عفونت گوش میانی در کودکان ، درمان ، روش های تشخیص و علائم آن

عفونت گوش میانی در کودکان ، درمان ، روش های تشخیص و علائم آن

27 اکتبر 2019

درد گوش، احساس کیپ شدن و پری گوش، خروج ترشح و … شاید شما نیز از آن دسته افرادی باشید که حداقل یکبار در طول دوران زندگی تان بصورت همزمان این علائم را داشته اند و یا حداقل وجود این علائم را در یکی از اطرافیان خود مشاهده کرده اند. درصد زیادی از نوزادان نیز ممکن است به این علائم دچار شده و آن را تجربه کرده باشند. اینها تنها تعاریف کوتاهی از عفونت گوش میانی و علائم آن در افراد بود. در این مقاله به بررسی این بیماری، علائم، پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت.

آیا عفونت گوش میانی یک بیماری جدی و خطرناک است؟

درباره اینکه آیا عفونت گوش میانی خطرناک است یا خیر باید چندین نکته را در نظر داشت. اول آنکه در اکثر موارد عفونت گوش میانی بدون درمان دارویی بهبود می یابد اما این نکته نباید منجر به بی تفاوتی نسبت به عفونت گوش میانی شود چرا که عفونت گوش میانی در مراحلی تبدیل به پدیده ای بسیار دردناک خواهد شد که دردهای مربوط به آن میتوانند زندگی فرد را مختل سازند. گاهأ نیز عفونت های گوش میانی به عفونت های مزمن تبدیل می شوند که در این صورت نیز پروسه ی درمان آنها بسیار سخت خواهد بود و همچنین ممکن است به ایجاد آسیب های دائمی در گوش منجر شود.

دلایل ابتلا به عفونت گوش میانی چیست؟

در حالت عادی، مقدار طبیعی مخاط در سینوس ها توسط شیپور استاش تخلیه شده و گوش عملکرد طبیعی خود را دارد. اما در هنگام سرما خوردگی و یا هر بیماری دیگری که منجر به افزایش مخاط در سینوس ها شود، سرعت تخلیه مخاط توسط شیپور کاهش یافته و این امر موجب تجمع مخاط در پشت پرده گوش خواهد شد و فشار زیادی را به آن وارد خواهد کرد و در این حالت گفته می شود که فرد دچار عفونت گوش میانی شده است.

عفونت گوش میانی

نشانه ها و علائم عفونت گوش میانی چیست؟

بطور کلی علائم عفونت گوش میانی در کودکان و بزرگسالان بعضأ با یکدیگر متفاوت بوده که طی ۲ دسته بندی به آن می‌پردازیم.

علائم عفونت گوش میانی در کودکان

آمارها نشان می دهد که ۷۵ درصد از کودکان قبل از رسیدن ۳ سالگی حداقل یکبار دچار عفونت گوش میانی شده و در واقع عفونت گوش میانی در میان کودکان بسیار شایع است. همچنین علائم عفونت گوش میانی در کودکان نسبت به بزرگسالان گستردگی بیشتری دارد. در واقع علائم عفونت گوش میانی در کودکان عبارت است از: درد گوش، گریه و بی تابی های مکرر، تب، مشکلات مربوط به اشتها، وجود مشکلات تعادلی و بد خوابی.

علائم عفونت گوش میانی در بزرگسالان

میزان شیوع عفونت گوش میانی در میان بزرگسالان نسبت به کودکان کمتر شایع بوده اما وجود دارد. از علائم عفونت گوش میانی در بزرگسالان می توان به کم شنوایی، درد گوش، احساس پُری در گوش و تجمع مایع در آن اشاره کرد.

انواع عفونت های گوش میانی کدامند؟

عفونت گوش میانی ممکن است در افراد مختلف نمود متفاوتی داشته و علائم عفونت گوش میانی در هر شخص متفاوت باشد. در ادامه ی مقاله به بررسی انواع عفونت گوش میانی و تاثیر آن بر قسمت های مختلف بدن خواهیم پرداخت.

رابطه عفونت گوش میانی و سرگیجه

درباره ی وجود رابطه بین عفونت گوش میانی و سرگیجه اطلاعات موثقی در دست نیست اما به وضوح می توان ارتباط عفونت های گوش داخلی و تاثیر آن بر سرگیجه را توضیح داد چرا که در حین عفونت گوش داخلی، عفونت باعث التهاب لابیرنت گوش شده که این امر باعث ایجاد سرگیجه در شخص خواهد شد.

رابطه ی کم شنوایی و عفونت گوش میانی

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، در حین عفونت گوش میانی، مخاط تخلیه نشده توسط شیپور استاش در پشت پرده ی گوش جمع شده و مانع حرکت طبیعی آن و بالطبع حرکت طبیعی استخوانچه ها خواهد شد و همین امر به ایجاد نوعی از کم شنوایی به نام کم شنوایی انتقالی منجر می شود. البته لازم به ذکر است که کم شنوایی ایجاد شده توسط عفونت گوش میانی اغلب موقتی بوده و پس از درمان عفونت گوش میانی خود به خود درمان می یابد.

