سمعک نامرئی IIC | مزایا و معایب سمعک نامرئی

سمعک نامرئی IIC | مزایا و معایب سمعک نامرئی

28 دسامبر 2020

هنگام خرید سمعک عوامل مختلفی می تواند در نوع سمعک خریداری شده توسط کاربر تاثیر گذار باشد. اینکه سیستم شنوایی کاربر در چه وضعیتی است و چه نیازهایی دارد، انتظارات کاربر از سمعک چیست، میزان فعالیت کاربر در اجتماع تا چه حدودی است، وضعیت اقتصادی بیمار چگونه است و …

اما یکی از عوامل دیگری که هنگام خرید سمعک مورد توجه کاربران قرار میگیرد بحث زیبایی شناسی سمعک است. اکثر کاربران به دنبال سمعکی هستند که حداقل میزان دید توسط دیگران را داشته باشد و یا اصلا معلوم نباشد. به همین دلیل امروزه استفاده از سمعک هایی که چه از لحاظ رنگ و چه از لحاظ سایز دید زیادی نداشته باشند مورد توجه بسیاری از کاربران قرار میگیرند. شاید هنگام خرید سمعک، شنیدن اصطلاحی تحت عنوان سمعک نامرئی برای بسیاری از کاربران جذاب بوده و خیلی سریع تصمیم بگیرند از این نوع سمعک استفاده کنند چرا که همانطور که از نامش پیداست نامرئی بوده و اصلا توسط دیگران قابل دید نیست اما امروزه ما در این مقاله به بررسی و شناخت انواع سمعک نامرئی و ویژگی های آن می‌پردازیم تا با مطالعه ی آن کاربران بتوانند خرید آگاهانه تری داشته باشند.

سمعک نامرئی

سمعک نامرئی

 

ویژگی های سمعک نامرئی IIC

برخی از افراد علی الخصوص کاربران قشر جوان سمعک، گاهأ بدلیل معلوم بودن سمعک روی گوش شان از استفاده سمعک خودداری می‌کنند اما استفاده از سمعک های نامرئی IIC یا نامرئی داخل داخل کانال گوش در این افراد توصیه می شود. استفاده از این سمعک ها به عوامل مختلفی از جمله نوع کم شنوایی، شکل کانال گوش و سن فرد بستگی دارد که انواعی از آن می‌تواند برای طیف گسترده ای از کم شنوایی ها مناسب باشد. البته باید به این موضوع توجه داشت که این سمعک ها به دلیل قرارگرفتن داخل گوش و مواجهه زیاد با جرم گوش ممکن است بیش از سمعک های دیگر در معرض خرابی قرار گیرند

مزایای سمعک نامرئی IIC :

از جمله مهم ترین مزایای خرید سمعک نامرئی IIC بحث زیبایی شناسی آن است چرا که این نوع سمعک ها به هیچ وجه قابل مشاهده توسط دیگران نبوده و همین باعث ایجاد اعتماد بنفس هنگام استفاده از سمعک توسط کاربر میشود. مسئله مهم دیگر در توضیح مزایای خرید سمعک نامرئی IIC این است که این سمعک ها به دلیل نزدیک بودن به پرده ی گوش، توانایی تولید و پردازش صدایی با کیفیت را دارند که فاکتور مهمی در خرید یک سمعک می باشد. همچنین عدم ایجاد فیدبک در سمعک و نیز مکان یابی جهت دار از دیگر مزایای خرید سمعک نامرئی IIC توسط کاربران می باشد. نکته دیگر آن که سمعک های نامرئی IIC اکثرا دارای انواعی از ریموت کنترل بوده و توسط آن می توان بسیاری از ویژگی های سمعک را کنترل کرد. همچنین وجود اپلیکیشن های مخصوص هر سمعک که معمولا روی موبایل کاربر نصب میشود نیز قابلیت دسترسی و تنظیم سمعک را به بیمار و ادیولوژیست خواهند داد.

