درمان سریع گوش درد با روش های خانگی!

درمان سریع گوش درد با روش های خانگی!

26 اکتبر 2022

یکی از راه‌های درمان موقت کاهش ناراحتی و درد گوش استفاده از انواع درمان خانگی است که با مواد اولیه در دسترس در منزل انجام می‌شود. درمان گوش درد با روش خانگی شامل استفاده از کمپرس گرم یا سرد، انواع قطره گوش، استفاده از قرص‌های و داروهای مسکن است.

علاوه براین، طب سنتی نیز تجویزهایی را به عنوان بهترین روش درمان گوش درد با کاربرد مواد طبیعی مانند سیر، زنجبیل، روغن و دیگر موارد ارائه می‌کند. اما آیا چنین روش‌هایی موردتایید علم هستند و می‌توانیم گوش درد خود را به کمک آنها درمان کنیم؟ در اینجا می‌خواهیم شما را با انواع روش‌های درمان گوش درد با طب سنتی و درمان‌های خانگی آشنا کنیم و روش انجام هر کدام را بررسی کنیم.

درمان سریع گوش درد در منزل

هرچند زمانی که در منزل دچار گوش درد می‌شوید، باید به پزشک مراجعه کنید اما گاهی امکان مراجعه به پزشک وجود ندارد و ممکن است لازم باشد سریعا درد گوش را با روش‌های خانگی برطرف کنید. توجه کنید که درمان‌های خانگی هنوز از نظر تحقیقاتی موردتایید نیستند اما برخی از پزشکان معتقدند درمان‌های موقت تا زمانی که شخص فرصت مراجعه به پزشک را بیابد، معمولا خطر زیادی در بر نخواهند داشت. در ادامه انواع روش‌های درمان خانگی گوش درد را بررسی می‌کنیم و خواهیم گفت که بهترین روش درمان گوش درد در منزل چه روشی است. (۱)

درمان گوش درد با کمپرس

درمان گوش گاهی با استفاده از کمپرس سرد و گاهی نیز با کمپرس گرم باعث می‌شود که درد کمی تسکین یابد. برخی مواقع لازم است هر دو کمپرس سرد و گرم را امتحان کنید تا متوجه شوید کدامیک باعث کاهش درد گوش شما خواهد شد. برای این کار می‌توانید یک دستمال یا حوله نرم و تمیز را برداشته و در آب داغ یا در آب سرد قرار دهید. سپس باید آن را بفشارید تا آب اضافی آن خارج شود. بعد از آن، حوله را به آرامی روی گوش خود قرار دهید و اجازه دهید کمی در این حالت بماند. معمولا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان لازم است که تاثیر آب داغ یا سرد را بر روی گوش خود حس کنید. این روش برای تسکین برخی از انواع گوش درد به ویژه در درمان گوش درد یکطرفه مفید است زیرا می‌توانید به راحتی به یک سمت دراز بکشید، کمپرس را بر روی گوش خود قرار دهید و استراحت کنید. علاوه بر حوله، از کیسه آب گرم که در داروخانه‌ها موجود است نیز می‌توانید استفاده کنید. دقت کنید در صورتی که درد پس از زمان گفته شده افزایش یافت، سریعا انجام آن را متوقف کنید. (۱)

بیشتر بخوانید: درمان خانگی جرم گوش

درمان گوش درد با پیاز

استفاده از پیاز به عنوان یک درمان سنتی گوش درد، یکی از راه‌های درمانی است که هرچند تاثیر آن تاکنون از نظر علمی تایید نشده است، برخی معتقدند درد گوش را تسکین می‌دهد. خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی طبیعی پیاز می‌تواند به کاهش ناراحتی گوش و التهاب ناشی از درد کمک کند. برطرف کردن گوش درد با پیاز شامل مراحل زیر است:

  • یک پیاز تازه را پوست گرفته و به قطعات کوچک خرد کنید.
  • پیاز خرد شده را در مایکروویو یا روی گاز کمی حرارت دهید.
  • تکه‌های پیاز گرم را در میان یک پارچه تمیز قرار دهید و سپس اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی گوش بماند تا زمانی که درد گوش کمی تسکین یابد.

توجه کنید که درمان گوش درد با پیاز ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد و اگر درد و التهاب شما بدتر شد فورا استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.  (۲)

درمان گوش درد با سیر

مصرف خوراکی سیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت می‌شود. تقریبا همه ما از خواص ضد باکتری و ضد قارچ مصرف سیر در غذا آگاهیم اما برخی معتقدند که مصرف موضعی سیر نیز به درمان عفونت گوش کمک می‌کند و تاثیر زیادی در از بین بردن درد گوش نیز دارد.  اگر به دنبال مصرف موضعی سیر برای گوش درد هستید باید روغن سیر را تهیه کنید. انواع روغن سیر را می‌توانید با از فروشگاه‌های بهداشتی و داروخانه ها تهیه کنید ولی پیش از آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. قطره روغن سیر باید طبق دستوری که روی آن نوشته شده است به درون گوش ریخته شود و گوش ۱۵ دقیقه در همان وضعیت قرار گیرد.

