تمپانومتری چیست؟

تمپانومتری چیست؟

تست شنوایی یک پروسه ی چند مرحله ای است که هریک از مراحل آن به طور ویژه روی یک قسمت از ساختمان گوش متمرکز است و می تواند در صورت وجود هرگونه اختلال در آن قسمت با پاسخی که ثبت می کند ما را در تشخیص بیماری کمک کند. یکی از این مراحل تست تمپانومتری و اکوستیک رفلکس است. سمعک ملاصدرا در این مقاله قصد دارد شما را تا با نحوه ی انجام این تست، موارد دخیل در انجام آن و چگونگی تحلیل نتیجه ی آن آشنا کند.


قیمت سمعک یونیترون Unitron


معرفی اولیه تمپانومتری

تست تمپانومتری تستی است که در تکمیل اتوسکوپی، برای بررسی فضای گوش میانی، حرکت منظم استخوانچه های گوش میانی، عدم سفت شدگی یا از هم گسیختگی آن ها، عدم وجود عفونت و ترشح چرکی و مواردی از این قبیل می باشد. در این تست یک وسیله مدادی شکل درون گوش فرد قرار می گیرد که صدایی را همراه با فشار به گوش فرد منتقل می کند و از طریق بازگشت این صدا و فشار نتیجه­ ی آزمون را ثبت می کند. در طی انجام این تست فرد نباید صحبت کند، آب دهان خود را قورت دهد، خمیازه بکشد یا عطسه کند، چیزی بجود و به طور کلی سر او باید کاملاً ثابت باشد تا جواب تست از حرکات او متاثر نشود.

معرفی اولیه تمپانومتری

معرفی اولیه تمپانومتری

تمپانومتری فرکانس بالا و فرکانس پایین

همانطور که در بالا نیز گفته شد، دستگاه تمپانومتر صوتی با فرکانس استاندارد ۲۲۶ هرتز (مناسب برای بزرگسالان) با یک شدت مشخص به گوش فرد ارسال می کند و ارزیابی های لازم را از طریق موج بازگشته از این صوت انجام می دهد. یافته های تحقیقاتی و کلینیکی فراوانی ثابت کرده اند که ثبت تمپانومتری برای تازه متولد شده ها به طور وسیعی با نوزادان، نوپاها و کودکان متفاوت است. تمپانوگرام های بدست آمده در نوزادان کمتر از ۶ ماه با استفاده از فرکانس استاندارد (۲۲۶ هرتز) به اختلالات گوش میانی حساس نیستند و فرکانس بالاتر برای این جمعیت مورد نیاز است.

هم چنین در بالا اشاره شد که این تست برای ارزیابی گوش میانی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از اجزای موجود در این فضا استخوانچه های گوش میانی هستند. مشکلات زنجیره استخوانچه ای باعث تغییر فرکانس تشدید گوش میانی می شوند؛ بنابراین با آزمون تمپانومتری چند فرکانسی می توان به سادگی فرکانس رزونانس گوش میانی را تخمین زد. همچنین از این آزمون می توان میزان بهبودی بعد از جراحی اتواسکلروز را پیش بینی نمود.

تست تمپانومتری تستی است که در تکمیل اتوسکوپی، برای بررسی فضای گوش میانی، حرکت منظم استخوانچه های گوش میانی، عدم سفت شدگی یا از هم گسیختگی آن ها، عدم وجود عفونت و ترشح چرکی و مواردی از این قبیل می باشد.

تمپانومتری فرکانس بالا و فرکانس پایین

ارزیابی رفلکس اکوستیک

در ارزیابی توسط دستگاه تمپانومتر، دو ویژگی سیستم شنوایی مورد ارزیابی قرار می گیرد، یکی وضعیت موجود در گوش میانی و دیگری انقباض عضلات گوش میانی که در اثر رفلکس ناشی از ارائه اصوات با شدت بالا رخ می دهد. تمپانومتری شیوه ای از ارزیابی گوش میانی است که با بهره گیری از روند ارزیابی میزان پذیرش صوتی سیستم شنوایی، قابلیت عبوردهی آن را در گوش میانی مورد بررسی قرار داده و ضمن اعمال تغییرات بر روی فشار هوای مجرای گوش خارجی تغییرات مقادیر عبوردهی را بررسی می کند.


انواع عفونت های گوش میانی کدامند؟


در یک گوش نرمال، وقتی که یک تحریک آکوستیکی در یک شدت بالا به کانال گوش فرستاده می شود، یک عضله ی کوچک در گوش میانی منقبض شده و پدیده ای به نام رفلکس اکوستیک ایجاد می کند. وجود ضایعات فضاگیر و انتقالی در سیستم گوش خارجی و میانی و همچنین اختلالات مسیر حسی وعصبی عبور رفلکس در سیستم شنوایی محیطی و مرکزی می تواند سبب افزایش آستانه ایجاد رفلکس آکوستیک یا به خصوص معدوم گشتن آن در فرکانس های مورد بررسی گردد.

ارزیابی رفلکس اکوستیک

ارزیابی رفلکس اکوستیک

تمپانومتری یکی از اساسی ترین تست ها در مراحل ارزیابی شنوایی است و سمعک ملاصدرا نیز یکی از تخصصی ترین کلینیک ها در این زمینه است. اگر در گوش خود احساس کیپی می کنید، اگر سابقه ی گرفتگی یا عفونت گوش داشته اید، اگر پرده ی گوشتان پاره شده یا ضربه ای به آن وارد شده است، این تست در عرض چند ثانیه می تواند شما را از وضعیت گوشتان مطمئن کند.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها