چقدر به شنوایی خود اهمیت می دهید؟

چقدر به شنوایی خود اهمیت می دهید؟

20 ژانویه 2020

۷۴ درصد مردم هر دو سال بینایی خود را مورد ارزیابی قرار می دهند. ۶۲ درصد مردم هر سال برای بررسی وضعیت دندان های خود به دندانپزشک مراجعه می کنند. این آمار علامت خوبی است، زیرا نشان می دهد که بیشتر مردم به سلامتی چشم ها و دندان های خود به عنوان یک الویت نگاه می کنند و برای آن وقت می گذارند. حالا بیایید نگاهی به آمار مراجعه مردم به ادیولوژیست ها برای ارزیابی شنوایی نگاه کنیم. تنها ۲۳ درصد مردم در آزمایشات چکاب کامل بدن، مورد ارزیابی شنوایی را قرار می گیرند.

ارزیابی شنوایی اگر مهم تر از ارزیابی بینایی و سلامت دهان و دندان نباشد، کم اهمیت تر از آن ها نیز نیست.

نتایج ارزیابی آزمون های سلامت میان مردم

چرا به ارزیابی شنوایی کمتر از ارزیابی سلامت سایر ارگان های بدن بها می دهیم؟

یکی از علت هایی که تفاوت فاحشی میان اهمیت سلامت بینایی، سلامت دهان و دندان با سلامت شنوایی وجود دارد این است که آسیب به سیستم شنوایی اغلب از دید ما پنهان می ماند؛ و مانند حسی چون حس بینایی، ضعف سیستم مدام جلوی چشم ما نیست!!! یا آسیب به سیستم شنوایی دردی چون درد کرم خوردگی دندان در ما ایجاد نمی کند؛ بنابراین برای ما از اهمیت کمتری برخوردار می باشد. اما آیا چون ما این ضعف را کمتر احساس می کنیم و دردی هم در قبال آسیبش احساس نمی کنیم، اهمیت آن کمتر از سایر ارگان هاست؟

اهمیت سلامت سیستم شنوایی

جواب این سوال با قاطعیت منفی است. به هزار و یک دلیل. دو مورد از دلایلی را که شاید کمتر با آن ها آشنا باشید در این مقاله به شما می گویم:

دلیل اول

حس شنوایی، حسی است که ما بیشترین اطلاعات محیطی را از طریق آن دریافت می کنیم. هرچند که تصور عموم این چنین نیست. اما به توضیحات من گوش کنید تا شما را متقاعد کنم. فکر می کنید چند درصد از موضوعاتی که در زندگی ما تاثیر دارند یا برای ما مهم هستند و ما از وجود آن ها اطلاع داریم، قابل دیدن و لمس کردن هستند؟ تعجب نکنید اگر به شما بگویم تعداد آن ها بسیار کم است. بسیاری از موضوعاتی که در زندگی ما وجود دارند و ما از آن ها به درکی رسیده ایم، تنها از طریق شنیدن برای ما درونی سازی شده اند. به این فکر کنید که چه کسی تا به حال شادی و غم را به شما نشان داده است؟ هیچ کس! پس شما از کجا به این مفاهیم دست پیدا کرده اید؟ تنها از دیدن حالت چهره؟

دلیل دوم

حس شنوایی، حسی است که با آگاه کردن ما به اصوات باعث جهت یابی و تشخیص موقعیت اشیا نیز می شود. تصور کنید در حال عبور از خیابانی هستید و یک ماشین با سرعت زیاد در حال نزدیک شدن به شماست. از کجا می فهمید که در موقعیت خطر هستید اگر صدای بوق ماشین را نشنوید و جهت نزدیک شدن آن را تشخیص ندهید؟

حس شنوایی به جهت یابی ما کمک می کند.

یکی از مهم ترین وظایف حس شنوایی، کمک به جهت یابی ماست.

بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به کم شنوایی هستند و یک سوم افرادی که سن آنها ۶۵ سال یا بیشتر است به درجاتی از کم شنوایی مبتلا هستند.

با وجود این آمار وحشتناک هنوز به طرز عجیبی ما در برابر ارزیابی شنوایی خود مقاومت می کنیم و تعداد اندکی هستند که به صورت مرتب شنوایی خود را به صورت مرتب مورد ارزیابی قرار می دهند.

جهت مطالعه ی مقاله ی “کم شنوایی در کودکان”  اینجا کلیک کنید.

برای کسانی که به سلامتی خود اهمیت می دهند!

اگر از کسانی هستید که به سلامتی خود اهمیت می دهید و سلامتی بدنتان جزو الویت های زندگی‌تان است. ارزیابی شنوایی به صورت مرتب (سالی یکبار برای بزرگسالانی که در معرض عوامل خطرزا قرار ندارند.) از مهم ترین توصیه هایی است که می توانم به شما در زمینه ی سلامت فردی کنم.

اگر در معرض عوامل خطرزا مانند سر و صدای زیاد در محیط کار یا محل زندگی خود، مصرف داروهایی با عوارض جانبی، بیماری های مختلف و… هستید، این مدت برای شما کمتر از یک سال است. یعنی شما باید حداقل هر ۶ ماه یکبار تست ارزیابی شنوایی را انجام دهید تا اگر مشکلی در آن به وجود آمده بود، به سرعت تشخیص داده شود و از پیشروی آن جلوگیری شود.

اگر مبتلا به کاهش شنوایی شده باشید، کشف و ارزیابی زودهنگام آن می تواند تاثیر عمیقی در کیفیت زندگی شما بگذارد. اگر هم مبتلا به کاهش شنوایی نشده باشید، باز هم چیزی از دست نداده اید و ارزیابی شنوایی کنونی شما می تواند پایه ای برای سنجش ارزیابی های بعدی باشد.

چرا کلینیک ملاصدرا؟

هدف مرکز ارزیابی شنوایی و تعادل ملاصدرا خدمت رسانی و کمک به مددجویان و مراجعین محترم خود با تکیه بر دانش، تجربه، تکنولوژی، تعهد، احساس وظیفه و انسانیت است و موفقیت خود را منوط به رضایت مراجعین خود می داند.

مرکز ارزیابی شنوایی و تعادل ملاصدرا

تست ارزیابی شنوایی الکتروفیزیولوژیک در مرکز ارزیابی شنوایی و تعادل ملاصدرا

این مرکز با داشتن کادری مجرب با مدارک معتبر دانشگاهی (دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی در رشته شنوایی شناسی)، دسترسی به آخرین تکنولوژیهای معتبر ارزیابی و تجربه کافی در زمینه های مختلف ارزیابی سرگیجه و تعادل، وزوز گوش، تجویز و تنظیم انواع وسایل کمک شنوایی و سمعک و بسیاری از مشکلات شنوایی و تعادلی و انجام خدمات توانبخشی مناسب در این زمینه ها، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و تعادل بوده که همه آزمونهای تخصصی در این دو حیطه را انجام می دهد.

تجویز و تنظیم سمعک یکی از تخصص های ویژه این مرکز است که با انجام آزمونهای تخصصی گفتاری برای تعیین میزان کارایی عصب شنوایی(SIN Test / Quick Sin Test/…) شروع و با انجام آزمون تخصصی Real Ear Measurement برای اطمینان تنظیم صحیح سمعک پایان می پذیرد که تنها در سمعک ملاصدرا انجام می گردد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]