عوارض استفاده از هدفون

عوارض استفاده از هدفون

26 سپتامبر 2021

همۀ ما در طول روز هنگام عبور از خیابان، قدم زدن در پارک، تردد در مترو و یا هنگام غذا خوردن در رستوران افراد زیادی را می‌بینیم که از انواع مختلف هدفون و هندزفری استفاده می کنند. استفاده از هدفون علی الخصوص در میان جمعیت جوانان و نوجوانان بسیار رایج است و مطابق با آمارها هر فرد در طول روز بطور میانگین ۳۰ دقیقه از هدفون استفاده میکند که این میزان در برخی افراد بسیار بیشتر و بالاتر است. در این مقاله به بررسی عوارض استفاده نادرست از هدفون و هندزفری می پردازیم.

عوارض استفاده از هدفون

عوارض استفاده از هدفون

عوارض استفاده از هدفون

استفاده از هدفون علی الخصوص برای مدت زمان طولانی و با هدفون های غیر استاندارد و نامناسب، ممکن است عوارض جبران ناپذیری را بر روی سیستم شنوایی افراد داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عوارض استفاده از هدفون ها کاهش شنوایی به مرور زمان است. همانطور که میدانید بخش زیادی از وظایف سیستم شنوایی در انسان به عهده سلول های مویی ریزی است که درون حلزون گوش قرار گرفته اند. این سلول های مویی بسیار ظریف و شکننده بوده و ممکن است بعد از عبور صدای بسیار بلند از پرده گوش و لرزش استخوانچه های درون گوش دچار آسیب شوند. آسیب به سلول های مویی گاهی موقتی و گاهی دائمی است.

عفونت کانال گوش یکی دیگر از عوارض استفاده از هدفون هاست که در افرادی که بهداشت را در استفاده از هدفون رعایت نمی کنند، رخ می دهد. افراد، هدفون هارا روی زمین، داخل کیف و یا مکان های آلوده نگه می دارند و هنگام استفاده آن را داخل گوش خود قرار می‌دهند. طبیعی است که سطح هدفون در این حالت پر از میکروب ها و باکتری های متفاوت خواهد شد که می‌توانند به عفونت کانال گوش منجر شوند.

احساس وزوز در گوش از دیگر عوارضی است که میتواند در پی استفاده از هدفون در افراد ایجاد شود. همانطور که میدانید آسیب به سلول های مویی از اصلی ترین عوامل ایجاد کننده وزوز در گوش است و استفاده از هدفون با صدای بلند و در طولانی مدت نیز می‌تواند بر سلول های مویی اثر منفی داشته باشد و فرد را به وزوز مبتلا کند.

بی توجه شدن به محیط اطراف از جمله دیگر عوارض استفاده از هدفون است. درصد زیادی از افراد هنگام عبور از خیابان برای دور شدن از آلودگی های صوتی موجود در سطح شهر از هدفون استفاده میکنند اما این نکته را نیز باید مد نظر داشت که هدفون ممکن است صداهایی که در هنگام عبور از خیابان، سالن انتظار مترو و یا عبور از کنار ریل های قطار لازم است که شنیده شوند را نیز می پوشاند و این امر ممکن است باعث ایجاد اتفاقات جبران ناپذیری شود. مثلا در آمار ها آورده شده که فقط در سال ۲۰۱۴ تعداد ۳۷۹ نفر در دهلی قدیم بدلیل استفاده از هدفون و بی توجهی به هشدار رانندگان قطار، توسط آنها زیر گرفته شده اند.

آخرین مورد از عوارض استفاده از هدفون ها، آسیب جدی به مغز است. همانطور که میدانید مغز انسان متمایل به سکوت است و هر عاملی که در طولانی مدت بر هم زننده این سکوت باشد، میتواند به مرور زمان باعث ایجاد آسیب های جدی به مغز شود

 

آیا استفاده از هدفون می‌تواند به دیگر ارگان های بدن نیز آسیب بزند؟

بله. استفاده از هدفون در طولانی مدت میتواند به سردرد های مزمن و نیز ایجاد آسیب به مغز شود.

همچنین از دیگر عوارض جانبی هدفون میتوان به کاهش تمرکز، اختلال حواس، اختلالات حلق و بی توجهی به محیط اطراف اشاره کرد .

عوارض استفاده از هدفون به صورت دائمی

عوارض استفاده از هدفون به صورت دائمی

چگونه آسیب ناشی از استفاده از هدفون را کاهش دهیم؟

مهم ترین و اصلی ترین راه کاهش آسیب ناشی از هدفون، مدیریت زمان استفاده از آن است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که  گوش دادن به ۸۵ dB صدا بیشتر از ۸ ساعت در روز می‌تواند منجر به آسیب جدی به سیستم شنوایی شود. هنگامی که فرد صدا را به ۱۰۰ دسیبل افزایش دهد ، این آسیب در کمتر از ۱۵ دقیقه اتفاق می افتد. پس باید این نکته را مد نظر قرار داد که مدت زمان استفاده از هدفون در طول روز بسیار مهم است و افراد باید سعی کنند این مدت زمان را به کنار از نیم ساعت در روز کاهش دهند.

کاهش میزان شدت صدا در هدفون نیز راه دیگر کاهش آسیب به سیستم شنوایی از طریق هدفون است. برای این کار بهتر از تنظیمات تلفن همراه یا پخش کننده صوتی خود را طوری تنظیم کنید که افزایش صدا بیش از یک حد مشخص امکان پذیر نباشد.

عوارض استفاده از هدفون

عوارض استفاده از هدفون

در این زمینه یک قانون کلی وجود دارد که به قانون ۶۰-۶۰ معروف است.

مطابق با این قانون، منطقی ترین روش استفاده از هدفون، گوش دادن به آن به مدت ۶۰ دقیقه در روز و به میزان ۶۰ درصد کل میزان صدای آن است. در این میان بهتر است پس از ۶۰ دقیقه استفاده از هدفون، به مدت یکساعت به گوش های خود استراحت صوتی داده و در معرض هیچ صدای بلندی قرار نگیرید..

همچنین برای خرید سمعک و اطلاع از قیمت سمعک با صدرا همراه باشید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]