غربالگری شنوایی نوزادان چیست؟

غربالگری شنوایی نوزادان چیست؟

غربالگری شنوایی نوزادان از آن حیث دارای اهمیت است که اکثر نوزادان صدا‌ها را در حین و قبل از تولد می‌شنوند. آن‌ها با تقلید صدا‌هایی که در اطراف خود می‌شنوند، یاد می‌گیرند که چگونه صحبت کنند. اما همه کودکان اینطور نیستند. در واقع، از هر ۱۰۰۰ کودک در ایالات متحده، دو تا سه کودک با کم شنوایی در یک یا هر دو گوش متولد می‌شوند. اکثر آن‌ها در کودکی شنوایی خود را از دست می‌دهند. کودکان کم شنوا ممکن است در یادگیری گفتار و زبان مشکل داشته باشند. بنابراین، مهم است که ناشنوایی یا کم شنوایی را در اسرع وقت تشخیص دهید. در این مقاله قصد داریم به نحوه انجام غربالگری شنوایی و دلیل اهمیت آن بپردازیم.


قیمت سمعک ادیو سرویس Audio Service


غربالگری شنوایی نوزادان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

به دلیل نیاز به شناسایی سریع و مداخله در کاهش شنوایی دوران کودکی، اکثر کشور‌ها در حال حاضر برنامه‌های جهانی غربالگری شنوایی نوزادان را اجرا می‌کنند. با کمک دولت فدرال، هر ایالت برنامه‌های تشخیص زودهنگام و مداخله شنوایی را توسعه داده است. در نتیجه، بیش از ۹۶ درصد از نوزادان در زمان مناسب شنوایی سنجی نوزادان یعنی یک ماه اول تولد خود تحت غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند.

اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان در سراسر جهان به تشخیص زودهنگام ناشنوایی یا کم شنوایی نوزادان باز  می‌گردد. اگر کودکی مشکلات شنوایی داشته باشد، زودتر تشخیص داده می‌شود و راحت‌تر نیز درمان می‌شود.

تشخیص کم شنوایی کودک

غربالگری نوزاد با استفاده از دو تست مختلف انجام می‌شود. کودک شما می‌تواند در طول هر دو آزمایش استراحت کند یا حتی بخوابد. انتشار‌های اتاکوستیک (OAE) تست می‌کند که آیا قسمت‌های خاصی از گوش به صدا پاسخ می‌دهد یا خیر. در طی این آزمایش، یک گوشی نرم در مجرای گوش کودک قرار می‌گیرد. این دستگاه قادر است با پخش صدا، اکو که در یک گوش عادی رخ می‌دهد را اندازه‌گیری کند. اگر اکویی وجود نداشته باشد، ممکن است کودک درگیر مشکل کم شنوایی شده باشد.

 پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) پاسخ عصب شنوایی و ساقه مغز (که صدا را از گوش به مغز منتقل می‌کند) به صدا‌ها را آزمایش می‌کند. در این آزمایش از هدفون‌های کوچک استفاده می‌شود و الکترود‌ها بدون درد روی سر کودک قرار می‌گیرند. الکترود‌ها مانند برچسب به یکدیگر می‌چسبند و هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کنند.

این آزمایشات فقط چند دقیقه طول می‌کشد. هدفون‌های کوچک با نوک نرم را در گوش نوزاد قرار داده شده و صدا‌های کلیک مانند ملایمی پخش می‌شود. همیشه نمی‌توان از اولین آزمون به پاسخ روشنی دست یافت. این وضعیت در بسیاری از نوزادان رخ می‌دهد و همیشه به این معنی نیست که کودک شما دچار کم شنوایی دائمی است.

