میوه و ویتامین برای تقویت شنوایی

میوه و ویتامین برای تقویت شنوایی

17 سپتامبر 2019

وراثت همیشه یکی از موثرترین عوامل در زندگی انسان ها بوده. حس شنوایی از حواسی است که وراثت تاثیر زیادی بر روی آن دارد. امروزه دور و بر خودمان افراد زیادی را می بینیم که مبتلا به پیرگوشی شده‌اند در حالیکه لزوماً پیر نیستند. علت پیرگوشی در این افراد اکثراً به دلایل ارثی بروز می کند. در این مقاله می خواهم برایتان از مواردی بنویسم که تاثیر عواملی چون وراثت را در ابتلا به کم شنوایی ها کم رنگ تر می کنند. مواردی از قبیل مصرف ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها!


حدود قیمت سمعک ای ام AM در ملاصدرا


در مقاله “چرا کم شنوایی در میان آقایان بیشتر از خانم هاست؟” اشاره کردم که شنوایی ما ممکن است بهتر هم بشود، اما چگونه؟ هزاران راه برای حفظ سلامت شنوایی وجود دارد. از مهمترین راه ها می توان به اجتناب از گوش دادن به صداهای بلند و مقابله‌ی به موقع با عفونت گوش اشاره کرد. عفونت ها معمولاً دیر یا زود توسط سیستم ایمنی بدن ما از بین می روند. اما ممکن است تا زمانی که سیستم ایمنی بدن به حسابشان برسد، آسیب های جبران ناپذیری به اندام های مختلف بدن ما وارد کنند. بنابراین اقدام به موقع در دفع عفونت ها، خیلی مهم است. اینجاست که یک سبک زندگی درست، شامل ورزش مداوم، داشتن رژیم غذایی متعادل و استفاده از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نقش پر رنگ خود را در پیشگیری از بروز کم شنوایی نشان می دهد. امروز قصد دارم در این مقاله به شما یک جمله بسیار مهم بگویم:

 

هر چیزی که می خورید، می تواند به طرز شگفت آوری بر شنوایی شما تاثیر بگذارد. پس دفعه بعدی که قصد دارید یک وعده غذای چرب و چیلی نوش جان کنید، خوب حواستان را جمع کنید.

 

برای افزایش شنوایی و تقویت گوش چه بخوریم؟

در این مقاله برایتان ۵ ماده غذایی ضروری را معرفی می کنم که می توانند موجب تقویت قدرت شنوایی شما شده و از بروز کم شنوایی در گوش هایتان جلوگیری کنند.


مزایای خرید سمعک یونیترون از کلینیک ملاصدرا


ویتامین برای تقویت شنوایی

امگا ۳ و ویتامین D

برای من که از بوی ماهی خوشم نمی آید و ماهی هیچ وقت جزو غذاهای مورد علاقه‌ام نبوده، نوشتن این قسمت از مقاله واقعاً طاقت فرساست. بنابراین با نهایت شرمندگی از دوستانی که مثل من ماهی دوست ندارند باید خدمتتان عرض کنم که در گوشت ماهی، دریایی از روغن امگا ۳ و ویتامین ها به خصوص ویتامین D انباشته شده است. ماهی هایی از جمله ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تون و ساردین حاوی مقادیر زیادی از امگا ۳ و ویتامین D هستند که می توانند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی داشته باشند. تحقیقات نشان داده‌اند که افرادی که ۲ بار در هفته ماهی مصرف می کنند، به میزان ۴۲% کمتر از بقیه به کم شنوایی مبتلا می شوند.

مطمئنا اگر اهل شمال یا بندرهای جنوبی نباشید؛ با من موافق خواهید بود که بوی ماهی هرگز بوی خوشایندی نبوده، نیست و نخواهد بود. اما ای دوستانی که مثل من ماهی نخور هستید!!! باز هم با نهایت شرمندگی باید خدمتتان عارض شوم که: ماهی دوست ِگوش های ماست. حذف آن از رژیم های غذایی‌مان تنها به دلیل بوی ناخوشایندش برایمان گران تمام خواهد شد. باید ماهی بخوریم… دلیل اصلی این موضوع این است که امگا ۳ موجود در گوشت ماهی، عروق خونی سیستم حسی گوش های ما را به شدت تقویت می کند.

