چگونه عزیزانمان را برای استفاده از سمعک متقاعد کنیم؟

چگونه عزیزانمان را برای استفاده از سمعک متقاعد کنیم؟

29 آگوست 2019

من یک مادربزرگ ۷۶ ساله دارم. او نزدیک ۶۰ سال است با پدربزرگم در خانه ای بزرگ و باصفا زندگی می کند. خانه ای که خاطره دل پذیر شب نشینی هایمان در حیاط آن جزو شیرین ترین خاطرات زندگی من است. چند سال است که در دورهمی هایمان اولین کسی که خسته می شود و هوس رفتن به اتاقش را می کند مادربزرگ است. اوایل او چندین بار ناخوش احوالی را بهانه کرد. و برای خواب به اتاقش می رفت. اما بعدها متوجه شدم که او از تلاش برای شنیدن صدای ما ها کلافه شده و هیچ مکالمه ای را نمی تواند به طور کامل دنبال کند. از صدای بازی نوه هایش در حیاط خانه نمی تواند لذت ببرد. گاهی اوقات حرف ها را باید برایش تکرار کرد و این موضوع هم برای خودش و هم برای اطرافیانش ناخوشایند است. اخیراً چندبار هم شده که متوجه صدای زنگ موبایلش نشده و تمام خانواده را نگران کرده است. تشخیص من به عنوان یک ادیولوژیست این است که دیگر وقت استفاده از سمعک برای مادربزرگ فرا رسیده است. اما! حالا مگر می شود او را به صراط مستقیم آورد؟؟؟!!!

مرحله اول: فقط پیشنهاد

اولین باری که این موضوع را با او در میان گذاشتم، جوابش این بود: “ببین نوه ی گلم، شما که الحمدالله صدای منو میشنوین، منم به اندازه ی کافی صدای شماها رو شنیدم، خب از این به بعد یه خورده کمتر حرف بزنین. چه کاریه خب؟؟؟” این شد که تصمیم گرفتم برای متقاعد کردن مادربزرگ ها و پدربزرگ ها جهت استفاده از سمعک مناسب این مقاله را بنویسم تا شاید مشکل چند خانواده هم با خواندن این مقاله حل شود و آن ها هم بتوانند عزیزان خود را به استفاده از سمعک ترغیب کنند.

پیشنهاد استفاده از سمعک

پیشنهاد استفاده از سمعک

اگر بگوییم خانواده ی افرادی که دچار کم شنوایی شده اند از خود این افراد بیشتر تحت تاثیر این کم شنوایی قرار نگرفته اند، قطعا این تاثیر کمتر نیز نبوده است. در واقع ما به دو دلیل عمده اصرار داریم که مادربزرگ از سمعک استفاده کند. یکی اینکه برقراری ارتباط برای او واقعا سخت شده بود و دیگری اینکه ما مدام نگران حال می شدیم. اما راضی کردن او برای استفاده از سمعک، کار هر کسی نیست.

 

موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که به هیچ عنوان نباید کسی را برخلاف میلش مجبور به استفاده از سمعک کنیم.

مرحله دوم: ترغیب و متقاعد کردن

زیرا این اصرار فقط در روند متقاعد کردن او تاثیر منفی خواهد داشت. نباید فراموش کنیم که سمعک برای راحت تر کردن زندگی اوست پس باید با میل خودش آن را انتخاب کرده و از آن استفاده کند.

خانواده با این توجیه که مادربزرگ به حرف نوه ی متخصصش گوش می دهد، مرا به جنگ بهانه های او فرستادند.

در مقاله ای که اکنون در حال مطالعه ی آن هستید من چند بهانه ی بزرگ و به نظر لاعلاج کسانی را که نمی خواهند از سمعک استفاده کنند آورده ام و راه حل هر یک از این بهانه ها را هم به شما پیشنهاد کرده ام. امیدوارم پس از خواندن این مقاله بتوانید با  آگاهی کامل بهانه های آن ها را خنثی کرده و عزیزانتان را به استفاده از سمعک ترغیب کنید.

ترغیب کردن عزیزان به استفاده از سمعک

مرحله دوم: ترغیب و راضی کردن

 

بهانه های عمده

قیمتش خیلی بالاست!

وقتی به اندازه سمعک و پیچیدگی ساختاری سمعک نگاه می کنیم، متوجه می شویم که ساخت سمعک فرآیندی هزینه بر است. به علاوه اینکه، محدوده قیمت سمعک ها بسیار گسترده است و سمعک موردنیاز شما لزوماً یک سمعک گران قیمت نیست. پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که با ادیولوژیست خود در این باره مشورت کنید و سمعک مناسب را با راهنمایی او انتخاب کنید.

 

جلوه خوبی ندارد!

تعریف مادربزرگ من از سمعک، شی بزرگی است که پشت گوش قرار می گیرد و آدم را زشت می کند. اما من برایش توضیح می دهم که آن سمعک ها مربوط به عهد بوق! هستند و سمعک های امروزی یا کاملاً پشت گوش پنهان می شوند (سمعک های RIC یا سمعک های BTE هوشمند) یا اصلاً به طور کامل داخل گوش قرار می گیرند (سمعک ITE) و برای دیدنش یک نفر باید آن قدر فضول باشد که بیاید و داخل گوش شما را ببیند.

 

همینطوری هم زندگیم داره میگذره دیگه!

بله، شما بدون کفش هم می توانید بدوید اما یک کفش مناسب در مسیر بسیار به کارتان خواهد آمد. همین مسئله در مورد سمعک هم صدق می کند. استفاده از سمعک باعث می شود شما دیگر اضطرابی در این باره نداشته باشید که نکند کسی چیزی گفته یا اتفاقی افتاده باشد که شما از آن بی خبر هستید؟ کاهش اضطراب برابر است با انجام راحت تر کارهای روزمره و لذت بردن بیشتر از تک تک لحظات زندگی. لذت بردن از موسیقی، مکالمات، حتی صدای پرندگان، صدای باران و صدای نوه ها در هنگام بازی در حیاط خانه.

فراموش نکنید:

 

شما بدون کفش هم می توانید بدوید اما یک کفش مناسب در مسیر بسیار به کارتان خواهد آمد. همین مسئله در مورد سمعک هم صدق می کند.

 

اما حالا!

حالا دیگر شما به راه حل های خنثی کردن بهانه ها مجهز هستید؛ پس اگر مادربزرگ یا پدربزرگ شما یا هریک از عزیزانتان به تازگی تست ارزیابی شنوایی انجام داده اند و کاهش شنوایی شان محرز شده است، وقت آن رسیده است که شما هم سمعک را به آن ها پیشنهاد کنید. این وظیفه ی ما فرزندان و البته ادیولوژیست هاست که لذت دوباره ی شنوایی را به آن ها تقدیم کنیم.

 

 

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
3 روز قبل

Outstanding feature