علت و علائم جابه جایی مایع گوش میانی + روش درمان آن

علت و علائم جابه جایی مایع گوش میانی + روش درمان آن

12 ژوئن 2021

 همانطور که می‌دانید، گوش از مهم‌ترین بخش‌های بدن محسوب می‌شود که وظیفه تبدیل فرکانس‌های صوتی به پیام‌های عصبی را بر عهده دارد و از بخش‌های متنوع و گوناگونی تشکیل شده است. به همین دلیل گوش از حساسیت بالایی برخوردار بوده و عوامل محیطی زیادی آن را تهدید می‌کنند. یکی از مشکلات مطرح و خطرناکی که برای گوش افراد به وجود می‌آید، جابجایی مایع میانی آن است.

جابجا شدن مایع میانی گوش، می‌تواند خطرات زیادی از جمله تغییر حالت‌های عصبی بدن را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، باید پس از احساس علائم این بیماری، سریعاً اقدامات لازم را برای درمان به عمل ‌آورید و به مراکز درمانی معتبر مراجعه فرمایید.

 لازم به ذکر است که عدم توجه به جابجایی مایع میانی گوش، می‌تواند مشکلات جسمانی دیگر را نیز به همراه داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا با علت و نحوه درمان جابجا شدن مایع میانی گوش بیشتر آشنا شوید و از تشدید این بیماری خطرناک جلوگیری نمایید.

علت تکان خوردن مایع گوش میانی

یکی از سؤالات متعددی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌گردد، این است که علت تکان خوردن و حرکت مایع میانی گوش چیست؟ همانطور که اشاره شد، مایع میانی نقش بسزایی را در شنوایی و حفظ تعادل افراد ایفا می‌کند. در ادامه این بخش به چند علت مهم و شایع که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند خواهیم پرداخت:

جابه جایی مایع میانی گوش به علت کمبود کلسیم و ویتأمین D

شاید این مسئله کمی عجیب به نظر برسد اما جالب است بدانید که کمبود کلسیم و ویتأمین D، دلیل جابجایی مایع گوش میانی محسوب می‌شوند. کمبود کلسیم و ویتأمین D، سبب کاهش غلظت و حجم مایع میانی گوش شده و این امر موجب تکان خوردن آن می‌گردد.

جابه جایی مایع میانی گوش

جابه جایی مایع میانی گوش به علت عفونت یا بیماری و ویروس

 از دیگر علت‌های تکان خوردن مایع گوش میانی، می‌توان به تجمع عفونت یا بیماری و ویروس در گوش اشاره نمود. گاهی از اوقات عفونت‌های داخل گوش که بر اثر عدم رعایت اصول بهداشتی و ایمنی به وجود آمده‌اند، موجب تکان خوردن مایع میانی گوش می‌شوند. علاوه بر آن، برخی از ویروس‌ها و آنفولانزاها، می‌توانند مایع گوش میانی را تکان دهند. در چنین شرایطی، بایستی اقدامات لازم جهت مانور جابجایی مایع گوش میانی به عمل‌آورید تا فرد بیمار دچار مشکلات جسمی دیگر نشود. برای انجام این کار، می‌توانید از پزشکان و متخصصان با تجربه در این زمینه نیز کمک بگیرید.

 تکان خوردن مایع میانی گوش با اصابت ضربه سنگین به سر

 و اما مهم‌ترین علت تکان خوردن مایع میانی گوش؛ یکی دیگر از علت‌های شایع و بسیار مهم تکان خوردن مایع میانی گوش، اصابت ضربه به سر است. اصابت ضربه سنگین به سر می‌تواند مایع میانی گوش را تکان داده و اختلالاتی را در رفتار فرد ایجاد کند.

 تکان خوردن مایع میانی گوش بر اثر کهولت سن

علاوه بر موارد فوق، افرادی که دارای کهولت سن هستند (+۷۰ سال) ممکن است به طور مداوم و مکرر دچار مشکل تکان خوردن مایع میانی گوش شوند. البته برای پیشگیری از تشدید این بیماری و مشکلات جسمی دیگر، بهتر است اطلاعاتی راجع به علائم تکان خوردن و جابجایی مایع میانی گوش داشته باشید.

علائم جابه جا شدن مایع گوش میانی

مایع میانی گوش

 همانطور که قبل‌تر اشاره شد، برای آن که بتوانید از مشکلات جسمانی و آسیب دیدن گوش خود جلوگیری کنید، بایستی علائم جابجایی مایع میانی گوش را بدانید.

یکی از علت‌های بسیار شایع جابجا شدن مایع گوش میانی، احساس سردرد و سرگیجه است. اگر پس از اصابت ضربه به سر خود، احساس سردرد و سرگیجه شدید برای مدت طولانی دارید، باید سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه فرمایید تا پزشک متخصص گوش شما را به طور دقیق معاینه کند.

