کاشت حلزون و باورهای غلط مردم درباره ی آن

کاشت حلزون و باورهای غلط مردم درباره ی آن

23 اکتبر 2019

شاید روزی کسی فکرش را هم نمی کرد که لغت “ناشنوایی” به همین زودی از میان واژگان ما حذف شود. ولی خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی امروزه می توان با عملی به نام “کاشت حلزون” شنوایی را برای افرادی که حتی ناشنوا به دنیا می آیند نیز به ارمغان آورد. اما به شروطی! حالا دیگر تقریباً تمامی کسانی که با لغت کم شنوایی آشنایی دارند، اطلاعاتی درباره ی کاشت حلزون نیز دارند. هرچند این اطلاعات بسیار اندک باشد. اطلاعات اندک درباره ی کاشت حلزون باعث شده افسانه ها و باورهای نادرستی درباره ی این عمل رواج پیدا کنند.

  • “عمل کاشت حلزون، عملی بسیار گران قیمت است.”
  • “عمل کاشت حلزون بسیار سنگین و طولانی است و پس از عمل باید مدت زیادی در بیمارستان بستری ماند.”
  • “پس از کاشت حلزون دیگر نمی توانم ورزش کنم.”
  • “پس از کاشت حلزون نباید نزدیک امواج Wi-Fi قرار بگیرم.”

روزی نیست که این حرف ها را از بیمارانم نشنوم. و این ها باورهای اشتباهی هستند که به دلیل اطلاعات کم موجود در این باره به کرات در میان مردم رواج یافته اند. من در این مقاله قصد دارم با شما درباره ی درستی یا نادرستی این باورها حرف بزنم و در انتهای این مقاله شما می توانید اطلاعات درستی درباره ی کاشت حلزون بدست آورید.

کاشت حلزون چیست؟

دستگاه کاشت حلزون دستگاهی الکترونیکی است که با عمل جراحی جایگزین ساختار حلزونی شکلی که در گوش داخلی ما قرار دارد، می شود. حلزون گوش را شاید بتوان مهم ترین ارگان برای شنیدن دانست. زیرا تمامی سلول های حسی مربوط به شنوایی را در خود جای داده و با عصب شنوایی پیوند دارد. اما اگر این ساختار به دلیل رشد ناکافی از بچگی شکل نگرفته باشد، یا به هر دلیلی دچار آسیب شود، می توان با کاشت حلزون، حلزون معیوب را با حلزونی سالم تعویض کرد. اما این عمل تنها زمانی انجام می شود که سمعک مشکل را حل نکند.

ترسیم نحوه ی عمل کاشت حلزون و جایگاه قرارگیری آن روی سر

جایگاه قرارگیری دستتگاه کاشت حلزون روی سر

تفاوت سمعک و کاشت حلزون

تفاوت سمعک و کاشت حلزون در این است که سمعک هنوز به سلول های مویی موجود در حلزون امید دارد. پس تمام سعی خود را می کند تا با تقویت صدا، آن ها را تحریک به شنیدن کند. اما کاشت حلزون هیچ اعتقادی به سلول های مویی موجود در حلزون ندارد، پس آن ها را دور می زند و مستقیماً عصب گوش را تحریک می کند.

نکته ی مهم درباره ی کاشت حلزون این است که این عمل تنها در صورتی انجام می پذیرد که دیگر سلول های مویی موجود در حلزون، کارشان ساخته شده باشد. یعنی هیچ صدایی دیگر قادر به تحریک آن ها نباشد یا آسیب به قدری زیاد باشد که دیگر تقویت صدا برای این سلول ها به صرفه نباشد. کاشت حلزون اینجاست که وارد داستان شده و این مشکل را یکبار برای همیشه حل می کند. حالا که دیگر اطلاعاتتان در این باره کمی بیشتر شده می توانم این جمله را با اطمینان به شما بگویم:

به شرطی که اعصاب شنوایی سالم باشند، با کاشت حلزون می توان فرد ناشنوا را قادر به شنیدن کرد.

باورهای نادرست درباره ی کاشت حلزون

حالا که کمی درباره ی مکانیسم عمل کاشت حلزون اطلاعات بدست آوردیم، دیگر وقت آن است که به باورهای غلط و رایج میان مردم درباره ی کاشت حلزون بپردازیم و علت نادرستی آن ها را با هم بررسی کنیم.

