نگهداری از سمعک؛ چگونه به بهترین شکل از سمعک هایم نگهداری کنم؟

نگهداری از سمعک؛ چگونه به بهترین شکل از سمعک هایم نگهداری کنم؟

18 فوریه 2020

وقتی از وسایل شخصی خود در طول روز و در موقعیت ها و محیط های مختلف مدام استفاده می کنیم، مسلماً این وسایل به مرور زمان کثیف و آلوده خواهند شد. ما هر زمانی که لباس هایمان کثیف شوند آن ها را می شوییم، خیلی از ما ها گوشی موبایل و موس و کیبورد کامپیوتر خود را پاک می کنیم تا آلودگی آن ها از بین برود. در مورد بقیه وسایل شخصی مان نیز معمولاً به همین ترتیب عمل می کنیم؛ اما آیا نگهداری از سمعک نیز به همین میزان دقت و توجه نیاز دارد؟ آیا سمعک ها باید به طور خاصی تمیز شوند؟

جواب سوال بالا را در مقاله ای که امروز برایتان می نویسم خواهید یافت. پس اگر از سمعک استفاده می کنید یا در میان عزیزانتان کسی از سمعک استفاده می کند، خواندن این مقاله به کارتان خواهد آمد.

سمعک و جرم گوش

وقتی شما هر روز از سمعک استفاده می کنید، تولید جرم در مجرای گوش های شما کمی بیشتر از سابق رخ خواهد داد. همچنین وجود سمعک می تواند جلوی خروج خود به خودی و طبیعی جرم از مجرای گوش را بگیرد که این کار می تواند باعث آسیب دیدن سمعک و حتی سیستم شنوایی شما شود. در این شرایط تولید جرم در مجرای گوش می تواند به فرایندی دردناک تبدیل شود. همچنین انباشته شدن جرم در مجرای گوش و بستن راه عبور صدا می تواند باعث تولید صدای سوت توسط سمعک یا اصطلاحاً ایجاد فیدبک در سمعک گردد.

در این شرایط چون جرم گوش هیچ جایی برای رفتن ندارد، وارد سمعک شده و به مرور زمان به آن آسیب می رساند. راه حل جلوگیری از این آسیب، عدم استفاده از سمعک نیست، بلکه استفاده مرتب از سمعک و تمیز کردن آن در فواصل زمانی به صورت منظم است. مثلاً بهترین شرایط برای جلوگیری از تولید جرم، بستن مجرای گوش و آسیب رسیدن به قطعات داخلی آن تمیز کردن سمعک هر شب قبل خواب می باشد.

نحوه نگهداری از سمعک در خانه

هنگامی که شما سمعک های خود را از ادیولوژیست تهیه می کنید، معمولاً درون جعبه سمعک لوازمی جهت نگهداری از سمعک قرار داده شده یا در خرید سمعک از برخی برندها، یک بسته نگهداری از سمعک نیز در کنار سمعک به شما داده می شود. این بسته ها بنا به نوع و مدل سمعک می توانند دارای لوازم مختلفی باشند. بسیار مهم است که به هنگام تهیه سمعک نحوه کار با ابزار درون بسته ی نگهداری از سمعک را خوب یاد بگیرید. تمیز کردن سمعک با لوازم موجود در این بسته اگر بدون آگاهی انجام شود، خود می تواند باعث آسیب دیدن سمعک شود.

جعبه نگهداری از سمعک

جعبه نگهداری از سمعک

درون بسته نگهداری از سمعک علاوه بر لوازم تمیز کردن سمعک یک جعبه رطوبت زدا نیز قرار گرفته است که استفاده از این جعبه می تواند رطوبت انتقال یافته به سمعک در اثر آب و هوا، جرم گوش، رطوبت فضای داخل مجرای گوش و… را جذب کند و طول عمر سمعک را افزایش دهد.

