تست های تشخیصی سرگیجه و تعادلی و انواع آن

تست های تشخیصی سرگیجه و تعادلی و انواع آن

بسیاری از افراد، کلینیک های ارزیابی شنوایی را فقط مکانی برای سنجش وضعیت شنوایی و تجویز سمعک می دانند اما باید به این نکته توجه کرد که در بسیاری از کلینیک های ارزیابی شنوایی و تعادل، انواع تست های سرگیجه و تست های تعادلی برای آن دسته از افرادی که به بیماری های سیستم تعادلی و یا مشکلات سرگیجه مبتلا هستند، انجام خواهد شد. در این مقاله به بررسی انواع این تست ها و نحوۀ انجام آنها خواهیم پرداخت

تست تعادلی و سرگیجه چیست؟

تست تعادلی و سرگیجه شامل مجموعه ای از آزمونهاست که برای افرادی که مبتلا به مشکلات سیستم تعادلی و سرگیجه هستند انجام می شود تا به وسیله ی آن تا حد زیادی منشأ سرگیجه و یا مشکل تعادلی مشخص شده و مسیر درمان آسان تر گردد. گفتنی است که تست های تعادلی و سرگیجه علاوه بر کارکرد تشخیصی شان، گاهأ موجب درمان انواعی از سرگیجه ( سرگیجه خوش خیم وضعیتی ) خواهند شد و از رو می‌توان گفت که تست های سرگیجه و تعادلی عملکردی تشخیصی_درمانی دارند.

تست های تعادلی و سرگیجه با چه هدفی انجام می شوند؟

تست های تعادلی و سرگیجه شامل تست های VNG، تست Ecoch G، تست Vemp، آزمون پوسچرو گرافی، تست هالپایک و آزمون های وضعیتی بوده که این تست ها با هدف تشخیص و بهبود انواع سرگیجه های محیطی و مرکزی و نیز تشخیص مشکلات سیستم تعادل انجام می گیرد.

آزمون های ارزیابی سرگیجه و عدم تعادل

آزمون های ارزیابی سرگیجه و تست های تعادلی بطور کلی شامل چندین مرحله است که این مراحل شامل اتوسکوپی، تیمپانومتری، ادیومتری، آزمون Ecoch G، آزمون VNG، آزمون های وضعیتی، آزمون هالپایک و آزمون پوسچروگرافی می باشد که در ادامه به بررسی هر یک از این تست ها خواهیم پرداخت.

 

اتوسکوپی: اتوسکوپی شامل مشاهدۀ ظاهری لاله و مجرای گوش بوده که طی آن انواع التهابات پرده و مجرا، پارگی های پرده، انواع کیست های مجرا و لاله و نیز انسداد یا عدم انسداد مجرای توسط جرم گوش مشخص خواهد شد. این کار توسط اتوسکوپ و بدست ادیولوژیست انجام می شود.

 

تمپانومتری: آزمون تمپانومتری تستی است که طی آن، عملکرد گوش میانی و نیز میزان تحرک پرده ی گوش به وسیله ورود فشار هوای پروب تمپانومتر به داخل گوش اندازه گیری می شود. نتایج تست تمپانومتری میتواند در تشخیص انواع عفونت های گوش میانی، انواع پارگی های پرده ی گوش و مشکلات شیپور استاش کمک کننده باشد.

تست تعادلی - تست سرگیجه

ادیومتری: ادیومتری یا همان شنوایی سنجی آزمونی است که طی آن بیمار در یک اتاقک آکوستیک عایق قرار گرفته و ادیولوژیست صداهایی بوق مانند را در شدت و فرکانس های متفاوت به وسیله هدفون به گوش بیمار ارائه می کند. بیمار نیز باید به وسیله فشار دادن دکمه ای که توسط ادیولوژیست در اختیارش قرار داده شده، شنیدن صدا را اعلام کند. نتایج تست ادیومتری در تشخیص نوع و میزان انواع کم شنوایی کاربرد دارد.

 

آزمون Ecoch G: آزمون Ecoch G یا همان الکترو کوکلئو گرافی آزمونی است که در طی آن پتانسیل های برانگیخته حلزون و انتهای عصب شنوایی بررسی می شود. نتایج این آزمون در تشخیص بیماری منییر، مانیتورینگ عملکرد عصب شنوایی و نیز نوروپاتی شنوایی موثر خواهد بود.

 

آزمون VNG: آزمون VNG تستی است که در آن نیستاگموس های چشمی ( حرکات غیر ارادی چشم ) ثبت می شوند. این حرکات غیر ارادی انواع مختلفی داشته و به علت دریافت پیام های عصبی متناقض از چشم به مغز ایجاد می شوند. نتایج تست VNG در تشخیص اختلالات سیستم تعادلی کمک کننده است.

