کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

20 ژوئن 2023

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی

افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز قادر به شنیدن صداها نیستند می توانند با کاشت حلزون شنوایی قادر به شنیدن اصوات شوند. این وسیله توانایی افراد با افت شنوایی عمیق و ناشنوایانی که سلول های مویی داخلی گوش آنها از بین رفته است را در برقراری ارتباط با دیگران بهبود بخشیده و یک آگاهی نسبی از صوت به آنان می دهد. کاشت حلزون روشی برای انتقال مستقیم صوت به عصب شنوایی است. این سیستم علائم الکتریکی را مستقیما به اعصاب شنوایی می فرستد . پس در صورتی که اعصاب شنوایی سالم باشند می توان با استفاده از کاشت حلزون، فرد ناشنوا را قادر به شنیدن کرد.

کاشت حلزون شنوایی برای چه کسانی مفید است؟

برخی از شرایط استفاده از کاشت حلزون در تمام گروه های سنی مشترک است و سن کاربر در مفید بودن این پروتز برای او دخیل نیست. این موارد عبارتند از:

۱) وجود کم شنوایی شدید در هر دو گوش. حتی اگر یک گوش شنوا و یا کم شنوایی متوسط داشته باشد و گوش دیگر کاملا ناشنوا و یا کم شنوایی شدید داشته باشد،کاشت حلزون گزینه مناسبی نخواهد بود.

۲) عدم کارایی کافی سمعک برای کاربر

۳) عدم وجود بیماری یا سابقه بیماری خاص در فرد؛ زیرا برخی بیماری ها خطر پس زدن کاشت حلزون و عفونت باکتریایی را افزایش می دهند.

برخی دیگر از شرایط استفاده از کاشت حلزون به سن کاربر بستگی دارد و گروه کاندیداهای کاشت را به دو گروه کودک و بزرگسال تقسیم می کند. در ارتباط با کودکان، کاشت حلزون شنوایی درصورتی کاربرد کافی را خواهد داشت که:

۱) کودک در گفتار خود پیشرفت مناسبی نداشته باشد.

۲) کودک دارای والدین پیگیر و دلسوزی باشد که دوره توانبخشی بعد از کاشت را پیگیری کنند.

کاشت حلزون شنوایی راه حلی جایگزین برای حلزونی که از دست رفته است.هم چنین  محرک خوبی برای مسیر های عصبی شنوایی وفعال کردن دوباره ی کورتکس مغز است.

با وجود کاشت حلزون احتماالا بچه ی شما اگر مشکل مادرزادی دارد میتواند بشنود حرف بزند و مسیر تکامل گفتار وشنوایی اش را تقریبا همانند دیگر بچه ها طبیعی طی کند.

اگر طی بیماری یا سانحه ای حلزون  یک طرف یا دوطرف شمااز بین رفته است احتمالا با کاشت حلزون  میشود دوباره عصب را فعال کرد و از حس شنوایی محروم نبود

اما چگونه یک عمل جراحی میتواند باعث شود حلزونی که با شیمی درمانی یا هر اتفاق دیگه ای از بین رفته است را دوباره فعال کرد؟

با ما تا انتهای مقاله همراه باشید

کاشت حلزون چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی دستگاه های الکترونیکی است که به افراد مبتلا به کم شنوایی یا ناشنویی کمک می کند تا صداها را بشنوند. ایمپلنت شامل یک جزء خارجی است که در پشت گوش قرار می گیرد و یک جزء داخلی که با جراحی در زیر پوست کاشته می شود.

تاثیر کاشت حلزون بسته به فرد و شدت کم شنوایی آنها می توانند متفاوت باشند. به طور کلی، کاشت حلزون می تواند به فرد در درک گفتار، به ویژه در محیط های پر سر و صدا کمک کند. همچنین می توانند به بهبود فرد در تشخیص صداها مانند آلارم یا آژیر کمک کنند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که کاشت حلزون شنوایی طبیعی را بازیابی نمی کند ممکن است برای همه کارایی نباشد .. علاوه بر این، روند سازگاری با کاشت حلزون می‌تواند زمان و تلاش لازم را داشته باشد و برای ادامه پشتیبانی برای کمک به درمان نیاز یک تیم توان بخشی  باشد.

