چرا باتری سمعک هایم زود خالی می شود؟ ، تاثیر سایز باتری سمعک بر عمر آن

چرا باتری سمعک هایم زود خالی می شود؟ ، تاثیر سایز باتری سمعک بر عمر آن

24 دسامبر 2018

شکایت اصلی اکثر بیمارانی که به شنوایی شناس خود مراجعه می کنند این است که سمعک هایشان بسیار سریع تر از مدت مورد انتظارشان باتری خالی می کند و خرید و تعویض متداول باتری سمعک آن ها را کلافه کرده است. شکایت دیگر کاربران سمعک این است که صدای سمعک پس از مدتی استفاده دیگر وضوح قبل را ندارد یا در محیط های پر سر و صدا و شلوغ کیفیت صدای آن به شدت تحت تاثیر محیطی که کاربر در آن قرار دارد، کاهش می یابد. راه حل تمامی این مشکلات شناخت کافی کاربر از باتری سمعک خود و نحوه درست استفاده از آن است. سمعک ملاصدرا در این مقاله قصد دارد شما را با انواع باتری سمعک، سایز انواع باتری های سمعک، چگونگی استفاده و نگهداری از آن و راهکارهای افزایش طول عمر باتری سمعک آشنا کند

انواع سمعک ها

سمعک ها به طور کلی به دو دسته پشت گوشی و داخل گوشی تقسیم می شوند. در دسته سمعک های پشت گوشی نوعی سمعک نسبتاً کوچکتر وجود دارد که به آن سمعک رسیور در کانال (سمعک RIC) می گویند. دلیل اندازه کوچکتر سمعک های RIC در مقایسه با دیگر سمعک های پشت گوشی این است که رسیور سمعک به عنوان یکی از بخش های اساسی تشکیل دهنده آن، در این سمعک ها از کل مجموعه جدا بوده و درون مجرای گوش کاربر قرار گرفته است. این اندازه کوچک تر باعث شده برخی از این سمعک ها باتری های کوچک تری نسبت به سایر سمعک های پشت گوشی داشته باشند.

غیر از سمعک های RIC سایر انواع سمعک های پشت گوشی یا BTE (Behind The Ear) نیز بنا به عواملی نظیر قدرت سمعک، تکنولوژی های به کار رفته در آن، افت شنوایی کاربر و… می توانند باتری های متفاوتی داشته باشند.

انواع سمعک های پشت گوشی

انواع سمعک های پشت گوشی – سایز باتری سمعک پشت گوشی

 

سمعک های داخل گوشی نیز به چند دسته تقسیم می شوند. از انواع سمعک های داخل گوشی می توان به سمعک های ITE (In The Ear)، ITC (In The Canal)، CIC (Compeletely In Canal) و نوع جدید این سمعک ها با نام IIC (Invisible In Canal) که به سمعک های نامرئی معروف هستند، اشاره کرد. این دسته از سمعک ها نیز بنا به سایز و قدرتشان از باتری های مختلف ولی به مراتب کوچکتری نسبت به باتری سمعک های پشت گوشی استفاده می کنند.

انواع سمعک های پشت گوشی

سایز باتری سمعک ها در انواع سمعک های داخل گوشی

عوامل موثر بر طول عمر باتری سمعک

عوامل موثر بر طول عمر باتری سمعک بسیار متنوع هستند. این عوامل شامل سایز باتری، قدرت سمعک و کیفیت صدای آن، تکنولوژی به کار رفته در سمعک (آنالوگ، دیجیتال، هوشمند، فرا هوشمند)، میزان افت شنوایی، مدت زمان مصرف روزانه سمعک، شرایط محیطی کاربر سمعک و… می شوند. عامل مهمتر نسبت به هر یک از این موارد، شناخت کاربر نسبت به باتری سمعک و چگونگی مصرف شدن آن است.

باتری سمعک از نوع Zink-Air است. یعنی وارد شدن مولکول های هوا به درون سمعک و ترکیب شدن آن با عنصر روی (Zn) موجود در باتری باعث فعال شدن باتری می شود. از این رو بر روی طرف مثبت باتری ها که محفظه ورود هوا به درون باتری در آن تعبیه شده است، یک برچسب هم رنگ با رنگ سازمانی آن باتری زده شده است تا از فعال و مصرف شدن باتری جلوگیری کند.