چگونه به صورت کاملاً ایمن سمعک ها را تمیز کنیم؟

بنا به نوع و مدل سمعک های مختلف، روش هایی که برای تمیز کردن سمعک ها وجود دارند با یکدیگر کاملاً متفاوتند. درباره نحوه نگهداری از سمعک و تمیز کردن سمعک هایتان در هنگام خرید سمعک حتماً با ادیولوژیست صحبت کنید و راهنمایی های لازم را از او بگیرید. در این مورد هرگز به توصیه های افراد دیگری که خودشان کاربر سمعک هستند، تکیه نکنید زیرا مدل سمعک ها با یکدیگر بسیار متفاوت است و متد نگهداری از آن ها هم قطعاً با هم تفاوت دارد.

سمعک پشت گوشی

برای سمعک های پشت گوشی ابتدا با یک دستمال نرم، پوست های مرده روی سمعک را پاک کنید و حتماً قالب گوش را برای تمیز کردن از سمعک جدا کنید. قالب ها را می توانید با دستمال نرم دیگری به صورت مجزا تمیز کنید و هفته ای یکبار آن ها را با آب گرم بشویید. فراموش نکنید که تا زمانی که قالب ها کاملاً خشک نشده اند، آن ها را به سمعک های خود وصل نکنید. توصیه می کنم این کار شب قبل خواب انجام بدهید تا بتوانید یک شب کامل قالب را از سمعک جدا نگه دارید.

خرید سمعک پشت گوشی

نحوه صحیح تمیز کردن سمعک پشت گوشی

سمعک داخل گوشی

فرچه ها و آچارهایی که داخل بسته ی نگهداری از سمعک قرار دارند، لوازم اولیه برای تمیز کردن سمعک های داخل گوشی هستند. وقتی قصد تمیز کردن سمعک های داخل گوشی را دارید، باید سمعک را به سمت پایین بگیرید تا اگر پوست مرده یا جرمی روی پوسته سمعک وجود داشت، از روی سمعک ریخته شود و خطر ورود این مواد به درون سمعک وجود نداشته باشد.

هر جرمی که روی منافذ سمعک قرار گرفته را با فرچه و آچار مخصوص از روی آن بردارید و گرد و خاک روی پوسته ی سمعک را نیز با دستمالی خشک پاک کنید. در نگهداری از سمعک مراقب باشید هرگز هیچ یک از قطعات سمعک را در تماس با آب قرار ندهید.

هرگز نباید اقدام به تمیز کردن قسمت های داخلی سمعک خود کنید. قسمت های داخلی سمعک بسیار ظریف و حساس هستند و با کوچکترین تماسی ممکن است به آن ها آسیب برسانید. اگر نگران وضعیت سمعک های خود هستید، در اولین فرصت آن ها را پیش ادیولوژیست ببرید و هرگز خودتان آن ها را دستکاری نکنید.

نحوه صحیح تمیز کردن سمعک

نحوه صحیح تمیز کردن سمعک داخل گوشی

سمعک ها چه زمانی نیاز به سرویس تخصصی دارند؟

ادیولوژیست ها و کمپانی های ساخت سمعک می توانند به صورت تخصصی سمعک های شما را تمیز کنند. اگر از نحوه صحیح نگهداری از سمعک و روش تمیز کردن سمعکتان مطمئن نیستید، هرگز ریسک نکنید و آن ها را پیش ادیولوژیست ببرید و از او بخواهید که روش نگهداری از سمعک و تمیز کردن آن را به شما آموزش دهد و اگر ابزار مخصوصی برای این کار نیاز است برای شما آن ابزار را فراهم کند.

مرکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک ملاصدرا یک مرکز تخصصی در زمینه ی سمعک و خدمات پس از فروش آن می باشد. اگر شما یا هر یک از عزیزانتان قصد تهیه سمعک جدید یا تنظیم مجدد سمعک های خود را دارید، متخصصان این مرکز می توانند شما را در تمامی زمینه های مرتبط با سمعک راهنمایی کنند. برای برقراری ارتباط با کارشناسان مرکز ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا می توانید از راه های زیر اقدام کنید.

مرکز ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد۱۸.   تلفن: ۴−۸۸۰۵۳۷۸۳

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]