بیشتر بخوانید: تست شنوایی سنجی کودکان

اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان

۳ سال اول زندگی که مغز در حال توسعه و بلوغ است را باید مهمترین زمان یادگیری زبان برای کودک دانست. در واقع، کودکان در ۶ ماه اول زندگی شروع به یادگیری گفتار و زبان می‌کنند. بنابراین، تشخیص کم شنوایی و شروع مداخلات در زمان غربالگری شنوایی نوزادان مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان کم شنوا باید تحت کنترل باشند تا بتوانند زودتر از سایر کودکان مهارت‌های زبانی را بیاموزند.

نوزادان تازه متولد شده نیز مانند سایرین می‌توانند از بیماری‌های مختلفی رنج ببرند. برخی از این بیماری‌ها، مانند نقص مادرزادی قلب، در بدو تولد به راحتی قابل تشخیص هستند. اما سایر بیماری‌ها مانند اختلالات متابولیک ارثی در بدو تولد هیچ علامتی از خود نشان نداده و تنها از طریق آزمایش‌های غربالگری قابل تشخیص هستند. تست‌های غربالگری نوزادان آزمایش‌هایی هستند که برای شناسایی بیماری‌های جدی در نوزادان انجام می‌شود.

این آزمایشات معمولاً در چند روز اول زندگی انجام می‌شود و شامل آزمایش خون، آزمایش شنوایی و سایر آزمایشات مربوط به شرایط مادرزادی است. انجام آزمایش غربالگری نوزاد بسیار مهم است زیرا از عوارض جانبی غیر قابل برگشت و دائمی بر روی نوزاد جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، فنیل کتونوری یک بیماری متابولیک ارثی است که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند منجر به عقب ماندگی ذهنی و حتی مرگ گردد.

اما با انجام تست‌های غربالگری نوزادان می‌توان بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد و با درمان مناسب از عوارض آن جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین تست‌های غربالگری، تست شنوایی نوزادان است. این آزمایش برای بررسی سلامت شنوایی نوزاد انجام می‌شود. غربالگری شنوایی سنجی نوزادان معمولاً طی چند روز اولیه تولد و در بیمارستان انجام می‌شود. عدم تشخیص سریع مشکلات شنوایی در نوزادان می‌تواند منجر به مشکلات زبانی و رشد اجتماعی شود. بنابراین، انجام آزمایش شنوایی کودک یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که والدین باید برای سلامت کودک خود انجام دهند.

غربالگری شنوایی چیست

چه تست هایی برای سنجش شنوایی نوزادان صورت میگیرد؟

از آنجایی که تست های سنجش شنوایی معمول، معمولا مبتنی بر پاسخ بیماران هستند نمیتوان آنها را برای نوزادان و کودکان انجام داد چرا که در پاسخگویی ناتوان هستند. برای نوزادان از دو تست OAE و ABR استفاده می شود که در آنها پاسخگویی به تست نیازمند آگاهی و توانایی نیست و آزمونها بصورت الکتروفیزیولوژیک هستند.

تست ABR (پاسخ های ساقه مغز شنوایی)

تست ABR شامل پاسخ های عصب شنوایی و ساقۀ مغز از طریق الکترود های قرار داده شده بر نواحی مختلف سر و گوش است.

در واقع در این تست ۳ الکترود در نواحی مختلف سر و گوش و ۱ هدفون در گوش قرار داده میشود، از طریق هدفون صداهای کلینیک مانند به گوش وارد میشود و پاسخ های مسیر عصبی و ساقه مغز نیز از طریق الکترود های نصب شده، بر روی دستگاه به شکل امواج مختلف نشان داده می شوند.

از تست ABR در غربالگری شنوایی نوزادان، پایش های حین عمل جراحی، بررسی مسیر عصبی گوش و ساقۀ مغز و نیز  بدست آوردن آستانه های شنوایی کودکان و نوزادان بطور دقیق استفاده می شود.

تست ABR ترجیحأ باید در محیط های عایق صوت و شرایط آرامش کامل کودک و نوزاد انجام گیرد. بهتر است این تست در هنگامی که کودک خواب است انجام شود و حتی در مواردی ادیولوژیست توصیه می کند که به کودک داروی خواب آور داده شود تا تست دچار مشکل نشود.