ساالنه حدود ۵۰۰ مورد با کاشت حلزون در کشور از نعمت شنوائی برخوردار می شوند. با انجام این عمل کودک ناشنوا با گذراندن یک روند طبیعی نظیر همساالن خود این فرصت را پیدا خواهد کرد که فرآیند تعلیم و تربیت خود را در مدارس عادی آموزش و پرورش طی نماید.

کاشت حلزون تنها شکلی از مداخالت پزشکی است که میتواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب شنوایی، شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند.

آیا یک فرد ناشنوا پس از کاشت حلزون می شنود؟

 

آیا یک فرد ناشنوا پس از کاشت حلزون می شنود؟

کاشت حلزون به افراد ناشنوا اجازه می دهد تا صداها و گفتار را دریافت و پردازش کنند. با این حال، این دستگاه ها شنوایی طبیعی را بازیابی نمی کنند. درواقع پروتز ابزاری است که به صدا و گفتار اجازه پردازش و ارسال به مغز را می دهند.

چه کسانی از کاشت حلزون شنوایی استفاده می کنند؟

کاشت حلزون برای همه مناسب نیست. نحوه انتخاب فرد برای کاشت حلزون با بهبود درک مسیرهای شنوایی  مغز و تغییر تکنولوژی در حال تغییر است.

هم کودکان و هم بزرگان می توانند کاشت حلزون باشند. افرادی که می توانند این دستگاه ها را بپذیرند، پس از خواندن ناشنوا به دنیا آمده یا ناشنوا می شوند. کودکان ۱ ساله اکنون کندیدای این جراحی هستند. معیارها برای بزرگان و کودکان کمی متفاوت است، اما بر اساس دستورالعمل های مشابه هستند:

فرد از ناحیه هر دو گوش کاملاً باید تقریباً کاملاً ناشنوا باشد و تقریباً هیچ بهبودی با سمعک نداشته باشد. هر کس می تواند به اندازه کافی با سمعک بشنود، کاندیدای مناسبی برای کاشت حلزون نیست.

فرد باید انگیزه بالایی داشته باشد. پس از کاشت حلزون، باید یادبگیرد چگونه از پروتز و دستگاه استفاده کند

 

جمعیت کاشت حلزون چیست؟

کاشت حلزون به بیمار ناشنوا اجازه می دهد تا بشنود. شنیدن از طریق ایمپلنت ممکن است متفاوت از شنوایی معمولی باشد، اما بسیاری از افراد این امکان را دارند که به طور کامل از طریق ارتباط دهانی به صورت حضوری و تلفنی ارتباط برقرار کنند. از هر ۱۰۰۰ کودک یک کودک با کم شنوایی حسی عصبی تا شدید عمیق متولد می شود. از دست دادن شنوایی که در اوایل زندگی رخ می دهد تاثیرات مخرب قابل توجهی بر رشد گفتار و زبان دارد. ازآنجایی که کودک با گوش دادن در مورد دنیای خود تجربه های زیادی می آموزد، کاشت حلزون می تواند تاثیرقابل توجه در ارتباط کودکان ناشنوایی که از سمعک بهره نمی برند ایجاد کند.

کاشت حلزون برای بزرگسالانی که قبلاً ارتباط برقرار کردن را یاد گرفته اند، اما اکنون قادر به شنیدن نیستند نیز بسیار مفید است. کم شنوایی فرد را به گونه ای از جامعه جدا می کند که بسیار متفاوت از سایر ناتوانی ها است. از آنجایی که نمی‌توان حرف دیگران را بشنوید، نمی‌توان با آنها ارتباط برقرار کنید. بنابراین، توسعه و حفظ روابط بین فردی با دیگران که معمولاً می شنوندبهتر می شود. اگر سمعک در این شرایط سود مفیدی ارائه نکند، کاشت حلزون می تواند بیمار را به دنیای ارتباطات بازگرداند.

