکی که برای کودک‌تان تهیه کرده‌اید، نیاز به تغییراتی داشته باشد.

اهمیت استفاده از سمعک برای کودکان و نوزادان

اما چرا استفاده از سمعک برای کودک مهم است و چگونه بر روند رشد او موثر است؟ به طورکلی، کاربرد سمعک می‌تواند از جنبه‌های زیر کیفیت زندگی فرزند شما را از بدو دوران نوزادی افزایش دهد:

  • درک بهتر از محیط پیرامون: هر چقدر کودک تجربه شنیداری قوی‌تری داشته باشد، بهتر می‌تواند از محیط اطراف خود شناخت پیدا کند.
  • توسعه مهارت گفتاری و زبانی: استفاده از سمعک در مراحل اولیه زندگی، کودک را قادر می‌سازد که گفتار خود را به طور موثرتری ارتقاء دهد و همین موضوع، به نوبه خود و به مرور زمان تاثیر ویژه‌ای بر موفقیت اجتماعی و تحصیلی او می‌گذارد.
  • بهزیستی اجتماعی و عاطفی:

افزایش قدرت شنوایی باعث تقویت تعاملات اجتماعی سالم در کنار رشد عاطفی کودک می‌شود و به تدریج موجب تقویت حس اعتماد به نفس و عزت نفس در او خواهد شد.

(۴)

بیشتر بخوانید : سمعک نامرئی چیست؟

ویژگی‌های سمعک مناسب نوزادان و کودکان

یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب سمعک برای نوزادان و کودکان در سنین پایین، تشخیص نیاز کودک بر مبنای ویژگی سمعک است. همانطور که می‌دانید، امروز انواع مختلف سمعک در بازار موجود است و همین موضوع فرآیند خرید سمعک را سخت تر می‌کند. در هنگام خرید، نه تنها باید به دوام فیزیکی سمعک توجه کنیم، بلکه باید به تنظیمات، نحوه اتصال آن به دستگاه‌های هوشمند دیگر و ویژگی‌هایی چون کاهش نویز هم دقت کنیم. با این وجود، موارد گفته شده تنها بخش از ویژگی‌هایی است که لازم است در هنگام تهیه سمعک موردتوجه قرار گیرند. موارد زیر می‌توانند به شما در شناخت ویژگی‌های سمعک، کمک کنند:

سمعک کودک
شدت کم شنوایی

اولین عاملی که در تعیین ویژگی سمعک کودک موثر است، شدت کم شنوایی او است. کودکانی که دچار کم شنوایی خفیف تا متوسط هستند، نیازی ندارند که از سمعک‌های بسیار قوی استفاده کنند. اما اگر کم شنوایی شدید باشد، سمعک‌های قوی‌تری موردنیاز هستند. در موارد کم شنوایی شدید، حتی ممکن است کودک به کاشت حلزون احتیاج داشته باشد. به طورکلی، متخصص شنوایی با ارزیابی درجه کم شنوایی نوزاد شما، مناسب‌ترین نوع سمعک را برای او مشخص خواهد کرد.

بیماری‌های گوش

اگر کودک دچار بیماری‌های شنوایی مانند اوتیت میانی گوش باشد، ممکن است بیماری او بر کارامدی سمعک تاثیر بگذارد. علاوه براین، اگر گوش کودک دچار عفونت مزمن باشد، لازم است سمعکی که برای او انتخاب می‌کنید، در برابر رطوبت و فعالیت باکتری‌ها مقاوم باشد که عوارض نامطلوبی برای گوش او ایجاد نکند.

توانایی و مهارت

انتخاب سمعک مناسب کودک نیازمند شناخت کافی از توانایی‌ها و مهارت‌های خاص او است. نیاز شنیداری و ترجیحات ارتباطی هر کودک کاملا متفاوت از دیگری است. بنابراین، سمعکی که برای کودک انتخاب می‌کنید، باید ناتوانی شنیداری او را به بهترین شکل ممکن برطرف کند.

بیشتر بخوانید : کاشت حلزون شنوایی

آناتومی

مجراها و ساختار گوش هر کودک، خاص خود او است و لازم است پزشک با  انجام معاینات فیزیکی گوش و در نظر گرفتن آناتومی گوش، بهترین سمعک را برای کودک تجویز کند. سبک و اندازه سمعک از جمله ویژگی‌هایی هستند که انتخاب آن‌ها نیازمند شناخت دقیق متخصص از آناتومی گوش کودک است. گاهی لازم است با قالب‌گیری دقیق از گوش نوزاد، سمعک به صورت سفارشی ساخته شود.