معایب و محدودیت های سمعک نامرئی IIC :

از جمله اصلی ترین معایب و محدودیت های سمعک نامرئی IIC این است که این سمعک ها نمی‌تواند طیف وسیعی از کم شنوایی هارا پوشش داده و فقط قابل استفاده در کاربرانی با کم شنوایی های ملایم تا متوسط هستند. همچنین استفاده از سمعک نامرئی IIC در افرادی که دارای جرم گوش زیاد و یا عرق بیش از حد مجرای گوش هستند نیز مناسب نیست چرا که سمعک بطور دائم در معرض خرابی قرار می گیرد. نکته دیگری که هنگام خرید سمعک نامرئی IIC باید به آن توجه کرد این است که در این سمعک ها به دلیل کوچک بودن اندازه ی سمعک، اندازه باتری نیز کوچک بوده و در مدت زمان های کمتری نیاز به تعویض دارد. مسئله دیگر آن است که بعلت ظرافت بیش از حد سمعک نامرئی IIC، استفاده از آن در سالمندان و یا افرادی که توانایی حرکتی ضعیف دارند بسیار سخت است. البته خرید سمعک نامرئی IIC در کودکان نیز بطور معمول توصیه نمیشود چرا که بدلیل آنکه کودکان در سن رشد هستند و سایز مجرای گوش شان ممکن است هر از چند گاهی تغییر کند، پوسته سمعک باید دائما عوض شود که این کار از نظر اقتصادی بصرفه نیست.

آیا سمعک نامرئی IIC برای همه افراد مناسب است؟

خیر. استفاده از سمعک نامرئی IIC برای چند دسته از افراد مناسب نیست.

دسته ی اول افرادی هستند که بطور طبیعی دارای جرم گوش زیاد و یا تعرق مجرای گوش هستند. در این دسته از افراد سمعک نامرئی IIC ممکن است خیلی زود دچار خرابی شود‌.

 

دسته ی دوم کاربران که استفاده از سمعک نامرئی IIC در آنها توصیه نمی شود سالمندان و افراد با توانایی حرکتی محدود هستند چرا که سمعک نامرئی IIC ظرافت زیادی داشته و کار با آن ممکن است برای این افراد مشکل باشد.

دسته ی سوم افرادی که خرید سمعک نامرئی IIC در آنها محدودیت دارد، کودکان هستند چرا که مجرای گوش در کودکان دائما در حال تغییر است و پوسته ی سمعک باید در مدت زمان های کم تعویض گردد که این کار صرفۀ اقتصادی ندارد.

دسته ی آخر افرادی که نمی توانند از سمعک نامرئی IIC استفاده کنند، کاربران با کم شنوایی شدید تا عمیق هستند چرا که سمعک نامرئی IIC فقط قابلیت پوشش کم شنوایی در درجات ملایم تا متوسط را دارد.

سمعک نامرئی IIC

سمعک نامرئی IIC

آیا استفاده از سمعک نامرئی برای کودکان مناسب است؟

در کودکان بدلیل تغییر اندازه ی کانال گوش با افزایش سن، استفاده از سمعک های داخل گوشی و نامرئی بطور کلی توصیه نمی شود. شکل کانال با روند افزایش سن در کودک تغییر کرده و پوسته ی سمعک باید مدام عوض شود و این موضوع استفاده از این سمعک را برای کودکان مشکل کرده است.

 

آیا سمعک نامرئی برای سالمندان نیز توصیه میشود؟

سمعک های نامرئی بسیار ریز و کوچک هستند و تعویض باتری، بیرون آوردن و گذاشتن این سمعک ها نیازمند حرکات ظریف است که بسیاری از سالمندان ممکن است در انجام آن ناتوان باشند. اگر کاربر سالمند دارای دامنه حرکتی متعادل و قادر به انجام حرکات ریز و ظریف است، استفاده از سمعک داخل گوشی نامرئی در او بلامانع است.

 

تفاوت سمعک نامرئی با سایر سمعکهای داخل گوشی در چیست؟

سمعک های نامرئی IIC ممکن است به نسبت دیگر سمعک های داخل گوشی دارای اندازۀ کوچکتری باشند چرا که نام این سمعک ها را از این جهت نامرئی می نامند که کاملا در داخل مجرای گوش قرار گرفته و از بیرون قابل دید نیستند. این سمعک ها معمولا به وسیله ی یک سیم نامرئی به بیرون کشیده می شوند. قبل از انتخاب این سمعک ها باید از نوع و اندازه ی کم شنوایی خود اطمینان پیدا کرد چرا که این سمعک ها ممکن است برای انواعی از کم شنوایی های عمیق مناسب نباشند.