به محض اینکه برچسب باتری توسط کاربر یا ادیولوژیست کنده شده و هوا به درون باتری نفوذ کند، باتری ابتدا فعال شده و سپس شروع به مصرف شدن می کند. بنابراین بهتر است پس از کندن برچسب باتری و قبل از قراردادن آن داخل سمعک چند دقیقه مکث کنید تا باتری فعال شود.


تصور اینکه با خاموش بودن سمعک، باتری آن نباید مصرف شود، تصور درستی نیست.


با در نظر گرفتن این موضوع به بررسی عوامل تاثیر گذار در مصرف باتری سمعک می پردازیم.

سایز باتری سمعک

واضح است که هرچه اندازه باتری کوچکتر می شود، ظرفیت و عمر باتری نیز کمتر خواهد شد، یعنی فرد باید بیشتر و در فواصل کوتاه تر باتری سمعک خود را تعویض کند. اما سایز باتری و به دنبال آن سایز سمعک یک سوی کار و ظرافت و دید کم سمعک سوی دیگر آن هستند؛ یعنی فردی که ظرافت و کوچک بودن سمعک برایش مهم باشد، می تواند سمعک های ظریف تر را انتخاب کند اما باید تعویض کردن باتری در فواصل کوتاه تر را بپذیرد و فردی هم که نمی خواهد به صورت متوالی و در فواصل کمتر از یک هفته باتری سمعکش را تعویض کند می بایست اندازه نسبتاً بزرگتر سمعک را بپذیرد.

قدرت و کیفیت سمعک

هرچه از سمعک های مدل آنالوگ به سمت سمعک های دیجیتال، سمعک هوشمند و سمعک فرا هوشمند می رویم، تکنولوژی به کار رفته در سمعک پیشرفته تر می شود و تکنولوژی پیشرفته تر، مصرف باتری بیشتر را به دنبال دارد. هرچه امکاناتی چون وایرلس بودن و قابلیت اتصال به بلوتوث و مواردی از این قبیل به سمعک افزوده شود، مصرف باتری آن نیز بالاتر می رود. بنابراین مصرف بالای باتری در یک سمعک همواره بیانگر وجود مشکلی در آن سمعک نیست، تکنولوژی های پیشرفته بکار رفته در آن سمعک نیز می توانند علت مصرف بالای سمعک باشند.


امروزه  بیشترین مصرف باتری را دارند و علت آن نیز فناوری بی نظیر بکار رفته در این قسمت است.


میزان افت شنوایی کاربر نیز از عوامل مهم در مصرف باتری است. هرچه افت شنوایی کاربر بیشتر باشد، پروسسور های به کار رفته در سمعک برای تقویت مطلوب باید قدرتمندتر باشند. بنابراین میزان افت شنوایی کاربر با میزان مصرف باتری سمعک او ارتباط مستقیم دارد.

شرایط محیطی کاربر سمعک

عوامل محیطی کاربر سمعک از قبیل رطوبت و دمای محیط در عمر باتری سمعک او موثرند. هرچه محیط مصرف کاربر مرطوب تر و گرم تر باشد، مصرف باتری بیشتر خواهد بود.

عامل محیطی دیگری که در مصرف باتری تاثیرگذار است میزان صداهای موجود در اطراف کاربر است، هرچه محیط استفاده از سمعک پر سر و صدا تر باشد و نویز در اطراف کاربر بیشتر باشد، سمعک سعی خواهد کرد تمام این صداها را بگیرد و به صورت یکسان تقویت کند یا با تنظیم ثانویه توسط ادیولوژیست یاد بگیرد که بعضی اصوات را کمتر از بقیه تقویت کند. همین عامل مصرف باتری آن سمعک را بالا می برد.

این موارد از مهم ترین دانستنی های اولیه برای هر کاربر سمعک بودند، اما اگر درصدد یافتن راه هایی برای کاهش مصرف باتری سمعک خود هستید، مقاله “چگونه در مصرف باتری سمعکم صرفه جویی کنم؟” را مرور کنید. در این مقاله سمعک ملاصدرا تمام راه های صرفه جویی در مصرف باتری را با شما در میان می گذارد و شما پس از مطالعه آن خواهید توانست مصرف باتری خود را بیش از پیش مدیریت کنید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]