“عمل کاشت حلزون، عملی بسیار گران قیمت است. “

اولاً باید بدانید که:

امروزه مقدار قابل توجهی از هزینه های کاشت حلزون توسط هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه ی بیماران و سازمان بهزیستی کشور تامین می شود و بار هزینه های خانواده ها به مقدار محسوسی کاهش پیدا کرده است.

یعنی شما تنها کاری که باید انجام دهید این است که دنبال کارهای اداری و پر کردن فرم های مربوطه بروید و نگران هزینه های این عمل نباشید.

ثانیاً حالا اگر به هر دلیلی شما از خیر این سهمیه هم بگذرید و بخواهید به صورت آزاد عمل را انجام بدهید، باید بگویم که هزینه ی آن در قبال خریداری یک حس، آن هم حس شنوایی، چندان هم گزاف نیست. با در نظر گرفتن این موضوع که شما با کاشت حلزون یکبار و برای همیشه حس شنوایی خود را بدست می آورید.

عمل کاشت حلزون هیچ گونه محدودیت سنی ندارد.

عمل کاشت حلزون یکبار برای همیشه شنوایی را برای شما به ارمغان می آورد.

“عملی بسیار سنگین است و باید مدت زیادی در بیمارستان بستری ماند.”

حقیقت این است که این عمل به هیچ عنوان عمل سنگینی محسوب نمی شود، زیرا برخلاف باور عمومی این عمل به مغز هیچ ارتباطی ندارد و تنها یکی از اعصابی را که به سمت آن می رود تحریک می کند. این عصب، عصب شنوایی است.

خیلی از بیماران حتی یک شب هم پس از عمل در بیمارستان بستری نمی شوند ! بلکه بسیاری از آن ها طی چند ساعت ترخیص می شوند.

“پس از کاشت حلزون دیگر نمی توانم ورزش کنم. “

تصوری که در این باره وجود دارد این است که پس از عمل کاشت حلزون تنها می توان در ورزش هایی مانند شطرنج و منچ حضور فعال داشت !!! در حالیکه برای ورزش هایی پرجنب و جوش مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال و… کافی است یک هدبند روی قسمت خارجی این دستگاه قرار بگیرد. هدبند جلوی افتادن این قسمت را خواهد گرفت و اگر احیاناً ضربه ای حین ورزش به سرتان وارد شد، از آن محافظت خواهد کرد.

استفاده از هدبند برای ورزش کردن با دستگاه کاشت حلزون

هدبندی که روی دستگاه کاشت حلزون شنوایی را در حین ورزش می پوشاند.

“پس از کاشت حلزون نباید نزدیک امواج Wi-Fi قرار بگیرم.”

حقیقت این است که دستگاه های کاشت حلزون نه تنها تداخلی با امواج Wi-Fi ندارند، بلکه دستگاه های جدید کاشت حلزون، خود از امواج Wi-Fi برای تقویت و بهبود ارتباط استفاده می کنند. با پیشرفت تکنولوژی، امروزه روش های درمان کم شنوایی بسیار هوشمند شده اند و به صورتی طراحی شده اند که بیشترین مطابقت را با شیوه ی زندگی ما داشته باشند. تمام تلاش این روش ها، از جمله کاشت حلزون بر این است که کم شنوایی دیگر به عنوان یک مشکل اساسی تلقی نشود.

آیا هنوز درباره ی استفاده از دستگاه کاشت حلزون و مزایای آن شک دارید؟ وقت گرانبهای خود را هدر ندهید. می توانید با متخصصان ما در کلینیک ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک ملاصدرا ارتباط برقرار کنید و اطلاعات تکمیلی را از آنان دریافت کنید.

راه های ارتباطی با مرکز ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸

 تلفن: ۴ − ۸۸۰۵۳۷۸۳

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

انواع سردرد و ۵ راهکار اساسی برای درمان آن

سردرد خود را شناسایی کنید بدانید از کدام نوع است و چه راهکارهایی برای درمان آن وجود دارد. سردرد ...

17 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
LiadaTott
2 ماه قبل

BUT it took 30 60 minutes to really work and that was the one that made her like a cheech and chong character all dazed out and not able to function buy fincar 5mg cheap

sekret-natury.pl
5 روز قبل

Excellent write-up

fans
5 روز قبل

۲۰ Things You Should Be Educated About Prettiest Pornstar fans