انواع قالب سمعک | برای تمامی افراد، با هر میزان کم شنوایی

انواع قالب سمعک | برای تمامی افراد، با هر میزان کم شنوایی

29 مارس 2022

قالب سمعک چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب سمعک رابطی است بین سمعک و گوش کاربر که صدا را از سمعک گرفته و به سیستم شنوایی کاربر سمعک تحویل می دهد. انواع قالب سمعک بنا به شرایط کاربر تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. اما همه ی قالب های سمعک چند وظیفه ی مهم را بر عهده دارند.

۱- رساندن صدای سمعک به سیستم شنوایی کاربر بدون ایجاد تاثیر منفی در کیفیت و شدت صدا

۲- راحتی استفاده برای کاربر به گونه ای که گذاشتن و برداشتن قالب برای او آزار دهنده نباشد، قالب در گوش او سنگینی نکند، باعث پیچش صدا در گوش او نشود و…

۳- تا جایی که ممکن است، جلوی سوت کشیدن سمعک را بگیرد.

انواع قالب سمعک از نظر نوع سمعک کاربر

تمامی سمعک ها به قالب نیاز ندارند. زیرا برخی از انواع سمعک ها، مانند سمعک داخل گوشی، خودشان به شکل قالب گوش فرد ساخته می شوند و درون مجرای گوش فرد قرار می گیرند. بنابراین به رابطی که صدای سمعک را به پرده ی گوش کاربر برساند، نیاز ندارند. اما همانطور که در مقاله یمعرفی انواع سمعک ها می خوانید، برخی از انواع سمعک ها، مانند سمعک پشت گوشی (BTE)، سمعک رسیور داخل مجرا (RIC) و سمعک جیبی و… به قالب سمعک نیاز دارند.

قالب های ساخته شده برای این دسته از سمعک ها، با وجود تفاوت های ظاهری بسیاری که دارند، همگی وظیفه انتقال صدای تقویت شده توسط سمعک به سیستم شنوایی کاربر را بر عهده دارند.

انواع قالب سمعک از نظر جنس قالب

میزان افت شنوایی کاربر، سن کاربر، وجود یا عدم وجود بیماری همراه در بدن او، توانایی و مهارت در استفاده از سمعک و مواردی از این قبیل، همه فاکتورهایی هستند که در تعیین جنس انواع قالب سمعک تاثیر می گذارند.

۱- اگر افت شنوایی کاربر زیاد باشد، بهتر است از قالب هایی با جنس نرم برای سمعک های او استفاده شود تا قالب بتواند تمامی منافذ و پیچ و خم های مجرای گوش کاربر را پوشش دهد. بدین ترتیب ادیولوژیست با خیال راحت تری سمعک را برای کاربر تنظیم خواهد کرد، زیرا احتمال سوت کشیدن سمعک حتی در شدت های بالا کاهش می یابد.

۲- اگر سن کاربر زیاد باشد، به شرطی که میزان افت شنوایی او مانع نباشد، بهتر است از قالب های با جنس سخت استفاده شود تا گذاشتن و برداشتن قالب سمعک برای کاربر راحت تر باشد.

۳- وجود بیماری هایی مانند پارکینسون که باعث ایجاد لرزش دست می شوند، می تواند استفاده از سمعک را برای کاربران سخت کند. بنابراین بهتر است از قالب هایی برای سمعک این افراد استفاده شود که گذاشتن و برداشتن آن کمترین انرژی را از کاربر بگیرد.

۴- برای سمعک کودکان معمولاً قالب هایی با جنس نرم ساخته می شود تا اولاٌ بتواند افت های شدید را در کودکان پوشش دهد. دوماً در جنب و جوش های کودک در مجرای گوش کیپ بوده و از گوش خارج نشود. سوماً با تکان خوردن ها و ضربه های متعددی که ممکن است به سر و صورت گوش بچه وارد شود، گوش او را اذیت نکند.

 

امکانات سمعک زیمنس آلمان، بهترین برند سمعک در دنیا

 

انواع قالب ها از نظر سایز قالب

باز هم بنا به میزان کم شنوایی و سن کاربر و موارد بسیار زیاد دیگر، انواع قالب سمعک بر اساس سایز هم بسیار متنوع اند. به گونه ای که ممکن است قالب سمعک تنها قسمتی از انتهای مجرای گوش را پر کند یا در مواردی نه تنها کل مجرای گوش بلکه قسمت های بیرونی گوش را نیز پوشش دهد. در تصویر زیر انواع قالب سمعک از نظر سایز را مشاهده می کنید.

انواع قالب سمعک

انواع قالب سمعک از نظر سایز

انواع قالب سمعک از نظر میزان کم شنوایی کاربر

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده انواع قالب سمعک میزان کم شنوایی کاربر است. در صورتی که این میزان کم و یا متوسط باشد، ادیولوژیست می تواند برای تجویز سمعک کاربر عوامل تاثیرگذار دیگر را که در بالا به آنها اشاره شده معیار قرار دهد و بهترین و مناسب ترین نوع قالب را برای فرد تجویز کند. اما اگر افت شنوایی کاربر زیاد باشد، محدودیت هایی در سایز و جنس و نوع قالب ایجاد می شود که حق انتخاب را برای ادیولوژیست و کاربر محدود می کند.

همچنین میتوانید در مورد درمان قطعی کم شنوایی در این مقاله بیشتر مطالعه بفرمایید

 

مزایای سمعک نامرئی، آیا سمعک نامرئی واقعی وجود دارد؟

 

برای افرادی که مبتلا به افت شنوایی شدید و یا عمیق هستند، باید قالب سمعک از جنس نرم باشد و سایز آن به اندازه ای باشد که بتواند تمامی منافذ مجرا و پیچ و خم های گوش خارجی را بپوشاند.

نکته ی مهم در مورد قالب روش صحیح و دقیق قالب گیری است. که توسط شنوایی شناس انجام میشود که باید به دقت صورت بگیرد زیرا در صورتی که قالب به درستی تهیه نشود مشکلات عدیده ای را برای کاربر سمعک ایجاد میکند.

شما میتوانید در کلینیک ملاصدرا برای تهیه ی قالب سمعک و یا قالب ضد صوت و ضد آب اقدام کنید و کارشناسان ما در این زمینه بهترین خدمات را با تخصص ومهارت کافی به شما ارائه خواهند داد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]