۵ گیاه مفید برای تقویت شنوایی گوش

۵ گیاه مفید برای تقویت شنوایی گوش

5 فوریه 2019

کاهش شنوایی در دنیای امروز یکی از بزرگترین و پیچیده ترین موضلات حوزه سلامت است از این جهت که هنوز انسان هیچ راه حل قطعی برای بازگرداندن کامل شنوایی از دست رفته در اثر آسیب به سلول های درون ساختمان گوش و عصب شنوایی از قبیل تقویت عصب شنوایی یا بازتولید سلول های از دست رفته پیدا نکرده است. اما ناگفته نماند که استفاده از سمعک، جراحی و کاشت حلزون می تواند بخش بزرگی از شنوایی از دست رفته را بازیابی کند. با این حال، برخی افراد ممکن است ترجیح دهند مسیر طبیعی تری را برای بهبود وضعیت شنوایی خود طی کنند و بخواهند به کمک تغذیه مناسب جلوی کاهش شنوایی خود را بگیرند. در این مقاله سمعک ملاصدرا پنج گیاه برای کاهش شنوایی به شما معرفی می کند که می تواند سلامت گوش شما را افزایش دهد و کاهش شنوایی را تا حدی کنترل می کند.

داروی گیاهی برای ضعف عصب گوش در ایران

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که بخشی از ریشه، ساقه، برگ یا میوه آنها دارای خاصیت درمانی برای موجودات زنده، من جمله انسان می باشد. اقیلم ایران به گونه ای است که بسیاری از انواع گیاهان دارویی از قبیل ریحان، روزماری، نعنا، زنجبیل، سیر، جینسینگ و… را در دل خود جای داده است و از گذشته های دور سرزمین بسیار مهمی در تولید و تجارت گیاهان دارویی بوده است.

 


خرید سمعک های رکستون (Rexton) سوئیس در سمعک ملاصدرا


 

گیاهان مفید برای شنوایی و گوش

جینکو بالیوبا (Gingko Biloba)

جینکو قدیمی ترین گیاه جهان است و قدمت آن به بیش از ۱۵۰ میلیون سال برمی گردد. یک درخت جینکو می تواند عمری در حدود ۲۵۰۰ سال و ارتفاعی در حدود ۲۰۰ متر و قطری به اندازه یک متر داشته باشد. این گیاه یک درخت بومی قاره آسیا است و برگ های پنکه ای شکل ظریف و زیبای آن برای قرن ها غذای انسان ها بوده است.

جینکو که پرفروش ترین مکمل گیاهی در آمریکاست، دارای خواص بسیاری است. از خواص این گیاه می توان به افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی اشاره کرد. تحقیقات اخیر نشان دهنده تاثیر این گیاه در پیش‌گیری از بیماری هایی چون جنون، شیزوفرنی، افسردگی و اضطراب است. جینکو بیلوبا همچنین باعث افزایش گردش خون در مغز می‌شود و در نتیجه مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغز را که می‌تواند باعث ایجاد دلهره، استرس، کم حافظه شدن و کاهش تمرکز گردد بهبود می‌بخشد. به همین دلیل است که مصرف این گیاه اثرات بسیار مفیدی در درمان آلزایمر از خود نشان داده است.


فرآیند افزایش گردش خون برای کل بدن ما از جمله گوش هایمان حائز اهمیت بسیار زیادی است. گردش خون مناسب به گوش عملکرد تمام قسمت های موجود در گوش را تسهیل می کند و گوش را در دمای مطلوب نگه می دارد. همین عامل باعث می شود مصرف جینکو یکی از موثرترین درمان ها برای وزوز گوش محسوب شود.

درمان کم شنوایی عصبی با طب سنتی

برگ نعنا (Spearmint)

نعنا از معروف ترین و مهم ترین گیاهان دارویی در دنیاست که بوی خوشایندی دارد و دارای خواص بیشماری است. از این گیاه در صنعت تولید محصولات بهداشتی مانند تولید خمیردندان، دهان شویه، لوازم آرایشی و… نیز استفاده می شود. از مهم ترین خواص دارویی این گیاه نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد. نعنا درمان کم شنوایی عصبی با طب سنتی محسوب می شود.

  • نعنا در تسکین مشکلات مربوط به دستگاه گوارش بسیار موثر بوده و به بهبود فرآیند هضم غذا و جلوگیری از تهوع و استفراغ کمک قابل توجهی می کند.
  • نعنا خاصیت ضد ویروسی، ضد عفونتی و ضد التهابی دارد؛ برای همین است که در تولید محصولات بهداشتی نظیر خمیردندان از آن استفاده می شود. نعنا برای در حفظ سلامت دندان ها و لثه ها موثر است و در درمان بیماری های ریوی وکبدی نیز می تواند مفید باشد.
  • برگ نعنا سرشار از ویتامین C است. بنابراین در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و بیماری های چشمی، سرطان، تنظیم سوخت و ساز بدن و آسم و آلرژی به شما کمک می کند.

این ها چند مورد از خواص بیشمار برگ نعنا بودند اما لازم به ذکر است که برگ نعنا در تامین سلامت گوش نیز بسیار مفید است. سیر حاوی مقادیر بالایی آهن و اسیدفولیک است. آهن موجود در نعنا تولید سلول های خونی را افزایش می دهد و باعث شادابی در فرد می شود. اسید فولیک نیز ماده ای است که می تواند در سلامت گوش مهم باشد. بر اساس مطالعه ای کاهش شنوایی مرتبط با سن با سطح پایین اسید فولیک در بدن ارتباط مستقیم دارد. استفاده از برگ نعنا خشک شده یکی راه های رساندن اسید فولیک به بدن است. شما می توانید از برگ نعنای خشک شده در غداهای خود استفاده کنید یا آن را به یک دمنوش داغ تبدیل کنید. اسید فولیک همچنین می تواند در برگ سبزیجات، آووکادو، چغندر و لوبیا نیز یافت شود.