آیا کاشت حلزون بر  تاثیر می گذارد؟

کاشت حلزون می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قشر شنوایی، که ناحیه‌ای از مغز مسئول پردازش اطلاعات شنوایی است، داشته باشد. هنگامی که کاشت حلزون کاشت می شود، سلول های مویی آسیب دیده یا فاقد عملکرد را در گوش داخلی دور می زند و مستقیماً عصب شنوایی را با سیگنال های الکتریکی تحریک می کند.

 

با گذشت زمان، این تحریک می تواند منجر به تغییراتی در قشر شنوایی شود. مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که کاشت حلزون را دریافت می‌کنند ممکن است افزایش فعال‌سازی در قشر شنوایی خود را تجربه کنند، به‌ویژه در پاسخ به صداهای گفتاری. تصور می‌شود که این افزایش فعال‌سازی نشان‌دهنده توانایی مغز برای انطباق با ورودی حسی جدید ارائه‌شده توسط کاشت حلزون است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که زمان و شدت سیگنال های الکتریکی ارسال شده توسط کاشت حلزون می تواند بر فعال شدن قشر مغز تأثیر بگذارد. به طور خاص، ارسال سیگنال های هماهنگ و قوی تر می تواند منجر به فعال شدن بیشتر قشر شنوایی شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاشت حلزون ایجا کلیک کن !

به طورکلی، در حالی که کاشت حلزون شنوایی را به سطح طبیعی باز نمی‌گرداند، می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد قشر شنوایی داشته باشد و توانایی فرد را برای درک و درک گفتار بهبود بخشد

کاشت حلزون می تواند اثرات قابل توجهی بر روی قشر گفتار داشته باشد، به ویژه در افرادی که برای مدت طولانی ناشنوا یا ناشنوا بوده اند. قشر گفتار بخشی از مغز است که مسئول پردازش و تولید زبان است و برای عملکرد صحیح به شدت به ورودی شنیداری متکی است.

هنگامی که کاشت حلزون کاشت می شود، گوش داخلی آسیب دیده یا غیرعملکردی را دور می زند و مستقیماً با سیگنال های الکتریکی عصب شنوایی را تحریک می کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به تغییراتی در نحوه پردازش صدا و زبان توسط مغز شود.

مطالعات نشان داده اند که کاشت حلزون می تواند باعث شود که قشر گفتار خود را در پاسخ به ورودی شنیداری جدید سازماندهی مجدد کند. در برخی موارد، مناطقی از قشر که قبلاً به پردازش اطلاعات بصری اختصاص داده شده بودند، ممکن است برای پردازش صدا تغییر کاربری داده شوند. این می تواند منجر به بهبود درک گفتار و توانایی های تولید شود، اما همچنین می تواند منجر به چالش هایی مانند مشکل در درک گفتار در محیط های پر سر و صدا شود.

 

به طور کلی، اثرات کاشت حلزون بر روی قشر گفتار می‌تواند پیچیده باشد و به عوامل مختلفی از جمله سن کاشت، شدت و مدت کم شنوایی فرد و کیفیت کاشت بستگی دارد.

 

عوارض کاشت حلزون چیست؟

 

عوارض کاشت حلزون چیست؟

خطرات جراحی کاشت حلزون همگی بسیار نادر هستند. این آسیب ها عبارتند از: عارضه، آسیب، اختلال در عملکرد دستگاه، ضعف عصب صورت، صدای زنگ در گوش(وزوز)، سرگیجه، و نتیجه ضعف شنوایی. یکی از خطرات طولانی مدت کاشت حلزون، مننژیت (عفونت محیط اطراف مغز) است.

دستگاه حلزون شنوایی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی این پروتز به دو بخش تقسیم می شوند.

۱) بخشی که در خارج از بدن قرار دارد:

* یک میکروفون که در پشت گوش قرار می گیرد.

* یک پردازشگر گفتار که باید همراه بیمار باشد و معمولا جزو قسمت پشت گوشی است.

