همه چیز درباره اگزمای گوش و راههای درمان آن

همه چیز درباره اگزمای گوش و راههای درمان آن

12 ژوئن 2021

برای آنکه بدانیم اگزمای گوش چیست ابتدا لازم است تعریف دقیقی از اگزما داشته باشیم. اگزما نوعی التهاب پوستی است که می‌تواند منجر به خشکی، خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن، تاول زدن و قرمزی پوست شود. همه یا چندین تای این علائم ممکن است در فرد مبتلا به اگزما به وجود آیند.

اگزما میتواند در نواحی مختلفی از پوست اتفاق بیفتد کم اگزمای پوستی یکی از انواع آن است. در این مقاله به بررسی اگزمای پوستی، روش های تشخیص و درمان آن می پردازیم.

اگزمای گوش

اگزمای گوش

اگزمای گوش چیست؟

وجود و بروز علائمی همچون خشکی، خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن، تاول و قرمزی در ناحیه گوش خارجی و اطراف آن را اگزمای پوستی می گویند که این نوع اگزما میتواند به دنبال آلرژی به یک محرک خارجی، دارو و یا عفونت سطحی به وجود آمده باشد.

در ادامه به ابعاد بیشتری از آن خواهیم پرداخت.

 

انواع اگزمای گوش

اگزمای گوش دارای انواع مختلفی است که هرکدام دارای منشأ و عامل خاصی هستند. در ادامه به بررسی انواع اگزمای گوش خواهیم پرداخت.

 

اگزما اتوپیک:

اگزما آتوپیک معمولا در نواحی خارجی گوش از جمله پشت لاله اتفاق می افتد. علائمی از جمله سوزش، خارش، قرمزی و التهاب و پوسته پوسته شدن از جمله علائم ظاهری اگزما اتوپیک است. از آنجایی که این منطقه در معرض عوامل بیرونی قرار دارد و میتواند در معرض دست خوردگی، آلودگی های بیرونی و رطوبت قرار گیرد، احتمال عفونت در آن بسیار بالاست. باید سعی شود این محیط، خشک و عاری از هرگونه رطوبت نگهداری شود.

 

اگزما درماتیت یا سبوریت:

اگزمای درماتیت بیشتر در نواحی داخلی کانال گوش اتفاق می افتد و معمولا در مناطقی رخ می دهد که غدد سباسه و سرومنی وجود داشته باشند. این نوع اگزما به خودی خود در معرض رطوبت گوش قرار داشته و در صورت عدم رسیدگی، به سرعت به نواحی دیگر از جمله نواحی بیرونی گوش و بعضاً سر و صورت گسترش میابد.

بعد از تشخیص وجود اگزما، یکی از مهمترین کارها، خشک کردن و تمیز نگه داشتن محیط مبتلا به اگزما است.

 

درماتیت تماسی:

به نوعی از اگزمای گوش به دلیل عوامل بیرونی و تماس آنها با گوش اتفاق می افتد، درماتیت تماسی گفته می شود. از جمله مواردی که منجر به ایجاد درماتیت تماسی می شوند می‌توان به زیورآلات، ژل مو و اسپری، حساسیت به نوعی از پارچه خاص و یا رنگ مو اشاره کرد.

در این موارد هرگاه گوش فرد در تماس با هریک از عوامل بالا قرار گیرد، دچار خارش، سوزش، پوسته پوسته شدن و قرمزی خواهد شد.

اگزمای گوش

اگزمای گوش

اگزمای گوش چه علائمی دارد؟

اگزمای گوش دارای علائمی از جمله سوزش ناحیه ی مبتلا، خارش، قرمزی، تاول، پوسته پوسته شدن و یا گاهأ درد در ناحیه مبتلا و اطراف آن است.

فرد مبتلا ممکن است یکی یا چندتای این علائم را با یکدیگر داشته باشد.

 

دلایل بروز اگزمای گوش

هنوز هیچ علت مشخصی برای ایجاد اگزما در افراد اعلام نگشته است اما همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم حساسیت به موادی از جمله اسپری و ژل مو و کرم های آرایشی، شستشوی بیش از حد گوش با مواد شوینده، عدم استفاده از کلاه و گوش گیر در فصل زمستان، حساسیت به گوشواره ها و بدلیجات می تواند منجر به ایجاد اگزمای گوش در افراد شود.

 

عوارض اگزمای پشت گوش

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگزمای گوش منجر به علائمی همچون سوزش، خارش، درد و قرمزی خواهد شد. اگر به هر یک از این عوامل رسیدگی نشده و به پزشک مراجعه نشود، عفونت های گوش خارجی در انتظار فرد خواهند بود. عفونت گوش خارجی معمول ترین عارضۀ اگزمای گوش است که در برخی افراد ممکن است اتفاق بیفتد.

 

تشخیص اگزمای گوش

تشخیص اگزمای گوش معمولا با معاینه ظاهری توسط پزشک یا ادیولوژیست قابل انجام است اما گاهی برای آنکه مشخص شود عفونت ایجاد شده از چه نوعی است، باید آزمایش هایی روی ناحیه عفونت کرده انجام شود.

 

درمان اگزمای گوش

درمان اگزمای گوش تا حد زیادی به نوع اگزمای ایجاد شده و متعاقبا عفونت آن بستگی دارد. معمولا برای درمان اگزمای گوش از قطره ها و پماد های موضعی تحت نظر پزشک باید استفاده کرد.

مصرف قطره ها و پماد های آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

درمان های خانگی اگزمای مجرای گوش

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که هرگونه درمان خانگی و سر خود بدون مشورت پزشک به هیچ عنوان توصیه نمیشود اما معمولا بعد از مراجعه به پزشک دستوراتی به بیمار داده می شود که میتوان از آنها در جهت بهبود اگزمای گوش استفاده کرد. از جمله این توصیه ها می توان به خشک نگه داشتن محل اگزما با استفاده از باد ملایم سشوار و استفاده از کرم های مرطوب کننده قوی و بدون بو  اشاره کرد.

اگزمای گوش

اگزمای گوش

آیا راهی برای پیشگیری از اگزمای گوش وجود دارد؟

بله. اولین راه پیشگیری از اگزمای گوش، دوری از رطوبت و خشک نگه داشتن گوش خارجی در حمام و استخر است که تا حد زیادی میتواند از بروز اگزما جلوگیری کند. دومین نکته، استفاده از کلاه های مخصوص در استخر برای جلوگیری از ورود آب و کلر به داخل گوش می باشد.

عدم استفاده از گوشواره ها و اکسسوری های بدلی و اجناس نامرغوب نیز از نکات مراقبت از گوش در برابر اگزما است.

توصیۀ آخر اینکه هرگز برای سوراخ کردن گوش و استفاده از پیرسینگ ها از افراد غیر متخصص کمک نگیرید چرا که گوش بسیار حساس بوده و عدم اطلاع کافی از آناتومی آن و استفاده از پیرسینگ در جای نامناسبی میتواند به اگزمای گوش منجر شود..

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]