۳ مشکل اصلی کاربران سمعک و راه رهایی از آن ها

۳ مشکل اصلی کاربران سمعک و راه رهایی از آن ها

22 سپتامبر 2019

تصور کنید همین امشب گوشی مورد علاقه تان را پس از مدت ها خریده اید. با کلی شوق و ذوق با خود به خانه اش آورده اید و آن را مانند نوزادی تازه متولد شده از قنداق برمی دارید. ۸ ساعت شارژش می کنید. بعد خیلی شیک و مجلسی آن را به قنداق برمی گردانید تا استراحت کند. حالا حال و روز همین گوشی پدر مرده را بعد از ۶ ماه تصور کنید؛ به خانه رسیده اید و کلافه از جر و بحثی که امروز با مدیرتان داشته اید گوشی بدبخت را روی دورترین مبل راحتی ممکن پرت می کنید. دیگر از قنداق و آن مراقبت های ویژه خبری نیست! چرا؟ چون ما عادت داریم تنها چند ماه اول مراقب وسایل خود باشیم. بعد از چند ماه احساس می کنیم وسایلمان بزرگ شده اند و دیگر باید خودشان مراقب خودشان باشند. استفاده از سمعک هم از این قائده مستثنی نیست.

بین انتخاب، خرید، مراقبت و استفاده از یک وسیله، معمولاً مراقبت کمترین اهمیت را برای ما دارد. سمعک نیز مانند گوشی موبایل یا هر وسیله ی الکترونیکی دیگری نیاز به مراقبت هایی دارد. من در این مقاله قصد دارم ۳ مورد از مشکلات عمده ای را که هنگام استفاده از سمعک ممکن است با آن ها مواجه شوید با شما در میان بگذارم و روش مراقبت از سمعک ها را در مواجهه با این مشکلات به شما بگویم.

 

۳ مشکل عمده در هنگام استفاده از سمعک و راه های رهایی از آن ها

هرچقدر هم که بخواهید از سمعک ها درست استفاده کنید و در نگهداری از آن ها دقت کافی داشته باشید، دور از انتظار نیست که در مدت استفاده حداقل یکبار سمعکتان زمین بیفتد، یا خیس شود. بنابراین لازم است که راه مقابله با این نوع مشکلات را هم بدانید.

 

اگر سمعک هایم خیس شدند، باید چه کار کنم؟

این اتفاق معمولاً زیاد میفتد. به خصوص برای افرادی که اصرار دارند با سمعک داخل حمام بروند و سمعک هایشان را همانجا از روی گوش خود بردارند. بنابراین گاهی ممکن است فراموش کنند که سمعک روی گوششان است و با سمعک زیر دوش بروند.

مراحل اولیه

اگر به صورت اتفاقی سمعک هایتان در داخل حمام یا دستشویی از روی گوش هایتان افتادند و یا اگر سمعکتان داخل سینک ظرفشویی افتاد. بلافاصله آن را از معرض آب خارج کنید یا از کسی که می تواند در انجام این کار کمکتان کند بخواهید که سریعاً سمعک را بردارد.

 

بعد از برداشتن سمعک اولین کاری که باید انجام دهید این است که باتری سمعک را از روی آن بردارید و در باتری را کاملاً باز بگذارید تا قسمت های داخلی سمعک خشک شوند.

سپس سمعک را با یک دستمال یا دستمال کاغذی خشک کنید. سعی کنید تا جایی که می توانید آب را از روی آن پاک کنید.

مراحل ثانویه

پس از پاک کردن آب به صورت دستی و با دستمال می توانید رطوبت زدایی سمعک های خود را آغاز کنید. اگر فرصت کافی برای خشک کردن سمعک ها دارید، آن ها را در محلی گرم قرار دهید اما از قرار گرفتن آن ها در معرض گرمای مستقیم خودداری کنید. گرمای زیاد برای سمعک بسیار مضر است و می تواند باعث ذوب شدن قطعات درونی آن شود. با در نظر گرفتن این موضوع هرگز نباید سمعک را روی رادیاتور، درون فر یا مایکروفر قرار دهید. هرچند این کار می تواند مانند یک اقدام سریع برای تعمیر سمعک به نظر برسد اما بیشتر از آنکه مفید باشد باعث آسیب آن خواهد بود.