* یک گیرنده و محرک هم همراه میکروفون و پردازشگر در پشت گوش قرار می گیرد.

۲) بخشی که در داخل بدن قرار دارد:

* یک گیرنده و محرک که در زیر پوست قسمت پشت گوش قرار می گیرد.

* الکترودها که در انتهای سیم رابط بین گیرنده و حلزون قرار دارند.

.

 

کاشت حلزون چه تاثیری بر گفتار دارد؟

اول، اطلاعات شنوایی که برخی از کودکان از ایمپلنت دریافت می کنند ممکن است برای رشد طبیعی گفتار ناکافی باشد. دوم، دوره ناشنوایی قبل از اینکه کودک ایمپلنت را دریافت کند، ممکن است گفتار را چنان غیرقابل قبول کند که یک دوره برای رشد زبانی از بین برود..

خطرات کاشت حلزون چیست؟

هر نوع جراحی یک عامل بیرونی و تهاجمی است. قرار دادن کاشت حلزون شنوایی باقی مانده در گوش عمل شده را از بین می برد. خطرات جراحی کاشت حلزون همگی بسیار نادر هستند.

یکی از خطرات طولانی مدت کاشت حلزون، مننژیت (عفونت محیط اطراف مغز) است. این بسیار نادر است و تنها ۹۱ مورد از ۶۰۰۰۰ بیمار کاشت حلزون وجود داشته است. اما ۱۷ نفر از این بیماران فوت کرده اند. آن دسته از بیمارانی که مننژیت دارند، دارای چندین عامل خطر مستعد کننده از جمله ناهنجاری های مادرزادی داخلی، پیش از مننژیت، عملکرد سیستم ایمنی، کمتر از ۵ سال و سابقه شناسایی مکرر گوش بودند.

از آنجایی که کاشت حلزون بین گوش میانی و داخلی قرار می گیرد، داخل گوش میانی ممکن است در امتداد کاشت به داخل گوش داخلی معمولاً استریل کشیده شوند. گوش داخلی با ارتباط مغزی دارد که از طریق آن ممکن است گسترش یابد. در حال حاضر، تمام افرادی که کاشت حلزون شنوایی دریافت می کنند، باید در برابر مواد معمولی که باعث مننژیت می شوند، ایمن شوند.

توانبخشی شنوایی

تصور بسیاری از افراد شنوا این است که کودک دچار نقص شنوایی و کاشت حلزون، اگر کلمه یا صدایی را بشنود آن را درک می کند، چرا که معتقدند که این افراد تنها صداها را با شدت کمتری دریافت می کنند ولی کیفیت صدا برای آنان با کیفیت صدایی که افراد شنوا دریافت می کنند ، تفاوتی ندارد.

اگرچه این تصور در مورد کم شنوایی های انتقالی صحیح است اما در مورد آسیب های شنوایی عمیق که تقریبا سایر آسیب های شنوایی و خصوصا اکثر افراد دارای کاشت حلزون وجود دارد صادق نمی باشد.

چرا که در این نوع آسیب های شنوایی، افراد نه تنها صدا را دریافت نمی کنند بلکه حتی در صورت تقویت صدا نیز آن را به صورتی متفاوت از آنچه سایرین می شنوند، خواهند شنید. عالوه براین در صورت انجام کاشت حلزون در افراد دارای کم شنوایی عمیق دیگر صدا به صورت موج صوتی به گوش این افراد نمی رسد بلکه پس از انجام یک سلسله پردازش ها، به شکل یک موج الکتریکی به عصب شنوایی و مغز می رسد.

بنابراین در این گونه افراد حروف، صداها وکلمات به صورت صداهایی که تا حد زیادی مشابه یکدیگر وغیر قابل تشخیص هستند دریافت میشوند و شخص مبتال ناچار است با اتکا به همان صداهای محدود که می تواند بشنود گفتار را درک نماید وچون در چنین حالتی درک حروف مشکل است درک گفتار نیز به سختی صورت می گیرد.