رابطه ی رشد گفتار و زبان و عفونت گوش میانی

توضیح این مورد ارتباط نزدیکی با مورد قبلی یعنی رابطه ی عفونت گوش میانی و کم شنوایی دارد چرا که همانطور که می دانیم، اگر شنوایی فرد در سنین پائین توسط عفونت گوش میانی تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یابد، این کم شنوایی بر رشد گفتار و زبان وی داشته و ممکن است آن را مختل کند. به همین دلیل است که گفته می شود عفونت گوش میانی به خودی خود بیماری خطرناکی نیست اما اگر به آن رسیدگی نشود، دارای علائم مشکل ساز خواهد شد.


جرم گوش چیست؟ علائم و علل جرم گرفتگی گوش


راههای تشخیص عفونت گوش میانی

در حالت عادی تشخیص عفونت گوش میانی از طریق تاریخچه گیری و بیان علائم بیمار امکان پذیر است چرا که علائم عفونت گوش میانی بسیار واضح اند اما اگر علائم به حدی ناواضح باشند که پزشک به شک بیوفتد، انجام یکسری از آزمایشات تشخیصی ضروری است. این آزمایشات عبارتند از مشاهده ی گوش توسط اتوسکوپ برای تشخیص مایع پشت پرده گوش، انجام تست تمپانومتری برای مشاهده فشار گوش میانی و حرکت پرده ی گوش و اجرای تست رفلکس آکوستیک برای مشاهده ی جذب و یا انعکاس امواج صوتی و تاثیر پذیری آن از تجمع مایع پشت گوش.

عفونت گوش میانی در کودکان

راه های درمان عفونت گوش میانی

راه های درمان عفونت گوش میانی در کودکان با راه های درمان عفونت گوش میانی بزرگسالان متفاوت است و در مقالات علمی تأکید بیشتر بر درمان عفونت گوش میانی کودکان قرار داده شده هرچند که همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، عفونت گوش میانی را در هر سطح و در هر سن باید جدی گرفت. اولین نکته ای که در درمان عفونت گوش میانی کودکان مدنظر است این است که اگر کودک در سنین زیر ۶ ماهگی قرار دارد، تا حد امکان از او در برابر سرماخوردگی محافظت شده و در صورت ایجاد سرماخوردگی و عفونت، آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک را بصورت مداوم و مرتب برای او مورد استفاده قرار دهیم.

در سنین بالاتر از ۶ ماه از آنجایی که عفونت گوش میانی حالت پرریسک تر خود را برای کودک از دست داده، توصیه می شود کودک بدون آنتی بیوتیک فقط تحت مراقبت باشد. در واقع نباید هر عفونت گوشی را با آنتی بیوتیک درمان کرد چرا که همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، در اکثر موارد عفونت گوش میانی بدون درمان دارویی بهبود می یابد. در واقع در اکثر موارد تنها با رعایت چند نکته ساده می توان عفونت را بدون درمان دارویی بهبود داد چرا که آنتی بیوتیک فقط کاهش دهنده ی درد ناشی از عفونت است و نه درمان کننده ی خود آن.

پروسه ی زمانی درمان عفونت گوش میانی چقدر است؟

پروسه ی زمانی درمان عفونت گوش میانی بستگی زیادی به نوع عفونت، شدت علائم، سن فرد و نیز مدت زمان آغاز عفونت دارد و نمی توان بطور کلی برای همه ی اشخاص یک مدت زمان خاص را در نظر گرفت.

آیا عفونت گوش میانی مسری است؟

خیر. عفونت گوش میانی به تنهایی نمی تواند قابل سرایت از شخصی به شخص دیگر باشد اما باید با مراقبت از خود سعی کنیم به سرما خوردگی و آنفولانزایی که ممکن است منجر به ایجاد عفونت گوش میانی شود، مبتلا نشویم.

عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی

سوالات متداول درباره ی عفونت گوش میانی

برای درمان عفونت گوش میانی چه کاری را انجام دهیم؟

عفونت گوش میانی در اکثریت موارد بدون درمان دارویی و صرفأ با یکسری مراقبت و گذر زمان قابل درمان است. معمولا برای درمان عفونت گوش میانی کودکان آنتی بیوتیک تجویز می شود اما باید این موضوع را مد نظر قرار داد که آنتی بیوتیک فقط کاهنده ی درد ناشی از عفونت گوش میانی است و نه درمان کننده ی خود آن.

برای پیشگیری از عفونت گوش میانی چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم؟

از آنجایی که عفونت گوش میانی اکثرا در کودکان اتفاق میوفتد، چند نکته برای پیشگیری از ابتلای به آن را در اینجا ذکر خواهیم کرد. اول آنکه مطالعات علمی این موضوع را اثبات کرده اند که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، سیستم قوی تری در برابر ابتلا به عفونت گوش میانی خواهند داشت. دوم آنکه سعی کنیم کودک را کمتر در معرض مکان های شلوغ و پر رفت و آمد قرار دهیم تا از ابتلای وی به سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری شود. همچنین، قرار گرفتن کودک در معرض دود حاصل از دخانیات ممکن است منجر افزایش امکان عفونت گوش میانی در کودک شود پس تا حد امکان از این موضوع جلوگیری کنیم.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

سردرد خود را شناسایی کنید بدانید از کدام نوع است و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. سردرد ...

