تست شنوایی در کلینیک شنوایی سنجی ملاصدرا

تست شنوایی در کلینیک شنوایی سنجی ملاصدرا

اکثریت افراد، کلینیک های ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک را تحت عنوان کلینیک سنجش شنوایی می شناسند چرا که درصد زیادی از فعالیت های این کلینیک ها مربوط سنجش شنوایی از طریق انجام تست های شنوایی است. تست شنوایی انواع مختلفی دارند که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

تست شنوایی

خدمات تست شنوایی و شنوایی سنجی کلینیک ملاصدرا

کلینیک ملاصدرا واقع در شهر تهران با کادری مجرب و جدیدترین و بهترین دستگاه های روز دنیا همه روزه آمادۀ خدمت رسانی به کاربران محترم در زمینۀ انجام انواع تست های ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک می باشد.

تست شنوایی با چه منظوری انجام میشود؟

در انسان های مختلف، کاهش شنوایی می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود. افزایش سن، عوارض برخی داروها، ضربات فیزیکی به سر یا گوش، انواع بیماری ها و نیز قرار گرفتن در معرض صداهای بلند آن هم به مدت طولانی از جمله مواردی است که می تواند در افراد مختلف منجر به ایجاد کم شنوایی شود. کارکرد تست های شنوایی به این صورت است که اگر کم شنوایی وجود داشته باشد، با استفاده از این تست ها میتوان میزان آن و نیز شکل آن را بدست آورد. همچنین اینکه یک بیمار به سمعک نیاز دارد یا خیر نیز به وسیله ی تست های شنوایی قابل تشخیص است.

در فرآیند شنوایی سنجی، چه کارهایی انجام میشود؟

بطور کلی تست شنوایی سنجی شامل ۲ تست ادیومتری تن خالص و ادیومتری گفتاری می باشد.

* طی ادیومتری تن خالص، چندین صدا که شدت و بلندی آنها کاملا استاندارد و متفاوت با یکدیگر است، از طریق هدفون به گوش بیمار ارسال می شوند و بیمار با شنیدن هر یک از صداها باید دکمه ای رو که از قبل به دست او داده شده، فشار دهد. در واقع، اصواتی که از طریق هدفون به گوش ارسال می‌شوند شامل صدای بلند، صداهای متوسط و صداهای پایین هستند که با انجام تست شنوایی سنجی مشخص می شود که وضعیت شنوایی بیمار در چه حد است.

* در تست ادیومتری گفتاری، کلمات تک سیلابی و دو سیلابی (یک بخشی و دو بخشی) از طریق میکروفون ادیولوژیست به بیمار ارائه می شوند و بیمار باید کلمه ای را که شنیده، تکرار کند. در پایان تعداد پاسخ های صحیح جمع بندی شده و میزان درک شنوایی بیمار بدست می آید.

آیا شنوایی سنجی در منزل امکان دارد؟

بله. انجام تست شنوایی در منزل امکان پذیر است و تنها امکاناتی که برای این کار لازم است این است که اهالی منزل بیمار باید سعی کنند تا آرام ترین و خلوت ترین محیط منزل را در اختیار بیمار و ادیولوژیست قرار دهند. ادیولوژیست به همراه دستگاه ادیومتر خود به منزل بیمار مراجعه کرده و تست های گفتاری و تست شنوایی را در منزل انجام می دهد. انجام تست شنوایی در منزل، روند درمان را برای سالمندان، افراد دارای معلولیت و نوزادان و کودکان راحت تر خواهد کرد.

مراحل تست شنوایی در منزل

ابتدا بیمار و ادیولوژیست به خلوت ترین اتاق منزل رفته و در مرحله اول ادیولوژیست گوش بیمار را به وسیله ی اتوسکوپ معاینه می کند. در مرحله ی بعدی بیمار و ادیولوژیست به قدر کافی از یکدیگر فاصله گرفته و ادیولوژیست اصوات تن خالص را از طریق هدفون به گوش بیمار ارسال می کند. بیمار باید با هربار شنیدن صدا، دست خود را به نشانۀ شنیدن بلند کند و یا دکمه ای را که ادیولوژیست در اختیار او قرار داده، فشار دهد. به همین صورت شنوایی سنجی در منزل انجام می گیرد.

