سمعک عینکی

سمعک عینکی

21 نوامبر 2020

در سمعک عینکی همه ی قطعات سمعک درون دسته های قاب قرار دارند. جهت آشنایی بیشتر در رابطه با مزایای این نوع سمعک مطالعه این مطلب پیشنهاد میشود.

اگر تا به حال گذرتان به کلینیک های سنجش شنوایی و یا مراکز توانبخشی افتاده باشد، ممکن است افرادی را مشاهده کرده باشید که بطور همزمان دارای چندین معلولیت در اندام های خود هستند.

مثلا افرادی که هم ناشنوا و هم نابینا هستند و یا افرادی که دارای ضعف حرکتی بوده و همزمان در یکی دیگر از سیستم های بدن خود نیز دچار مشکل هستند.

معمولا برای حل مشکلات این افراد ابتدا الویت بندی صورت میگیرد. یعنی آنکه در حال حاضر بهبود کدام عملکرد در این فرد حیاتی تر است و قاعدتأ ابتدا به آن پرداخته می شود.

گاهأ نیز از دستگاه ها و ابزارآلاتی استفاده می شود که بطور همزمان بتوانند باعث بهبود عملکرد در دو یا چند سیستم در فرد بشوند. یکی از این ابزار، سمعک عینکی است که امروز و در این مقاله به بررسی و شناخت آن می پردازیم.

سمعک عینکی

سمعک عینکی

سمعک عینکی چیست؟

درصد زیادی از افرادی که ملزم به استفاده از سمعک هستند ممکن است بدلیل ضعف چشم، مجبور به استفاده از عینک هم باشند که گاهأ استفاده همزمان از عینک و سمعک ممکن است برای افراد سخت باشد.

همچنین برخی از افراد به دلایل مختلفی از جمله انسداد مجرای گوش و یا احساس ناراحتی برای استفاده از سمعک ممکن است تمایل زیادی به استفاده و خرید سمعک عینکی داشته باشند.

سمعک عینکی سمعکی است که اجرای آن درون دسته عینک های مخصوص جای‌گذاری شده است. مثلا میکروفون سمعک در بخش انتهایی عینک قرار داشته و امکان استفاده همزمان از عینک و سمعک را به کاربران خواهد داد.

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی،  این سمعک ها نیز همانند دیگر مدل های سمعک دستخوش تغییرات زیادی شده اند که در این مقاله به آن می پردازیم.

انواع سمعک های عینکی

دو نوع سمعک عینکی تحت عنوان سمعک عینکی هوایی و سمعک عینکی استخوانی وجود دارد که توضیحاتی راجع به هر یک خواهیم داد.

سمعک عینکی هوایی

این نوع از سمعک هوایی از لحاظ عملکرد شباهت زیادی به سمعک های پشت گوشی دارد. در واقع سمعک در بخش انتهایی دسته عینک قرار گرفته و به وسیله ی یک سیم باریک به درون گوش راه پیدا می کند.

سمعک عینکی استخوانی

در درصد کمی از افرادی که ملزم به استفاده از سمعک هستند، مجرای گوش ممکن است کاملا مسدود باشد

که در اینصورت نمی توان از سمعک های معمول استفاده کرد. یا مثلا در درصد زیادی از افراد، عرق بیش از حد مجرای گوش و با جرم آن باعث خراب شدن سمعک می شود که در این افراد استفاده از سمعک های راه استخوانی انتخاب بهتری است.

در سمعک عینکی استخوانی، سمعک در انتهای عینک و چسبیده به استخوان ماستوئید قرار گرفته تا صدا از آن طریق شنیده شود.

سمعک عینکی

مزایای استفاده از سمعک های عینکی

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، مهم ترین مزیت خرید این سمعک ها استفاده همزمان عینک و سمعک با همدیگر است که کاربری هر دو را برای افراد آسان نموده است.

همچنین، خرید این نوع سمعک برای کودکان و یا سالمندانی که ممکن است استفاده از سمعک های معمول برایشان سخت باشد نیز توصیه می شود.

