سمعک برای کودکان و نوزادان

سمعک برای کودکان و نوزادان

29 می 2021

انتخاب سمعک مناسب برای کودکان و نوزادان از اهمیت بسیاری برخوردار است بخاطر رشد بهتر شنوایی, درک از محیط رشد و بهبود توانایی سخن گفتن و گوش دادن جهت اطلاع از دلایل این مسئله با ما تا انتهای مقاله همراه باشید

تجویز سمعک برای کودکان و نوزادان چه اهمیتی دارد؟

کودک در سالهای اولیه زندگی خود و قبل از ورود به مدرسه بصورت دائم تحت تعلیم و تربیت والدین و اطرافیان قرار میگیرد.

بخش زیادی از این تعلیم و تربیت از طریق حس شنوایی به کودک القا می شود.

در واقع کودک آنچه را که می شنود یاد میگیرد و تکرار میکند.

بدیهی است که اگر در طی این مدت از حس شنوایی محروم باشد و یا بطور کامل از این حس بهره مند نباشد،

مشکلات زیادی را در توسعه ی زبان و یادگیری خود تجربه خواهد کرد

از این رو تشخیص به موقع کم شنوایی و استفاده از وسایل کمک شنوایی در کودکان و نوزادان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

کودک نهایتا تا قبل از ۶ ماهگی باید سمعک خود را دریافت کرده باشد و اقدامات توانبخشی وی آغاز گردیده باشد.

سمعک برای کودکان و نوزادان

سمعک برای کودکان و نوزادان

سمعک یا کاشت حلزون؛ کدام یک برای کودک مناسب تر است؟

سمعک و کاشت حلزون هر یک کاندیداتوری خاص خود را دارند و این موضوع به گونه ای نیست که مثلا فرد به سمعک نیاز دارد اما خودش کاشت حلزون را انتخاب کند

بلکه این تصمیم با توجه به شرایط بیمار، نوع کم شنوایی، میزان کم شنوایی و بررسی وضعیت کلی سیستم شنوایی او و توسط ادیولوژیست گرفته می شود.

معمولا نوزادانی که از بدو تولد دچار کم شنوایی هستند ابتدا بین ۶ ماه تا یکسال سمعک دریافت میکنند، اگر استفاده از سمعک پاسخگوی نیاز آنان نبود، در نوبت کاشت حلزون قرار می‌گیرند.

 

با چه روشهایی میتوان کم شنوایی در کودکان را تشخیص داد؟

اولین راه تشخیص کم شنوایی در کودکان و نوزادان غربالگری اولیه شنوایی است که کودک در بدو تولد و در بیمارستان آن را انجام خواهد داد.

اگر در این نوع غربالگری، کم شنوایی کودک تشخیص داده شود کودک به مطب ادیولوژیست ارجاع داده می شود

و در آنجا کم شنوایی نوزاد از طریق آزمون هایی از جمله ABR، ASSR، تمپانومتری و OAE تشخیص کامل داده میشود.

 

تجویز سمعک برای کودکان و نوزادان چه مراحلی دارد؟

مرحله ی اول در تجویز سمعک کودکان و نوزادان،اجرای آزمون های سنجش شنوایی از جمله تمپانومتری، OAE و ABR است. اگر در این مرحله کم شنوایی کودک مشهود باشد، قالب گیری از گوش کودک انجام میشود. این مرحله برای انتخاب سمعک مناسب کودک بسیار ضروری و مهم است. در روز تحویل و تنظیم سمعک، ادیولوژیست سمعک را روی گوش کودک امتحان کرده و اگر مناسب بود، آن را به والدین تحویل می دهد.

معمولا استفاده از سمعک در کودکان نیازمند پیگیری و فالو آپ است. بدین معنی که روند شنوایی کودک با استفاده از سمعک باید هر چند وقت یکبار پیگیری شود

چه زمانی برای کودک باید به فکر تهیه سمعک باشیم؟ (بهترین زمان استفاده از سمعک برای کودکان)

از زمان تشخیص کم شنوایی نوزاد، بهترین زمان آن است که تا قبل از ۶ ماهگی مراحل تشخیص نوع و میزان کم شنوایی طی شده و سمعک دریافت شده باشد.

اگر پاسخگویی کودک به سمعک مناسب بود که همچنان ادامه می یابد اما اگر کودک پاسخ مناسبی برای سمعک نداشت، در اولین فرصت در نوبت کاشت حلزون قرار میگیرد.