 

گوشت ماهی سالمون

ماهی سالمون

 

آنتی اکسیدان ها و فولیک اسید

آنتی اکسیدان ها مواد بسیار مهمی هستند که در اسفناج، کرفس، لوبیا، کلم بروکلی، تخم مرغ، جگر و آجیل به فراوانی یافت می شوند. آنتی اکسیدان های موجود در این مواد معمولاً به شکل اسید فولیک هستند. مصرف مرتب آنتی اکسیدان ها می تواند خطر ابتلا به کم شنوایی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. آنتی اکسیدان ها باعث کاهش تعداد رادیکال های آزاد موجود در بدن ما می شوند. این رادیکال های آزاد اگر به حال خود رها شوند، به بافت عصبی گوش داخلی ما آسیب می رسانند. بعد از خواندن این قسمت از مقاله شما را دعوت می کنم به یادآوری جمله معروف مادرها: با غذات حتما سبزی بخور!

 

آنتی اکسیدان های موجود در بروکلی معمولاً به شکل اسید فولیک است.

کلم بروکلی

 

روی (Zn)

با قراردادن میزان مناسبی از عنصر روی (Zn) در رژیم غذایی خود، می توانید گوش های خود را تقویت کنید. عنصر روی (Zn) باعث ایجاد مقاومت در سلول های موجود در گوش داخلی در برابر پیرگوشی می شود. این ماده به مقدار فراوان در شکلات تلخ یافت می شود.

 

شکلات تلخ منبع زینک

شکلات تلخ

میوه برای تقویت شنوایی

منیزیم (Mg)

منیزیم به فراوانی در موز، سیب زمینی، کنگر و کلم بروکلی یافت می شود. مطالعات نشان می دهند که منیزیم گوش ها را در برابر کم شنوایی ناشی از نویز و سر و صدای بلند، مقاوم می کند. البته امیدوارم اینگونه برداشت نکنید که فلان ادیولوژیست در مقاله ی “۵ ماده غذایی که موجب تقویت شنوایی می شوند” گفت: ” شما روزی ۵ تا موز بخور، بعد برو با خیال راحت صدای تلویزیون و ضبط را تا آخر بلند کن، هیچیت هم نمیشه!” البته امیدوارم اینگونه برداشت نکنید که فلان ادیولوژیست در مقاله ی “۵ ماده غذایی که موجب تقویت شنوایی می شوند” گفت: ” شما روزی ۵ تا موز بخور، بعد برو با خیال راحت صدای تلویزیون و ضبط را تا آخر بلند کن، هیچیت هم نمیشه!”

 

موز سارشار از منیزیم و آنتی اکسیدان است.

موز

 

ویتامین C، ویتامین E و گلوتاتیون

این مواد همانند آنتی اکسیدان ها، باعث کنترل تعداد رادیکال های آزاد در بدن می شوند. هم چنین ویتامین C، ویتامین E و گلوتاتیون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت های گوش را کاهش می دهند. خوشبختانه معمولاً مقداری از منابع این مواد در یخچال همه ما یافت می شود. از این منابع می توان به سبزیجات از جمله فلفل دلمه ای و میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و… اشاره کرد.

 

مرکبات منبع ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند که به تقویت شنوایی کمک می کند.

مرکبات

 

موادی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، جزو اصلی هر رژیم غذایی سالمی هستند که با مصرف آن ها می توان نه تنها سلامت شنوایی بلکه سلامت عمومی بدن را تا سال ها بیمه کرد. اما اگر می‌خواهید کمی بیشتر در مورد گوش ها و سیستم شنوایی خود بدانید. مواد مفید و مضر برای این سیستم حیاتی را بشناسید. راه های جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی را فرا بگیرید و یا با وسایل و تجهیزات کمک شنوایی مانند سمعک ها آشنا شوید، با مرکز ارزیابی شنوایی و تجویز سمعک ملاصدرا در ارتباط باشید.

 

دیگر خوردن ویتامین ها را فراموش نکنید!

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]