این افراد توانبخشی شنوایی باعث می شود که آنان بتوانند با سهولت بیشتری صداها را تشخیص داده و ما بین اصواتی که دریافت می کنند تمایز قائل شوند. استفاده از تحریکات صوتی برای کمک به افراد دچار نقص شنوایی وآموزش و تشویق آن ها به استفاده هر چه بیشتر از باقیمانده شنوایی امری ضروری و بسیار حیاتی است که به مجموعه این راهکاری های آموزشی تربیت شنیداری گفته می شود. بطور کلی می توان گفت که تربیت شنیداری چیزی به غیر از آموزش خوب شنیدن و خوب درک کردن نیست.

هدف اصلی در تربیت شنیداری بدست آوردن بیشترین مقدار ارتباط کالمی از طریق تقویت حس شنیداری به بیشترین میزان ممکن است. تربیت شنیداری سبب افزایش باقیمانده شنوایی نمی گردد، اما در عین حال سبب می شود که افراد نسبت به آنچه که می توانند بشنوند حساس تر شده و درک بهتری داشته باشند.

گرچه هدف عمده تربیت شنیداری تقویت توانایی های ارتباطی است، ذکر این نکته اهمیت دارد که بدست آوردن این هدف اصلی می تواند منجر به کسب توانایی های دیگری شامل مهارت های گفتاری وزبانی، پیشرفت های شغلی و تحصیلی و تطبیق روانشناختی موفقیت آمیزی می گردد. روش های متفاوتی برای انجام تربیت شنیداری وجود دارد اما یکی از موفق ترین این روش ها در کودکان کاشت حلزونی، روش درمان شنیداری-کالمی )AVT )نام دارد.

کاشت حلزون چه تاثیری بر گفتار دارد؟

کاشت حلزون برای ایجاد حس صدا برای افرادی که کم شنوایی شدید یا عمیق دارند طراحی شده است. کاشت حلزون می تواند حس شنیدن بسیاری از افراد را تغییر دهد و شامل موارد زیر است:

 

بهبود درک گفتار: کاشت حلزون می تواند کمک کند تا گفتار را بهتر درک شود، حتی در محیط های پر سر و صدا.

بهبود کیفیت زندگی: با بهبود ارتباطات و افزایش دسترسی به صداها، افراد دارای کاشت حلزون ممکن است احساس استقلال، اجتماعی شدن بیشتری را تجربه کنند.

آموزش بهتر: کودکان کاشت حلزون ممکن است نتایج تحصیلی بهتر است در مقایسه با نتایجی که به سمعک یا سایر وسایل کمکی متکی هستند، داشته باشند.

آگاهی از صداها: کاشت حلزون می تواند کمک کند صداهای مهم مانند آلارم یا نزدیک شدن به وسایل نقلیه را تشخیص دهند و ایمنی آنها را در زندگی روزمره بهبود بخشند.

 

!!!توجه به این نکته ضروری است…

که استفاده از کاشت حلزون در افراد مختلف متفاوت است و موفقیت به عوامل مختلف از جمله سن فرد، درجه کم شنوایی و سایر شرایط پزشکی بستگی دارد.

پس در کلمیتوان گفت کاشت جلزون بعنوان تیر آخر میتواند کمک خوبیبرای حلزون از دست رفته باشداما آگاهی از این نکته ضروری است که هیچ گاه کاشت و یا سمعک همانند شنوایی طبیعی نیستند.

ضروری است حتما جلسات توانبخشی بطور دقیق ومرتب پیگیری شود .

با وجود مزایای زیاد کاشت حلزون معمولا این جراحی اخرین شانس فرد برای شنیدن است!

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

26 مارس 2024
قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

سردرد خود را شناسایی کنید بدانید از کدام نوع است و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. سردرد ...

17 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ageless Brain Supplement
1 ماه قبل

Hi Neat post There is a problem along with your website in internet explorer would test this IE still is the market chief and a good section of other folks will pass over your magnificent writing due to this problem

Gluco Relief reviews reddit
1 ماه قبل

I just like the helpful information you provide in your articles