فیدبک چیست؟ ۵ علت اصلی سوت کشیدن سمعک

فیدبک چیست؟ ۵ علت اصلی سوت کشیدن سمعک

25 می 2020

در این مقاله در مورد یکی از اصلی ترین مشکلات کاربران سمعک، سوت زدن سمعک صحبت می کنیم. سوت زدن سمعک مشکلی است که اغلب علاوه بر آزار کاربر، باعث ناراحتی اطرافیان او هم می شود زیرا صدای سوت توسط اطرافیان نیز قابل شنیدن است. مسلماً در زندگی روزمره خود بارها این نوع صداها را شنیده اید؛ مثل وقتی که گوشی موبایل به یک میکروفون نزدیک می شود و صدایی آزاردهنده تولید می کند. در این مقاله در مورد “۵ دلیل اصلی سوت زدن سمعک ها” و راه حل قطع صدای سوت در هر یک از این شرایط را به شما خواهیم گفت.


تهیه سمعک های ویدکس Widex در سمعک ملاصدرا


فیدبک چیست؟

به صدای سوتی که گاهی اوقات و به دلایلی که امروز در این مقاله به شما خواهم گفت، ممکن است از سمعک بشنوید، فیدبک سمعک می گویند. بروز فیدبک در سمعک در صورتی اتفاق می افتد که صدای تقویت شده ای که قرار بود وارد گوش و سیستم شنوایی شما شود، به هر دلیلی برگردد و وارد میکروفون سمعک ها بشود. به محض اینکه این صدا وارد میکروفون سمعک های شما شود، مانند تمامی اصوات محیطی تقویت خواهد شد و اینجاست که سمعک ها شروع به سوت کشیدن می کنند. شما این صدا را وقتی صبح ها بخواهید سمعک را روی گوش خود بگذارید، یا وقتی شب ها قبل از خواب بخواهید سمعک را از روی گوش خود بردارید، می شنوید. حتی ممکن است وقتی دستتان را به گوش خود نزدیک می کنید یا کلاه می گذارید هم این صدا را بشنوید. هیچ کدام از این ها تعجب برانگیز نیست و تنها در اثر تقویت صداهای اطراف سمعک رخ می دهد.

فیدبک سمعک

آیا سمعکی که سوت می زند خراب است؟

یکی از راه های تشخیص اینکه آیا سمعک کارکرد دارد یا نه، این است که سمعک را در دست بگیریم و دستمان را ببندیم، اگر صدای سوت زدن سمعک را شنیدیم، متوجه می شویم که سمعک روشن است و کار می کند. پس سوت زدن سمعک نشانه این است که سمعک سالم است و دارد کار می کند. اما سوت زدن سمعک می تواند نشانه وجود مشکل و خرابی در سمعک هم باشد که در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهم داد.

برای مثال ممکن است جرم گوش مسیر عبور صدا را مسدود کرده باشد و صدای تقویت شده توسط سمعک به جرم برخورده کرده و بازتاب آن توسط میکروفون دریافت شود؛ در این صورت صدای دریافتی دوباره تقویت خواهد شد و سمعک دچار فیدبک می شود. مثال دیگری از مشکلات مشابه، عدم قرارگیری درست سمعک درون مجرای گوش است. اگر منفذ رسیور سمعک درون مجرای گوش درست قرار نگرفته باشد و به دیواره گوش چسبیده باشد، بازهم ممکن است فیدبک رخ دهد. بنابراین:

هر وقت سمعک ها کاملاً درون گوش هایتان بودند و صدای سوت از سمعک های خود شنیدید حواستان باشد که یک جای کار می لنگد. کاری که از دست شما برمی آید این است که سمعک ها را خوب تمیز کنید و مطمئن شوید که سمعک ها درست درون مجرای گوش شما قرار گرفته اند.

برای اینکه با نحوه درست تمیز کردن سمعک و منافذ روی آن مثل منفذ رسیور آشنا شوید، مقاله نگهداری از سمعک را مطالعه کنید. تمیز کردن سمعک و منافذ روی آن و قرار دادن درست آن درون گوش تنها کاری است که خود شما می تواند برای رفع فیدبک انجام دهید، برای رفع سایر علت های ایجاد فیدبک که در این قسمت در مورد آن ها صحبت خواهم کرد، باید حتما به ادیولوژیست مراجعه کنید تا او به مشکل سمعک هایتان رسیدگی کند. اما علت های ایجاد فیدبک چه مواردی هستند؟

علت سوت زدن سمعک (فیدبک) چیست و چگونه می توانیم آن را رفع کنیم؟

یکی از برجسته ترین و مهم ترین تکنولوژی های به کار رفته در سمعک های پیشرفته امروزی سیستم خنثی کننده فیدبک سمعک (Feedback Cancellation) است. در بیشتر سمعک های جدید این تکنولوژی به کار گرفته شده است اما به تنهایی برای رفع مشکل فیدبک کافی نیست و باید راه حل های دیگر را نیز حتما امتحان کرد. برسیم به مشکلاتی که می توانند باعث ایجاد فیدبک شوند.

قالب گیری نامناسب

گوش های ما مانند سایر اعضای بدنمان به مرور زمان دچار تغییر شکل می شوند و این تغییر شکل باعث می شود قالب گوش یا سمعک به خوبی درون مجرای گوش قرار نگیرد و درزهایی بین مجرا و سمعک باقی بماند. وجود این درزها باعث می شود صدا با نفوذ از لابه لای فضاهای آزاد به میکروفون سمعک برسد و باعث بروز فیدبک شود. راه حل جلوگیری از ایجاد فیدبک از طریق مشکلات مربوط به قالب این است که یکبار قالب گیری مجدد انجام شود.