هر یک روزی که در روند تجویز و استفاده کودک از سمعک تأخیر وجود داشته باشد، اثرات جبران ناپذیری بر رشد و توسعه زبان و گفتار کودک به وجود خواهد آمد.

 

سمعک مناسب برای یک کودک، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

معمولا سمعک مناسب کودکان از نوع سمعک پشت گوشی است و برای این کار ۲ دلیل منطقی وجود دارد. اول آنکه گوش کودکان و نوزادان دائما در حال رشد و تغییر است و استفاده از سمعک های داخل گوشی و نامرئی از جهت تعویض پوسته ی سمعک برای خانواده ها به صرفه نمی باشند.

از طرف دیگر، سمعک های پشت گوشی تنوع بسیار بالاتری به نسبت دیگر سمعک ها دارند و طیف گسترده ای از انواع کم شنوایی را می توانند پوشش دهند.

 

چه مدل سمعک هایی برای کودکان وجود دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم سمعک مناسب برای کودکان و نوزادان سمعک پشت گوشی است. این سمعک در طرح و رنگ های مختلف برای کودکان وجود دارد تا کودک بدین وسیله به استفاده از سمعک سوق داده شود.

سمعک کودک

سمعک کودک

در هنگام خرید سمعک برای کودکان به چه نکات و عواملی باید توجه کرد؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که سمعک دقیقا مطابق با نوع و میزان کم شنوایی کودک تجویز شده باشد چرا که اگر سمعک مناسب وضعیت شنوایی بیمار نباشد، علاوه بر آنکه مفید نیست، موجب تضعیف سیستم شنوایی کودک نیز خواهد شد.

نکتۀ دومی که در هنگام تجویز سمعک کودک باید به آن توجه کرد، قالب گیری است چرا که سمعک باید کاملا روی گوش کودک به راحتی قرار گیرد. اگر قالب سمعک سخت یا آزاردهنده باشد، کودک به استفاده از سمعک کم میل خواهد شد و شاید هرگز از آن استفاده نکند.

 

نکات نگهداری سمعک کودکان و نوزادان برای والدین

از آنجایی که کودکان و اطفال در بیان مشکلات خود ناتوان هستند، والدین باید بصورت روزانه به بررسی سمعک کودک بپردازند. معمولا برای این کار یک گوشی تست کننده ی سمعک (استتوسکوپ) به همراه سمعک به والدین داده می شود تا از این طریق بتوانند صدای سمعک را گوش کنند. علاوه بر صدای سمعک، مشکلات مربوط به جرم گوش، راحتی کودک در استفاده از سمعک، رطوبت و باتری باید بصورت روزانه توسط والدین چک شوند.

 

حدود قیمت سمعک برای کودکان ونوزادان

سمعک های کودکان دارای طیف گسترده ای از تنوع هستند و قیمت آنها به عوامل زیادی از جمله برند سمعک، ضد آب بودن یا نبودن، تکنولوژی مورد استفاده در سمعک و خدمات پس از فروش و گارانتی آن بستگی دارد و نمیتوان قیمت ثابتی برای آنها را در نظر گرفت.

خرید سمعک برای کودکان و نوزادان از کلینیک ملاصدرا

کلینیک ملاصدرا واقع در شهر تهران با کادری مجرب و دستگاه های بسیار پیشرفته و به روز دنیا آمادۀ ارائه خدمات به کاربران می باشد. خرید سمعک از کلینیک ملاصدرا دارای مزایایی از جمله ارائه باتری رایگان تا یکسال، گارانتی و خدمات پس از فروش و امتحان انواع مدل های سمعک روی گوش بیمار می باشد.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

ساکشن گوش؛مزایا، عوراض و روند انجام آن

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

26 مارس 2024
قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

قیمت سمعک | راهنمای خرید سمعک

خرید سمعک با قیمت مناسب اگر قصد خرید سمعک با قیمت مناسب را دارید و میخواهید با بودجه مورد نظر ...

21 اکتبر 2023
کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

کاشت حلزون شنوایی چه تاثیری دارد؟

مقدماتی در ارتباط با کاشت حلزون شنوایی افرادی که دچار کم شنوایی شدید هستند و به وسیله سمعک نیز ...

20 ژوئن 2023
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ageless Brain Supplement
1 ماه قبل

Hi Neat post There is a problem along with your website in internet explorer would test this IE still is the market chief and a good section of other folks will pass over your magnificent writing due to this problem

Gluco Relief reviews reddit
1 ماه قبل

I just like the helpful information you provide in your articles