کاربرد تست ABR و نحوه انجام آن

تست ای بی ار - تست ABR

فهرست محتوای مقاله

گوش از سه قسمت خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است. تست پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) به ما نشان می‌دهد که گوش داخلی که به نام حلزون و مسیرهای مغز برای شنوایی نیز شناخته می‌شود، چگونه کار می‌کند. برخی افراد این تست را با نام AEP می‌شناسند. تست ABR شنوایی برای کودکان یا افرادی مفید است که نمی‌توانند غربال‌گری شنوایی معمولی را تکمیل کنند. همچنین در صورت مشاهده علائمی مانند کاهش شنوایی می‌توان از آن استفاده کرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تست ABR کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تست شنوایی سنجی ABR چیست؟

تست پاسخ شنوایی ساقه مغز یا تست ABR شنوایی یک تست بی‌خطر و بدون هیچ‌گونه درد به منظور مشاهده نحوه واکنش اعصاب شنوایی و مغز به صداها است. بنابراین، افرادی که با درد سایر تست‌ها مشکل دارند، می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

به همین دلیل برای غربالگری شنوایی نوزادان از تست‌های ABR جهت آزمایش شنوایی انجام می‌شود. نتایج این تست به افراد در مورد کاهش شنوایی احتمالی هشدار می‌دهد و انجام آن برای افرادی که به چنین مشکلاتی مبتلا هستند، ضروری است.

تست ای بی آر (ABR)

تست ABR چه کاربردی دارد؟

برای بررسی کاربردهای تست ABR شنوایی باید زمان انجام آن را بررسی کنیم. به طور کلی نوزادان به سه دلیل از این تست استفاده می‌کنند:

  1. نوزاد در غربال‌گری شنوایی ناکام می‌ماند و نتایج آزمایش پاسخ درستی ندارد.
  2. نوزاد توانایی انجام آزمایش شنوایی معمولی در اتاقک صدا را به دلیل خردسالی ندارد.
  3. نوزاد یا کودک مشکل پزشکی و رشدی دارد

مورد دوم به منظور ثابت نگه داشتن نوزاد برای بررسی صداهای آزمایش شنوایی انجام می‌شود. تست‌های ABR نسبت به سایر تست‌های شنوایی‌سنجی، مزایای فراوانی به همراه دارد و همین موضوع سبب استقبال افراد از این تست در سال‌های اخیر شده است.

بیشتر بخوانید : تست ادیومتری چگونه انجام می شود؟

تست ABR چگونه انجام می‌شود؟

این تست تفاوت‌هایی نسبت به سایر تست‌های شنوایی دارد. شما باید الکترودهایی را روی سر خود قرار دهید تا برای تست ABR گوش آماده شوید. الکترودها به پوست شما چسبیده و به کامپیوتر متصل می‌شوند. آن‌ها با دقت فراوان فعالیت امواج مغزی را در پاسخ به صداهای گوشی به خوبی ضبط می‌کنند.

تنها کاری که باید انجام دهید، این است که در طول آزمایش به‌راحتی استراحت کنید یا بخوابید. شما مجبور نیستید چیزی بگویید یا انجام دهید. فردی که آزمایش را انجام می‌دهد، نتایج را در یک چاپ کامپیوتری مشاهده می‌کند.

بیشتر بخوانید: تست شنوایی سنجی کودکان

تفاوت بین تست شنوایی ABR آرام‌بخش و تست شنوایی ABR غیر آرام‌بخش چیست؟

در این نوع تست به بررسی دو اصطلاح تحت عناوین تست ABR شنوایی آرام‌بخش و تست غیر آرام‌بخش می‌پردازیم که لازم است نکاتی را در موردشان بدانید. تست‌های ABR آرام‌بخش جهت آرام نمودن کودک شما حین انجام تست است. بنابراین، با داروی آرام‌بخش کودک در طول آزمایش به‌راحتی می‌خوابد.

معمولا نوزادان از پروسه این نوع آزمایش‌ها کلافه می‌شوند و ممکن است با سر و صدا یا تکان‌های زیاد، اختلالاتی در روند تست ABR به وجود آید. از سوی دیگر تست‌های غیر آرام‌بخش بدون داروهای خواب‌آور انجام شده و کودک به طور طبیعی در حین آزمایش می‌خوابد.

تست ای بی ار - تست ABR

مدت زمان انجام تست ABR چقدر است؟

جالب است بدانید مدت زمان انجام تست ABR می‌تواند بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت زمان‌بر باشد. در واقع این بازه‌ی زمانی به دلیل وجود تفاوت در بیماری‌ها و مشکلات دیگر است. همچنین فناوری‌های مورد استفاده در دستگاه‌های تست شنوایی نیز تعیین‌کننده مقدار زمان نهایی هستند.

با ورود دستگاه‌های جدید به کشور، خوشبختانه زمان انجام تست ABR به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است، اما باز هم برای برخی کودکان آزار دهنده به نظر می‌رسد. محققان و پزشکان امیدوار هستند در آینده دستگاه‌هایی سریع‌تر و با قابلیت‌های بیشتر برای تست شنوایی در اختیارشان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: کاربرد آزمون تمپانومتری

بعد از آزمایش ABR چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از اتمام آزمایش ABR، پزشک الکترودها و هدفون‌ها را از سر بیمار برمی‌دارد و نوبت به جواب تست ABR می‌رسد. بخش‌های کوچک قرمز رنگی روی الکترودها ظاهر شده و به سرعت نیز از بین می‌روند. نتایج این آزمایش توسط دکتر شنوایی به بیمار گفته می‌شود.