 

برگ نعنا

برگ نعنا

سیر (Garlic)

سیر در یک کلام گیاهی کاملاً دارویی است، در این متن علاوه بر تأثیر سیر بر شنوایی، به گوشه ای از فواید بیشمار این گیاه نیز اشاره شده است بنابراین شاید خواندن آن بتواند کسانی را که علاقه ای به مصرف سیر ندارند و بوی حاصل از آن را نامتبوع می دانند متقاعد کند که این ماده را از رژیم غذایی خود حذف نکنند. سیر حاوی مقادیر زیادی فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی نیز روی و ویتامین های خانواده B نظیر B1، B2 و B3 است. این گیاه برای درمان بیماری های مختلف مربوط به قلب و خون نیز استفاده می گردد، این بیماری ها شامل فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، گرفتگی رگ های کرونر قلبی، حمله قلبی و تصلب شریان ها می شوند. سیر بعث شفای کم شنوایی می شود.


حدود قیمت سمعک های فوناک phonak در کلینیک ملاصدرا

بسیاری از مطالعات انجام ‌شده بر روی خواص سیر نشان می‌دهند که خوردن این ماده با معده‌ی خالی سبب عمل کردن آن به صورت یک آنتی‌بیوتیک طبیعی بسیار قدرتمند می شود. اثبات شده است که سیر خواص ضد باکتریایی ویژه ای دارد و این در حالی است که اکثر عفونت های گوش که منجر به کاهش شنوایی می شوند، مربوط به باکتری ها هستند. بنابراین، مصرف سیر می تواند عفونت های ناشی از باکتری گوش را از بین ببرد. برای بهره مندی از فواید سیر در زمینه سلامت شنوایی، می توانید روغن سیر را از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید و آن را به طور مستقیم در گوش عفونی خود بریزید یا می توانید سیر خام را بخورید و از فواید بسیار آن بهره مند شوید. مصرف روزانه نیم تا یک حبه سیر در متون معتبر علم پزشکی بسیار توصیه شده است.

سیر

سیر

شوید (Dill)

شوید یک گیاه کاملاً دارویی است که مصرف زیادی نسبت سایر داروهای گیاهی دارد و علت آن نیز این است که به صورت سبزیجات مصرفی وارد رژیم های غذایی شده است.


از اثرات دارویی شوید می توان به افزایش اشتها و درمان لاغری، کاهش قند و چربی خون و رفع امراض گوش اشاره کرد.


عناصر بسیار مهمی در گیاه شوید وجود دارند که هر یک نقشی اساسی در بدن ایفا می کنند. روی یکی از این عناصر است. عنصر روی ماده مغذی مهمی برای سلامت شنوایی است. این عنصر سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از این طریق می تواند بدن را در برابر عفونت ها از جمله عفونت های گوش محافظت کند. روی همچنین باعث رشد سلول های سالم در سراسر بدن به خصوص در گوش ها و بهبود نسبی شنوایی ما می شود. ما روی را از طریق غذا دریافت می کنیم، اما می توان با خوردن سبزی شوید، میزان مصرف عنصر روی (Zn) را افزایش داد. برای جذب بیشتر این عنصر، شوید را که حاوی ۰٫۱ میلی گرم روی (Zn) در هر قاشق غذاخوری است به غذاهای غنی از روی مانند اسفناج اضافه کنید. این ترکیبات می تواند باعث جذب موثرتر روی در بدن شود.

شوید

شوید

زردچوبه (Turmeric)

زردچوبه که یکی از گیاهان خانواده زنجبیل است که مانند دیگر گیاهان این خانواده دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد به همین دلیل برای قرن ها به عنوان درمانی برای عفونت های ویروسی مانند آنفلوآنزا مورد استفاده قرار می گرفت. از فواید بی نظیر زردچوبه همچنین می توان به درمان دیابت و آرتروز، مبارزه با افسردگی، کلسترول بالا، سندروم پیش قاعدگی و بسیاری از بیماری های دیگر اشاره کرد. علاوه بر این، زردچوبه غنی از پتاسیم است که برای گوش ها و سیستم شنوایی بسیار حیاتی است. کاهش پتاسیم با افزایش سن ممکن است به کاهش شنوایی مرتبط با سن (پیرگوشی) منجر شود. مقدار مصرف زردچوبه خود را بالا نگه دارید تا از علائم پیرگوشی در امان باشید.

مراقب رژیم غذایی خود باشید!

امروزه گیاهان یکی از مطمئن ترین و کم عارضه ترین داروهای موجود در دنیا هستند که اثرات قابل توجهی درمان بسیاری از بیماری ها دارند. در این مقاله در ارتباط با مصرف گیاهان موثر بر سلامت شنوایی و گوش صحبت کردیم و ۵ گیاه مفید برای شنوایی به شما معرفی کردیم؛ اما هرگز این نکته را فراموش نکنید که متناسب با طبع هر انسان و رژیم غذایی و شرایط فردی او مصرف بیش از حد همین گیاهان نیز می تواند باعث بروز مشکل ناخواسته دیگری شود. بنابراین توصیه می شود در مصرف این گیاهان از الگوهای رژیمی مناسبی استفاده شود.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
1 روز قبل

Outstanding feature