تست OAE (گسیل های صوتی گوش)

تست OAE  تحریک سلول های مویی خارجی در پاسخ به صدایی است که از طریق پروبی که داخل گوش بیمار قرار گرفته بر روی مانیتور ظاهر میشود.

معمولا نوزادانی که بیش از ۵ روز در بدو تولد در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده اند و همچنین افراد دارای سابقه کم شنوایی ژنتیکی، افرادی که به مدت طولانی در معرض صداهای بلند هستند، کودکان مبتلا به زردی، کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری و افراد مبتلا به عفونت های سر و گوش افرادی هستند که باید در فواصل منظم مورد ارزیابی از طریق تست OAE قرار گیرند.

اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان

بهترین زمان برای تشخیص کم شنوایی نوزادان چه زمانی است؟

از بدو تولد تا شش ماهگی بهترین زمان برای تشخیص ناشنوایی یا کم شنوایی در نوزادان است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد. با توجه به این که از حدود شش ماهگی تا سه سالگی بهترین دوران زبان آموزی کودک به شمار می رود، تشخیص کم شنوایی و شروع درمان، در هوش و قدرت یادگیری کودک، بسیار موثر است.

چنانچه ناتوانایی های شنیداری کودک به موقع تشخیص داده نشود، یادگیری و زبان آموزی کودک به نحو چشمگیری کاهش می یابد و این نکته مهمی است که باید از سوی والدین و به خصوص مادر، مورد توجه قرار گیرد. اینکه بهترین زمان برای تشخیص کم شنوایی تا قبل از ۶ ماهگی است بدین معنا نیست که اگر، کم شنوایی کودک در زمان های دیرتری تشخیص داده شود دیگر نمی توان کاری کرد، نکته مهم این است که تشخیص تا قبل از شش ماهگی، نتایج مطلوب تری در درمان دارد. امروزه توانایی در علم شنوایی شناسی به این حد رسیده است که از بدو تولد، قابلیت تشخیص کم شنوایی در نوزاد وجود دارد و برنامه های غربالگری نوزادان نیز در راستای تشخیص به موقع اجرا می شود.

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید مشکل ناشنوایی یا کم شنوایی فرزندتان را به موقع تشخیص دهید، آزمایش غربالگری شنوایی نوزاد توصیه می‌شود. این تست را می‌توان به راحتی و بدون هیچ گونه درد و دردسر انجام داد.

گاهی اوقات ممکن است در نتیجه تست شنوایی سنجی نوزادان خطا‌هایی رخ دهد. دلایل زیادی باعث بروز اشتباه در آزمایشات می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مایع یا انسداد گوش، حرکت مداوم کودک در حین آزمایش، گریه نوزاد و غیره اشاره کرد.

برای جلوگیری از بروز هر گونه خطا بهتر است به مرکز معتبری مراجعه کنید که از کارشناسان و متخصصین خبره‌ای برخوردارند. کلینیک ملاصدرا یکی از مراکزی است که تست شنوایی سنجی نوزادان را با دقت و حوصله انجام داده و نتیجه‌ای قابل اعتماد را به شما ارائه می‌دهد. این مرکز با در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و به روز آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است و موفقیت خود را در گرو رضایت مراجعین خود می‌داند. اگر در مورد هزینه شنوایی سنجی نوزادان سوالی دارید، امکان تماس تلفنی با کارشناسان این مرکز برای شما مهیاست.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

سمعک کودکان؛ تجویز بهترین سمعک برای کودکان

سمعک کودکان؛ تجویز بهترین سمعک برای کودکان

تهیه سمعک برای کودکان کم شنوا، یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که خانواده آن‌ها را درگیر می‌کند. ...

27 آوریل 2024
مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : شستشوی گوش با ساکشن […]