علت و علائم عفونت گوش خارجی چیست و چه عوارضی دارد؟

علت و علائم عفونت گوش خارجی چیست و چه عوارضی دارد؟

عفونت یا اوتیت گوش خارجی چیست؟ علت و علائم عفونت لاله گوش و چگونگی درمان آن را در این مقاله از سمعک ملاصدرا بخوانید.

شاید همۀ ما برای یکبار هم که شده احساساتی از قبیل درد گوش،خارش و یا احساس کیپی و پُری در گوش را تجربه کرده ایم. این احساسات معمولا بعد از استخر و استحمام و یا گاهأ در شرایط عادی به سراغ ما می آیند.

اینها همه ممکن است علائم عفونت اکسترنال باشند که این عفونت گاه خود به خود درمان می شود و گاه نیاز به درمان دارویی دارد. در مقاله ذیل به ابعاد گسترده تری از عفونت گوش خارجی و علائم آن خواهیم پرداخت.

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی

التهاب این نوع عفونت چیست؟

این بیماری به گوش شناگر معروف است چرا که در اکثریت موارد افراد مبتلا به این بیماری را جمعیت شناگران و یا افرادی که در معرض آب و رطوبت زیاد هستند تشکیل می دهند. در طی عفونت گوش خارجی، باکتری ها و ویروس های مفید موجود در گوش به طور کنترل نشده ای منتشر می شوند و همین موضوع آغاز علائم عفونت گوش خارجی است. درمان سریع و به موقع این عفونت ها بسیار مهم است چرا که در صورت عدم رسیدگی، عفونت گسترش یافته و بخش های عمده تری از گوش را در بر می گیرد.

علت عفونت چیست؟

علت اصلی را میتوان رطوبت گوش و تماس بیش از اندازه ی آن با آب دانست. باکتری ها و ویروس های موجود در گوش، در مواجهه با آب تکثیر یافته و موجبات عفونت گوش خارجی را فراهم می آورند. آسیب پذیری کانال گوش در جهت مقابله با قارچ ها و ویروس ها بر اثر مواجهه فراوان با رطوبت را نیز می توان دلیل دیگر ایجاد عفونت گوش خارجی دانست.

میتوانید در این مقاله در مورد گرفتگی گوش با آب مطالعه فرمایید

در این میان نباید از تحریکات بی مورد گوش نیز غافل شد چرا که گاهأ ورود اجسام غیربهداشتی و یا استفاده مکرر از گوش پاک کن نیز باعث ایجاد عفونت گوش خارجی خواهد شد.

گاهی نیز عفونت گوش خارجی ممکن است بدلیل یکسری آلرژی های بدن خود شخص ایجاد شده و دلیل خارجی نداشته باشد.

علائم

احساس درد به مدت طولانی، احساس خارش شدید یا سوزش در کانال گوش و یا بخش بیرونی آن، ایجاد زخم یا التهاب در کانال گوش و یا بخش های بیرونی آن، احساس کیپ شدن و پُری گوش، احساس درد هنگام لمس گوش، خروج مایع از گوش و نیز گاهأ احساس کم شنوایی های ناگهانی همه و همه میتوانند از علائم عفونت گوش خارجی باشند

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی

تشخیص به چه شکلی انجام میشود؟

تشخیص این نوع عفونت معمولا برای ادیولوژیست و پزشک کار دشواری نیست چرا که علائم بالینی بسیار بارز هستند. معمولا تشخیص آن به آزمایش خاصی نیاز ندارد و ادیولوژیست با توجه به تظاهرات بیمار، عفونت را تشخیص خواهد داد.

البته در برخی موارد، عدم رسیدگی به عفونت های ساده گوش منجر به تبدیل عفونت های حاد به مزمن میگردد که در این صورت برای تشخیص نوع عفونت و درمان آن ممکن است آزمایشاتی انجام گیرد.

عوارض

از جمله عوارض این عفونت می توان به خارش شدید مجرای گوش و قسمت های بیرونی، درد گوش یا گلو، تورم و التهاب و یا خروج مایع از گوش اشاره کرد. در طی ابتلا به عفونت فرد ممکن است یک یا چندین عوارض را با هم تجربه کند که این مقدار به نوع عفونت ایجاد شده و مدت زمان آن بستگی دارد.

چه زمانی برای عفونت لاله گوش به پزشک مراجعه کنیم؟

در هر عارضه، رسیدگی هر چه سریع تر از جمله موارد بسیار مهم و تأثیرگذار در روند درمان است. در صورتی که هر یک علائم عفونت گوش خارجی از جمله درد، تورم و التهاب، خروج مایع و یا خارش بیشتر از ۳ روز ادامه پیدا کرد، در اولین فرصت به پزشک و یا ادیولوژیست مراجعه کنید.

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی

راههای پیشگیری

اولین و مهم ترین راه پیشگیری از عفونت مراقبت از گوش در مواجهه با رطوبت است. این کار را میتوان به وسیله ی استفاده از کلاه شنا در استخر و استفاده از قالب های ضد آب در استخر و حمام انجام داد.

از جمله دیگر راه های پیشگیری از عفونت اکسترنال، عدم دستکاری مجرای گوش با هر وسیله ایست. استفاده از گوش پاک کن، دستمال کاغذی و پنبه در بیشتر موارد میتواند باعث تشدید علائم عفونت گوش گردد. به جای استفاده از گوش پاک کن بهتر است رطوبت گوش را به وسیله سشوار (باد ملایم و فاصله نیم متری از گوش) از بین ببریم.

درمان عفونت گوش خارجی

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که خوددرمانی و استفاده خود به خود از دارو ها و قطرات گوشی به هیچ عنوان توصیه نمیشود چرا که تشخیص نوع عفونت و وابسته به آن، قطره ی مورد استفاده بر عهده پزشک است.

معمولا استفاده از قطره و پماد موضعی، گاهأ داروهای خوراکی و دوری از استخر و مکان های مرطوب راه درمان عفونت  است.

عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی

افراد مستعد ابتلا به عفونت و التهاب گوش خارجی

شناگران، افرادی که هرروز به حمام می روند و آن دسته از افرادی که به خشک کردن گوش به وسیله ی پنبه، دستمال و گوش پاک کن عادت دارند معمولا بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند. معمولا استفاده این افراد از کلاه شنا، قالب ضد آب و خشک کردن گوش به وسیله باد سشوار می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به عفونت مفید باشد..

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]