بعد از خواندن این موارد، دکتر به شما می‌گوید هر یک از نتایج و داده‌های مشخص شده چه معنایی دارند و راه‌های درمانی را هم در دسترس قرار می‌دهد تا برای درمان مشکل شنوایی فرزند خود اقدام کنید.

از مزایای این نوع تست نسبت به تست‌های دیگر، سرعت بالا در رسیدن به نتیجه‌ی آزمایش است. در صورتی‌که کودک شما قبل از انجام تست داروی آرام‌بخش مصرف کرده باشد، پزشک توضیح می دهد که تا چند ساعت آینده باید چه کارهایی انجام شود تا کودک به روال عادی خود بازگردد. به طور معمول تاثیر داروهای آرام‌بخش در عرض ۱ تا ۲ ساعت از بین می‌رود، اما بازهم به توصیه‌های پزشک عمل کنید.

تست ABR

هزینه تست شنوایی‌سنجی ABR

کاربران زیادی در مورد هزینه شنوایی سنجی ABR سوال دارند که باید گفت عوامل مختلفی در تعیین آن دخیل هستند. نمونه تعرفه انجام تست ABR در هر سال متفاوت است و باید شرایطی مانند تورم سالانه را هم مدنظر قرار داد. قیمت الکترود نیز از آن‌جایی که مواد مصرفی به حساب می‌آید، در این قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

البته در مجموع هزینه‌ی این نوع تست با توجه به ارزش و اهمیت آن واقعا ناچیز است. خبر خوب این‌که بسیاری از شرکت‌های بیمه این هزینه را پوشش می‌دهند و می‌توان با قیمتی بسیار کمتر از امکانات آن بهره برد. لازم به ذکر است که انجام تست ABR در منزل نیز امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: تست OAE چیست؟

تفسیر تست ABR

تفسیر این تست اصلا پیچیدگی نداشته و پزشک در همان لحظه شما را در جریان بیماری‌ها و مشکلات قرار می‌دهد. با تفسیر تست ABR 70 تا ۹۰ درصد تشخیص صحیح از سوی پزشک ارائه می‌گردد. از آن‌جایی‌که حساسیت عصب مغزی نسبت به تومورهای کوچک زیاد نیست، بیماران مبتلا به تومور هر ۶ ماه یک‌بار باید این آزمون را تکرار کنند تا به بهترین نتایج ممکن برای درمان برسند.

تست ABR

آیا تست شنوایی ABR می‌تواند اشتباه باشد؟

خیلی از افراد دغدغه دارند که نتیجه تست ABR همراه با اشتباه باشد. در پاسخ باید گفت اگرچه دستگاه‌‎های مورد استفاده برای این نوع تست تا حد زیادی دقیق است، اما در شناسایی برخی اختلالات شنوایی موفق عمل نمی‌کند و این به دلیل نتیجه آزمایش منفی کاذب است. احتمال خطا در برخی شرایط زیر بیشتر است:

  • عدم خواب درست کودک
  • عدم توجه به زمان انجام تست‌ ABR
  • کار نکردن اجزای دستگاه این تست
  • خارج نکردن همه منابع نویز مغناطیسی از اتاق
  • روشن گذاشتن موبایل در کنار کودک
  • عدم اتصال درست الکترودها به پوست سر
  • مناسب نبودن تنظیمات سیستم ارزیابی
  • نگرفتن امواج مغزی در هر تست

در صورتی که کودک شما بنا به هر دلیلی در تست‌های شنوایی کم شنوا تشخیص داده شود، هرگز نگرانی به دل خود راه نداده و به دیگر مراکز انجام تست ABR مراجعه کنید. اگر دوباره این‌گونه شد، آن‌گاه می‌توانید از روش‌های درمانی مختلفی استفاده کنید که توسط یک پزشک حاذق معرفی می‌شود.

سوالات متداول

  • عوارض تست‌های ABR چیست؟ آیا این تست خطراتی دارد؟

خوشبختانه این تست هیچ خطر و عوارض جانبی ندارد و همچنین برای کودکان استفاده می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که والدین بدون نگرانی درباره‌ی آسیب، خطر و عوارض جانبی از آزمایش ABR را انجام دهند. در صورتی که کودک شما به آرام‌بخش نیاز دارد، خطرات استفاده از آن را با پزشک بررسی کنید.

  • تست ABR در بزرگسالان چگونه است؟

تست ABR در بزرگسالان به جهت وجود مشکلات و یا بیماری انجام می‌شود. آن دسته از بزرگسالانی که دارای معلولیت هستند و نمی‌توانند به سربازی بروند یا نمی‌خواهند میزان دقیق شنوایی‌شان مشخص شود، باید از این نوع تست استفاده کنند.

  • آیا انجام تست ABR در منزل ممکن است؟

مراجعه به پزشک توسط برخی افراد و کودکان به دلیل وجود مشکلات دشوار است. همچنین گاهی امکان مراجعه به پزشک وجود ندارد و والدین می‌خواهند از کم‌شنوایی کودک خود آگاه شوند. به دلیل پیشرفت در فناوری و تولید دستگاه‌های جدید، انتقال وسایل لازم برای انجام آزمایش ABR به منازل هم امکان دارد. البته این‌کار مشکلات خاص خودش را دارد و گاهی اوقات با خطاهایی در تشخیص همراه است. از این‌رو بهترین راه برای تست شنوایی، مراجعه به یکی از مراکز شنوایی‌سنجی و انجام تست ABR است.

مشاوره رایگان بگیرید!

برای دریافت مشاوره رایگان کافیه فرم زیر رو تکمیل کنید

عجله دارید؟ تماس بگیرید

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان

"(اجباری)" indicates required fields