نکاتی برای عادت کردن به سمعک

نکاتی برای عادت کردن به سمعک

27 سپتامبر 2021

سالانه تعداد قابل توجهی از افرادی که متوجه کم شنوایی خود شده و توسط پزشک یا ادیولوژیست به استفاده از سمعک توصیه می شوند، خیلی از افراد به خاطر راحت نبودن در استفاده و  عادت کردن به سمعک از خرید و استفاده از سمعک خودداری می‌کنند. اگر پای صحبت این افراد بنشینید خواهید دید که هرکدام از آنها دلایلی برای عدم استفاده از سمعک دارند. برخی اذعان دارند که استفاده از سمعک باعث عرق کردن گوش آنها می شود و این موضوع برایشان آزاردهنده است. برخی از آنها به دلیل اینکه باتری سمعک نیاز به تعویض دارد و باید از آن مراقبت کرد، از استفاده آن خودداری می‌کنند.

درصدی از افراد نیز با ظاهر سمعک مشکل داشته و از اینکه سمعک را در گوش خود قرار داده و در اجتماع حاضر شوند، احساس خوبی ندارند. در این مقاله به بررسی بیشتر این مشکلات و نیز نکاتی برای عادت کردن به سمعک و استفاده مداوم آن خواهیم پرداخت.

نکاتی برای عادت کردن به سمعک

نکاتی برای عادت کردن به سمعک

عادت کردن به سمعک چونه ممکن است؟

یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از افراد کم شنوا بخاطر آن از استفاده سمعک خودداری میکنند، این است که در روز های اولیه تحویل سمعک اذعان می دارند که صداهای اطراف به طرز عجیب و آزار دهنده ای برای آنان افزایش یافته. مثلا می گویند که می توانند صدای تلویزیون همسایه خود را بشنوند یا مثلا در خیابان، صدای قدم زدن عابران آنها را آزار خواهد داد. در توضیح به این افراد باید گفت که اگر احساس میکنند صدای سمعک خیلی بلند است، می‌توانند به ادیولوژیست خود مراجعه کرده و موضوع را با او در میان بگذارند. لازم به ذکر است این اتفاقات در روزهای اولیه تحویل سمعک طبیعی بوده و این موضوع که بیمار چندین بار مجبور باشد برای مشکلات مختلف و درمان وزوز گوش به ادیولوژیست مراجعه کند، هیچ اشکالی ندارد.

موضوع مهم دیگر در عادت کردن به سمعک این است که کاربران سمعک بهتر است ساعات استفاده از سمعک توسط خود را به تدریج اضافه کنند. مثلا در روز های ابتدایی حدود ۲ ساعت در روز از سمعک استفاده کنند و به مرور این زمان را افزایش دهند.

این نکته را باید همواره به یاد داشت که پروژۀ استفاده و عادت پذیری به سمعک پروسه ای زمانبر بوده و نیازمند صبر و حوصله است. افراد باید بدانند که با سمعک قرار نیست که صدایی دقیقا شبیه به آنچه قبل از کم شنوایی می شنیدند را بشنوند. صداها با استفاده از سمعک قطعا دقیق تر و شفاف ترند اما شباهت کمی با صدای طبیعی گوش دارند.

نکاتی برای عادت کردن به سمعک

نکاتی برای عادت کردن به سمعک

دانستن این نکته ضروری است که مغز ما خیلی سریع به تغییرات عادت می‌کند. گاه فاصله مدت زمانیکه فرد دچار کم شنوایی شده تا زمانیکه از سمعک استفاده میکند کمی طولانی است. در این فاصله مغز به کم شنوایی صداها عادت می‌کند و زمانیکه از سمعک استفاده میشود ممکن است صداها برای مغز عجیب و ناشناخته باشند اما این موضوع با استفاده منظم و مداوم از سمعک کاملا قابل برطرف شدن است.

 

نکته آخر اینکه کاربر سمعک باید این آگاهی را داشته باشد که هرگونه مشکل با سمعک خود را با ادیولوژیست در میان بگذارد تا پروسه عادت کردن به سمعک با سرعت بیشتری انجام شود.
همچنین برای خرید سمعک و اطلاع از قیمت سمعک با سمعک ملاصدرا همراه باشید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]