از دیگر مزایای مهم، برای افرادی است مجرای گوش آنها بصورت مادرزادی و یا بر اثر تصادفات رانندگی دچار انسداد شده و نمی توانند از سمعک های معمول استفاده کنند.

همچنین، خرید این نوع سمعک برای افرادی که مجرای گوششان بیش از عرق کرده و یا جرم ترشح می‌کند و نگران خرابی سمعک شان هستند نیز گزینه مناسبی است. نکته آخر اینکه استفاده از این نوع سمعک ها زیبایی بیشتری نسبت به بسیاری از گروه های سمعک خواهد داشت.

نکات مهم قبل از خرید

خرید این سمعک ها همانند هر سمعک دیگری نیازمند مشاوره و پرس و جو است. بطور کلی برای خرید سمعک باید نکات زیادی را مدنظر داشت

از جمله آنکه انتظارات ما از یک سمعک چیست؟ عملکرد و ویژگی های سیستم شنوایی ما چگونه است؟ سمعک مان را از چه برندی میخواهیم تهیه کنیم؟ میزان کم شنوایی مان چقدر و از چه نوعی است؟ علاقمند به استفاده از کدام تکنولوژی ها در سمعک مان هستیم؟ چقدر میتوانیم برای خرید سمعک هزینه کنیم؟ تمام این نکات را قبل از خرید سمعک باید مدنظر قرار داد.

حدود قیمت

در مقالات قبلی به این موضوع اشاره کردیم که قیمت سمعک فقط نمی‌تواند بر اساس نوع و شکل ظاهری آن ارزش گذاری شود بلکه عوامل بسیار زیادی در قیمت یک سمعک موثرند.

اینکه سمعک از چه برندی است، چه تکونولوژی هایی در آن بکار رفته، هوشمند است یا آنالوگ، ضد آب است یا نه و… تمام اینها عواملی هستند که در قیمت گذاری یک سمعک موثرند.

پس هنگام خرید سمعک عینکی نیز باید تمام این عوامل را مدنظر قرار داد تا ادیولوژیست بتواند حدود قیمت سمعک عینکی را به ما اعلام کند.


حدود قیمت سمعک آنالوگ در سمعک ملاصدرا


سمعک عینکی

خرید انواع سمعک عینکی از کلینیک ملاصدرا

ارائه مشاوره رایگان جهت خرید انواع سمعک عینکی، ارائه باتری مورد نیاز سمعک به مدت یکسال بصورت رایگان، مهلت تست سمعک و ارائه کارت گارانتی رایگان از جمله مزایای خرید سمعک عینکی از کلینیک ملاصدرا است.

سوالات متداول

آیا سمعک عینکی را می توان برای همه افراد کم شنوا تجویز کرد؟

خیر. استفاده از این سمعک ها فقط در نوع و مقدار خاصی از کم شنوایی موثر است و نمیتوان در همه افراد از آن استفاده کرد. مثلا استفاده از  این سمعک در کم شنوایی های حسی عصبی موثر نیست.

استفاده از سمعک عینکی برای چه افرادی مناسب است؟

کودکان و سالمندانی که استفاده از سمعک های معمول برایشان سخت است، افرادی که ملزم به استفاده از سمعک و عینک بطور همزمان هستند، افرادی که مبتلا به انسداد مجرای گوش هستند و نیز افرادی که گوششان ترشح و یا عرق بیش از حد دارد، افراد کاندید برای استفاده از این سمعک ها هستند.

البته در کنار همه این موضوعات باید به نوع و میزان کم شنوایی فرد نیز توجه کرد چرا که برای برخی از انواع کم شنوایی استفاده دلبخواهی از این نوع سمعک ها ممکن نیست.

آیا  این سمعک ها از انواع سمعک های آنالوگ هستند؟

خیر. سمعک های عینکی نیز مانند دیگر مدل های سمعک از تنوع زیادی برخوردار بوده و شامل انواع آنالوگ، دیجیتال و هوشمند هستند.

سمعک عینکی

سمعک عینکی

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها