ارتباط بیماری های تیروئید و کاهش شنوایی

ارتباط بیماری های تیروئید و کاهش شنوایی

1 اکتبر 2018

بیماری های تیروئید می تواند تعداد عمده ای از عملکردهای بدن از جمله شنوایی را تحت تاثیر قرار دهد. حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور آمریکا دچار شکلی از بیماری های تیروئید هستند اما حدود ۶۰ درصد آن ها از بیماری خود آگاه نیستند. این ناآگاهی بدین دلیل است که علائم بیماری های تیروئید بسیار متنوع است و اغلب با علائم بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود. بیماری های تیروئید و روش های درمانی آن ها می تواند شنوایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.


قیمت سمعک های فوناک (Phonak) در ملاصدرا


تیروئید غده ای است که هورمون های تنظیم کننده متابولیسم بدن را تولید می کند. بنابراین، هرگونه اختلال در تیروئید عمیقاً عملکردهای اساسی بدن از جمله سطح انرژی و ضربان قلب را تحت تاثیر قرار می دهد. شایع ترین بیماری های مربوط به تیروئید عبارتند از:

شایع ترین بیماری های تیروئید

  • هاپیرتیروئیدیسم (پرکاری تیروئید)

این عارضه زمانی رخ می دهد که تیروئید هورمون تیروکسین را بیش از حد معمول تولید می کند. علائم پرکاری تیروئید شامل بی قراری، عصبی بودن، ضعف عضلانی، کاهش وزن غیرمنتظره، اختلالات خواب، مشکلات بینایی و سوزش چشم می شود.

  • هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید)

این حالت زمانی رخ می دهد که تیروئید مقدار کافی از هورمون تیروکسین را تولید نمی کند. این امر می تواند منجر به خستگی، افسردگی، فراموشی و اضافه وزن شود.


 سلامت تیروئید تمامی سلول های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.


  • گواتر

تورم تیروئید که می تواند با تنفس و بلع تداخل داشته باشد.

  • سرطان تیروئید

سرطان تیروئید در مقایسه با سایر سرطان ها نسبتاً نادر است. خوشبختانه، این بیماری معمولاً نسبت به درمان با جراحی یا پرتودرمانی پاسخ مناسبی می دهد. با این حال، پرتودرمانی می تواند باعث آسیب به سیستم شنوایی شما شود.

تیروئید و کم شنوایی

تیروئید و کم شنوایی

ارتباط بین تیروئید و گوش

هایپرتیروئیدیسم و هیپوتیروئیدیسم هر دو با کاهش شنوایی مرتبطند. تحقیقات مربوط به علت این موضوع همچنان ادامه دارد اما مشخص شده است که بیماری های تیروئیدی که در ادامه به آن ها اشاره شده است، باعث کاهش شنوایی، وزوز گوش و مشکلات مربوط به تعادل(سرگیجه) می شوند.

  • سندروم پندرد، یک اختلال ژنتیکی است که باعث کاهش شنوایی زودهنگام در کودکان می شود و همچنین می تواند منجر به ایجاد بیماری گواتر شود.
  • بیماری گریوز نوعی پرکاری تیروئید است.
  • بیماری هاشیموتو به عنوان یکی از علل شایع کم کاری تیروئید است.

از سوی دیگر پرتودرمانی سرطان تیروئید ممکن است منجر به کاهش شنوایی شود. مطالعات نشان داده است که بیماران سرطانی که پرتودرمانی ناحیه سر و گردن انجام داده اند، بیشتر تجربه کاهش شنوایی را داشته اند. اگر مشکلاتی متنوع اما به ظاهر تصادفی را تجربه می کنید، از پزشک خود درباره احتمال ابتلا به بیماری تیروئیدی بپرسید. اطمینان از وجود مقدار کافی هورمون تیروئیدی در بدن باعث سلامت عمومی بدن شما به ویژه شنوایی تان می شود و اگر نوعی از درمان وجود داشته باشد که باعث آسیب زدن به شنوایی شما شود، حتماً در برنامه درمان خود با متخصص شنوایی شناسی که در طول درمان بر شنوایی شما نظارت داشته باشد، مشورت کنید تا آسیب به سلامت شنوایی تان به حداقل برسد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
2 روز قبل

Outstanding feature