سشوار یکی از وسیله هایی است که می تواند برای خشک کردن سمعک ها مورد استفاده قرار گیرد اما احتیاط شرط لازم در استفاده از آن است. برای استفاده از سشوار باید دقت کنید که آن را در کمترین درجه خود قرار دهید و از نزدیک کردن زیاد آن به سمعک خودداری کنید.

پس از آنکه سمعک ها را کاملاً خشک کردید، باتری آن را عوض کرده و آن را روشن کنید. اگر با هر مشکل دیگری در این زمینه مواجه شدید سعی کنید با متخصص شنوایی شناس خود برای تعمیر سمعکتان تماس بگیرید.

 چگونه از خیس شدن سمعک هایم جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از خیس شدن سمعک هایتان بهتر است قبل از آنکه وارد حمام شوید، سعی کنید این را در خود تبدیل به یک عادت کنید که داخل اتاقتان سمعک ها را از روی گوش خود بردارید و آن ها را در داخل جعبه ی مخصوص شان قرار دهید. اگر فکر می کنید ممکن است این کار را فراموش کنید، می توانید علامت هایی را برای یادآوری در داخل حمام خانه یا کنار حوله تان قرار دهید.

خیس شدن سمعک ها در هنگام استفاده از آن ها

خیس شدن سمعک ها

اگر سمعک هایم از روی گوشم افتادند، باید چه کار کنم؟

لحظه ای که متوجه شدید سمعک از روی گوشتان افتاده، هر کاری را که مشغول به انجام آن بودید متوقف کنید. با استرس و عجله دنبال سمعک نگردید و آرامش خود را حفظ کنید. از کسانی که در اطرافتان هستند بخواهید که سر جای خود بایستند و جا به جا نشوند.

اول از همه سر تا پای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سمعک به لباستان گیر نکرده باشد. سعی کنید یادتان بیاید که سمعک چگونه از روی گوشتان افتاده. آیا به شال یا روسری روی سرتان گیر کرده و با جا به جا  شدن آن افتاده؟ آیا کلاهی روی سر داشتید که باعث افتادن سمعک از روی گوشتان شده؟ آخرین بار آن را کجا گذاشتید؟ از کی احساس می کنید شنوایی تان ضعیف شده؟ جواب سوالات بالا را برای خود پیدا کنید در اکثر مواقع با جواب دادن به این سوالات سمعک خود را پیدا خواهید کرد. اما امیدوارم هرگز این اتفاق برایتان نیفتد پس بهتر است به فکر جلوگیری از بروز این اتفاق باشید. اما چگونه؟

 

چگونه از افتادن سمعک ها از روی گوشم جلوگیری کنم؟

اگر کلاه، شال، روسری یا لباسی کلاه دار به تن دارید، هنگام درآوردن لباس حواستان خیلی جمع باشد چون سمعک ها هم همراه با لباس می توانند از روی گوشتان در بیایند، مخصوصاً اگر سمعک هایتان پشت گوشی باشند.

وقتی در بیرون از خانه هستید، نقش سمعک ها بسیار پر رنگ تر می شود چون حالا دیگر آن ها در ایجاد امنیت برای شما نیز دخیل اند. پس وقتی بیرون از خانه هستید، هر چند وقت یکبار چک کنید که سمعک ها داخل یا روی گوشتان قرار داشته باشند. البته جدیداً قالب یا پوسته هایی برای هر سه نوع سمعک داخل گوشی، پشت گوشی و RIC ساخته شده که قرار گیری سمعک را داخل کانال گوش یا پشت لاله ی گوش کاملاً محکم می کند و احتمال افتادن سمعک را بسیار کاهش می دهد.

