علت سوت کشیدن گوش چیست؟

علت سوت کشیدن گوش چیست؟

7 فوریه 2020

دلیل سوت کشیدن گوش

سوت کشیدن گوش یا به اصطلاح علمی وزوز گوش (tinnitus) اغلب به معنی شنیدن صدایی است که منبع خارجی ندارد. این عارضه یکی از شایع ترین شکایت های مراجعین در هنگام مراجعه به کلینیک های شنوایی است. تحقیقات علمی ثابت کرده اند که وزوز گوش با کم شنوایی ارتباطی تنگاتنگ دارد. اما دقت کنید، این بدین معنی نیست که اگر کسی مبتلا به وزوز گوش باشد، حتماً کم شنوایی نیز دارد.


ویژگی های سمعک رکستون Rexton چییست؟


وزوز گوش و کم شنوایی

وزوز گوش و کم شنوایی معمولاً به صورت یک پکیج تقدیم مبتلایان می شوند! همانطور که در مقاله  “ساختمان درونی گوش چه شکلی است؟” اشاره شده، صدا باید از یک مسیر طولانی شامل گوش خارجی (مجرای گوش و پرده گوش)، گوش میانی (استخوانچه ها) و گوش داخلی (سلول های مویی خارجی و داخلی) رد شود تا به عصب شنوایی و سپس به مغز برسد و شنیده شود. سلول های مویی میکروسکوپی موجود در فضای گوش داخلی در واقع سلول های حسی سیستم شنوایی ما هستند و مسئولیت آن ها انتقال تحریک صوتی به عصب شنوایی است تا عصب شنوایی پیام صوتی را به مغز ببرد و مغز نتیجه گیری کند که یک صدا شنیده شده است. کم شنوایی می تواند حاصل اختلال در هر یک از مراحل این پروسه باشد: گوش خارجی، گوش میانی، سلول های مویی، عصب شنوایی و یا حتی خود مغز.

آناتومی گوش

ساختمانی درونی گوش و سلول های مویی آسیب دیده که می تواند باعث بروز وزوز گوش شود.

آمار نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد افرادی که از سوت کشیدن گوش های خود رنج می برند به درجاتی از کم شنوایی مبتلا هستند. همین قضیه برای وزوز گوش هم صادق است. یعنی سوت کشیدن گوش می تواند حاصل اختلال در هر یک از این قسمت ها باشد. برای مثال اگر جرمی در داخل مجرای گوش خارجی فشرده شده و بیش از حد به پرده نزدیک شده باشد، می تواند باعث بروز سوت کشیدن گوش شود. یا اگر فضای گوش میانی با مایع (عفونت یا مایع سلولی) پر شده باشد، یا فرد به بیماری منییر (که یک بیماری مرتبط با گوش داخلی است) مبتلا شده باشد و در اثر بیماری به سلول های مویی او آسیب رسیده باشد، یا حتی عصب شنوایی او دچار اختلال شده باشد و شلیک عصبی منظم اتفاق نیفتد. تمامی این موارد می تواند باعث شنیده شدن صدایی مانند صدای سوت یا امثال آن در گوش شود.

 

علت سوت کشیدن گوش چیست

آمار ارتباط کم شنوایی و وزوز گوش

عوامل ایجادکننده وزوز گوش و کم شنوایی

به نظر می رسد عوامل ایجادکننده وزوز گوش می توانند عوامل ایجاد کننده کم شنوایی هم باشند. حالا که متوجه شدیم هر یک از دو اختلال کم شنوایی و وزوز گوش می توانند در اثر بروز مشکل در قسمت های یکسانی ایجاد شوند. تقریباً می توانیم با اطمینان این جمله را بگوییم: “هر آسیبی که منجر به بروز کم شنوایی شود می تواند منجر به سوت کشیدن گوش هم بشود.” البته در اکثر مواقع، نه در تمامی مواقع ! چرا؟ چون وزوز گوش می تواند علل دیگری نیز داشته باشد که به سیستم شنوایی ارتباطی ندارند. این علت ها البته چندان هم بی اهمیت و بی تاثیر نیستند؛ مثل استرس، فشار خون بالا، بیماری های قلبی- عروقی و مشکلات مربوط به مفصل فک. درد فک یکی از اصلی ترین علل سوت کشیدن گوش است؛ در حالیکه در سیستم شنوایی هیچ مشکلی وجود ندارد، درد فک می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود.

درد فک یکی از مهم ترین علت های سوت کشیدن گوش است

درد فک یکی از مهم ترین علت های سوت کشیدن گوش است

علت سوت کشیدن گوش را بیابید

اگر در گوش های خود صدایی مانند صدای سوت، صدای کتری در حال جوشیدن، وزوز زنبور و امثال این ها می شنوید، اولین کاری که باید انجام بدهید، مراجعه به ادیولوژیست و ارزیابی سلامت سیستم شنوایی‌تان است. چون همانطور که بالاتر عرض کردم کم شنوایی رابطه ی تنگاتنگی با وزوز گوش دارد. بنابراین اینکه مطمئن شوید وزوز گوش هایتان مربوط به کم شنوایی است یا نه، بسیار مهم است.

با تست شنوایی تاثیر مهم ترین علت وزوز گوش بررسی می شود. اگر در ارزیابی شنوایی انجام شده محرز شد که در سیستم شنوایی اختلالی وجود دارد، با چند تست تکمیلی می توان تعیین کرد که آیا سوت کشیدن گوش مربوط به کم شنوایی است یا نه. اگر با ارزیابی شنوایی محرز شد که سیستم شنوایی مشکلی ندارد. باز هم چندین تست تکمیلی برای یافتن علت وزوز گوش وجود دارد. در نهایت ارجاع به پزشکان متخصص و ارزیابی های تکمیلی در صورت نیاز انجام می شود. اگر علت یابی سوت کشیدن گوش انجام شد و حالا به دنبال راهی برای درمان آن هستید، توصیه می کنم حتما مقاله “نحوه درمان وزوز گوش” را مطالعه کنید. با خواندن این مقاله حتما می توانید پاسخ سوالات خود در خصوص درمان وزوز گوش را دریافت کنید. در این مقاله من انواع راه های درمان وزوز گوش را نام برده ام و توضیحات کاملی در این زمینه داده ام.

 

کلینیک ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا

کلینیک ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا

 

روندی که جهت یافتن علت وزوز گوش در این مقاله خواندید، علمی ترین پروتکل علت یابی وزوز گوش است که در کلینیک ارزیابی شنوایی و وزوز گوش ملاصدرا به دقت انجام می شود. کلینیک ملاصدرا با دسترسی به آخرین تکنولوژی های معتبر و تجربه کافی در زمینه ارزیابی وزوز گوش و انجام خدمات توانبخشی و درمانی مناسب در این زمینه، یک مرکز بسیار جامع در زمینه ارزیابی شنوایی و وزوز گوش بوده که همه آزمون های تخصصی در این این حیطه را انجام می دهد.


مزایای سمعک ویدکس Widex در برابر رقبا


 

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

سردرد خود را شناسایی کنید بدانید از کدام نوع است و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. سردرد ...

17 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LiadaTott
1 ماه قبل

BUT it took 30 60 minutes to really work and that was the one that made her like a cheech and chong character all dazed out and not able to function buy fincar 5mg cheap