 یکی دیگر از علائم بهم خوردن مایع گوش میانی، اضطراب غیر عادی و تپش شدید قلب است. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، به طور مداوم احساس استرس و اضطراب دارند و ضربان قلب آن‌ها به طور غیر عادی افزایش می‌یابد. علاوه بر آن، افرادی که دچار مشکل جابجا شدن مایع گوش میانی می‌شوند، به طور مداوم حالت تهوع و استفراغ شدید دارند. داشتن اسهال، عدم تعادل و زمین خوردن مکرر، از دیگر علائم جابجا شدن مایع گوش میانی محسوب می‌شوند.

 در این شرایط، باید فرصت را غنیمت شمارید و در اولین زمان با مراجعه به مراکز پزشکی اقدامات لازم را برای درمان این مشکل به عمل ‌آورید. البته توجه داشته باشید که استفاده خودسرانه از انواع داروی جابجایی مایع گوش میانی، می‌تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌شود از داروهای شیمایی و گیاهی طبق نظر پزشک متخصص استفاده نمایید.

روش‌های درمان تکان خوردن مایع گوش میانی

 گرچه بیماری تکان خوردن مایع میانی گوش یک بیماری و مشکل خطرناک جسمی به شمار می‌آید. اما در بیشتر موارد نیازی به نگرانی نیست. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های نوین پزشکی، این مشکل را در کمترین زمان ممکن برطرف سازید و شادابی و نشاط را برای جسم خود به ارمغان ‌آورید.

درمان تکان خوردن مایع گوش میانی با حرکات ورزشی

 یکی از روش‌های بسیار عالی و مؤثر برای درمان جابجایی مایع گوش میانی، انجام حرکات ورزشی خاص است. اگر علائم این بیماری را احساس نمودید، بایستی حرکات ورزشی خاص را انجام دهید تا مایع گوش میانی شما در حالت عادی خود قرار گیرد. برای انجام این کار، باید یک صندلی را در مجاورت دیوار قرار دهید و خود در میان آن‌ها بایستید تا تعادل به طور کامل برقرار شود. پس از آن، باید پاها را تا عرض ‌شانه باز نمایید و چندین مرتبه به سمت عقب و جلو حرکت کنید. البته توجه داشته باشید که انجام دادن این ورزش برای افراد دارای مشکل جسمی توصیه نمی‌شود.

درمان جابه جایی مایع گوش میانی با طب سنتی

 از دیگر روش‌های درمان جابجایی مایع گوش میانی طب سنتی، استفاده از داروهای گیاهی است. برای رفع این مشکل، باید ابتدا دور غذاهای پرچرب و پرکالری را خط بکشید. لازم به ذکر است که غذاهای پرچرب و پرکالری، می‌توانند موجب تشدید این بیماری شوند. علاوه بر آن، شما می‌توانید طبق نظر پزشک از قرص تنظیم‌کننده مایع گوش میانی استفاده نمایید. استفاده از دمنوش‌های گیاهی نیز می‌تواند موجب تسریع فرآیند درمان جابجایی مایع گوش میانی شود.

 کلام پایانی

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، شما می‌توانید با مصرف به موقع قرص برای تعادل مایع گوش میانی، از شر این مشکل خلاص شوید. البته بهتر است بدانید که برخی از عوارض تکان خوردن مایع گوش میانی پس از اتمام فرآیند درمان پدیدار می‌شوند. در چنین شرایطی، شما می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه فرمایید و از سلامت خود اطمینان حاصل نمایید.

 سؤالات متداول

  • مایع گوش میانی چیست؟

 مایع گوش میانی که با نام آندولنف نیز شناخته می‌شود، همانند رادار در گوش افراد عمل می‌کند. این مایع که از غلظت نسبتاً بالایی برخوردار بوده، وظیفه حفظ تعادل فرد در شرایط مختلف را بر عهده دارد. زمانی که این مایع به طور عادی حرکت می‌کند، پیام‌های عصبی وضعیت فعلی جسم را برای مغز ارسال می‌کند.

  • چرا مایع گوش میانی جابجا می‌شود؟

 از مهم‌ترین علت‌های شایع جابجا شدن مایع گوش میانی، می‌توان به استفاده از رژیم غذایی نامناسب، اصابت ضربه به سر، عفونت گوش، کمبود میزان ویتأمین D و کلسیم بدن، کهولت سن و بیماری و ویروس‌های خاص اشاره نمود.

  • برای درمان مایع گوش میانی چه باید کرد؟

 برای درمان مایع گوش میانی، باید ابتدا از مواد غذایی حاوی ویتأمین D و کلسیم فراوان استفاده نمایید. علاوه بر آن، برای کاهش قدرت این بیماری، بایستی حرکات ورزشی ذکر شده را مرتباً به صورت روزانه انجام دهید. استفاده از داروهای شیمیایی و گیاهی خاص و مرغوب زیر نظر پزشک متخصص برای کاهش شدت این بیماری نیز توصیه می‌شود. البته بهترین روش برای درمان این بیماری، مراجعه به پزشک متخصص است.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]