آزمون هالپایک جهت بررسی سرگیجه های خوش خیم وضعیتی: آزمون هالپایک جهت تشخیص و درمان نوعی از سرگیجه بنام سرگیجه خوش خیم وضعیتی (BPPV) انجام می‌گیرد. سرگیجه خوش خیم وضعیتی نوعی از سرگیجه است که معمولا بیمار آن را هنگام جابجایی و حرکت سر احساس می کند و علت آن نیز جابجایی بلور های کربنات کلسیم از مجاری دایره ای می باشد.

 

آزمون VEMP: آزمون VEMP آزمونی است که در آن با اتصال چند الکترود در نواحی مختلف سر و گردن میتوان عملکرد سیستم تعادلی و وستیبولار را مانیتور کرد. نتایج این آزمون در تشخیص بیماری فیستول پری لنف و انواع مشکلات تعادلی بکار برده می شود.

تست تعادلی - تست سرگیجه

آزمون پوسچروگرافی: این آزمون از طریق انجام وظایف مختلف جسمی و ذهنی در دو شکل چشم باز و بسته انجام می‌گیرد و طی آن  سیستم تعادلی فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد.

هزینه تست های تشخیص سرگیجه و تعادل

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که تست های تشخیص سرگیجه و تعادل بطور کلی شامل تست های اتوسکوپی، تمپانومتری، ادیومتری، آزمون Echo G، آزمون VNG، آزمون هالپایک، آزمون VEMP و آزمون پوسچرو گرافی می باشد که هزینه این کار ها با توجه با عمل انجام شده برای بیمار متفاوت است. مثلا ممکن است فردی فقط به یک با چند آزمون نیاز داشته باشد و شخص دیگر به تمام آنها. پس نمیتوان هزینه انجام تست های تشخیص سرگیجه و تعادل را بطور ثابت اعلام کرد.

آیا انجام تست تعادلی و سرگیجه در منزل امکان پذیر است؟

خیر. انجام تست تعادلی و تست سرگیجه نیازمند دستگاه های بسیار پیشرفته و مختلفی است که آوردن این دستگاه ها به منزل بیمار امکان پذیر نمی باشد. بیمارانی که نیازمند خدمات مربوط به تست های تعادلی و شنوایی هستند باید به کلینیک های ارزیابی شنوایی و تعادل مراجعه کنند.

انجام تست تعادلی و سرگیجه توسط کلینیک ملاصدرا

در کلینیک ارزیابی شنوایی و تعادل ملاصدرا واقع در شهر تهران انواع تست های تعادلی و سرگیجه با جدیدترین و پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا و تحت نظر مجرب ترین کادر متخصص ادیولوژی و وسیستم وستیبولار انجام می گیرد.

 

سوالات متداول درباره تست تعادلی و سرگیجه

آیا امکان از بین رفتن سرگیجه با انجام تست های سرگیجه و تعادلی وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به نوع سرگیجه ی به وجود آمده دقت کنیم. بطور کلی، طی سرگیجه فرد احساس میکند که محیط اطراف به دور سرش می چرخد. البته این احساس ممکن است با سر درد، حالت تهوع  و عدم تعادل نیز همراه باشد. اگر سرگیجه ی به وجود آمده از نوع سرگیجه خوش خیم وضعیتی یا همان Bppv باشد، امکان از بین رفتن آن با انجام تست ها و مانور های مختلف وجود دارد.

برای انجام تست های تعادلی و سرگیجه باید به کجا مراجعه کرد؟

کلینیک های ارزیابی شنوایی و تعادل محلی مناسب برای انجام تست های تعادلی و سرگیجه هستند. در این میان، کلینیک ارزیابی شنوایی و تعادل ملاصدرا واقع در شهر تهران، با جدید ترین دستگاه های روز دنیا و کادری مجرب و متخصص، آمادۀ ارائه هرگونه خدمات در زمینه ارزیابی سیستم تعادل و سرگیجه به کاربران می باشد.

آیا انجام مانور های تعادلی، سرگیجه را برای همیشه از بین می برد؟

معمولا انجام مانور سرگیجه را در همان لحظه از بین می برد اما ادیولوژیست نحوه انجام مانور را بطور دقیق به بیمار و اطرافیان او آموزش داده تا اگر مجددا فرد دچار سرگیجه شد، بالافاصله مانور رویش انجام شود.

به اشتراک بگذارید

دسترسی به سایر پست ها

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

انواع روش های شستشوی گوش | مزایا و عوارض

تجمع جرم گوش می‌تواند علائمی مانند اختلال در شنوایی، سرگیجه و حتی گوش درد ایجاد کند، بنابراین ...

9 آوریل 2024
شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

شستشوی گوش با ساکشن+ مزایا و عوارض

آیا ساکشن گوش با شستشوی گوش تفاوت دارد؟ اگر شما نیز به دنبال روش مناسب تمیز کردن گوش خود هستید، ...

8 آوریل 2024
همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

همه چیز درباره عفونت گوش و روش های درمان آن

عفونت گوش که در دسته بیماری‌ها و مشکلات جسمانی خطرناک قرار می‌گیرد، می‌تواند خطرات بسیار زیادی ...

3 آوریل 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback

[…] بیشتر بخوانید : علائم پارگی پرده گوش […]