تست شنوایی سنجی کودکان + روش های آن

تست شنوایی سنجی کودکان + روش های آن

با توجه به اینکه درصد زیادی از افراد به کم شنوایی مبتلا هستند و میتوان با تشخیص به موقع، آن را درمان کرد، در چندین سال اخیر در کشور ما،شنوایی سنجی کودکان قبل از ورود به مدرسه اهمیت زیادی پیدا کرده است. همچنین سالانه، تمامی کودکان۶ ساله ی کشور در بدو ورود به مدارس کلاس اول تحت آزمون های شنوایی سنجی کودک قرار خواهند گرفت و همین موضوع تا حد زیادی به کاهش و کنترل کم شنوایی در کشور انجامیده است. در مقاله ی ذیل به بررسی ابعاد بیشتری از شنوایی سنجی کودک خواهیم پرداخت.

اهمیت انجام تست شنوایی سنجی کودکان

انجام شنوایی سنجی کودک و نوزاد در روزهای اولیه تولد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر کم شنوایی نوزاد تا قبل از ۳ ماهگی وی تشخیص داده شود، قطعا روند توانبخشی و تجویز سمعک نیز با کیفیت بیشتری انجام خواهد گرفت.

علاوه بر روند تسریع درمان و توانبخشی، همۀ ما می دانیم که گفتار انسان در سالهای اولیه زندگی نشأت گرفته از شنیدن و تکرار صداهای اطراف است. در واقع اگر نوزاد در شنیدن صدای اطراف خود دچار مشکل باشد، در فهم و تکرار صداهای اطراف و یادگیری زبان گفتاری نیز ناتوان خواهد بود و طی این اتفاق علاوه بر کم شنوایی، به اختلال در زبان گفتاری نیز مبتلا خواهد شد. از این رو انجام شنوایی سنجی نوزاد و کودک در سالهای اولیه زندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تست شنوایی سنجی نوزاد بهتر است چه زمانی انجام شود؟

معمولا برنامۀ غربالگری شنوایی سنجی نوزادان در بدو تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان انجام می‌گیرد. البته گاهأ نتایج این تست به دلیل وجود مایع جنینی در گوش نوزاد، خیلی قابل استناد نیست اما بهرحال باید آن را جدی گرفت و در برنامه های غربالگری بعدی که توسط ادیولوژیست انجام می شود، شرکت کرد چرا که تشخیص کم شنوایی قبل از ۳ ماهگی نوزاد، هم در روند توانبخشی و درمان او بسیار موثر است و در صورت وجود کم شنوایی، امکان بروز مشکلات گفتاری کمتر خواهد بود. همچنین، یک غربالگری شنوایی سنجی کودک نیز در قبل از ورود به مدرسه انجام میشود بدین منظور که اگر کم شنوایی کودک در بدو تولد به اشتباه تشخیص داده نشده، این کودک با مشکلات شنوایی و گفتاری وارد مدرسه نشود بلکه در ابتدا به مشکلات شنوایی و گفتاری اش رسیدگی شود. انجام این تست برای همه کودکان ۶ ساله در دوران قبل از ورود به مدرسه اجباری می باشد.

آیا شنوایی سنجی کودکان در خانه امکان پذیر است؟

بله. شنوایی سنجی نوزاد و کودک با دستگاه های OAE و ABR انجام می‌گیرد که استفاده از هردوی اینها در منزل امکان پذیر است. امروزه باتوجه به اینکه محیط کلینیک های شنوایی بدلیل ویروس کرونا ممکن است برای نوزادان مناسب نباشد، توصیه میشود که تا حد امکان والدین با کلینیک های مورد نظر تماس گرفته تا کلینیک با اعزام ادیولوژیست به منزل نوزاد، انواع تست های غربالگری نوزاد و کودک را انجام دهد.

شتوایی سنجی نوزادان

انجام ندادن تست شنوایی به موقع برای کودکان چه عواقبی ممکن است به دنبال داشته باشد؟

در هر نوع اختلال و بیماری، هر یک روزی که روند درمان و توانبخشی به عقب بیوفتد، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در مشکلات مربوط به سیستم شنوایی نیز همین طور است. هر یک روز که انجام غربالگری شنوایی و تجویز سمعک به تأخیر بیوفتد، مشکلات شنوایی و گفتاری تا حد بیشتری پیشرفت خواهند کرد و اگر کم شنوایی از نوع حسی عصبی باشد، عصب شنوایی روز به روز ضعیف تر خواهد شد.