نحوه استفاده سمعک های نامرئی IIC :

بسیاری از کاربران هنگام خرید سمعک های نامرئی IIC نگران قرار دادن و درآوردن این سمعک ها از کانال گوش هستند. قرار دادن این سمعک ها در داخل کانال گوش اصلا سخت نیست و با قراردادن آنها در ابتدای مجرا و هل دادن به سمت جلو، سمعک به راحتی درون مجرا فیکس میشود. همچنین سمعک های نامرئی IIC دارای یک نخ نامرئی بوده که با کشیدن آن به سمت بیرون، سمعک به راحتی به خارج از مجرا هدایت می شود.

 

نحوه قرار گرفتن سمعک نامرئی در گوش

معمولا در جلسه ی تنظیم و تحویل سمعک، نحوه ی قرارگیری سمعک داخل گوشی نامرئی توسط ادیولوژیست به بیمار آموزش داده می شود. بیمار معمولا سمعک را درون کانال گوش قرار داده و با فشار یکی از انگشتان آن را به درون کانال گوش ها می دهد. برای بیرون آوردن سمعک های داخل گوشی نامرئی نیز معمولا از نخ نامرئی متصل به انتهای سمعک استفاده می شود. هنگامی که نخ کشیده میشود، سمعک نیز به بیرون از گوش کشیده خواهد شد.

آیا سمعک نامرئی به راحتی از گوش خارج میشود؟

بله. سمعک های داخل گوشی دارای یک نخ نامرئی در انتهای خود هستند که با بیرون کشیدن این نخ، سمعک نیز به بیرون از گوش کشیده می شود.

 

سمعکهای نامرئی به طور متوسط چند سال عمر میکنند؟

عمر متوسط سمعک ها به عوامل زیادی از جمله میزان استفاده ی کاربر از سمعک، نحوه ی نگهداری و سرویس سمعک، محیط کار و زندگی کاربر و مراقبت های روزانه از آن بستگی دارد ولی بطور کلی عمر مفید یک سمعک داخل گوشی را میتوان  ۳ تا ۵ سال عنوان کرد که البته با مراقبت های بیشتر این میزان ممکن است افزایش نیز داشته باشد.

 

انواع مدلهای سمعک های نامرئی

سمعک های داخل گوشی به دو دستۀ IIC و CIC تقسیم می شوند. سمعک های IIC نسبت به CIC نامرئی بوده و کاملا داخل گوش قرار می گیرند به طوری که از هیچ زاویه ای قابل دید نمی باشند اما سمعک های CIC داخل کانال گوش و در ابتدای آن قرار می گیرند و از زاویه روبرو قابل رؤیت می باشند.

هر دوی این سمعک ها برای طیف گسترده ای از کم شنوایی ملایم تا شدید مناسب هستند.

 

بهترین مدلهای سمعک های نامرئی

سمعک های داخل گوشی سیگنیا (زیمنس آلمان) از بهترین انواع سمعک های داخل گوشی نامرئی می باشند. البته این موضوع بدین معنا نیست که سایر برند های سمعک فاقد کیفیت هستند بلکه سمعک های برند سیگنیا به لحاظ کیفی در درجه ی بسیار بالایی قرار دارند.

 

برندهای معتبر سمعک نامرئی (مخفی) کدامند؟

معمولا تمامی برند های سمعک دارای مدل داخل گوشی نامرئی هستند ولی در این میان سمعک های داخل گوشی از برند سیگنیا، اتیکون، ریساند، استارکی، برنافون، ویدکس و فوناک از جمله برند های معتبر برای خرید سمعک های داخل گوشی هستند.

 

حدود قیمت سمعک های نامرئی IIC

 

در مقالات قبلی به این موضوع اشاره کردیم که قیمت سمعک می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد از جمله برند سمعک، قدرت آن، تکنولوژی مورد استفاده در آن و غیره.