ایمنی

ایمنی سمعک یکی از ویژگی‌های بسیار مهم سمعک کودک است. دستگاه سمعک کودک باید استانداردهای ایمنی لازم را داشته باشد که از آسیب‌های احتمالی به گوش او جلوگیری کند. ویژگی‌هایی مانند محفظه باتری مقاوم و ساختار بادوام در ساخت سمعک کودک ضروری است. همچنین، آموزش درست مراقبت و نگهداری از سمعک باعث ارتقاء ایمنی سمعک خواهد شد.

بهترین سمعک برای کودکان کدام است؟

خرید بهترین سمعک برای کودکان یکی از چالشی‌ترین تصمیماتی است که والدین با آن روبرو هستند. در اینجا به شما خواهیم گفت که برای انتخاب سمعک ایده‌آل کودک باید چه معیارهایی را در نظر داشته باشید:

  • وضوح صدای سمعک: سمعکی که برای کودک خود انتخاب می‌کنید باید بتواند صدای طبیعی در طیف وسیعی از فرکانس‌ها را فراهم کند.
  • مقاومت و دوام سمعک: از آنجایی که سمعک باید با سبک زندگی فعال کودک تناسب داشته باشد، لازم است بسیار مقاوم و انعطاف پذیر باشد.
  • وزن سمعک: به منظور راحتی بیشتر کودک، باید سمعکی که برای او انتخاب می‌کنید، بسیار سبک باشد.
  • سهولت استفاده: ویژگی‌هایی مانند تنظیم صدا، کنترل و کاهش نویز سمعک، باعث راحتی کاربرد آن می‌شوند. (۶)

بیشتر بخوانید : سمعک هوشمند چیست؟

قیمت سمعک برای کودکان و نوزادان

قیمت سمعک نوزادان و کودکان بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع سمعک، ویژگی‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد، بسیار متفاوت است. اما به طورکلی می‌توان گفت که سمعک کودکان به دلیل کیفیت بالای مواد به کار رفته در ساخت و نیز دیگر ویژگی‌های خاص آن گران‌تر از سمعک بزرگسالان است. معمولا ظریف‌ترین سمعک به همراه بالاترین کیفیت برای کودکان ساخته می‌شود که در کنار ویژگی‌هایی چون مقاومت به رطوبت و پردازش پیشرفته سیگنال، باعث می‌شود قیمت سمعک کودک آن کمی بیشتر از سمعک بزرگسالان باشد.

سوالات متداول

  • استفاده از سمعک کودکان چه اهمیتی دارد؟

کاربرد سمعک برای کودکان کم شنوا باعث می‌شود که درک بهتری از محیط داشته باشند و همچنین رشد کلامی، شناختی و عاطفی بهتری را تجربه کنند.

  • چه مدل سمعک‌هایی برای کودکان وجود دارد؟

سمعک‌های کودکان در انواع، سبک و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. علاوه براین، ویژگی‌های متفاوت هر سمعک می‌تواند بسته به قدرت کاهش نویز، قابلیت تنظیمات و نیز اتصال به دستگاه‌های هوشمند کاملا متفاوت باشد.

  • در هنگام خرید سمعک‌ برای کودکان به چه نکات و عواملی باید توجه کرد؟

برای انتخاب بهترین و کوچکترین سمعک کودکان لازم است چند نکته را در نظر داشته باشید از جمله وضوح صدا، سبکی سمعک، سهولت استفاده، تنطیمات و نیز خدمات پس از فروش سمعک.

  • در سمعک‌ کودکان به چه عواملی باید توجه شود؟

برای انتخاب سمعک مناسب کودک باید به توصیه متخصص شنوایی عمل کنید. مهم‌ترین مواردی که هر متخصص شنوایی در تجویز سمعک در نظر می‌گیرد، آناتومی گوش، سابقه بیماری‌های گوش، استانداردها و ایمنی لازم سمعک است. همچنین، انجام انواع معاینات و تست‌های شنیداری به پزشک کمک می‌کنند که نیازهای شنوایی کودک را ارزیابی و شناسایی کند.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

13 پاسخ

  1. Hi! Would you mind if I share your blog with my myspace group? There’s a lot of people that I think would really appreciate your content. Please let me know. Thank you

  2. Fantastic beat ! I wish to apprentice even as you amend your website, how could i subscribe for a blog web site? The account aided me a applicable deal. I were tiny bit familiar of this your broadcast offered vibrant transparent idea

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields