درمان خانگی جرم گوش

درمان خانگی جرم گوش

22 اکتبر 2019

ابتدا در گوش های خود احساس گرفتگی می کنید؛ کم کم احساس می کنید شنوایی تان کاهش پیدا کرده. احساس خارش و درد گوش به سراغتان می‌آید و احساس می‌کنید گوش هایتان دیگر تیزی سابق را ندارند. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد این است که بالا رفتن سن کم کم دارد روی شنوایی تان تاثیر می گذارد و نباید از شنوایی تان انتظار سابق را داشته باشید.

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اکثر کم شنوایی هایی از این قبیل، در اثر گرفتگی گوش ایجاد می شود. در حالیکه شاید تنها یک شستشو گوش یا ساکشن گوش بتواند مشکل را به کلی حل کند . در این مقاله قصد داریم برای شما ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش معرفی کنیم تا شاید بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و… بتوانید در منزل به راحتی از پس این مشکل بربیآبید.

 

تجمع جرم در مجرای گوش می تواند مشکلاتی از قبیل خارش، درد و کم شنوایی ایجاد کند.

 

چگونه از شر جرم گوش هایم خلاص شوم؟

گوش های ما دارای مکانیسمی بسیار پیچیده و پیشرفته هستند. مکانیسم پیشرفته ی گوش این امکان را به آن می دهد که جرم، مواد زائد خارجی مانند گرد و خاک و… را خود دفع کند. یعنی نیازی نیست که ما با وسیله ای خارجی مدام مجرای گوش خود را تمیز کنیم. گاهی ممکن است مقداری جرم در مجرای گوش های ما گیر کند. این اتفاق جلوی دفع خودکار گوش را می گیرد. از آنجایی که غدد تولید کننده ی جرم گوش در این مدت بیکار ننشسته اند و جرم بیشتری تولید کرده اند؛ این گیر کردن بواسطه ی تولید بیشتر جرم می تواند منجر به تجمع جرم در گوش و در نهایت کیپی گوش و احساس کم شنوایی شود. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی بسیاری برای شما ایجاد کند. اگر به موقع اقدام به دفع آن نکنید، می تواند برای شما مشکلات بیشتری نیز ایجاد کند.

برای درمان وزوز گوش متخصصان و کارشناسان بسیاری تعلیم دیده اند. شما با مراجعه به متخصص گوش، ادیولوژیست (شنوایی شناس) و یا حتی پزشک عمومی ممکن است بتوانید از عهده ی این مشکل برآیید. اما شما با امتحان کردن راه های خانگی زیر نیز می توانید از شر جرم کیپ شده در گوش هایتان خلاص شوید. مهم ترین مزیت روش های خانگی تمیز کردن گوش، این است که این روش ها کاملاً طبیعی بوده و هیچ گونه خطر یا عوارضی در پی ندارند.

 


 

آشنایی با سمعک های زیمنس (سیگنیا) آلمان

 


 

۶ روش درمان  خانگی برای تمیز کردن جرم گوش

  1. آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

برای این کار باید از محلول ۳% هیدروژن پراکسید، آب و گلوله پنبه (گاله) استفاده کنید. مقادیر یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک محلول به دست آید. سر خود را به یک سمت خم کنید. به صورتی که گوش کیپ شده به سمت سقف و گوش سالم به سمت کف اتاق قرار بگیرد. سپس گلوله ی پنبه را به محلول آغشته کرده و آن را در گوش خود بچکانید. چند دقیقه صبر کنید تا محلول جذب جرم گوش شود و سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا مقدار اضافی محلول از گوش خارج شود. حتی یک بار استفاده از این روش درمان خانگی می تواند برای تمیز کردن جرم گوش شما موثر باشد. علاوه بر این، محلول آب اکسیژنه اثر ضدعفونی کننده نیز دارد و از مجرای گوش در برابر عفونت های مکرر محافظت می کند.

حتما بخوانید :سمعک شارژی

آب اکسیژنه و وکس گوش

استفاده از آب اکسیژنه برای نرم کردن جرم گوش

 

  1. روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید و با قطره چکان به آرامی آن را در گوش کیپ شده ی خود بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن جذب شود. الان می توانید سر خود را به سمت مقابل کج کنید تا جرم گوش نرم شده را از گوش خود به آسانی خارج کنید. از این درمان خانگی در مواقع لزوم می توان استفاده کرد چون روغن نارگیل این قابلیت را دارد که حجم وسیعی از باکتری های مضری که به دلیل تجمع جرم در گوش انباشته شده اند، از بین ببرد.

 

روغن نارگیل چرب کننده ای بسیار قوی برای جرم گوش محسوب می شود.

استفاده از روغن نارگیل برای نرم کردن جرم گوش

 

  1. روغن بادام

از روغن بادام نیز می توان مانند روندی که برای استفاده از روغن نارگیل توضیح داده شد، استفاده کرد. مقداری روغن بادام را می توان در قطره چکان ریخته و در دمای اتاق همانند روغن نارگیل، قطره قطره در گوش ریخت. روغن بادام یکی از بهترین چرب کننده ها بوده و به خروج جرم نرم شده از گوش کمک شایانی می کند.

 

استفاده از روغن بادام به عنوان یکی از 6 روش برای تمیز کردن جرم گوش

استفاده از روغن بادام برای نرم کردن جرم گوش

 

  1. روغن بچه

شاید حتی فکرش را هم نمی کردید که روزی روغن بچه فیروز که در ایام طفولیت مدام نامش را می شنیدید، روزی برای نرم کردن جرم گوشتان به کار آید.

 

استفاده از روغن بچه به عنوان یکی از 6 روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش

استفاده از روغن بچه برای نرم کردن جرم گوش

 

روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه نیز همانند روش ذکر شده در دو مورد قبل است. به این صورت که چند قطره از روغن بچه را به کمک قطره چکان یا گلوله پنبه در گوش کیپ شده ی خود می ریزید. سپس مدتی گلوله پنبه را در گوش خود نگه دارید تا روغن از گوشتان خارج نشود و سپس آن را از گوش خود خارج کنید. روغن بچه شامل روغن های معدنی بسیاری است که از روغن بچه یک مرطوب کننده و چرب کننده ی بسیار قوی می سازند.


 مزایای خرید سمعک اتیکن Oticon از کلینیک ملاصدرا


  1. الکل

مقداری الکل صنعتی را با مقداری سرکه ی سفید با نسبت یک به یک مخلوط کنید. گوش خود را با محلول حاصل شده، شست و شو دهید تا از شر جرم سخت شده، خلاص شوید. این کار را هر چند هفته یک بار انجام دهید تا گوشتان از انواع عفونت ها در امان باشد. محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل کند. پس از انحلال جرم، الکل در همان دماهای پایین تبخیر می شود. سرکه ی سفید اما به علت داشتن خواص دارویی خود باعث جلوگیری از بروز عفونت های میکروبی در مجرای گوش می شود.

 

استفاده از محلول الکل و سرکه به عنوان یکی از 6 روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش

استفاده از محلول الکل و سرکه سفید برای نرم کردن جرم گوش

 

  1. جوش شیرین

یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید. چند قطره از محلول را با قطره چکان در گوش کیپ شده ی خود بریزید و چند دقیقه صبر کنید. سپس سر خود را به سمت مقابل خم کنید تا جرم گوش نرم شده از گوش شما خارج شود. حالا می توانید گوش خود را با یک پارچه ی تمیز خشک کنید. اگر هنوز در گوش خود احساس کیپی می کنید، یک یا دو روز بعد این کار را تکرار کنید.

 

جرم گوش سفت شده می تواند عملکرد سمعک را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر جرم گوش شما چندین روز در مجرای گوشتان انباشته شده باشد، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی بسیار افزایش می یابد. پس بهتر است قبل از اینکه لازم شود اقدامات درمانی جهت کاهش شنوایی خود انجام دهید، از ۶ روش خانگی برای تمیز کردن جرم گوش که در بالا ذکر شده، استفاده کنید.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

سردرد خود را شناسایی کنید بدانید از کدام نوع است و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. سردرد ...

17 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LiadaTott
1 ماه قبل

BUT it took 30 60 minutes to really work and that was the one that made her like a cheech and chong character all dazed out and not able to function buy fincar 5mg cheap