 

اگر سمعک هایم را در خانه جا گذاشتم، باید چه کار کنم؟

جای هیچ تعجبی نیست! در زندگی های شلوغ و پر ترافیک امروزی ما جای هیچ تعجبی نیست که سمعک هم مانند سایر وسایلمان روزی در خانه یا جای دیگری جا بماند. راه حل این مشکل دقیقاً همان چیزی است که نبودش باعث ایجاد مشکل شده. آرامش! حفظ آرامش و کنترل استرس در چنین مواقعی بهترین راه حل است. بعد نوبت به فکر کردن راجع به راهکار می رسد. اگر زیاد از خانه فاصله ندارید و امکان برگشتن به خانه را دارید حتما این کار را بکنید. شنوایی حسی است که داشتنش در ارتباط های اجتماعی بسیار حیاتی است، پس اگر امکان برگشتن را دارید، بدون درنگ این کار را انجام دهید. اما اگر نمی توانید به خانه برگردید به خاطر داشته باشید که سمعک افراد دیگر را هرگز روی گوش خود قرار ندهید.

استفاده و نگهداری از سمعک

جا گذاشتن سمعک در خانه

 

سمعک وسیله ای کاملا شخصی است.

علاوه بر مسائل بهداشتی، تنظیمات هر سمعک از فردی به فرد دیگر متفاوت است و استفاده از سمعکی با تقویت نامناسب یعنی افزایش افت شنوایی.

چگونه از جا ماندن سمعک ها در خانه جلوگیری کنم؟

بهترین کار این است که یک جای مشخص برای سمعک های خود انتخاب کنید و سمعک را در تمامی زمان هایی که استفاده نمی کنید در آن جا قرار دهید. کار مهم تری که باید انجام بدهید این است که برای تمامی مواقعی که باید سمعک را از روی گوشتان بردارید، علامتی مشخص کنید. یعنی مواقعی مانند زمان دوش گرفتن، خوابیدن و…

بهترین کار در هنگام عدم استفاده از سمعک، قراردادن سمعک ها در جایی مطمئن است.

محل نگهداری سمعک

 

مهم ترین نکته برای حل معضل فراموش کردن سمعک ها این است که:

اگر مدام فراموش می کنید هنگام بیرون رفتن سمعک ها را روی گوشتان بگذارید، کنار درب خروجی خانه علامتی نصب کنید تا به شما یادآوری کند که بدون سمعک از خانه خارج نشوید.

مشکل در هنگام استفاده از دستگاه های هوشمند و الکترونیکی مثل سمعک که ما را به خود وابسته می کنند، همیشه ممکن است رخ دهد. اما چیزی که مهم است این است که ما در هنگام مواجهه با این مشکلات آیا از پس آنها بر می آییم یا نه؟

سمعک ملاصدرا در این جهت سعی داشته مقالات متعددی را در زمینه کمک به کاربران سمعک تهیه کند. هم چنین با تعیین و حضور در جلسات مشاوره نیز می توانید راه حلی برای مشکلات خود در زمینه استفاده از سمعک پیدا کنید.

 

راه های ارتباطی با مرکز ارزیابی شنوایی و سمعک ملاصدرا

آدرس: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، ابتدای شیخ بهایی جنوبی، کوچه اول سمت راست (بن بست برنا)، پلاک۱، طبقه۵، واحد ۱۸

 تلفن: ۴ − ۸۸۰۵۳۷۸۳

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

مراحل تجویز سمعک؛ روند تجویز و تنظیم سمعک

کم‌شنوایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما بگذارد. این اختلال می‌تواند در تعاملات ...

18 آوریل 2024
سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

سمعک چیست؟ انواع و اجزای سمعک

آیا کم‌شنوایی به‌ معنای خداحافظی همیشگی با اصوات دلنشین زندگی است؟ قطعاً خیر! در دنیای ...

11 آوریل 2024
انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Poznaj więcej
2 روز قبل

Outstanding feature