فراموش نکنید که تنها گذشت زمان نیست که باعث ایجاد تفاوت در ساختار مجرای گوش های ما می شود، بلکه مواردی مثل افزایش یا کاهش وزن نیز می تواند باعث ایجاد تغییر در ساختار مجرای گوش شود. اگر از قرارگیری درست سمعک روی گوش خود مطمئن نیستید، می توانید از یک نفر خواهش کنید تا جایگاه سمعک را بررسی کند و اگر سمعک در جای خود قرار نگرفته است، به شما کمک کند تا آن را درست روی گوش خود قرار دهید. ادیولوژیست شما کسی است که در این مواقع می تواند بسیار کمک کننده باشد و نحوه درست گذاشتن و برداشتن سمعک را به شما آموزش دهد.

سوت کشیدن سمعک

قرارگیری نادرست رسیور سمعک درون مجرای گوش می تواند از علت های سوت زدن سمعک باشد.

تقویت خیلی زیاد صدا

همه ما گاهی وسوسه می شویم که صدای تلویزیون، صدای ضبط یا هر چیزی که در دسترسمان هست را بیشتر کنیم. اگر کاربر سمعک باشید این قضیه برای سمعک هایتان هم صدق می کند. اما باید حواستان باشد که افزایش صدا اگر بیش از حد باشد باعث می شود صدای تقویت شده توسط سمعک که باید وارد گوش شما شود، از مجرای گوش خارج شده و دوباره توسط میکروفون سمعک دریافت شود. دریافت صدای تقویت شده توسط میکروفون سمعک می تواند باعث سوت زدن سمعک یا همان بروز فیدبک در سمعک شود.

کهنه شدن قالب

در سمعک های پشت گوشی همانطور که در شکل هم دیدید، سمعک به وسیله یک تیوب پلاستیکی به قالب گوش متصل می شود تا صدای تقویت شده را به سیستم شنوایی کاربر برساند. این تیوب پلاستیکی بعد از مدتی استفاده ممکن است به مرور سفت شده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. کاهش قابلیت ارتجاعی تیوب پلاستیکی در سمعک های پشت گوشی با گذشت زمان یکی دیگر از علت های بروز فیدبک در این سمعک هاست. راه جلوگیری از بروز فیدبک در اثر کهنه شدن قالب و تیوب متصل به آن، قالب گیری مجدد یا تعویض تیوب قالب است. راه حلی بسیار ساده که می تواند شما را از شر سوت زدن سمعک راحت کند.

جرم گرفتگی گوش

جرم گرفتگی مجرای گوش باعث می شود صدایی که باید از رسیور سمعک به پرده گوش منتقل شود پس از برخورد به جرم گوش برگردد و دوباره وارد سمعک شود. همانطور که تا کنون حتما متوجه شده اید، ورود دوباره صدای تقویت شده به درون سمعک، سوت زدن سمعک را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین برای خلاص شدن از شر صدای سوت سمعک به شرطی که صدا در اثر جرم گرفتگی گوش ایجاد شده باشد، شستشوی گوش یا ساکشن گوش توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی مجرب است. البته ممکن است در مدتی که سمعک با جرم های درون گوش شما برخورد داشته، رسیور آن آسیب دیده باشد، یا منفذ تهویه آن با جرم پر شده باشد که این موارد می تواند باعث بدتر شدن کیفیت صدا شود. بنابراین لازم است که سمعک شما هم توسط ادیولوژیست متخصص و مجرب بررسی گردد.

ساکشن جرم گوش

ساکشن و شستشوی گوش باعث می شود جرم انباشته شده درون گوش تخلیه شود و به سمعک و سیستم شنوایی آسیب نرساند.

جابجایی میکروفون سمعک

یکی دیگر از مشکلاتی که می تواند باعث بروز فیدبک در سمعک شود، جابجایی میکروفون درون سمعک است. این قضیه بنا به مشکلاتی نظیر آسیب دیدن سمعک، افتادن سمعک یا مواردی از این قبیل ایجاد شود و به دنبال آن ممکن است میکروفون سمعک از جایی که درون سمعک برای آن در نظر گرفته شده است تکان بخورد و این قضیه می تواند باعث سوت زدن سمعک شود. راهکاری که برای حل این مشکل باید بدانید این است که سمعک را به ادیولوژیست تحویل دهید تا او روند تعمیر سمعک را دنبال کند و مشکل سمعک را برطرف کرده و به شما تحویل دهد.

اگر هنوز هم با مشکل فیدبک یا مشکلاتی مثل آن در سمعک های خود مواجه هستید و راه حل مشکل شما در این مقاله نبوده است، می توانید با کلینیک ارزیابی شنوایی و تجویزسمعک ملاصدراتماس بگیرید و مشکل خود را مطرح کنید. کارشناسان و متخصصان ما در این مرکز به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی خواهند کرد.

مرکز ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد۱۸   تلفن: ۴−۸۸۰۵۳۷۸۳

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

26 مارس 2024
قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ageless Brain Supplement
1 ماه قبل

Hi Neat post There is a problem along with your website in internet explorer would test this IE still is the market chief and a good section of other folks will pass over your magnificent writing due to this problem

Gluco Relief reviews reddit
1 ماه قبل

I just like the helpful information you provide in your articles