به همین دلیل به والدین توصیه میشود تا انجام غربالگری های شنوایی حین تولد را جدی گرفته و درصورت اینکه ادیولوژیست برای کودک مراجعۀ بعدی توصیه کند، حتما در تاریخ معین شده نسبت به مراجعه کودک به کلینیک های شنوایی و مراکز بهداشت اقدام نمایند.

شتوایی سنجی کودکان

انواع تست های شنوایی سنجی کودکان

علاوه بر گروه نوزادان و بزرگسالان، یکسری تست های دیگر سنجش شنوایی دیگر برای گروه کودکان وجود دارد که در ذیل به آنها خواهیم پرداخت. این تست های نیازمند آگاهی و توجه نسبی فرد به روند آزمون هستند.

ادیومتری رفتاری

ادیومتری رفتاری یا همان BOA شامل ارسال یکسری محرکات صوتی از طریق بلندگو به گوش کودک و مشاهدۀ پاسخ او به این محرکات می باشد. این پاسخ ها ممکن شامل پلک زدن، از جا پریدن، گشتن به دنبال صدا و یا جمع کردن دست و پا باشد. این نوع از شنوایی سنجی کودکان معمولا در کودکان زیر ۳ سال و یا کودکان بزرگتری که فاقد همکاری آگاهانه هستند، انجام می گیرد. همچنین ارسال صدا به گوش کودک می‌تواند از طریق بلندگو، زنگوله و یا طبل باشد. هرکدام از این وسایل به مثابه یک شدت و فرکانس خاص برای ادیولوژیست تلقی میشوند.

ادیومتری تون خالص

ادیومتری تن خالص از دو طریق هوایی و استخوانی قابل انجام است. در ادیومتری راه هوایی ابتدا بیمار در یک اتاقک آکوستیک عایق می نشیند و ادیولوژیست یک هدفون را روی گوش بیمار قرار می‌دهد. ادیولوژیست یکسری صدای بوق مانند را در فرکانس و شدت های مختلف برای بیمار ارسال میکند و بیمار باید از طریق فشار دادن دکمه ای که ادیولوژیست در اختیارش قرار داده، شنیدن صدا را اعلام کند. در ادیومتری راه استخوانی، به جای استفاده از هدفون از یک تل باند قابل لرزش استفاده می شود. ویبره ها در فرکانس و شدت های مختلف به بیمار ارسال می‌شوند و بیمار باید شنیدن یا نشنیدن صدا را اعلام کند.

تست ادیومتری گفتاری

تست ادیومتری گفتاری شامل دو بخش SRT و SDS است که در این بخش ها یکسری کلمات در فرکانس و شدت های مختلف به بیمار ارائه میشود و بیمار باید توانایی تمایز، تفکیک و تکرار آنها را داشته باشد.

تیمپانومتری

تست تمپانومتری در جهت بررسی عملکرد گوش میانی و نیز تحرک پرده ی گوش از طریق فشار هوا انجام میشود.

در واقع طی این تست فشار هوای ملایم بصورت مکشی و فشاری به گوش وارد میشود تا تحرک طبیعی پرده ی گوش و نیز استخوانچه ها مورد بررسی قرار گیرد.

تست رفلکس اکوستیک

طی این تست ادیولوژیست تل باندی را که یک سمت آن هدفون و سمت دیگر آن پروب قرار دارد در گوش بیمار قرار می دهد و صدای خارج شده از این پروب به تحریک عضلات گوش میانی و بررسی سلامت آنها می پردازد.

شنوایی سنجی کودکان در کلینک ملاصدرا

کلینیک ملاصدرا واقع در شهر تهران با استفاده از جدیدترین و به روز ترین دستگاه های روز دنیا و همراه با کادری مجرب، همه روزه با تعیین وقت قبلی آمادۀ ارائه خدمات شنوایی سنجی نوزاد، شنوایی سنجی کودک و انواع دیگر خدمات شنوایی و تجویز سمعک خواهد بود.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
17 ساعت قبل

Outstanding feature