انواع تست شنوایی سنجی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، تست های شنوایی سنجی با هدف تشخیص نوع و میزان کم شنوایی انجام می شوند و شامل دو تست اصلی ادیومتری تن خالص و ادیومتری گفتاری می باشند. البته ادیومتری معمولا شامل دو نوع متفاوت با نام های ادیومتری راه استخوانی و ادیومتری راه هوایی می باشد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ادیومتری راه استخوانی

در این نوع از ادیومتری معمولا از یک سنسور با قابلیت ارتعاش استفاده میشود که به یک تل متصل شده است. قسمت قابل ارتعاش این وسیله بر روی استخوان ماستوئید قرار گرفته و ادیولوژیست فرکانس های متفاوتی را از طریق ارتعاش به سر بیمار ارسال میکند و بیمار باید با بلند کردن دست و یا فشار دادن دکمه ای که ادیولوژیست در اختیارش قرار داده، شنیدن یا نشنیدن صدا و ارتعاش را اعلام کند. این نوع از ادیومتری را ادیومتری راه استخوانی یا BC Audiometry می گویند.

ادیومتری راه هوایی

در ادیومتری راه هوایی بیمار در اتاقک آکوستیک قرار گرفته و ادیولوژیست صداهایی بوق مانند را در شدت و فرکانس های مختلف از طریق هدفون به گوش بیمار ارسال میکند. بیمار نیز باید با بالا بردن دست و یا فشار دادن دکمه ای که ادیولوژیست در اختیارش قرار داده، شنیدن صدا را اعلام کند.

ادیومتری تون خالص

ادیومتری تن خالص همان ادیومتری معمولی است که به شکل ادیومتری راه استخوانی و ادیومتری راه هوایی انجام می گیرد.

ادیومتری گفتاری

هدف آزمون ادیومتری گفتاری تشخیص میزان توانایی فرد در شنیدن گفتار و درک و تمایز آن است که این کار از دو روش شامل بدست آوردن آستانه ی درک گفتار و توانایی تمایز گفتار انجام می گیرد. آستانه ی درک گفتار توسط آزمون SRT بدست می آید. در این روش کم ترین میزان شدت صدایی را که فرد در آن بیش از ۵۰ درصد کلمات را میتواند به درستی تکرار کند، تحت عنوان آستانه ی درک گفتار شناسایی میکنیم. در این آزمون از کلمات دو سیلابی (دو بخشی) استفاده می شود. بخش دوم ادیومتری گفتاری، آزمون تمایز و تشخیص گفتار یا همان SDS است. در این آزمون معمولا در سطح شدت ۳۰ دسی بل بالاتر از سطح راحت شنیداری، یکسری از کلمات تک سیلابی به بیمار ارائه میشود و فرد سالم معمولا میتواند ‌بالای ۹۰ درصد از این کلمات را به درستی تشخیص و تکرار کند.

تست شنوایی سنجی در خانه

تست شنوایی سنجی در خانه

تست تمپانومتری

در تست تمپانومتری معمولا از یک پروب استفاده می شود که این پروب معمولا میزان مشخصی از فشار هوا را به پرده ی گوش وارد کرده و منجر به حرکت آن به سمت داخل و خارج می شود و تمامی حرکات پرده نیز روی نمایشگر دستگاه ثبت خواهد شد. از طریق تست تمپانومتر میتوان به مشکلات گوش میانی، مشکلات پرده ی گوش و انواع عفونت گوش تا به حدی پی برد. البته این موضوع را نیز باید به یاد داشت که در بسیاری از مشکلات مربوط به سیستم شنوایی، انجام تست ها بصورت کلی باعث تشخیص صحیح و به موقع خواهد شد و هیچ گاه یک تست به تنهایی نمی تواند نشان دهنده ی یک پاتولوژی خاص باشد. تست تمپانومتری هم در کودکان و هم در بزرگسالان قابل انجام است.

سوالات متداول درباره تست شنوایی و شنوایی سنجی

برای استفاده از خدمات شنوایی سنجی در منزل از چه طریق باید اقدام کرد؟

ابتدا با شماره تماس های کلینیک شنوایی سنجی ملاصدرا تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما راهنمایی های لازم جهت تعیین وقت و اعزام ادیولوژیست به منزل شمارا انجام دهند.

 

آیا علاوه بر انجام شنوایی سنجی در منزل، اقدامات مربوط به تجویز و تنظیم سمعک نیز می‌تواند در منزل انجام گیرد؟

بله. تمامی تست های مربوط به ارزیابی شنوایی و تجویز و تنظیم سمعک توسط ادیولوژیست و در منزل شما امکان پذیر است.

شنوایی سنجی در منزل

شنوایی سنجی در منزل

 

آیا ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک در منزل برای بیماران خردسال و کودک نیز امکان پذیر است؟

بله. تمامی خدمات مربوط به ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان قابل انجام می باشد.

.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]