(۳)

درمان گوش درد با زنجبیل

زنجبیل دارای خواض ضدالتهابی طبیعی است و به همین دلیل می‌توان از آن برای تسکین درد ناشی از گوش استفاده کرد. برای اینکار می‌توان آب زنجبیل یا روغن آن را در اطراف مجرای گوش ماساژ داد ولی دقت شود که  نباید زنجبیل به درون گوش نفوذ کند. برای تهیه روغن زنجبیل می‌توانید زنجبیل تازه رنده شده را در روغن زیتون یا نارگیل گرم به مدت چند ساعت بخیسانید و سپس مخلوط را صاف کنید. طبق دستورهای موجود در طب سنتی، استفاده از روغن زنجبیل برای درمان گوش درد سرماخورگی و انواع دیگر گوش درد مفید است. علاوه براین، نوشیدن چای زنجبیل نیز ممکن است به تسکین التهاب گوش کمک کند.  (۴)

درمان گوش درد با گلاب

هرچند گلاب ماده‌ای مفید و آرام بخش است اما برای درمان گوش درد نمی‌توان به درمان‌های طب سنتی که بر پایه گلاب است، اعتماد کرد زیرا هنوز تحقیقاتی در این زمینه انجام نشده است. در گذشته، در برخی از درمان‌های سنتی گلاب را به همراه کمی نمک و آب در اطراف گوش ماساژ می دادند تا درد تسکین یابد اما متاسفانه این روش موردتایید پزشکان نیست و بهتر است برای پی بردن به علت درد و رفع درد گوش حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان گوش درد با روغن

برخی معتقدند که بهترین درمان گوش درد با انواع روغن است و روغن‌هایی که از سیر، درخت چای، زیتون یا بادام شیرین گرفته می‌شود را می‌توان برای تسکین درد گوش به کار برد. دلیل استفاده از انواع روغن برای گوش درد این است که بیشتر روغن‌های گیاهی گفته شده دارای خواص ضدعفونی کننده و ضدقارچ و التهاب هستند و تصور می‌شود که توانایی از بین بردن میکروب‌ها را داشته باشند. اما بسیاری از پزشکان بر این باورند که استفاده از روغن برای گوش یا درمان گوش درد با دارو گیاهی نمی‌توانند منبع اصلی مشکل گوش را برطرف کنند بنابراین بهتر است از ابتدا به مراجعه به پزشک، دلایل ریشه‌ای بیماری گوش را بیابید که بتوانید بهترین گزینه برای درمان گوش خود را انتخاب کنید. (۵)

درمان گوش درد با قطره

استفاده از قطره برای گوش درد، یک رویکرد معمول در کاهش ناراحتی، التهاب و عفونت گوش است. بسته به دلیل گوش درد و نوع مشکلی که فرد با آن مواجه است، جنبه مصرف قطره‌های گوش نیز کاملا متفاوت است. قطره‌های گوش معمولا حاوی مواد فعالی مانند مسکن، آنتی بیوتیک یا عوامل ضدقارچ هستند. قطره‌های مسکن گوش، ممکن است ناحیه درد را کمی بی حس کنند و برای تسکین درد گوش در بیماری‌های مانند اوتیت میانی و انواع دیگر مشکلات گوش مفید باشند. پزشک با توجه به نوع درد گوش، می‌تواند انواع مختلف قطره‌های آنتی بیوتیک یا ضدقارچ گوش را برای شما تجویز کند. (۶)

درمان گوش درد با دارو

داروهای گوش درد شامل طیف وسیعی از داروهایی هستند که برای رفع مشکلات مختلف گوش تجویز می‌شوند. استفاده از دارو برای گوش درد از مصرف داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و استامینوفن تا آنتی بیوتیک‌ها در میان بیماران گوش بسیار رایج است. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی معمولا برای کاهش درد و التهاب گوش به کار برده می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است برای درمان عفونت باکتریایی گوش تجویز شوند در حالی که داروهای ضدقارچ برای رفع عفونت‌های قارچی استفاده می‌شوند. توجه شود که نباید خودسرانه از داروهای گفته شده استفاده کرد و قبل از استفاده از هر دارویی بهتر است با پزشک مشورت کنید. (۶)

درمان گوش درد کودکان

برای درمان گوش درد نوزاد لازم است بسیار محتاطانه عمل کنیم و به دنبال یافتن علت اصلی ناراحتی گوش کودک باشیم. در درمان گوش درد کودکان به هیچ عنوان نباید در خانه از داروهای مسکن گیاهی یا انواع دیگر دارو استفاده کنید زیرا این کار ممکن است سلامت کودک را تهدید کند. در قدم اول، بهتر است با یک متخصص اطفال مشورت کنید، به ویژه اگر نوزاد دچار درد مداوم و تب شده است. بسته به علت درد گوش نوزاد؛ متخصص اطفال با تجویز دارو و قطره آنتی بیوتیک می‌تواند به مدیریت درد و درمان گوش نوزاد کمک کند. (۶)

چه زمانی برای درمان گوش درد به پزشک مراجعه کنیم؟

استفاده از انواع مسکن برای کاهش درد گوش در منزل درمانی کاملا موقت است و ریشه مشکل را برطرف نخواهد کرد. به ویژه زمانی که درد گوش روبه افزایش است و دچار ورم زیادی شده باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. به طورکلی با مشاهده علائم زیر، باید بدانید که وقت آن رسیده که حتما توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرید:

  • گوش درد همراه با سرگیجه یا تهوع
  • سردرد زیاد
  • تب بالا
  • احساس فشار زیاد در گوش
  • تورم اطراف گوش که باعث افتادگی عضلات صورت شده است
  • همراه بودن گوش درد با علائم دیگری چون سرفه و گلودرد

و موارد دیگر.

(۷)

سوالات متداول

  • چگونه می توان گوش درد را درمان کرد؟

هرچند برای درمان گوش درد، انواع تجویزهای سنتی و گیاهی موجود است یا حتی بسیاری از قرص های مسکن در دسترس شما قرار دارند اما برای درمان گوش درد بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. زیرا هیچکدام از درمان‌های خانگی نمی‌توانند مشکل اصلی گوش شما را برطرف کنند و حتما باید معاینه شوید تا بتوانید بهترین گزینه را برای درمان گوش خود انتخاب کنید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
1 روز قبل

Outstanding feature