17 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
71 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LiadaTott
1 ماه قبل

BUT it took 30 60 minutes to really work and that was the one that made her like a cheech and chong character all dazed out and not able to function buy fincar 5mg cheap

Web-admint
1 ماه قبل

Al great deal for a web developer. Details: https://zetds.seychellesyoga.com/var_montero

Gloriat
1 ماه قبل

Shall we exchange links? My website https://zetds.seychellesyoga.com/jml

Leonat
1 ماه قبل

Content for your website https://zetds.seychellesyoga.com/info

Charlotet
1 ماه قبل

Web Development Wizards https://zetds.seychellesyoga.com/info

Normat
1 ماه قبل

Can provide a link mass to your website https://zetds.seychellesyoga.com/info

Laurat
30 روز قبل

Your site’s position in the search results https://zetds.seychellesyoga.com/info

Gabrielt
30 روز قبل

Free analysis of your website https://zetds.seychellesyoga.com/info

Wendyt
30 روز قبل

Content for your website https://zetds.seychellesyoga.com/info

Lindat
30 روز قبل

Web Development Wizards https://zetds.seychellesyoga.com/info

Camillat
29 روز قبل

Can provide a link mass to your website https://zetds.seychellesyoga.com/info

Camillat
29 روز قبل

Your site’s position in the search results https://zetds.seychellesyoga.com/info

Melissat
29 روز قبل

Free analysis of your website https://zetds.seychellesyoga.com/info

Gwinnettt
29 روز قبل
Ellat
28 روز قبل

I offer mutually beneficial cooperation https://zetds.seychellesyoga.com/info

Sandrat
28 روز قبل

Cool website. There is a suggestion https://zetds.seychellesyoga.com/info

Gwent
28 روز قبل

Cool website. There is a suggestion https://zetds.seychellesyoga.com/info

Priscillat
28 روز قبل

I really liked your site. Do you mind https://zetds.seychellesyoga.com/info

Judyt
28 روز قبل

Here’s what I can offer for the near future https://zetds.seychellesyoga.com/info

Tiffanyt
27 روز قبل

You will definitely like it https://zetds.seychellesyoga.com/info

Victoriat
27 روز قبل

Content for your website https://ztd.bardou.online/adm

Jocelynt
27 روز قبل

Web Development Wizards https://ztd.bardou.online/adm

Peggyt
27 روز قبل

Can provide a link mass to your website https://ztd.bardou.online/adm

Lydiat
26 روز قبل

Your site’s position in the search results https://ztd.bardou.online/adm

Stellat
26 روز قبل

Free analysis of your website https://ztd.bardou.online/adm

Sandyt
26 روز قبل

SEO Optimizers Team https://ztd.bardou.online/adm

Selenat
26 روز قبل

I offer mutually beneficial cooperation https://ztd.bardou.online/adm

Estert
25 روز قبل

Cool website. There is a suggestion https://ztd.bardou.online/adm

Edisont
25 روز قبل

I really liked your site. Do you mind https://ztd.bardou.online/adm

Juliat
25 روز قبل

Here’s what I can offer for the near future https://ztd.bardou.online/adm

Charlotet
25 روز قبل

Content for your website https://ztd.bardou.online/adm

Maryt
24 روز قبل

Web Development Wizards https://ztd.bardou.online/adm

Averyt
24 روز قبل

Can provide a link mass to your website https://ztd.bardou.online/adm

Mollyt
24 روز قبل

Your site’s position in the search results https://ztd.bardou.online/adm

Juliett
24 روز قبل

Free analysis of your website https://ztd.bardou.online/adm

Joycet
23 روز قبل

SEO Optimizers Team https://ztd.bardou.online/adm

Scarlett
23 روز قبل

I offer mutually beneficial cooperation https://ztd.bardou.online/adm

Emilyt
23 روز قبل

Cool website. There is a suggestion https://ztd.bardou.online/adm

Edisont
23 روز قبل

Content for your website http://myngirls.online/

Mariant
23 روز قبل

Web Development Wizards http://myngirls.online/

Adelaidat
22 روز قبل

Can provide a link mass to your website http://myngirls.online/

Jennyt
22 روز قبل

Your site’s position in the search results http://myngirls.online/

Rutht
21 روز قبل

Free analysis of your website http://myngirls.online/

Dianat
21 روز قبل

SEO Optimizers Team http://myngirls.online/

Margarett
20 روز قبل

I offer mutually beneficial cooperation http://myngirls.online/

Edisont
20 روز قبل

Content for your website http://fertus.shop/info/

Mariant
20 روز قبل

Web Development Wizards http://fertus.shop/info/

Adelaidat
19 روز قبل

Can provide a link mass to your website http://fertus.shop/info/

Jennyt
19 روز قبل

Your site’s position in the search results http://fertus.shop/info/

Rutht
19 روز قبل

Free analysis of your website http://fertus.shop/info/