عارضه BPPV، از شایع ترین علل سرگیجه

عارضه BPPV، از شایع ترین علل سرگیجه

17 ژانویه 2019

در مقالات قبلی شما را تا حدود زیادی با علل متعدد سرگیجه مانند منییر آشنا کردیم. یکی از شایع ترین بیماری­های ایجاد کننده سرگیجه، BPPV یا سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم می باشد که مانند منییر منشا این بیماری نیز گوش انسان می باشد.

شرح مختصر بیماری

BPPV یا بیماری سرگیجه وضعیتی خوش خیم همان طور که از نامش هم پیداست، یک بیماری کاملاً خوش خیم است؛ یعنی هرچند ممکن است فرد به دلیل تجربه ای ناشناخته به نام سرگیجه چرخشی به گونه ای که با یک حرکت سر تمام فضا به دور او شروع به چرخش کنند، حس ترسناکی داشته باشد اما کافیست این را بداند که این عارضه تنها به دلیل جا به جا شدن رسوبات کلسیمی است که در گوش او برای حفظ تعادلش وجود دارند. این رسوبات درون گوش داخلی هر فردی وجود دارند و وظیفه آنان حفظ تعادل سر متناسب با تغییر وضعیت های متوالی آن در طول روز است. بنابراین کنده شدن هریک از این رسوبات از مجموعه کلسیمی موجود در گوش داخلی و معلق ماندشان در این فضا باعث بروز سرگیجه در فرد می شود. BPPV معمول ترین تشخیص در کلینیک های سرگیجه است و ۲۰ تا ۴۰ درصد تمام موارد سرگیجه را شامل می شود.


راه های تشخیص بیماری منییر چیست؟


شیوع بیماری سرگیجه

شروع این بیماری معمولاً در دهه های پنجم و هفتم زندگی است و در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.

شیوع بیماری سرگیجه

شیوع بیماری سرگیجه

علل بروز سرگیجه

در اغلب موارد علت شناخته شده ای برای سرگیجه وضعیتی ناگهانی خوش خیم وجود ندارد اما گاهی نیز ضربه شدید به سر، تکیه دادن زیاد مانند نشستن طولانی مدت روی صندلی، میگرن و منییر می توانند دلایل این بیماری باشند.

شاخصه بیماری سرگیجه

شاخصه اصلی BPPV سرگیجه ای است که با تغییر در وضعیت سر فرد نسبت به جاذبه ایجاد می شود. سرگیجه حاصل از BPPV ده تا بیست ثانیه طول می کشد اما گه­گاه تا یک دقیقه ادامه می یابد. اکثر بیماران گزارش می­کنند که هنگام دراز کشیدن، چرخیدن در رختخواب، خم شدن و یا برداشتن وسیله ای از کابینت، سرگیجه گذرایی را احساس می کنند و در زمان هایی که بدون حرکت هستند، هیچ علائمی از سرگیجه ندارند. مشکلات دیگری که همراه با BPPV گزارش می شوند شامل اختلالات تعادلی که چندین ساعت تا چندین روز پس از اینکه حمله سرگیجه قطع شده است رخ می دهند و همچنین در این افراد احساسات مبهم دیگری مثل سبکی سر و احساس معلق بودن نیز دیده می شود.

شاخصه بیماری سرگیجه

شاخصه بیماری سرگیجه

از مهم ترین ویژگی های BPPV خستگی پذیری سرگیجه های آن است؛ یعنی سرگیجه های حاصل از این بیماری با نگه داشتن سر در همان موقعیت برای چند لحظه به مرور کمتر و کمتر شده و در نهایت از بین می روند. در حالیکه در سرگیجه حاصل از بیماری های دیگر مانند منییر این اتفاق رخ نمی دهد.

درمان بیماری سرگیجه

این بیماری ممکن است به خودی خود در عرض چند هفته یا چند ماه با جذب رسوب کلسیم معلق مانده در فضای گوش داخلی درمان شود. اما، برای درمان سریع تر، شنوایی شناس تعدادی حرکات شناخته شده تحت عنوان مانورهای حرکتی را تجویز می کند تا بیمار سریع تر از این علائم بیماری خلاص شود. این مانورها شامل یک سری حرکات ساده و آهسته برای نغییر موقعیت سر است و معمولاً این روش پس از یک یا دو دوره درمان موثر واقع می شود. در موارد بسیار نادر که شرایط مانور حرکتی فراهم نباشد، پزشک ممکن است از جراحی برای درمان بیمار استفاده کند.

درمان بیماری سرگیجه

درمان بیماری سرگیجه


سرگیجه وضعیتی خوش خیم در بین بیماری های ایجاد کننده سرگیجه موثرترین درمان را دارد.


سمعک ملاصدرا با کادر مجرب و حرفه ای و با بهره گیری از دستگاه ها و تست های فوق پیشرفته در جهت تشخیص این عارضه، یکی از مجهزترین کلینیک ها در زمینه شناسایی و درمان بیماری BPPV می باشد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
1 روز قبل

Outstanding feature