همه چیز در مورد علت گرفتگی گوش هایمان

همه چیز در مورد علت گرفتگی گوش هایمان

17 فوریه 2020

کیپ شدن گوش ها می تواند علت های مختلفی داشته باشد، بنابراین برای خلاص شدن از کیپی گوش نیز راه های مختلفی وجود دارد. در این مقاله می‌خواهم با شما درباره ی کیپی شدن گوش و راه های خلاص شدن از این آن صحبت کنم؛ پس اگر در این باره کنجکاو هستید تا انتها متن را دنبال کنید تا هر آنچه که لازم است در این باره بدانید را به شما بگویم.

کیپ شدن گوش ها حس اذیت کننده ای است که به دنبال آن صدا به طرز واضحی بم تر می شود و در سر می پیچد. مثل زمانی که در هواپیما هستید و هواپیما از زمین بلند می شود، یا مثل وقتی که به هنگام شنا کردن در استخر، آب داخل گوش هایتان می رود.

کیپ شدن گوش در هواپیما

کیپ شدن گوش در اثر بلند شدن هواپیما از زمین

کیپ شدن گوش نشانه چیست؟

اما اگر حس کیپی گوش پایدار ماند و از بین نرفت، این احساس کیپی می تواند حاصل عاملی غیر از بلند شدن هواپیما از زمین یا شنا کردن در استخر باشد. عاملی مانند عفونت گوش !

تفاوت بزرگی میان دو نوع کیپ شدن گوش وجود دارد؛ کیپ شدن گوش همراه با درد یا کیپ شدن گوش بدون درد. پس در ابتدا بسیار مهم است که احساسی که دارید را درست تعریف کنید.

گوش هایم کیپ شده اند و درد می کنند

وقتی چنین احساسی را تجربه می کنید، به احتمال زیاد مبتلا به عفونت گوش شده اید.

عفونت گوش بسیار شایع است و می تواند علت های متعددی نیز داشته باشد. مانند عفونت سینوس ها، زیادی مخاط، آلرژی و حتی کشیدن سیگار.

کیپ شدن گوش اگر در اثر عفونت خفیف گوش باشد، معمولاً حدود یک یا دو هفته طول می کشد. اما اگر گوش داخلی در این عارضه درگیر شده باشد، این مدت می تواند طولانی تر هم بشود. عفونت خفیف گوش می تواند توسط خود گوش پاکسازی شده و از بین برود؛ همچنین شما می توانید درد ناشی از آن را با قرص های آرام بخش مانند ایبوپروفن و استامینوفن یا قطره های گوش و حتی گذاشتن حوله ای گرم روی گوش به سادگی از بین ببرید.

کیپ شدن گوش در اثر انباشت جرم

عفونت گوش علاوه بر احساس کیپی در گوش، می تواند به درد گوش نیز منجر شود.

اگر درد و کیپی گوش پس از یک یا دو هفته از بین نرفت، باید توسط یک پزشک متخصص ویزیت شوید.

برخی از عفونت های شدیدتر که در قسمت های داخلی تر گوش رخ می دهند، در موارد نادر می تواند باعث ایجاد مننژیت، پارگی پرده ی گوش و کم شنوایی شوند، پس آن را جدی بگیرید.

گوش هایم کیپ شده اند اما درد نمی کنند

وقتی چنین حسی دارید، به احتمال زیاد جرم زیادی درون گوش هایتان انباشته شده است. در حالت کلی وجود جرم در مجرای گوش لازم و ضروری است. جرم گوش، گوش ما را از وجود کثیفی ها و باکتری ها پاک می کند و راه را برای ورود اشیای خارجی و آسیب به پرده گوش می بندد. اما اگر مقدار جرم گوش زیاد باشد و در گوش انباشته شود می تواند علائم یک عفونت گوش مانند وزوز گوش، سرگیجه و سرفه را نشان دهد. همچنین همانطور که احتمالاً می دانید، وجود جرم زیاد در گوش و کیپ شدن گوش توسط جرم می تواند بر روی شنوایی نیز تاثیر بگذارد.

جرم گوش انباشته شده، مهم ترین علت کیپ شدن گوش هاست.

در واقع اگر جرم گوش که معمولاً به مرور و به صورت خودکار توسط مکانیسم بدن از مجرای گوش دفع می شود- از گوش دفع نشود و درون گوش تجمع یابد، می تواند منجر به بروز کم شنوایی شود.

 

علت گرفتگی گوش ها چیست؟

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد، جرم گوش انباشته شده، مهم ترین علت کیپ شدن گوش هاست. گوش افراد مختلف مقدار جرم مختلفی می سازد. در برخی افراد یکی از علت هایی که باعث تولید جرم بیشتر می شود، شنا کردن است. اگر شما هم از افرادی هستید که گوش هایتان جرم زیادی تولید می کنند، احتمال اینکه مبتلا به کیپی گوش شوید، وجود دارد. سمعک ها و محافظ های گوش از خروج جرم گوش به صورت طبیعی و خودکار جلوگیری می کنند و این نیز می تواند یکی از علت های گرفتگی و کیپ شدن گوش باشد.

بنابراین اگر گوش هایتان جرم زیادی تولید می کنند، یا اگر از سمعک استفاده می کنید یا مدام از محافظ های گوش استفاده می کنید، هر چند وقت یکبار گوش های خود را تمیز کنید یا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا گوش های شما را معاینه کند و در صورت نیاز شست و شو یا ساکشن گوش انجام دهید.

ساکشن گوش

ساکشن گوش یکی از راه های رایج تمیز کردن جرم گوش می باشد.

درمان کیپ شدن گوش توسط جرم انباشته شده

می دانم که در این مدت بسیار وسوسه می شوید گوش پاک کن یا دستمال کاغذی و کلی چیز دیگر را داخل گوش هایتان کنید و خودتان را از شر جرم گوش هایتان خلاص کنید، اما لطفا به آن ها دست نزنید، با دست کاری کردن تنها کار را خراب تر می کنید. اگر احساس می کنید گوش هایتان گرفته شده اند و جرم درون آن ها پر شده است، بهترین راه حل و درمان گرفتگی گوش ویزیت شدن توسط یک دکتر متخصص و انجام معاینات لازم است.

با دست کاری گوش هایتان تنها کار را خراب تر می کنید.

اگر پس از تمیز شدن گوش هایتان توسط پزشک متخصص هنوز احساس کیپی یا گرفتگی در گوش های خود دارید اما دردی در گوش های خود احساس نمی کنید، ممکن است مبتلا به کم شنوایی شده باشید، بنابراین بهتر است در اولین فرصت یک تست ارزیابی شنوایی انجام دهید.

ارزیابی شنوایی به موقع اگر همراه با مداخلات درست و به موقع باشد، می تواند از پیشرفت آسیب های احتمالی وارد شده به سیستم شنوایی جلوگیری کند و شنوایی شما را در وضعیت مطلوب باقی نگه دارد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
2 روز قبل

Outstanding feature