در واقع شکل ظاهری سمعک تاثیر کمی بر قیمت آن خواهد داشت اما باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که سمعک های نامرئی اندکی گران تر از سایر انواع سمعک می باشند. اما بطور کلی می‌توان گفت که قیمت سمعک نامرئی از ۵ میلیون تومان آغاز می شود و بسته به تکنولوژی مورد استفاده در سمعک تا ۱۵ میلیون تومان هم ممکن است ادامه داشته باشد.

مزایای خرید سمعک نامرئی از ملاصدرا

کارشناسان مجرب در کلینیک ملاصدرا همه روزه آمادۀ ارائه مشاوره رایگان جهت دریافت و خرید انواع سمعک نامرئی به کاربران می باشند.

همچنین، ارائه باتری مورد نیاز سمعک تا یکسال بصورت رایگان، مهلت تست سمعک، ارائه ضمانت نامه و خدمات پس از فروش نیز از دیگر مزایای خرید انواع سمعک نامرئی از کلینیک ملاصدرا است .

سوالات متداول درباره سمعک نامرئی

 

باتری مورد استفاده در سمعک های نامرئی چیست؟ باتری سمعک های نامرئی، باتری سایز ۱۰ زرد رنگ می باشد و بطور متوسط هر ۵ روز یکبار باید تعویض شود.

 

آیا برای کودکان می توان از سمعک های نامرئی IIC استفاده کرد؟ بله اما این نکته رو باید مدنظر قرار داد که مجرای گوش در کودکان دائما در حال تغییر است و به همین دلیل پوستۀ سمعک باید هرچند وقت یکبار تعویض شود که این کار صرفه اقتصادی ندارد. همچنین در کودکان بعلت بازیگوشی و حواس پرتی، سمعک ممکن است گم شود.

 

آیا سمعک های نامرئی کاملا غیرقابل مشاهده توسط دیگران هستند؟ بطور کلی سمعک های نامرئی را به گونه ای می‌سازند که هنگام قرار گیری در مجرای گوش قابل مشاهده نباشند اما پاسخ این سوال به میزان زیادی به آناتومی و شکل لاله و مجرای گوش بستگی دارد.

 

سمعک های نامرئی IIC برای چه میزان از آفت کم شنوایی مناسب اند؟ بطور کلی سمعک های نامرئی IIC برای افت های شنوایی ملایم تا متوسط مناسب هستند .

خرید سمعک نامرئی IIC بهتر است یا سمعک پشت گوشی؟

در مقالات قبلی اشاره کردیم که در انتخاب سمعک چیزی تحت عنوان بهترین سمعک یا بدترین سمعک وجود ندارد بلکه تمام اینها در با توجه به وضعیت سیستم شنوایی فرد و نیز انتخاب های وی متفاوت خواهند بود درواقع ممکن است خرید سمعک نامرئی برای برخی از کاربران بهترین انتخاب و برای برخی دیگر انتخاب مناسبی نباشد بنابراین باید با اخذ مشاوره از کارشناسان مجرب و انجام آزمایشات شنوایی انتخابی آگاهانه و مناسب داشته باشیم.

 

آیا سمعک های نامرئی میتوانند ضد آب هم باشند؟

بله. اگر کاربر سمعک تمایل داشته باشد که سمعکش ضد آب باشد، معمولا برای وی از سمعک هایی استفاده می شود که پوشش خارجی و نیز پوشش قطعات آن از جنس نانو بوده و سمعک تبدیل به سمعک ضدآب خواهد شد.

 

آیا سمعک IIC به قدری قدرتمند هست که باعث جبران کم شنوایی شود؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که سمعک IIC توانایی پوشش کم شنوایی های ملایم تا متوسط را دارد و این سطح از کم شنوایی را به خوبی جبران خواهد کرد اما قطعا سمعک IIC  قدرت جبران کم شنوایی های عمیق و شدید را نخواهد داشت و کاربرانی که این سطح از کم شنوایی را دارند بهتر است از انواع دیگری از سمعک استفاده کنند

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
2 روز قبل

Outstanding feature